İLHAMIN "NAR
ÇUBUĞU"
ƏDƏBİ HƏYAT
Şairlə tanışlıq, onun könül
dünyasına bələdlik şeirlərindən
başlayır. Mənim də qırx iki yaşlı İlham
Abdullayevlə tanışlığım onun şeirlərindən
başlayıb və bu tanışlıq neçə illərdir
ki, davam edir. Bu illər ərzində çox nadir hallarda olsa
da, onun şeirlərini müxtəlif qəzet və jurnal səhifələrində
oxumuşam. Hər dəfə sevindiyim də olub, kədərləndiyim
də. Amma hər dəfə məndə onun yetkin bir şair
olacağına inamım azalmayıb ...və indi budur,
İlham ilk şeirlər kitabının əlyazmasını
mənə təqdim edib ki, söz deyim, fikir söyləyim.
Əlbəttə,
şair üçün 42 yaşında ilk kitabını
çap elətdirmək gecikmiş hadisə hesab olunur. Mənim
müşahidələrimə görə, indiki zamanda, kitab
çap elətdirməyin çox asan başa gəldiyi bir
vaxtda İlham yaşda olanların beş-on kitabı
işıq üzü görür.Amma şairin səviyyəsini
kitabların sayıyla yox, şeirlərinin poetik səviyyəsi
ilə ölçməli olsaq, onda 42 yaşlı
İlhamın bu səbrini və dözümünü
alqışlamalıyıq. Deməli, İlham şeir
yazmağa çox ciddi yanaşır, ÜRƏK
İŞİ kimi baxır və ürəyi də aldatmaq
olmaz.
Mən İlhamın
şeirləri haqqında söz açmamışdan əvvəl,
onun atası Novruz Xoşbəxt haqqında danışmaq istəyirəm.
O, artıq dünyasını dəyişib, özü də
çox yaşamadı. Mənim ona mərhum deməyə
dilim gəlmir, çünki Novruz Xoşbəxtlə baş-başa
verdiyim anlar, saatlarla söhbətləşməyimiz
yaddaşıma əbədi həkk olunub və bunlar elə
xatirələrdir ki, onlar ölmür. Novruz
müəllim ədəbiyyat müəllimi idi,
öz işinin
ustası idi, şagirdləri onu çox sevirdilər. Amma şeir də
yazırdı və Masallı camaatı ona
"ŞAİR" deyə müraciət edirdilər. O
zamankı rayon mühitində hər şeir yazana şair demirdilər. Amma Novruz müəllimin şairlik
missiyası Cənub bölgəsinin sərhədlərindən
kənara çıxmırdı və burada
onun heç bir təqsiri yox idi. O, respublika ədəbi
jurnallarına və qəzetlərə daim
şeir göndərirdi, amma
di gəl ki, çap eləmirdilər. Bu şeirlər heç də zəif deyildi
və onları çap da
eləmək olardı və bəlkə bu
şeirlər çap olunsaydı, Novruz müəllim çox
yaşayardı. Çünki o, hiss adamıydı, sevinəndə
dünya boyda olurdu, kədərlənəndə, kimsə qəlbinə
dəyəndə içi
ağlayırdı. Və bu ağlamaq səsini, bu daxili
hıçqırtını mən bir
neçə dəfə onun küskün baxışlarında, kədərli
gözlərində hiss eləmişəm.
Yalnız ölümündən sonra Novruz Xoşbəxtin şeirlərindən ibarət
bir kitab işıq üzü gördü və
əlbəttə, buna görə oğlu İlham Novruzoğlu hər cür
təşəkkürə, alqışa layiqdi.
Elə həmin kitabın təqdimatında mən İlhamla daha yaxından
tanış oldum, şeirlərini oxudum və hiss elədim ki, poeziyaya yeni
bir SƏS gəlməkdədir.
Və indi budur, o SƏSi
bütün çalarlarıyla duyuram.
