Viran olmuş əsir
şəhər
Qarabağ dərdi bu
gün Azərbaycan xalqının yaralı ürəyi, qan
ağlayan gözləridir. Bu
gözlərin giləsində laxtalanan qan düşmənə qarşı kükrəyən
vulkana bənzəyir. Belə vulkan partlayışı qarşısı
alınmaz, ucu-bucağı bilinməyən sərhədsiz alov kimidir. Çağdaş
Azərbaycan ədəbiyyatında bu alovdan qidalananaraq müxtəlif
səpkidə, müxtəlif janrda əsərlər
yaradılır. Bu əsərləri bir qayə, bir ideya birləşdirir- Qarabağ
dərdi! Həmin əsərlərdən birir
də "Dolu" romanıdır. Aqil Abbasın 2008-ci ildə "Təhsil"
nəşriyyatı tərəfindən işiq
üzü görən"Dolu"
romanı Qarabağ müharibəsinə,
həsr edilmiş möhtəşəm bir abidədir. Romanın bütün
damarlarında Qarabağ qanı axır və
bu qan axını oxucunu riqqətə gətirir.
Yazıçı əsərin adındakı "Dolu"sözünü həqiqi
mənada yox, məcazi mənada işlətmişdir.
Burada həqiqi "dolu"dan yox,"qrad"
dolusundan söz
açılır. Müəllif öz
fikirlərini belə dəqiqləşdirir": İstəyirəm
insanlar yağış dolusu
ilə, qraq dolusunu səhv
salmasınlar".
"Dolu"
romanında hadisələr Dünyanın Ən Varlı Şəhərində
cərəyan edir. Şəhər qrad mərmisinin
"dolusu" altında 1988-ci ildən 1993-cü ilin iyulun 23-ə
qədər fədəkarlıqla çarpışır və
nəhayət erməni cəlladları və onların
havadarlarının köməkliyi sayəsində
işğal olunur. Yazıçı romanda cərəyan edən
hadisələrə, iştirak edən obrazlara və yaranacaq
müəyyən konfliktlərin şərhi ilə
bağlı öncə deyir ": Xahiş edirəm, bu əsərdə
kim isə nə isə axtarmasın, bu yazıcı təxəyyülündən
başqa bir şey deyil"(səh. 25).
"Üstlərində
göz yaşlarından başqa heç nəyi olmayan şəhid
analarına!"(səh. 27)epiqrafı ilə başlayan
"Dolu"romanı iki fəsildən ibarətdir. Bundan əlavə
kitaba romanın motivinə uyğun məşhur alman rəssamı
Yulius Şnorr fon Karolsfeldin (1794-1872) əsərlərindən
otuz üç tablo daxil edilmişdir.
Birinci fəsil
Dünyanın Ən Varlı Şəhərinə yağan təbii
və "qrad" dolusu ilə başlayır və
döyüşdə şəhid olmuş cəsur
döyüşçülər Drakonla Pələngin
ölümündən sonra "İmarət"də yerləşən
batalyonun həyətində keçirilən yas mərasimi ilə
bitir. Yas mərasimi keçirilən mağarın
önündə Drakonun, Pələngin qanaboyanmış
köynəyi bayraq kimi dalğalanırdı.
Yağış dolusu
düşəndə uşaqlar sevinir, dolu dənələri
onlara ləzzət verir, onu oyuncaq kimi oynadır və bəzən
"konfet" kimi ağızlarına atıb
sümürürlər."Uşaqlar bu Dolu ilə oynaya
bilmirdilər, ağızlarına atıb konfet kimi
sümürə bilmirdilər". Ancaq "Qrad Dolusu"
Dünyanın Ən Varlı Şəhərinə faciə,
ölüm və fəlakət gətirirdi. Müəllifin
sözləri ilə desək":Əzrayıl
yağırdı. Kimi harada yaxalayırdısa, elə orda da cənginə
alıb çeynəyirdi.".
Qrad şəhəri
döyərkən hərə başını götürüb
şəhərdən uzaqlara qaçırdı ki,
özünün və ailəsinin canını Əzrayılın
əlindən qurtara bilsin. Yiyəsiz Dövlətin bu Yiyəsiz
Övladlarını Tanrı unutmuşdu .
"Yaratdığı dünyanı onun iradəsi əleyhinə
məhvərindən çıxarmış insanlara qəzəblənmiş
Tanrı yorulmuşdu. Müharibədə qırılan bu
günahsız cavanlar kimi o da vaxtından əvvəl
qocalmışdı".
