İNSANİLƏŞƏN TƏBİƏT
MÜTLƏQLƏŞMƏK - VAR OLMAQ (İkinci Kutsal
Bitiqdən)
Təbiətləşən
İnsan
Mütləqə İnam Fəlsəfəsinin
Yaradıcısı, Ruhani Ocaq Atası, Dahi Azərbaycan
Filosofu İnam Atanın (Asif Atanın)
yaradıcılığında təbiətə münasibət
ayrıca yer tutur. Mənası "möhkəm"
anlamına gələn "türk" sözü xarakter
etibarilə birsifətliyi, dəyişməzliyi, ölümlə
öcəşməyi, öldürməyi sevməməyi,
fitri döyüşkənliyi, fitri inancıllığı,
vətənsevərliyi, təbiətə ilahi münasibəti
ilə diqqəti cəlb edir. Təbiidir ki, hər hansı bir
millətin yaradıcılıgı bu və ya digər dərəcədə
bəşəri işdən soraq verir. Ancaq türkün əsas
xarakterik cəhətləri məhz ona məxsusdur və bir
xilas kimi dünyaya təqdim olunmalıdır. Fitri halın
qeyri-adiliyi onu özündən ayrılan məqamlarda belə
daxilinə üz tutmağa, özündən güc almağa
çağırdı.
Türk fitri təbiətçidir.
Onun insana, həyata, dünyaya münasibəti fitri xarakterinin
ucalığından irəli gəlir. O, həyata daim
yaradıcı baxır, ruhunun gözü ilə insanilikdən
soraq verən hər bir cəhəti ləyaqətlə dəyərləndirir.
Bu cəhəti qoruyur, yaşadır və sabaha
çatdırır. Türkün təbiətə münasibəti
onun dağı, daşı, səmanı, çayı,
meşəni, təbiətdəki müxtəlif
varlıqları ilahiləşdirməsi demək olub. O, ilkin
mifoloji düşüncəsində fitrətən ilahi keyfiyyətlərini
ifadə edib. Türkün mifoloji düşüncə sistemi
heyrətamiz dərəcədə insana doğma təsir
bağışlayır: Türk təbiətdə, onun
müxtəlif varlıqlarında daim özünü
görüb, bu heyrətamizliyi müxtəlif formalarda vəsf
edib.
Atanın "10 Kutsal
Bitiq"inin 2-ci cildinə daxil oan "Mütləqləşmək-Var
Olmaq" Kitabında insan-təbiət mövzusu ciddi şəkildə
araşdırılır, xilas yolu göstərilir: İnsan
indiyə kimi əslində səthi yaşayıb, öz
insani-ilahi imkanlarını axıradək aşkarlamayıb,
bu səbəbdən də təbiətdəki ilahiliyi,
insaniliyi axıradək görə bilməyib. İndi bəşərin
az qala ölüm ayağında olduğu bir zamanda insanın
qurtuluşu həm də onun təbiətə ilahi, səcdəli
münasibətinin yaranmasındadır.
İşıqlı
Atalı, Mütləqə İnam Ocağının
Yükümlüsü
***
Özümləşən Təbiət
Təbiət - Mütləqin
təzahürü, müqəddəsliyin təsdiqi, ruhaniliyin
ifadəsidir.
Ancaq insanla münasibətdə
təbiət mənimsənilir; insan təbiətə sahib
olur, insanın təbiət üzərində
ağalığı bərqərar olur, təbiətin taleyi
faydalanma niyyətindən asılı olur.
İnsanla münasibətdə
təbiət öz müstəqilliyini itirir.
Təbiətə mahnı
qoşan insan - onu kölə vəziyyətinə salır, təbiət
özündən ayrılır, təbiətlə insan
arasında yadlıq yaranır.
Ağalıq -
yadlıqdır.
Buna görə də insandan
ən çox asılı olan təbiət əslində
insana ən çox yad olan təbiətə çevrilir.
Mənimsənilən, istifadə
edilən təbiət ruhanilikdən, Mütləq insanilikdən
uzaq düşür.
Təbiəti mənimsəyən
əslində təbiəti itirir.
Mənimsənilən Dağ
- ülviyyət dağından salınır, insani keyfiyyətlərin
tərcümanı rolunu itirir.
Mənimsənilən Meşə
- ağılı, ürəyi, xəyalı Mütləqə
aparan, daxili aləmi coşduran, müqəddəs ehtiras oyadan
mənəvi Sərvət rolunu itirir.
