TOPQAPI SARAYININ QİYMƏTLİ
İNCİSİ...
Ənənəvi
yönümə malik, kişi cinsindən olan insanlarda "hərəmxana"
sözü ağlagəlməz dərəcədə xoş
hisslər yaradır. Bu fantastik kişi "dəliliyi"
daha çox Şərqin yaşam münasibətlərindən
biri olsa da, çox sonralar Qərbin özündə də
bundan imtina etmək kiminsə ağlına gəlmədi...
Türkiyə
sultanlarının hərəmxanalarından söz açmaq
isə qanunları və dünyanın ən gözəl
ölkələrini ələ keçirib idarə edənlərin
"möcüzəsi" adlandırmaq daha doğru olar.
Topqapıda yerləşən
"Dar-üs-Səda" - "Səadət evi"ni bu
baxımdan göz yaşlarından tikilmiş kişi amiranəliyinin
nümunəsi hesab etmək günah sayılmaz.
Tarixin ötən günlərinə
diqqətlə qulaq versən, qulağına
hıçqırıqlarla dolu səslər, haraylar, musiqi sədaları
altında adamı qorxuya salan şəhvətli kişi qəhqəhələri
az qala qulağını deşəcək. Hə, bir də kədərin
və darıxqanlığın əlindən baş
götürüb qaçmaq istəyəcəksən...
Burada qadınların
"Baş xanım əfəndi" adını almaq
uğrundakı mübarizələrini izləsən, onda heyrətlə
"ola bilməz" - deyərək,
özün-özünü bir daha aldatmağa
çalışacaqsan...
Kədərli, pərişan,
bəzəkli sözləri bir yana buraxaraq burada nələrin
baş verdiyinə bir daha baxaq. Daha doğrusu, burada bir
çox tarixi hadisələrdə izini qoymuş "Nəxşi-dil"
- "Qiymətli ürək" ləqəbini almış
Eme de Riveri haqqında danışaq.
İnanın ki, bu hadisələri
izləyəndən sonra bir daha heyrətlə ətrafa
baxmalı olacaq, əlinizlə gözlərinizi
ovuşdura-ovuşdura özünüzü baş verənlərə
inanmağa vadar etmək istəyəcəksiniz...
Yozuldu və yazıldı...
O, 1764-cü ildə Dominika
adasında, Latın Amerikasındakı Fransa
kaloniyalarının birində doğuldu. Əlbəttə ki,
söhbət Eme de Riveridən gedir və özü də gələcəkdə
"Baş xanım əfəndi" olacaq Emenin atası
varlı-hallı bir insan, xeyli sayda qul sahibi olan plantator idi.
Emeni digər doğulan
qız uşaqlarından fərqləndirən əsas cəhət
onun az qala qızılı xatırladan saçlarıydı
və bu diri möcüzəni görənlər heç
cürə inanmaq istəmirdilər ki, bu qızılı tel
dənələri qız uşağının başında
bitən adi saçlardı, qızıl-zad deyil. Emenin
hansısa qeyri-adu cəhətləri yoxuydu və təbii ki,
onun gələcəyi də az qala müəyyənləşdirilmiş
şəkildə görünürdü. Yəni ən
aşağısı o, təhsil alacaqdı və sonra
günlərin bir günü varlı bir plantator oğluna,
yaxud da bir markizə ərə gedəcəkdi. Əslində
elə belə də olmalıydı, amma...
Bir dəfə rəfiqəsi, həm də əmisi qızı Jozefina Taşe ilə Eme fallarına baxdırmaq qərarına gəlirlər və adı dillər əzbəri olan baxıcı Kare qarının yanına yollanırlar. Qarı onları görən ilk andaca özünü itirmiş vəziyyətə düşür və onların falına baxmaqdan imtina edir. Qızların hay-küyündən və yalvarışlarından sonra falçı qarı onların falına baxır və gələcəkdə onların hər ikisinin imperator xanımı olacaqlarını söyləyir. Falçı Kare bəri başdan bildirir ki, onların biri Qərbdə, biri isə Şərqdə bu ada sahiblənəcəklər və onların indiki yersiz gülüşləri isə gərək deyil.
Eme və Jozefina isə belə hesab edirlər ki, bu falçı qarı yəqin yanına gələn bütün qızları bu cür sözlərlə yola salır və indi onun dilindən eşitdikləri isə sadəcə olaraq aldadıcı, boş sözlərdi.
