RESPUBLİKA GÜNÜ

 

Çox da uzaq olmayan tarixdə indiki adları 28 May olan metro stansiyasının küçənin adı "28 Aprel" idi. 28 Aprellə 28 May arasında 30 günlük məsafəni qət edib, tarixi ədaləti bərpa etmək üçün 70 il vaxt lazım oldu. Mən tarixi ədalət dedim, amma ədalət məsələsi nisbi olduğundan hansı ədalətin prizmasından baxmaq problemi meydana çıxacaq. Təbii ki, 1918-ci ildə istiqlaliyyətin elan edilməsi tariximizdə mühüm hadisə idi. Rusiyada baş verən inqilablar imperiyanı dağıtmışdı. Ucqarlarda cərəyan edən hadisələrə müdaxilə edəcək qüvvə yox idi. Deməli, ya öz Milli dövlətini yaratmalı idin, ya da kiminsə müstəmləkəsinə çevrilməli idin. Amma dövlət yaratmaq üçün kadrlar var idimi bu kadrlar belə mürəkkəb zamanda fəaliyyət göstərə biləcəkdilərmi?

İndinin indisində bütün parametrlərə cavab verə biləcək kadr qıtlığı mövcuddur. O ki ola XX əsrin başlanğıcında, əhalinin böyük əksəriyyətinin hətta yazmağı- oxumağı bacarmadığı bir dövrdə dövlət yaratmaq fikrinə düşəsən. O vaxt da, lap indi olduğu kimi müxtəlif istiqamətlərə meyllənən qüvvələr mövcud idi. Rusiya yönümlü, Avropa yönümlü, Osmanlı, İran yönümlü. Üstəlik dünya yenidən bölüşdürülməyə çalışılırsa, sən bu dünyada "yağlı tikə" statusundasansa necə olacaq? Təbii, cümhuriyyəti yaradanlar ağır yükün altına girmişdilər. Tam olmayan iki ildə onların çəkdiyi əziyyət heç ilə müqayisə olunası deyil.

Müstəqillik elan etməklə ADR beynəlxalq münasibətlərin iştirakçısına və beynəlxalq hüququn subyektinə çevrilmişdi. Rəsulzadə öz çıxışlarında dəfələrlə qeyd etmişdi ki, Azərbaycan məsələsi beynəlxalq bir məsələdir. Bu gün dünyada baş verən hadisələrin fonunda bu sözlərin qədər doğru deyildiyinə bir daha əmin oluruq. Bu dövləti quranların hər biri partiya mənsubiyyətindən, meyllərindən asılı olmayaraq böyük arzu ideallarla yaşayırdılar. Rəsulzadə "Əsrimizin Səyavuşu" əsərində yazırdı:

"Azərbaycan cümhuriyyətinin əsas idarəsi, bütün vətəndaşlarının bərabər hüquqla yaşaması üzərində qurulmuşdu. Burada hər bir insanın möhtərəm şəxs, Azərbaycan vətəndaşı olduğu üçün hüququ saxlanılırdı. Kişi-qadın, müsəlman-xristian, türk-türk olmayan, cins milliyyət fərqi qoymadan, varlı-kasıb, sahibkar- işçi, torpaq sahibi -muzdur, öyrətmən - tələbə, möhtərəm-cahil, sinif, məslək, təbəqə, rütbə, vəzifə, nəsil, bilgi imtiyazı aramadan bütün vətəndaşlar məmləkətin idarəsində iştirak edir, qanun verən qurumlara girmək haqqında sahib idilər. Burda bir sinif digər sinfə hakim deyildi. İnsan varına görə haqlı, yoxsulluğuna görə haqsız görünürdü. Bunun kimi yoxsulluğu üçün sayğılanır, zənginliyi üçün alçaldılırdı. Millət məclisi məmləkətin bütün sinif millətlərini təmsil edib dövlətin tamamən taleyinə hakim idi. Onsuz heç bir əmr keçməz, heç bir məsrəf yapılmaz, heç bir barışıq bağlanmazdı. Hökumət məclisin etimadını qazananda qalır, itirəndə düşürdü. Ortada hakim olacaq vasitə - vəzifə yox idi. Parlament hakimi - mütləq idi. Burada Avropada tətbiq edilməyən həqiqi bir xalq cümhuriyyəti qurulmuşdu".