Mənimsənilən Səma
- öz qeyri-adi, ruhani sehrindən, cazibədarlığından,
qüdsiyyətindən aralanır, insanın səmaya vəcdli
münasibəti maddi münasibətlə əvəz olunur.
Mənimsənilən
Çay - nəğməkarlığını itirir, təmənnalı
ünsiyyət çay şeiriyyətini söndürür.
İnsan Torpağı təkcə
güzəran mənbəyi kimi sevmir, insanın həyatını,
ömrünü mənalandıran əvəzsiz ruhani
varlıq kimi sevir. Bu baxımdan mənimsənilən, güzəran
vasitəsinə çevrilən Torpaq öz Ali Mənasından
ayrılır.
Təbiəti mənimsəmək
- zəruri ehtiyacdır. Bunsuz insan yaşaya bilməz. Ancaq həmin
zəruri ehtiyac insanın təbiətlə ünsiyyətinə
qeyri-ruhanilik, qeyri-müqəddəslik gətirir.
Burada təbiət öz
mahiyyətinə bərabər olmur.
Digər tərəfdən,
həmin münasibətdə insan öz mahiyyətinə bərabər
yaşamır.
Maddi ehtiyacın ödənilməsi - insana ruhani keyfiyyətlərin qurban verilməsi bahasına başa gəlir və insan həyatının faciəvi cəhətlərindən biri elə budur.
Mütləq mənada, Mahiyyət baxımından insanın təbiətə münasibəti tam ruhani olmalıydı.
Ancaq gerçəklikdə, İnsanın təbiətlə ünsiyyətində maddi faydalıq niyyəti üstünlük təşkil edir.
Bu, insan həyatına
əzəli ziddiyyət gətirir.
Təbiət
insandan asılı olmamalıydı!
Bu vaxt
İnsan onu tam özümləşdirə bilərdi!
Yalnız özümləşən, mütləqləşən, özündən kənardakı qüvvədən asılı olmayan, mənimsənilməyən təbiət - insani mənanı
təsdiq etməyə, insaniləşməyə qadirdir.
Yalnız
özümləşən təbiət - insan tərəfindən
özümləşdirilən təbiət səviyyəsinə
qalxır.
Kölələşən
təbiət - insandan ayrılan təbiətdir.
Bu səbəbdən də İnsanın təbiətə sahibliyi - təbiətin insandan uzaqlaşması deməkdir.
Sahiblik - təbiəti mütləq ruhani ülviyyətindən ayırır, səcdə
müqəddəsliyinə xələl gətirir.
İnsanın təbiət üzərində sahibliyi onun ləyaqətinə ziyan vurur.
Çünki
təbiətə səcdə - əslində insani mahiyyətə
səcdə deməkdir.
Bu səbəbdən də təbiətin insan ağalığından azad olması, Özümləşməsi - insaniliyin Ali təsdiqi deməkdir.
Təbiət öz Müstəqilliyinə, Təbiiliyinə qayıtmalıdır, insan təbiət üzərində ağalıq iddiasından əl çəkməlidir, təbiətə təbiətin gözüylə baxmalıdır.
Yalnız onda təbiət təbiətə, insan insana tam bənzəyə-cək.
Təbiətin özümləşməsinin gerçəklik səviyyəsi - nisbi, natam
Özümlük yaradır.
Burada təbiət mənimsənilir, ancaq bacarıqla, ehtiyatla, biliklə;
insanın ağalığı qalır, ancaq "incələşir", "həssaslaşır", "mərhəmətləşir".
Özümləşmənin Mütləq səviyyəsi - Ağalığın, Sahibliyin tam aradan qalxmasını, təbiətin tam müstəqilləşməsini tələb edir.
Təbiəti mənimsəmədən - insan yaşaya bilməz.
Ancaq mənimsəmə - təbiəti insana yadlaşdırır.
Həmin
yadlığın ölümü - insanla təbiətin vəhdətini
yaradır.
Mənimsənilən təbiət Özümləşən təbiətə çevrilir.
Mütləq mənada bu mümkün deyil.
Deməli, təbiət
insanla münasibətdə heç zaman özü olmur.
Deməli, insan təbiətlə münasibətdə heç zaman tam özü olmur.
Deməli, insanın ruhani mahiyyəti təbiətlə münasibətdə realizə edilməmiş qalır.
