ÖLMƏYƏN SƏS...
ÜRƏKLƏRDƏN
KEÇƏN YOLUN YOLÇUSU
O vaxtlar bizə yalnız sovet
dövlətinin icazə verdiyi, məsləhət
gördüyü müğənniləri dinləməyə
icazə verərdilər. Həmin dövrü
yaşayanların əksəriyyəti təsdiq edə
bilər ki, bu, sosialist düşüncə tərzinə
sığmaq istəməyənlər inqilabçı
olmasalar da sərbəst düşünməyi bacaran
şəxslər hesab edilirdilər. Və biz də o
dövrün ən dəbdə olan radioqəbuledicisi
sayılan "VEF"-lərin vasitəsi ilə hansı
ölkəni, hansı cəmiyyəti təmsil etməsinə
baxmayaraq bəyəndiyimiz, sevdiyimiz səslərə qulaq
asardıq. Heç şübhəsiz ki, "KQB"-dən xəlvət
olaraq. Zəki Müreni, Emel Sayını, Homeyranı,
Ququşu... dinləməkdən doymazdıq. Bir neçə
il İranda işləmiş şərqşünas dostum
Müqəddəs Bağırovun özü ilə
gətirdiyi nadir müğənnilərin lent yazıları
yaxınların, dost-tanışın arasında əl-əl
dolaşardı. Bu lent yazılarında kimlərin səsi yox
idi, İlahi?..
İlk dəfə onun
mahnılarına qulaq asanda orta məktəbin son sinfində
oxuyurdum. Və bu ecazkar səsin sahibini heç
tanımırdım da. Sonralar
tanıyıb-bilənlərdən öyrəndim ki, dilini
belə başa düşmədiyim bu müğənni
bütün dünyanı öz səsi ilə məftun
edən ərəb qızı Ümmü
Gülsümdür. Çox maraqlıdır, illər
keçəndən sonra məhz rus mətbuatında onun haqqında
bir məqalə oxudum. Və bu müğənni
barəsində bir çox şeyləri öyrəndim. Bir
müddət keçəndən sonra daha çox, sonra daha
çox məlumat əldə etdim. Uzun illər ərəb
musiqisinin primadonnası, Nilin incisi, səslərin ən
gözəli... adlandırılan bu müğənnini
bacardığım qədər tanıdım və
bacardığım qədər də oxucularımıza
tanıtdırmaq istədim.
KİÇİK ƏRƏB QIZI
Ümmü Gülsüm
anadan olanda 1904-cü il mayın 4-ü idi.
(Bir sıra hallarda onun doğum tarixi 1898-ci il
kimi də göstərilir). Onların
ailəsi Misirdə - Nilin deltasında yerləşən
Dakhaliyə əyalətində Sinbillaveyin yoxsulluq
içərisində yaşayan kəndlərinin birində -
Tamay Zahayrada yaşayırdı. Buradakı
evlərin çox böyük əksəriyyəti samandan
və qamışdan düzəldilmişdi. Ailədə sonuncu uşaq olan kiçik
Ümmünün atası şeyx İbrahim əl-Səid
əl Vud məscidin imamı, anası Fatimə əl Maliji
bütün müsəlman qadınları kimi evdar idi. Həm də hafiz olan atası İbrahim xoş
səsinə, avazına görə kəndlərində
ilahilər və dini qəsidələr oxuyaraq ailəni
keçindirirdi. Gözlərini bu
dünyaya açan kiçik Ümmü də bu səsin
sehri ilə böyüdü. Bir
müddət sonrasa o, belə demək mümkünsə, ilk
musiqi təhsilini məhz atasından aldı. Altı yaşlarından başlayaraq Qurani-Kərimi
xüsusi avazla oxumağa başladı. İbtidai
təhsilini isə qızcığaz məhəllə
məktəbində aldı. Burada o,
Müqəddəs kitabın məqamlarla oxumsını da
öyrəndi və bundan sonra atası ara-sıra onu
özü ilə mərasimlərə aparıb oxutdurmağa
başladı. Yalnız oğlan
paltarında. Çünki qızların
belə yerlərdə oxuması günah sayılardı.