Səngərdə
"dolu"nun kəsməyini gözləyən Drakon, Pələng,
Qeyrət Dağarcığı və başqaları bir
sözlə Yiyəsiz Dövlətin və Yiyəsiz
Övladları yalnız səhər açılandan sonra biləcəkdilər
ki, Dolu onların hansının anasını döyüb,
hansının balasını, hansının bütün ailəsini"
Səngərdə yatan
bu Yiyəsiz Dövlətin Yiyəsiz Övladları artıq
Tanrıdan da əllərini üzmüşdülər,
heç kəs onların köməyinə gəlmirdi. Yazıçı
onların harayına heç bir qüvvənin gəlmədiyini
dəhşətli bir hayqırıqla söyləyir.
İnsanın əli hər şeydən üzüləndə
bədbinləşir, ümidsizləşərək əlini
həm həyatdan, həm də yaradandan üzür.
Müharibələr insan həyatına fəlakət və
faciə gətirir. Yazıçı müharibəyə nifrət
və lənət yağdırır. Dünayanın Ən
Varlı Şəhərinin gəlirinin yarısı payına
düşən At Belində Olan Adam "Atını sağa
da səyritmişdi, sola da. Həmişə at belində
olmuşdu. Indi də at belində idi, amma atını day əvvəlki
kimi səyridə bilmirdi. Təkcə o yox, hətta onun
quşunu götürdüyü katiblər də, rəislər
də day atlarını istədikləri kimi səyridə
bilmirdilər". Yazıçı həyatın bu acı
dönəmində At Belində Olan Adamların vəziyyətinin
də yaxşı olmadığını
açıqlayır. Belə adamlar zamanın nəbzini hər
vaxt tuta bilsələr də, indiki durumda heç şeyə
nail ola bilmirlər. Əllərində olan kapitalın
hesabına müəyyən burulğandan çıxmağa
çalışır və əvvəlki iddialarından da əl
çəkmirlər. Müəllif bu obrazların daxili aləmini
açmaq üçün onların öz dili ilə iç
üzlərini açır və onlara qarşı müəyyən
mənfi fikirlər formalaşdırır.
"Dünya öz məhvərindən
çıxmışdı, baş alıb gedirdi. Hara gedirdi,
heç kim, hətta öz yaratdıqlarının da məhvərindən
çıxartdıqları bu Dünayanın hara getdiyini
Tanrının özü də bilmirdi. Və indi öz məhvərindən
çıxaran insanlardan qurtulmaq üçün
başını götürüb hara gəldi qaçan bu
Dünyada insanlar elə bir duruma düşmüşdülər
ki, içlərində nifrətdən başqa heç nə
qalmamışdı. Bu nifrət vurub
çıxmışdı sir-sifətlərinə və sir-
sifətlərindən zəhər-zəhrimar
yağırdı. Bu məhvərindən
çıxmış və həm Tanrıdan, həm də
özündən baş götürüb qaçan
Dünyada həm bu şəhər, həm də bu şəhərin
adamları qəflətən elə qocalmışdılar ki,
elə bil vurğun vurmuşdu. Və bu
vurğun da ən çox cavanları vurmuşdu".
Müharibə şəhəri
və onun əhalisini fəlakətə salmışdı. Bu
fəlakətin törətdiyi fəsadları yazıçı
geniş planda göstərmiş, hətta Tanrının belə
bir fəlakətin qarşısını almaqda aciz olduğu
nəticəstnə gəlmişdir. Şəhər əhalisinin
düşmənə qarşı nifrəti getdikcə
kükrəyir və günbəgün artırdı.
Insanalrın üzündəki qəm və kədər
onları daxilən və mənən qocaldığından xəbər
verir. Bu hal cavanlarda isə bu hal daha çox nəzərə
çarpır. Əsərdə təqdim olunan Vurğun
Vurmuş Cavanlar müharibədə daha fəal
görünürlər. Kinolarda gördükləri
müharibənin içində indi onların özləri də
vardı. Bu dəhşətli Kinonun ssenarisi Böyük
Dövlətlərin Böyük Saraylarında
yazılmışdı. Hətta Böyük Dövlətlərin Böyük Saraylarında ssenarisi
yazılan və çəkilən faciəvi bu Kinoya görkəmli rejissorlar- Tarkovskinin və
Tofiq Tağızadənin də həsəd
apardıqlarını müəllif dilə gətirir.
Döyüşlərdən
birində bir erməni qızı əsir
götürülmüşdü. Vurğun Vurmuş Cavanlar
qızı zorlamaq istədikdə Drakon bu işin
icrasını qoymamış və demişdi":- Biz erməni
deyilik!". Qıza isə demişdi: paltarını gey, get
burdan. Qız geriyə baxmadan qaçıb getmişdir.
Komandir Drakonu erməni qızını azad etdiyi
üçün danlayanda ona söyləmişdi":-Komandir,
mən arvad davası elemirəm, torpaq davası eləyirəm
".
Bu hissədə müəllif
Dünyanın Ən Varlı Şəhərinin kefini görənlərin
müharibə zamanı tez aradan
çıxdığını, düşmənlə
döyüşüb onu qorumadıqlarını söyləyir.