İnsan
maddi ehtiyaclarını ödəməsə - yaşaya bilməz!
Ancaq maddi ehtiyacın ödənilməsi - insanın insaniliyinə
mane olur.
İnsanla münasibətində təbiət yalnız nisbi özümləşməyə qadirdir.
Mütləq özümləşməyə insanın cismaniliyi mane olur.
ÖZÜMLƏŞDİRMƏ
İnsaniləşən Təbiət
Günəş yoxdur: İnsan
sevinci, İnsan hərarəti, İnsan ucalığı,
İnsan qayəsi, İnsan qayğısı, İnsan məhəbbəti,
İnsan şəfqəti var!
Günəş - İnsaniləşib!
Səma yoxdur: İnsan Müqəddəsliyi, İnsan Ülviliyi, İnsan Qüdsiyyəti, İnsan Ləyaqəti var!
Səma - İnsaniləşib!
Dəniz yoxdur: İnsan genişliyi, İnsan müdrikliyi, İnsan söhbəti, İnsan sükutu, İnsan Həlimliyi, İnsan coşğunluğu, İnsan laylası, İnsan üsyanı var!
Dəniz - İnsaniləşib!
Dağ yoxdur: İnsan vüqarı, İnsan dözümü, İnsan möhtəşəmliyi, İnsan sabitliyi, İnsan təpəri, İnsan əzəməti var!
Dağ - insaniləşib!
Çiçək yoxdur: İnsan zərifliyi, İnsan təravəti, İnsan mehri, İnsan sevdası var!
Çiçək - insaniləşib!
Çay yoxdur: İnsan nəğməsi, İnsan həyəcanı, İnsan rahatsızlığı, İnsan təbi var!
Çay - insaniləşib!
Yol yoxdur: İnsan ömrü, İnsan istəyi, İnsan dərdi, İnsan bəxtiyarlığı, İnsan qələbəsi, İnsan məğlubiyyəti var!
Yol - insaniləşib!
Bulaq yoxdur: İnsan yanğısı, İnsan həsrəti, İnsan qəhri var.
Bulaq - insaniləşib!
Çöl yoxdur: İnsan gəlişi, İnsan intizarı, İnsan mehri var.
Çöl - insaniləşib!
Bahar yoxdur: tumurcuqlanan, çiçəklənən, aşıb-daşan yeni hissiyyat, məhəbbətləşən münasibətlər, günəşləşən çöhrələr, gülüş
seli, əriyən ətalət, yaşıllaşan ünsiyyət var.
Bahar - insaniləşib!
Səhər yoxdur: təzə açılan ümid var, təzə çırtlayan sevinc var, təzə yeriyən qayğı var, təzə bəslənən arzu var, təzə qövr edən əzab var, təzə sevilən Aşiq var!
Səhər
- insaniləşib!
Qürub çağı yoxdur: İnsan hüznü, İnsan yalqızlığı, İnsan qəribliyi, İnsan kövrəkliyi var.
Qürub çağı - insaniləşib!
Gecə yoxdur: İnsan pünhanlığı, İnsan mərhəmliyi, İnsan etirafı, İnsan sirri var.
Gecə - insaniləşib!
Meşə yoxdur: Sehrli sükut, doğma səs, ülvi möhtəşəmlik, ucalıq ehtirası
var.
Meşə - insaniləşib!
Qış yoxdur: İnsan sərtliyi, İnsan soyuqluğu, İnsan təmizliyi var.
Qış - insaniləşib!
Yay yoxdur: İnsan ömrünün qızğın çağı var.
Yay - insaniləşib!
Payız yoxdur: İnsanın cavanlığıyla ayrılmaq mərasimi var.
Payız - insaniləşib!
İnsan təbiətdə özünü tapanda - təbiət insaniləşir.
İnsan təbiətə qovuşanda - təbiət insaniləşir.
İnsaniləşmə - təbiətin özümlüyünü, müstəqilliyini ləğv etmir.
Həmin
müstəqillik, özünəməxsusluq yeni məna kəsb
edir.
İnsaniləşən təbiət özünü yeni səviyyədə təsdiq edir.
İnsaniləşən təbiət - ruhaniləşir.
Təbiəti insaniləşdirən İnsan özüylə təbiət arasındakı yadlığı aradan qaldırır.
İnsaniləşən - doğmalaşır.
İnsan yad dünyada yaşaya bilməz!