Amma Kare qarı heç kimi aldatmırdı və onsuz da artıq göylər qərarını vermişdi, necə deyərlər, bu "yazıya da pozu" olmayacaqdı...
Eme 10 yaşına
çatanda Fransaya - qadın pansionuna yola salınır.
Dominikonun Nant şəhərindəki bu monastrda yalnız əsilzadə
ailələrdən çıxmış xanımcığazlar
təhsil almaq səlahiyyətinə malik idilər. Burada gələcəkdə
ciddi səlahiyyətlərə malik, eyni zamanda cəmiyyət
arasında nüfuz sahibi olacaq şəxslərin
xanımları nəyi bilməliydilərsə, həmin tərzdə
tədris üsulu seçilərək tətbiq olunurdu. Oxumaq,
yazmaq bacarığı və riyazi biliklər (!), mətbəx,
rəqs etmək, lazım gələrsə,
ifaçılıq qabiliyyətini göstərmək Nant
şəhərindəki qadınlar monastrındakı bu
pansionda ciddi şəkildə tədris edilirdi və
buradakı nizam-intizamı heç kim poza bilməzdi. Əlbəttə
ki, burada "İncil"i - müqəddəs
"Bibliya"nı da öyrənmək, onun qanunlarına əməl
etmək mütləqlik əmsalı daşıyırdı. Əxlaqi
məsələlərə əməl etməmək isə
burada sadəcə mümkün deyildi.
Əlbəttə ki, burada
yaşamaq hüququ əldə etmiş kiçik xanımlar
müəyyən həddə qədər burada hökm
sürən qanunlara əməl edirdilər, ancaq fürsət
düşəndə "əxlaqsız" Volteri də
oxumaqdan imtina etmirdilər, hər halda Eme üçün
burada günlər pis keçmirdi desək, daha doğru olar.
Hər şey sanki
yaxşı görünürdü və hər halda,
1784-cü ilin iyun ayında Fransanı tərk edərək gəmiyə
oturan 20 yaşlı Eme de Riveri də məhz belə fikirləşirdi
ki, artıq onun həyatının axarını dəyişəcək
ciddi nəsə baş verə bilməz.
Bir xəyalınıza gətirin:
- günəşli iyun günü, mavi sular, briz küləyi
altında yellənən dəniz və tələsmədən
"yoluyla" gedən gəmi... Bu gəmidə xüsusi
kayutların birində 20 yaşlı gənc qız Riveri
doğma sahildə enəcək anları gözləyirdi. Gəmidəki
gənc zabitlər də Fransanın bu kaloniyasında keçəcək
günlərinin qayğısını sanki unutmağa
çalışırdılar. Hər halda gənc əsilzadə
xanım Eme onlara sanki göy üzündən enmiş bir
lütfkarlıq kimi görünürdü...
Şərqin qorxulu nağılı
Bu valehedici mənzərə,
bu dəniz qoxulu sakit günlər isə yalnız sən demə
bir neçə gündən sonra bitəcəkmiş və hər
şey bir anın içində dəyişəcəkmiş,
özü də qorxulu bir yuxu kimi...
Hə, budur qana
bulanmış zabit mundirləri və dənizçi köynəkləri,
hay-küy içərisində qruplara zorla bölünən
sərnişinlər olur bu səfərin sonluğu. Bunun səbəbkarı
isə Əlcəzairdən olan piratlar - dəniz
quldurlarıydı: - onlar kişiləri və qadınları
xüsusi dəstələrə bölürlər - satlıq
olanlar satılacaqdı, işlək mal olanlar isə işlədiləcəkdi.
Burada baş verənlər doğrudan-doğru qorxulu bir
nağılı xatırladır və bu qorxulu
nağılın içində olan Eme əvvəldən-sonadək
sanki heç nəyi anlaya bilmir. Bəlkə də onu da
başqaları kimi sürüsəydilər,
döyüb-zorlasaydılar, o nəyin baş verdiyinin fərqinə
varardı, amma ona toxunmurdular. Sadəcə olaraq bu əlcəzairli
piratların rəhbəri mümkün olacaq qədər
"nəvazişlə" onun qolundan bərk-bərk tutaraq
xüsusi bir kayuta itələyir. Eme baş verənlərin
sanki bir yuxu olduğuna inanmaq istəyir, ancaq onu Əlcəzair
sahillərində yerə düşürüb baş bəyin
malikanəsinə aparanda hər şeyin bitdiyinin fərqinə
varır. Qışqırmaq, bağırmaq isə geciydi,
sonrası da artıq bunun nə əhəmiyyəti
olacaqdı ki?