Əgər bu cür
çıxışlarını da nəzərə alsaq,
demək mümkündü ki, gələcəyin
əvəzsiz, ecazkar müğənnisi Ümmü
Gülsüm ilk ifaçılığını lap erkən
yaşlarından başlayıb. Çox qısa zamanda bu
məlahətli səs bütün Deltada yaşayan
insanların diqqətini çəkməyə başladı. Artıq
bölgənin hər yerində insanlar bu səsin
gözəlliyindən danışırdı. 1920-ci illərdə Ümmünün
səsindəki məlahət, qızın bacarığı
atasını məcbur qoydu ki, onu Qahirəyə aparsın.
Əlbəttə, bu o dövr üçün
heç də asan məsələ deyildi. Şəriət qanunları bir maneə kimi
onların yolunu kəsirdi. Amma
görünür bu qızın teleyinə bu yazı
yazılıbmış. Qahirədə ona
qulaq asan dövrünün məşhur musiqiçisi şeyx
Əbülula Məhəmməd bu yeniyetmə qızın
ifasındakı məlahəti, səsində olan imkanları
gördü. Ona bir sıra vacib tövsiyyələr,
məsləhətlər də verdi. Çox yəqin ki, təcrübəli
bəstəkar bu səsin, bu ifanın sahibinin
nələrə qadir olacağını qabaqcadan bilmişdi.
Həqiqətən də çox
keçmədi ki, Ümmü Gülsümün ecazkar
səsi və ifası qarşısına çıxan
bütün maneələri aşaraq sürətlə
irəliləməyə başladı. Və
ötən beş il ərzində elə
ilk peşəkar sənətçi müəllimi hesab
ediləcək bəstəçi Əbülüla
Məhəmmədin doqquz mahnısını ifa etdi.
YÜKSƏLİŞ
Misir sənət
dünyasına yeni atılmış bu gənc
sənətçinin ifası onu yüksəltməkdəydi.
Belə demək
mümkünsə, məhz o, populyar ərəb musiqisini
şöhrətləndirdi, romantik eşq mahnılrına yeni
nəfəs, yeni çalar, yeni xarakter verdi.
Əsilzadələrin, rütbəli
məmurların məclislərinə dəvətlər
başladı və qısa vaxt ərzində elə
həddə çatdı ki, Ümmü Gülsüm özünü
bu dəvətlərin hamısına çatdıra
bilmədi. Maraqlı idi, Gülsüm
ərəb musiqisinin və ümumiyyətlə,
mədəniyyətinin nəhəng
mərkəzlərindən biri olan Qahirədə elə bir
sürətlə məşhurlaşdı ki, hətta o
dövrün tanınmış ifaçılarını
belə arxada qoydu. Misirli
Münirətül Mehdiyyəni belə üstələdi.
Belə demək mümkünsə, o artıq
30-cu illərdə Misirin birinci müqənnisi olmuşdu.
Hətta vəziyyət elə bir həddə
çatdı ki, Ümmü Gülsüm müğənni
kimi kral Faruqun ad gününə çağırıldı
və orada mahnılar oxudu. Bu hər bir
sənətçi üçün ölkəsində
başarının ən yüksək həddi idi. Və Ümmü Gülsüm bunu da fəth etdi.
30-cu illərdən
başlayan möhtəşəm şöhrət çox
uzun illər, hətta onillklər boyu onu tərk etmədi. Bu hər
sənətçiyə nəsib olmayan bir bacarıq idi. Misirdə
radionun yaradılması onun daha da sürətlə
məhşurlaşdırdı. Hətta
ərəblər Ümmü Gülsümü bütün
zamanların müğənnisi adlandırırlar. Onu təkcə Misirdə deyil bütün
ərəb dünyasında, dünyanın hər yerində
sevirdilər. Şöhrətinin pik
dövrlərində onun konsert verdiyi salonlara bilet tapmaq hər
kəs üçün müşkül iş olardı. Ümmü Gülsümün sənətinin
vurğunu olan, onu dinləmək üçün bu
şəhərdən digərinə, bu ölkədən
başqa birisinə gedən bir çox imkanlı
şəxslər artıqlamasıyla xərc çəkib
əvvəlcədən daimi yer məşğul edirdilər
ki, konsertin hansı salonda verilməsindən asılı olmayaraq
zalın münasib yerində oturub bu möhtəşəm
ifaya qulaq assınlar. Hətta onun mahnı
ifa etdiyi saatlarda ərəb ölkələrinin liderləri
çalışardılar ki, çıxış
etməsinlər. Vətəndaşlarsa onu
dinləmək üçün ya evindəki, ya da
küçələrdəki radioların ətrafına
toplaşardılar. Ümmü
Gülsümün səsi hər kəsi sehirləmişdi.