Ancaq şəhərin kriminal cavanları Dünyanın Ən
Varlı Şəhəri uğrunda döyüşlərdə
fədakarlıq göstərmiş və canlarından
keçmişlər. "Onlar qorxularını
analarının bətnində qoyub
çıxmışdılar. Çoxunun da iki adı var idi:
biri atalarının qoyduğu, sənəddə yazılan ad,
birinin də Dədə Qorqudsuz -filansız özləri
qazanmışdılar- xarakterləriylə, yumruqlarıyla,
dünayaya baxışlarıyla, özlərini müharibəli
kinolardakı qəhrəmanlara bənzətməklə.
At Belində Olan
Adamı Vurğun Vurmuş Adamlar hərbi hissəyə gətirmişdilər.
Drakon At Belində Olan Adama əmr etdi ki, şalvarını
çıxartsın, batalyonun həyətindən
şalvarsız getsin. Pələng Drakona yalvardı ki, fikrindən
əl çəksin. O isə dediyindən geri çəkilmədi.
Sonda mübahisə oldu. Drakonla Pələng əlbəyaxa
oldular. Dava zamanı Komandir batalyonun həyətində UAZ-dan
düşdü və tez dalaşanları
aralaşdırmağa başladı. Əvvəlcə davaya
müdaxilə etməyən Vurğun Vurmuş Cavanlar da
Komandirə kömək etməyə başladılar. Komandir
onun hər ikisinə təpindi. Drakon küsüb
silahını da götürüb batalyonun həyətindən
çıxıb getdi. Pələngin silahı isə
Komandirin əmri ilə alındı.
Drakon At Belində Olan
Adamın şalvarını ona görə
çıxartdırırdı ki, Musanın Anasının
qrad düşüb qılçalarının hər ikisini
qırmış, həkimlər Bakıda qadını
müalicə etmək üçün min manat pul istəmişdir.
At Belində Olan Adamın yanına uşaqlar göndərsə
də, həmin pulu verməkdən At Belində Olan Adam imtina
etmişdir. O səbəbə görə də Drakon onu cəzalandırmaq
istəyirdi. Cəzanın belə olmasına Komandir
inanmırdı":Drakonun ilan kimi xəzinəsinin
üstündə qıvrılıb yatan, ev-eşiyi
dağılanlara əl uzatmayan vəzifəli adamlardan
xoşlanmadığını, tez-tez onları
sancdığını, hətta bəzilərinə
lifçik də göndərdiyini bilirdi. Və onu da bilirdi
ki, bu vəzifəli adamaların bəziləri batalyonlara
könüllü kömək etsələr də, bəziləri
bunu Drakonun qorxusundan edir. Amma Komandir onu da bilmirdi ki, mindiyi
UAZ-ı kolxoz sədri ona öz xoşu ilə
bağışlamayıb, Drakonun qorxusundan gətirib verib"
Gecələr şəhərə
qrad Dolusu tökülən vaxt ev sakinləri evlərini qoyub
qaçır və bu zaman pusquda durmuş oğrular sahibsiz
evləri talan edirdilər. Ev sahibləri evlərindən
oğurlanan mallar haqqında heç kəsə məlumat verə
bilmirdilər. Şəhəri qoruyan milislər ermənilərlə
üzbəüz səngərlərdə gecələyirdilər
və şəhərə nəzarət edə bilmirdilər.
Evləri talan edilənlər şikayət etməyə yer
tapmırdılar: "Hökumət də şəhərdə
nə oğurluq, nə quldurluq olurdu hamısını
batalyonun uşaqlarının üstünə
atırdı".
Şəhərdə
olan oğurluqla bağlı Komandirlə Rəis arasında
aşağıdakı dialoq olmuşdu:
"-Rəis, gəlmə
oğrular bu şəhərdə ev qoymadı. Hökumət
də bunu bizim üstümüzə atır. Bunların
qabağını al, yoxsa axırı yaxşı olmayacaq!
-Komandir, vallah,
gücüm çatmır. Bilmirəm erməni ilə
vuruşam, yoxsa bu binamuslarla. Birdilər, ikidilər,
böyük bir şaykadılar. Oturublar qonşu rayonlarda, gəlib
buranı şimon eləyib aradan çıxırlar. Həmin
rayonun rəislərinə deyirəm, deyirlər ki,oğurluq sənin
ərazində olur, canın çıxsın özün tap.
Indi mən erməniylə vuruşum, oğru axtarım, nə
bilim nə qələt eləyim?!".