Eme burada xüsusi
keşikçi dəstənin nəzarəti altına
alınır və ona göstərilən xüsusi
qayğıdan özü də belə hiss edir ki, deyəsən
onu məhz sahibin - baş bəyin özü üçün
hazırlayırlar. Ancaq Eme bu fikrində
yanılmışdı, yox, onu baş bəyin özünə
hədiyyə etməyəcəkdilər, o, nə az-nə
çox Türkiyə sultanına ənam şəklində təqdim
ediləcəkdi. Bax elə bu üzdən ona xüsusi bir
qayğıyla yanaşırdılar, keşikçilər
onun suallarına cavab vermək vaxtı yetəndə gözlərini
yerə dikirdilər...
Yox, onu - bu gözəl
xanımı Türk sultanına hədiyyə etməyi nə
piratların başçısı, nə "baş bəy"
- bəylərbəyi planlaşdırmamışdı, bu
planın müəllifi "Dar-üs Səda"nın
baş hərəmi, sahibəsi, milliyyətcə gürcü
olan Lunolikanın - Mehri-şah xanım idi.
Baş xanım əfəndiyə
- Mehri şah xanıma bu canlı və gözəl, üstəlik
bakirə olan hədiyyə niyə, nə üçün
lazım idi? Əlbəttə, bunun üçün yetərli
səbəblər var idi, özü də çox ciddi səbəblər...
O vaxtlar Topqapıda baş verənlərə diqqət
yetirdikcə bu ciddi səbəblər bir-bir
aydınlaşacaq, odur ki, bir az səbrli olmaq lazımdır.
İntriqalar yuvası...
Əsas məsələ
ondan ibarət idi ki, həmin vaxtlar - yəni 1784-cü ildə
Topqapı sarayında o vaxtlar üçün əcaib
görünən bir şərait yaranmışdı.
Türkiyə sultanı III Mustafa artıq 10 il idi ki,
dünyasını dəyişmişdi. Baş hərəm -
Baş xanım əfəndi olan Lunolika - Mehri şah xanım
ya oğlu Səlimlə bir ana olaraq ayrılmalı, heç nəyin
iddiasına düşməməli, ya da Əbdül Həmidin
yatağına girməliydi. Əslində, Əbdül Həmid
xaraktercə zəif bir adamıydı, Lunolika haçan istəsəydi,
onu öz yatağına çəkə bilərdi, amma
söhbət ondaydı ki, Əbdül Həmidin
özünün hansısa qadından uşağı
doğula bilərdi. Onda 13 yaşlı Səlim vəliəhdlikdən
məhrum edilərdi, hər halda bu qorxu, bu vahimə ciddi şəkildə
Lunolikanı - Mehri şahı haqqına narahat edirdi. Əbdül
Həmiddən uşaq doğmaq məsələsi isə
baş tutan deyildi, çünki Lunolika bilirdi ki, onun yenidən
ana olmağı mümkün deyil. Səlim doğulandan
Lunolika yenidən ana ola bilmək qabiliyyətini itirmişdi, hər
halda mamaça qulluqçular bunu ondan gizlətməmişdilər.
Elə belədə isə
dediyimiz kimi, Əbdül Həmid ona və oğlu Səlimə
mərhəmətlə yanaşırdı. O, unutmurdu ki, Mehri
şah vaxtıyla bir neçə dəfə onu sultan
qardaşının qəzəbindən qoruyub - bu bir.
İkincisi də, 60 yaşlı Əbdül Həmid də az
qala ata olmaq ümidini itirmiş bir vəziyyətdəydi. Odur
ki, Əbdül Həmidin ağlına heç nə gəlmirdi,
o, heç sabahkı gün haqqında belə fikirləşmirdi.
Lunolika isə çox şeyi fikirləşirdi və baş
vəzirin ondan o qədər də
xoşlanmadığını gözəl bilirdi. Elə bu lənətə
gəlmiş baş vəzir onun əri Sultan III Mustafanı
kürd qızı Ayişə ilə evləndirmədimi?
Qara mirvari ləqəbini
almış Ayişə ondan oğul doğmadımı?
Bunların hər ikisi olmuşdu və indi Ayişənin
Mustafa adlı oğlu da vəliəhd sayılırdı.
(Ardı var)
Alim Məhərrəmli
Ədalət.- 2010.- 22 may.- S. 10.