İndiki zamanda,
şairlərin ədədi, onların yazdıqları
şeirlərin isə az qala həndəsi silsilə ilə
çoxaldığı bir vaxtda məhz kəmiyyət amili
ön plana çıxır. Ancaq nə olursa-olsun,
düzü-dünyanı şeir nümuənələri
doldursa da, hətta hər bir azərbaycanlının
çörək yediyi, su içdiyi qədər də
"şair" olmağa maneçiliyi yoxdusa, yenə ortada əsl
şairlər və şeirlər qalacaq. İlhamın
şeirləri ilə tanış olandan sonra poeziyamızda
yeni bir SƏSin ucalacağına da inamım artdı.
İlham Novruzoğlu nədən
yazır? Həyatın sevinclərindən, kədərli,
qüssəli anlarından, öz ömür yolundan, dünya,
cəmiyyət və mühitdə rastlaşdığı
olaylardan, təbiətdən, sevgidən, ata və ana itkisindən,
bir insanın keçirdiyi fərdi yaşantılarından, əsgərlik
xatirələrindən..deməli, əksər şairlərin
müraciət etdiyi mövzulara o da üz tutur. Lakin ikinci bir
sual meydana
çıxır. İlham necə
yazır? Bu sualın ardınca başqa suallar: o,şeirlərində
özünəməxsus hansı xüsusiyyətləri ilə
seçilir? Yeni, təzə, təravətli söz
deyə bilirmi? İşlətdiyi bədii
təsvir vasitələri yenidirmi?
Şeirlərində onun ŞAİR OBRAZI
nəzərə çarpırmı? Əlbəttə, bunlar çox ciddi suallardır, amma hər
bir tənqidçinin bu
sualları verməyə haqqı var...
Ey qeybdən çıxan işıq,
İldırım tək çaxan işıq,
Ruhuma sarmaşan işıq,
Gəl başını sinəmə qoy.
Ürəyimi darda görüb,
Ümidimi yerdə görüb,
Gözlərimə dolan işıq,
Gəl başını sinəmə qoy...
Düşmənimə çəpər işıq,
Dizlərimə təpər işıq,
İzlərimi öpən işıq,
Gəl başını sinəmə qoy...
Bu şeiri İlham
Novruzoğlunun bütün şeirləri üçün
leytmotiv-şeir hesab etmək olar.İşığın maddi
deyil, məcazi, bir qədər də mücərrəd
anlamlarına üz tutan İlham məhz elə buna görə
onu cisimlikdən çıxarır, insaniləşdirir.
"Gəl başını sinəmə qoy"-bunu
işığa deyir o. Və kitabdakı bütün şeirlərində
biz o işığın hərarətini, mənəvi
enerjisini hiss edirik.
İlham Novruzoğlu
müasir bədii təfəkkürlə
işıqlanmış bir şairdir. Şeirlərindən
hiss olunur ki, o, standart və şablon ifadə
üsullarından qaçır, həmişə fikrini
obrazlı şəkildə ifadə etməyə
çalışır. Buna nail olduğu şeirlər
çoxdur. Məsələn, "Zülmət də vaxt da
yerimir" şeirini götürək. Bu şeirdə bir gecənin
təsviri fonunda insan ömrü ilə gecə arasında təzad
canlandırılır.
İlahi, bir qorxulu
Nağıldımı bu gecə?
Div canı tək şüşəyə
Yığıldımı bu gecə?..
Çəkir məni qaranlıq
Qara qoçun belinə.
Elə bil daş bağlanıb
Ulduzların dilinə.
Bu gecə gözlərimdə
Bu gecə pərdə kimi.
Bir qara yol uzanır,
Uzanır dərdə kimi.
Sanki zülmətdə vaxt da
Görə bilmir-yerimir.
Allah, ömrüm əriyir,
Gecəyə bax,ərimir.