Bu fikirlərə inansaq düşünmək olar ki, o zaman Azərbaycanda utopik sosialistlərin belə xəyalına gətirə bilməyəcəyi bir rejim qurulmuşdu. Amma arzu ideya bir şeydir, həyat - başqa bir şey. Ordusu dövlətçilik tarixi olmayan bir məmləkətdə bütün bunları yaratmaq üçün uzun zaman lazım idi. nəzərə alsaq ki, bu məsələlərin həllində müttəfiq demək olar ki, yox idi, hər kəs enerji ehtiyatları ilə zəngin bu ölkədən isə qoparmağa çalışırdı, onda beynəlxalq münasibətlər müstəvisində vəziyyətin qədər gərgin olduğu aydın görünür. Müstəqilliyin elan edilməsi tarixi dövlətlər içərisində ilk olaraq Rusiyanı İranı narahat edirdi. Dəqiq müəyyən edilməmiş sərhədlər daxilində yeni yaradılmış dövlətin - Azərbaycan Demokratik Respublikası adlandırılmasından İran narahat idi ki, Türkiyənin köməyi ilə Cənubi Azərbaycanı onlardan ala bilərlər. İranın narahatçılığına son qoymaq üçün Azərbaycan hökuməti tarixi yazışmalarda Qafqaz Azərbaycanı ifadəsi işlədirdi. Dövləti idarə etməyə məsul milli şuranın Türk ordusunun burdakı nümayəndəsi Nuru paşa ilə münasibəti gərgin idi. Hətta Nuru paşa Xoyski hökumətinə etinasızlığı bildirməklə kabinet böhranı da yaratmışdı. Nuru paşa özünün təklif etdiyi şəxslərdən ibarət hökumət fikrində israrlı idi.

Tam olmayan 2 ildə 5 dəfə kabinet dəyişikliyi olmuşdu. Əslində kabinet dediyimiz kabinə üzvləri bu 2 ildə heç bir kabinetdə oturmaq imkanında olmadılar. Danışıqlar, sazişlər, dünyanı gəzib Azərbaycan həqiqətlərini dünyanın eşitməyən qulaqlarına söyləmək lazım idi. Onlar öz borclarını yerinə yetirdilər. Qalanı isə dövrün bizim vicdanımıza qalır. 1920-ci ilin aprelin 27-də parlamentin sonuncu iclasında Rəsulzadə öz tarixi çıxışını etdi.

"Qardaşlar, qarşımızda bir ultimatum durub, burada təslimdən bəhs edilir. Fəqət, qardaşlar, təslim deməkdir? Kimə görə mövqeyimizi tərk edirik? Bizə deyirlər ki, hüdudlarımızdan keçən ordunun başında Nicati adlı bir türk komandanı var. Rusiyadan gələn bu təcavüzkar ordu təxminən bilirəm ki, həyatla ölüm mübarizəsi aparan Türkiyəni xilas etmək üçün keçir. Bizi aldadırlar, yalandı, gələn rus ordusudur. Anadolunun imdadına getmək bəhanəsiylə yurdumuza girən işğal ordusu burdan bir daha çıxmaq istəməyəcək. Rusiyadan anlaşmaq üçün hökuməti mütləq bolşeviklərə təslim etmək ultimatumunu qəbul etməyə ehtiyac yoxdur. İstiqlalımızı göz bəbəyi kimi müdafiəyə qərar verən bir məclis dinlədiyi bir ultimatumu qəbul etmək. Hökuməti öz əli ilə dost cildinə girmiş düşmənə təslim etməkdir. Biz buraya millətin iradə arzusu ilə gəldik. Bizi buradan yalnız qüvvət süngü çıxarmalıdır".

Təsvir belə olmalıdır. çox sonralar o deyirdi ki, yazıqlar olsun ki, biz daha səpələnmiş iqtidarımızla bir kərə yüksələn bayraq bir daha enməz ideyalarına etdiyimiz afərinləri unutduq. Canımız malımızın qorxusundan bu istiqlal bayrağını bir qırmızı bezə dəyişdik.

Əsas məsələ düşünürəm ki, budur- bezlə bayraq arasında fərq anlamı. Lövhələri adları dəyişmək asandır. 28 Apreli 28 Mayla əvəz etməyə 70 il vaxt lazım oldu. İstiqlal bayrağımız yenə göylərdə dalğalanır. Biz bu bayrağı da, müstəqilliyin dəyərini anlamalıyıq. bu tarixi bizə qoyub gedənlərin , bu gün yaşadanların da qədrini bilməliyik!

 

 

İradə TUNCAY

 

Ədalət.- 2010.- 28 may.- S. 6.