O SEVİLDİYİ QƏDƏR DƏ
SEVƏRDİ...
Mənə elə
gəlir ki, ərəb dünyasının Ümmü
Gülsümə olan möhtəşəm sevgisinin bir
səbəbi də onun vətənpərvər,
insanpərvər, səmimi olması ilə bağlı olub. Məlum
olduğu kimi, həmin dövrlərdə İsraillə Misir
arasında toqquşmalar olurdu. Bu savaşların
birində ərəb ordusunun biabırcasına
məğlubiyyətə uğraması iliyinə
qədər ərəb olan Ümmü Gülsümü
dərindən sarsıtdı. Ərəb
dünyasına böyük bir turneyə çıxan
Ümmü Gülsüm öz ölkəsinin
güclənməsi, qələbələrə ruhlanması,
uğradığı ziyanların ödənməsi
üçün xeyriyyə konsertləri verdi
və buradan qazanılan 3 milyona yaxın vəsaiti
hökumətə bağışladı. Ümmü
Gülsüm heç vaxt çıxdığı
mühitə yuxarıdan aşağı baxmamışdı.
Bir kəndli qızı olması ilə
həmişə fəxr eləmişdi. Ərəb
ədəbi dili ilə adi xalq danışığını
yaxınlaşdırdığına görə bəzi
gözügötürməyənlərin
təpkilərindən sınmadı, geri
çəkilmədi. Həmişə
ucqar kəndlinin də anlayacağı sadə dildə
danışmaqda davam elədi. Ehtiyacı
olan insanlara əl tutmaq Ümmü Gülsümün həyat
tərzinə çevrilmişdi.
Xalqın sevimli
yazarları, şairləri Əhməd Rami, Məhəmməd
Əbdülvahab, Bayram əl-Tunisi... böyük
bəstəkarları Riyad əl Sonbati (onun 89 şərqisini
ifa edib), Məhəmməd əl-Qasabçı,
Zəkəriyə Əhməd, Mahmud Şəriflə
işlədi, onların hər birinin onlarla
mahnısını ərəblərin ürəyinə
həkk etdi. Gülsüm filmlərə də dəvət aldı. Və bir
neçə filmə də çəkildi. Amma harada olursa-olsun, nə edirdisə-etsin, o öz
möhtəşəm səsi ilə hər yerdə
təkrarsız Ümmü Gülsüm idi. Ərəb ölkələrində xalqının
qarşısında çıxış etməkdən
yorulmaq bilməyən Ümmü Gülsüm tək bircə
dəfə Fransa da böyük bir konsert verib, illərlə
bu konserti müzakirə mövzusuna çevirib.
HƏYATIN DƏRDLƏRİ ONU DA TAPDI
Qeyd edək ki, 1937-ci
ildən bu möhtəşəm müğənin
şəxsi həyatında ağrı-acılar biri-birini
əvəz etməyə başladı. Müğənninin
səhhətində ciddi problemlər yarandı. Uzun
müddət müalicə olundu. Bu
ərəfələrdə, yəni 40-cı illrdə onunla
ailə qurmaq istəyən kralın əmilərindən biri
Şərif Səbri Paşaya razılıq versə də bu
istək baş tutmadı. Belə ki, o,
"Ərəb musiqisinin primadonna"sı, "Nilin
İncisi" adlarına sahib olsa da kral nəsli adi bir
kənddən gəlmiş sadə ərəb qızı
ilə evliliyi qəti şəkildə rədd etdi. Bu da Ümmü Gülsümü bir
tərəfdən sarsıtdı. Bəlkə də bu
sarsıntının səbəbi ilə də Ümmü
Gülsüm bəstəçi Mahmud Şəriflə
evlənməyə qərar verdi. Amma həyat göstərdi ki, bu lazımsız bir
addım imiş. Çünki iki musiqi
adamının bu izdivacı cəmi bir neçə gün
sürdü. Onlar ayrıldılar. Amma şəxsi həyatındakı itkilər
heç də bunula bitmədi. 1947-ci
ildə daim onunla birlikdə yaşayan anası vəfat etdi.
