HƏLƏ DEYİLƏSİ SÖZÜN VAR SƏNİN...
ƏDƏBİ HƏYAT
Xürrəm
Qafanlı.. Bu imza çoxlarına tanış deyil. O, bəzi
şair dostları kimi özünü qətiyyən reklam eləməyi,
televiziyada görünməyi sevmir. Qaçqın
düşdüyü illərdən Sumqayıtda
yaşayır, oranın ədəbi mühiti Xürrəmi
yaxşı tanıyır. Üç kitabı
çıxıb və mən istəyirəm ki, oxuculara bu
şairin şeirlərindən söz açım.
Qədim Zəngəzur
mahalının Qafan rayonunun Həcəti kəndində
dünyaya göz açan Xürrəm yurd itkisi ilə
qovrulan, bu itkini şeirlərində acı bir həsrətlə
yad edən soydaşlarımızdan biridir. Deyə bilmərəm,
onun qəlbində şeir odu nə vaxt alışmağa
başlayıb, sonra tonqala çevrilib, bu yolda ilk ustadı kim
olub. Bircə onu bilirəm ki, Xürrəm Qafanlını dərd
şair edib. Bu dərd adi dərd deyil ki, günlər, aylar,
illər keçə unudula. Bu elə bir dərddir ki, aylar,
illər keçdikcə sinədə korun-korun tüstülənir,
qaysaq bağlayır. Elə buna görə Vətən dərdindən,
yurd itkisindən yoğrulub Xürrəmin şeirləri.
Allahdan istərəm bir ömür,
izn,
Gəzərdim elimi mən
dizin-dizin,
Qalxıb Qırxbulağın,
enib Ərməzin,
Soyuq bulağından
içə biləydim.
Dolanıb kol-kosun, dağın, dərəsin,
Öpərdim hər yerin
bəndin, bərəsin,
Yığardım yarpızın, göyün, tərəsin,
Çırmayıb qolumu
biçə biləydim.
Nə vaxtsa düşməndən bac alanda da,
Yüksəlib arzuma
ucalanda da,
Bir vaxt
yaşa dolub
qocalanda da,
O yerə, o yurda
köçə biləydim.
Mən Xürrəmin
dünyaya göz açdığı Həcəti kəndini
görməmişəm. Amma indi Xürrəm Qafanlının
şeirlərini oxuyuram və o kəndi görürəm.
Görürəm ki, bu kəndin qışı
boranlıdır, qarlıdır, burada dadı damağdan getməyən
Əzgil armudu, Pir armudu var, burada Gilə, Sədəf, Məstan
nənələr -nağıl dünyaları yaşayır.
Böyük Palıd,
Xəlil yerin Maldaşın,
Əkbər çeşmən, Ulasdığın,
Saldaşın,
Qaramalıq, Arpalıq,
Oğazbaşın,
Orda bizim xoş keçirdi
günümüz,
Soyuq buz bulaqlı, şəfalı
kəndim,
Əvvəlim, axırım Həcəti kəndim.
Xürrəmin şeirlərində
mən xalq poeziyasından xoş bir nəsimin əsdiyini
görürəm. O, Aşıq Ələsgəri çox
sevir. Şeirlərində Ələsgər
dünyasının qoşmalı, gəraylılı, təcnisli,
divanili ətrini duymaq olur. Bu, çox yaxşı cəhətdir.
Ustad aşığın məşhur "Dağlar" rədifli
qoşması dillər əzbəridir, Xürrəm də bu
qoşmadan təsirlənərək yazır:
Gələni kəsilib,
gedəni yoxdur,
Dərdi dərdimizdən
bəlkə də çoxdur,
Qərq olub küləyə,
sovrulub yelə,
Köç edib yurdundan
malı dağların.
Sanki qarıyıbdır hər gün,
hər səhər,
Özünü şax tutur
bəlkə birtəhər,
Boz paça görünmür,
yox olub kəhər,
Vurulmur döşünə
xalı dağların.
Xürrəmin şeirlərində
dil pəltəkliyi, sözlərin poetik kasadlığı ilə
üzləşməzsən. Çox sadə yazır və bəzən
də bu sadəlik səni heyrətləndirə bilir.
Düşünürsən ki, ən böyük həqiqətləri
ən sadə dildə də ifadə etmək
mümkündür. Xürrəmin bayatıları bu mənada
onun şeirləri içərisində örnək gətirilə
biləcək nümunələrdir. Deyərdim ki, həmin
bayatıları xalqın yaratdığı bayatılardan
seçmək, ayırmaq mümkün deyil:
Əzizinəm, dağa bax,
Təpəyə bax, dağa bax.
Həsrət nədir, öyrənsən
Köksümdəki dağa bax.
Düz gedər,
Əyri gedər, düz gedər,
Hər yan əyri olsa da,
Vətənə yol düz gedər.