Bu şeirə
duyğuların mürəkkəb mənzərəsi kimi
baxmaq olar. Gecənin rəsmi fonunda bir insanın qəlbindəki
nigarançılıqla gecənin uzanması paralel verilir. Gecə
bitmir, ona görə ki, ürəkdəki dərd də
bitib-tükənmir. Ömür əriyir, çünki dərd
yol alıb ürəyə, gecəsə ərimir, dərdi
daha da çoxaldır.Ümumiyyətlə, İlham
Novruzoğlunun şeirlərində təzad bir bədii fiqur və
fənd rolunu yerinə yetirir. Görürsən ki, "qara
yolun sonunda bir sonsuz ağ yol" görsənir, insan ümidi
o ağ yola sarı iməkləyir. Həyatından,
yaşamaqdan usanan bir insan özünü ərik
ağacından asır, intihar edir və son anda "həyatının
o başındakı xoşbəxt günləri"
xatırlayır. Gəmilər də təzadlı
ömürləriylə insanlara bənzəyərlər: Qəbri
dənizin dibində yol gözləyən gəmilər
çidarlanıb limanda-biri yorğun, biri həyatla dolu, biri
qorxaq, biri də mürgü vuraraq...Həyatda sirri
açılmaz, bilinməz təzadlar da var. Bir qatil
müğənni qanına susayıb, öldürüb onu.
Amma indi şərqi oxuyur. Yəqin bu zalım
öldürdüyünün ruhunu əmir, səsini
sümürür öldürməmişdən əvvəl.
Görürsən ki, bir dəstə qırmızı qərənfil
bir sərxoş cavanın qucağında bir təbrikə tələsir.
Bu tipli şeirlərin çoxu həm də müəyyən
ovqat üstündə yazılıb. Xüsusilə ana ilə
bağlı şeirlərin ovqatında bir qəm havası
var. "Nar çubuğu" şeirində deyilir ki, ana
oğlunu nadincliyinə görə nar çubuğu ilə
döyür.Bu, bəlkə də adi bir hadisədir, ancaq
müəllif bu hadisəyə didaktiki, tərbiyəvi bir məna
verir.Uşaqlıqda o nar çubuğunun
acılıqlarına təhəmmül edən uşaq,
böyüdükdə həyatın bütün
acılıqlarına sinə gərməlidir. Ana ilə
bağlı şeirlərdən biri də "Kişi
anam"dır. Bu şeirdə doğrudan da, mətin bir ana
obrazı ilə qarşılaşırıq:
Ölüm ərəfəsi
yataqda
üzü qibləyə uzanmış
atamdan daha çox,
üstünə gələn müsibəti
bizdən yanlayan
anama baxırdım nədənsə.
Ucuna
kəfənlik almaq üçün
ayırdığı pulu düyünlədiyi
göyümtül kələğayısı ilə
cırıb
göz yaşına arx düzəltdiyi
üzünü gizləyirdi.
Bu süjetli şeir
üç hissədən ibarətdir. Misal gətirdiyim
misralar birinci hissəyə aiddir, burada sadəcə kədərin
təsviri ilə qarşılaşırıq.Bu təsviri
reallaşdıran detallar da düzgün seçilib.
Gördüm
ölümü də
kişi kimi qarşılayan
atamın yanında
qadın donunda
bir kişi dayanıb.
Bu hissədə isə
Ana obrazı ümumi təsvirdən mahiyyətə. Ananı
səciyyələndirən əsas cizgiyə keçir. Ata
yoxdur, amma qadın donunda kişi yaşayır bu evdə.
Şeirin üçüncü-sonuncu hissəsində isə
obrazın canlı təcəssümü ilə bağlı
digər detallar gəlir:
O gündən
hər səhər oyanıb
anamı iş başında gördüm-
odun doğradı,
şam vurdu,
dəryaz götürdü..
Gəlin anamın əlləri
qabar bağlaya-bağlaya,
nərmə-nazikliyini itirdi..
Kişi oldu anam,
biz böyüyüb kişiləşənə qədər.
Bax, bu əsl həyat
nağılıdır, həm acı, həm də qürur
duymalı bir hekayət.
İlham Novruzoğlunun
şeirlərində dil materialı zəngindir, o, atalar
sözlərindən, məsəllərdən, xalq deyimlərindən
yeri gəldikcə istifadə edir, şeirlərinin koloritini
artırır. Dilində pəltəklik yoxdur, çox sadə
yazır, amma bu sadəlikdə şeirə məxsus ritm, ahəng,
intonasiya çalarları itmir.
Mən İlham
Novruzoğluya yaradıcılıq uğurları
arzulayıram. Qoy onun "Nar çubuğu" getdikcə
daha zərif, daha cazibəli olsun.
VAQİF YUSİFLİ
Ədalət.- 2010.- 6 noyabr.- S. 19.