Təbiəti özümləşdirməklə o, özünün daxili, ruhani ehtiyacını ödəyir.
Özümləşdirmənin gerçəklik səviyyəsində təbiət yalnız nisbi mənada insaniləşir.
Günəş - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Səma - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Dəniz - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Dağ - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Çiçək - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Yol - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Çöl - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Bulaq - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də
Bahar - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Səhər - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Qürub çağı - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Gecə - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Meşə - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Qış - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Yay - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Payız - İnsani Mahiyyətin təzahürü kimi də sevilir, maddi faydalanma vasitəsi kimi də.
Əslində gerçəklikdə ümumi hal kimi maddi faydalanma məziyyəti ruhani məziyyətdən daha çox sevilir, daha yüksək qiymətləndirilir.
Yalnız Özümləşmənin Mütləq səviyyəsində təbiət tam insaniləşir.
Ancaq həmin səviyyə - insanın cismani imkanlarından kənardadır.
Bu baxımdan, Təbiəti Mütləq Mənada İnsaniləşdirməyə can atan İnsan öz arzusuna heç vaxt tam çatmır.
Qəribə vəziyyət yaranır.
Təbiəti tam İnsaniləşdirmək üçün insan öz cismaniliyindən əl çəkməlidir.
Bu, insanın ölümü deməkdir.
Yaşayan insan - Təbiətin Mütləq İnsaniləşməsinə can atır - onun nisbi insaniləşməsinə
nail olur.
BAŞQALAŞMA
Təbiətləşən İnsan
Özünə
sığmırsan, özündə qala bilmirsən,
özündən kənara çıxırsan, qəlbində
Günəşə Eşq yaranır - Günəşləşirsən!
Özünə
sığmırsan, özündə qala bilmirsən,
özündən kənara çıxırsan, qəlbində
Səmaya Eşq yaranır - Səmaviləşirsən!
Özünə
sığmırsan, özündə qala bilmirsən,
özündən kənara çıxırsan, qəlbində
Dağa Eşq yaranır - Dağa çevrilirsən!
Özünə
sığmırsan, özündə qala bilmirsən,
özündən kənara çıxırsan, qəlbində
Dənizə Eşq yaranır - Dənizləşirsən!
Özünə
sığmırsan, özündə qala bilmirsən, özündən
kənara çıxırsan, qəlbində Yollara Eşq
yaranır - Yollara çevrilirsən!
Özünə
sığmırsan, özündə qala bilmirsən,
özündən kənara çıxırsan, qəlbində
Bahara Eşq yaranır - Baharlaşırsan!
Eşq səni Təbiətə
qovuşdurur, Təbiətlə bir olursan, Təbiətləşirsən!
Anlayırsan ki, Mahiyyətin
cismindən artıqdır, ömründən artıqdır,
həyatından artıqdır.
Bu səbəbdən də
ömrün, həyatın, cismaniliyin günəşlənir,
səmaviləşir, dağlaşır, dənizləşir,
yollaşır, baharlaşır.
Anlayırsan ki, İnsan
elə təbiət demək imiş.
Günəş demək
imiş!
Səma demək
imiş!
Dağ demək imiş!
Dəniz demək
imiş!
Yol demək imiş!
Bahar demək imiş!
Çünki təbiət
maddiyyat çərçivəsinə sığmır,
ruhanilik zirvəsinə ucalır.
Buna görə də o,
insanı çağırır, cəlb edir, cəzb edir!
Buna görə də insan təbiətləşir
- Mahiyyətinə doğma olan varlıqla birləşir.
Məlum olur ki, Günəşdə
ruhanilik var.
Səmada ruhanilik var!
Dənizdə ruhanilik var.
Dağda ruhanilik var.
Yolda ruhanilik var.
Baharda Ruhanilik var.
Eşq Təbiətdə,
Maddidə - Təbiətdən, Maddidən hədsiz dərəcə
artıq, böyük, yüksək olan Məna görür, həmin
Mənaya qovuşur, həmin Mənaya çevrilir.
İnsan anlayır ki, əslində
o, məkanda yaşamır;
Günəşdə
yaşayır.
Səmada yaşayır.
Dənizdə yaşayır.
Dağda yaşayır.
Yolda yaşayır.
Baharda yaşayır.
İnsan anlayır ki, əslində
o, zamanda yaşamır, Günəşdə yaşayır, Səmada
yaşayır, Dənizdə yaşayır, Dağda
yaşayır, Yolda yaşayır, Baharda yaşayır.