Və Ümmü Gülsüm üçün
bu itkini adlatmaq asan olmadı. Uzun
müddət özünə qapıldı. Bundan özünə gəlməmiş
qardaşı öldü. Və
bütün baş verənlərin ardınca onun depressiv
həyat tərzi başladı ki, bu da uzun müddət
sürdü. Hətta bu pessimizm elə bir
həddə çatdı ki, müğənni
ümumiyyətlə, sənət dünyasında
görünmək istəmədi.
Bütün bu
üzücü hadisələrdən sonra müğənni
xeyli müalicə olundu. 1954-cü ildə sənətçi dostu Əhməd
Raminin onunla
BU DA SON
1972-ci ildə
sənətçinin səhhətindəki köhnə
problemlər yenidən baş qaldırdı. Yanvar ayında
təşkil edilmiş konsert onun həyatında sonuncu konsert
oldu. Bundan sonra, Gülsüm bir daha səhnəyə
çıxmadı. Və
xəstəlikləri getdikcə onu daha çox
yatağına bağladı. Bu illər
ərzində Gülsüm özü bir neçə
dəfə radio üçün mahnı yazdırmaq
istəsə də bu alınmadı. 1975-ci
ildə xəstəliyi daha da şiddətləndi. İnsanlar günlərlə sevdiyi Ümmü
Gülsümünün yaşadığı evin
qarşısında toplaşaraq ona mənəvi dəstək
olmağa çalışdılar. O vaxt yaxın
adamları onu xəstəxanaya aparmaq istəsələr
də müğənni onlara etiraz etmişdi. Demişdi:
"Xəsətxanaya getsəm, öləcəyəm". O
xəstəxanaya getmədi. Amma ölüm onu
elə öz mənzilində yaxaladı.
Bəlkə
də Qahirə belə cənazə, dəfn
görməmişdi. Ümmü Gülsümün ucqar bir
kəndə dünyaya göz açmasını yalnız
öz ailə üzvləri bilsə də dünyadan
köçməsindən bəlkə də bütün
dünya xəbər tutdu. 4,5 milyon
insan Qahirə küçələrinə çıxaraq
ərəb dünyasının ən ecazkar səs sahibini,
Misirin səsi adlanan Ümmü Gülsümü son
mənzilə yola salırdı. Ərəblərin lideri
sayılan Camal Əbdülnasirin dəfninə 3 milyon
insanın qatıldığını nəzərə alsaq,
Ümmü Gülsümlə möhtəşəm son vida
mərasimi ona olan sevginin, hörmətin bariz göstəricisi
idi. Suriya, Liviya, İraq... bütün ərəb
ölkələrinin radioları, televiziyaları bu
hüznlü xəbəri yaymaqdaydılar. Dünyanın
bir çox ölkələrindən dövlət adamları,
nüfizlu şəxsləri, bəstəkarlar, şairlər,
müğənninin vurğunları Qahirəyə
axışdılar. İnsanlar onun tabutunu
əlləri üstə özünün ən çox
sevdiyi əl Seyid Hüseyn məscidinə
götürdülər, cənazə namazından sonra
torpağa tapşırıldı. 1975-ci il
4 fevralda...
...Beləliklə
nəinki ərəblərin, habelə bütün dünyada
onu sevənlərin ürəyində, yaddaşlarında
yaşayan gözəl, ecazkar səsli Ümmü
Gülsüm də bu dünyaya əlvida dedi...
BABƏK YUSİFOĞLU
Ədalət.- 2010.- 2 noyabr.- S . 5.