Əzizinəm çən gələ,
Duman gələ, çən gələ.
Varmı elə bir dərdli,
Mənlə yarı, tən gələ.
Xürrəmin şeirlərində
bir neçə obraz görürəm. Yəni bunlar onun
şeirlərinə ömür-gün xatirələrindən,
indiyə qədər keçdiyi həyat yolunun
acılığından, şirinliyindən və ən əsası
onun dünyaya bir şair kimi özünəməxsus
düşüncə tərzindən gəlib. Bu obrazlardan biri
Xürrəmin indi xatirələrdə
yaşatdığı Həcəti kəndinin
obrazıdır. Bu barədə yazımın əvvəlində
söz açdım. Xürrəmin ikinci şeirlər
kitabı olan "Hələ deyiləsi sözüm var mənim"də
o kəndin şəkli də var. Çox solğun
görünsə də, o kəndin mənzərəsi məndə
belə bir təəssürat yaratdı ki, Xürrəmi
şair eləyən də o kənd imiş. Həm kəndin
o solğun mənzərəsində bir həsrət duyulur, həm
də başdan-ayağa ağaclar görünür. Və mən
bilirəm ki, indi o kənd də, o kəndin ağacları da
böyük həsrətlə Xürrəmi və didərgin
düşən oğullarını, qızlarını
gözləyir.
İkinci obraz
DÜNYAdır. Elə bir şair tapılmaz ki, onun şeirlərində
Dünya obrazı canlanmasın. Lakin təbii ki, hər bir
şairin yaradıcılığında Dünya obrazı
yeni poetik ştrixlərlə canlandırılırsa, bu həmin
şairin uğuru sayılmalıdır. Xürrəmin
DÜNYA obrazı klassik poeziyadan gəlir-hər şeyə
qadir, insanı ucaldan və qocaldan, ağladan və
güldürən FƏLƏK kimi təqdim olunur.
Alıb ağuşuna
sıxma Xürrəmi,
Salıb kəməndinə
boğma Xürrəmi,
Aparma dünyadan
doğma Xürrəmi,
Kəfəni tezliklə tikmə,
a dünya.
Xürrəmin şeirlərində
həyatın, gerçəkliyin, cəmiyyətin, onun
yaşadığı mühitin bir çox hadisələri,
olayları, mürəkkəb situasiyaları öz poetik əksini
tapır və bu da təbiidir. Şair adını
daşıyan şəxs cəmiyyətin,
yaşadığı mühitin hadisələrinə biganə
qalmamalıdır. Xürrəmin əksər şeirlərində
həyatın, yaşadığı mühitin bir sıra
neqativ halları əks olunur və yaxşıdır ki, o, bu
hadisələrə mövqeyini bildirməkdən çəkinmir.
Məsələn, bu misralara diqqət edin:
Bu dünyada
hərə bir cür yaşayır,
Kimi atır, kimi tutur,
bilinmir.
Elə sanır
bir loxmadır
bu dünya,
Kimi didir,
kimi udur,
bilinmir.
Yaxud:
Çıxır qarşımıza
bir kötük kimi,
Daş qoyurlar baş altına
tük kimi,
Çalıb-çapıb talayır
ütük kimi,
Biz fil qulağında
hələ yatırıq.
"Köç-köç
oldu Dərələyəz mahalı", "Terror
qurbanları", "Vətən əsgəri", "Mən
belə dünyanın nəyini sevim", "Əsgər
marşı" və s. şeirlərində Xürrəm
Qafanlını çağdaş dövrün həqiqətlərinə
köklənən görürük. Ancaq onun şeirlərində
ümid, inam motivləri daha güclüdür və şair
bizə belə bir həqiqəti aşılayır ki:
İnsanlar həmişə
yovuşsa əgər,
Bütün xoş arzular
qovuşsa əgər,
Ağrılar, acılar
sovuşsa əgər,
Dünya düzələr.
Əlbəttə, təqdir
etdiyim, oxuculara tanıtmaq istədiyim bu şairin şeirləri
içərisində onun ən yaxşı şeirləri ilə
müqayisədə zəif nəzərə çarpan
nümunələr də var. Hiss olunur ki, Xürrəm bu
şeirləri qələmə alanda ancaq ona
çalışıb ki, necə deyərlər,
tüstüsü düz çıxsın. Elə şeirləri
də var ki, həmin şeirlərdə fikir var, amma bu fikrin
poetik ifadəsi zəifdir.
Mən obasından-elindən
didərgin düşən, bu dərdləri poeziya dililə
ifadə edən bir şair-Xürrəm Qafanlının
şeirlərindən söz açdım. Yeri gəlmişkən
qeyd edim ki, Xürrəm Qafanlının 50 yaşı tamam
olur və bu yazıdan istifadə edib onu ürəkdən təbrik
edirik...
VAQİF YUSİFLİ
Ədalət.- 2010.- 13 noyabr.- S. 19.