Oğrubaşıya
Komandir xəbərdarlıq etsə də, o əhəmiyyət
verməmiş və əməllərindən əl çəkməmişdir."Bu
cavabdan on-on beş gün sonra ağzından vurulmuş
oğrubaşının cəsədi Lenin meydanının
ortasında atılmışdı, biləyini də kəsib
qoymuşdular sinəsinə". Camaat
oğrubaşının meydinə tamaşa edərək ona lənətlər
yağdırmış və onu bu hala salanın
ünvanına xoş sözlər söyləmişlər.
Komandir Vurğun
Vurmuş Cavanları əsl əsgər kimi yetişdirmək
üçün Müdafiə Nazirliyindən batalyona hərbiçi
göndərməyi tələb etsə də, heç kim
onun çağırışına cavab verməmişdir. Əlacsız
qalan Komandir orta məktəblərdə dərs deyən hərbi
müəllimləri batalyona cəlb etmiş və onların
qüvvəsindən istifadə etməyə
başlamışdır.
"İmarət"də
batalyonun həyətində Komandir oturmuşdur. Xəbər gəldi ki, bir jurnalist onu
görmək istəyir. Komandir jurnalisti
görəndə bərk
əsəbləşdi. Bunun səbəbi bir neçə gün bundan öncə televiziyada Ağdamdan çəkıliş təqdim
edən jurnalistin ermənilərə qarşı
döyüşlər göstərmək
əvəzinə, şəhərdən
qapısı kilitli bir neçə evi göstərib sübut etməyə çalışırdı ki,
şəhərdən əhali
qaçıb. Komandir gələn
jurnalisti pis qarşılamaqla bərabər
televiziyada Dünyanın
Ən Varlı Şəhərindən veriliş
aparan o jurnalist qadının ünvanına
təhqiramiz sözlər
işlətdi. Gələn
jurnalist Komandirə televiziyadakı göstərilən
verilişlə əlaqəsi
olmadığını söylədi
və dedi ki, gəlmişəm sizdən müsahibə alam. Gecə şəhərə dolu yağarkən o jurnalistin başına olmazın müsibəti gəlmişdir. Dolu yağarkən
həyəcandan başını
itirmiş jurnalist yatdığı evin pəncərəsindən şalvarsız
özünü çölə
atmışdı. Ev
yiyəsi uşaqlarını
evin zirzəmisinə yendirmiş və jurnalisti də zirzəmiyə yendirərək
şalvarını gətirib
vermişdir ki, ayıbdır adam
şalvarsız qaçmaz.
Qorxudan tir-tir əsən jurnalist iki çappa
stəkan araq içəndən sonra Dolunun qorxusunu unutmağa başlamışdı.
Komandirlə jurnalist
çay içəndə on beş yaşlı boyu kiçik
olan Qeyrət Dağarcığı adlı əsgər onlara
yaxınlaşıb Komandirə onun
çağırışına görə gəldiyini
bildirdi. Komandir jurnalistə dedi ki, get bundan və Bakıda
Musanın anasından min manat pul istəyən şərəfsiz
həkimlərdən yaz. Yoxsa gedib bağlı qapılardan
yazıb ermənilərin dəyirmanına su tökmə. Ermənilər
Naçıvanikdə Zakir Fəxrinin qardaşı Kamili
yandırmışdılar. Onun on səkkiz yaşlı
bacısı ağlayanlara demişdi:
-Qardaşım millət,
torpaq yolunda şəhid olub. Onu ağlamaq lazım deyil.
Komandir dedi: "Bilirsən
dostum, müharibədə üç cür adam var.
Döyüşənlər, tank belində şəkil çəkdirənlər,
bir də müsahibə verənlər. Bu boyda rayonda iki tank
var, birini camaat pul yığıb alıb, Qarağacı qəbiristanlığında
ermənilərin qabağını kəsib. O birini də
Mütəllibov göndərib özününkilərə,
guya biz nemesik. Ağ evin qabağındadı,
oradakıları qoruyur. Şəkil çəkdirənlər
üçündü, istəyirsən get birini də sən
çəkdir".
Dünyanın Ən
Varlı Şəhərinin uşaqları müharibə
başlayana qədərki dövrdə "Kiminin
çayxanası vardı, kiminin mağazası, kiminin də
restoran...
...Çoxu
alver ilə məşğul idi. Moskvadan vurub Kiyevdən çıxırdılar, Kiyevdən
vurub Riqadan. Son zamanlar əllərini
Polşaya da uzatmışdılar. Dünyanın malını daşıyırdılar
bu şəhərə.
Hətta
Moskvada tapılmayan şeylər də bu şəhərin bazarında tapılardı.
Söz gəzərdi ki, Dünyanın Bu Ən Varlı Şəhərinin
bazarında atom bombası
da satılır.
Uşaqlar da zarafatla deyirdilər:
-Bombamız var ey,
müştərisi olmadığından üzə
çıxarmırıq."
(Ardı var)
Sabir Rüstəmoğlu (Məmmədov)
Ədalət.- 2010.- 4 mart.- S. 7.