Bu səbəbdən də
ölməzdir!
Gerçəklikdə
İnsan nisbi mənada təbiətləşir.
Mütləq Təbiətləşmək
- Mütləqləşmək tələb edir.
Həqiqətsizləşən
Təbiət
Dağ yoxdur: gilləşən,
daşlaşan, binalaşan, ləvazimatlaşan maddi vasitə
var.
Çay yoxdur: dəyirmanlaşan,
stansiyalaşan, bağlaşan, bostanlaşan, çimərlikləşən
maddi vasitə var.
Səma yoxdur: nəqliyyatlaşan,
ram edilən maddi vasitə var.
Günəş yoxdur: bədəni
isidən maddi vasitə var.
Dəniz yoxdur: neftləşən,
benzinləşən, balıqlaşan maddi vasitə var.
Torpaq yoxdur: ərzaqlaşan,
sərvətləşən maddi vasitə var.
Meşə yoxdur:
odunlaşan, imarətləşən, avadanlığa
çevrilən maddi vasitə var.
Yol yoxdur:
maşınlaşan, arabalaşan, yerişləşən
maddi vasitə var.
Çöl yoxdur: zəmiləşən,
tarlalaşan maddi vasitə var.
Səhər yoxdur: fayda
başlanğıcı var.
Gecə yoxdur: yuxu məqamı
var.
Bahar yoxdur: meyvələrin
ömrü başlayır.
Yay yoxdur: meyvələrin dəyməsi
var.
Payız yoxdur: maddiyyat
bolluğu var.
Qış yoxdur: şaxta əzabı
var.
Təcrübi idrakın
gördüyü Dağ - həqiqi Dağ deyil, faydalı
Dağdır.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Çünki təbiətin
Mahiyyəti Mütləqdir, Ruhanidir, İnsanidir.
Faydalı İdrakda Təbiət
Mahiyyətini itirir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Çay - həqiqi Çay deyil, faydalı
Çaydır.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Səma - həqiqi Səma deyil, faydalı Səmadır.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Günəş - həqiqi Günəş
deyil, faydalı Günəşdir.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Dəniz - həqiqi Dəniz deyil, faydalı
Dənizdir.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Torpaq - həqiqi Torpaq deyil, faydalı
Torpaqdır.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Meşə - həqiqi Meşə deyil,
faydalı Meşədir.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Yol - həqiqi Yol deyil, faydalı Yoldur.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Çöl - həqiqi Çöl deyil,
faydalı Çöldür.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Səhər - həqiqi Səhər deyil,
faydalı Səhərdir.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Gecə - həqiqi Gecə deyil, faydalı
Gecədir.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Bahar - həqiqi Bahar deyil, faydalı
Bahardır.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Yay - həqiqi Yay deyil, faydalı Yaydır.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Payız - həqiqi Payız deyil, faydalı
Payızdır.
Bu səbəbdən də
özünə bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakın
gördüyü Qış - həqiqi Qış deyil,
faydalı Qışdır.
Bu səbəbdən də özünə
bənzəmir.
Mahiyyət baxımından
özünə ziddir.
Təcrübi İdrakda
Dağ - həqiqətsizləşir. Vüqarını itirir.
Çay - həqiqətsizləşir,
axarını itirir.
Səma - həqiqətsizləşir,
ülviyyətini itirir.
Günəş - həqiqətsizləşir,
şəfqətini itirir.
Dəniz - həqiqətsizləşir,
əzəmətini itirir.
Torpaq - həqiqətsizləşir,
müqəddəsliyini itirir.
Meşə - həqiqətsizləşir,
sehrini itirir.
Yol - həqiqətsizləşir,
sonsuzluğunu itirir.
Çöl - həqiqətsizləşir,
cəzbini itirir.
Səhər - həqiqətsizləşir,
ilkinliyini itirir.
Gecə - həqiqətsizləşir,
- sirrini itirir.
Bahar - həqiqətsizləşir,
- təravətini itirir.
Yay - həqiqətsizləşir,
- İşığını itirir.
Payız - həqiqətsizləşir,
- Kədərini itirir.
Qış - həqiqətsizləşir,
- Paklığını itirir.
Təcrübi İdrak - təbiəti
itirir.
(ardı var )
İNAM ATA (ASİF ATA)
Ədalət.- 2010.- 12 noyabr.- S. 7.