""...BU DAŞ ALTDA MƏMMƏD
ARAZ YAŞAYIR""
Şeiri, poeziyanı Səməd Vurğunun, Hüseyn Arifin söz dünyası
ilə sevməyə başlamışam. Sonra
isə Aşıq Ələsgəri, Xəstə
Qasımı, daha kimləri, kimləri əzizləmişəm,
dəlicəsinə vurulmuşam onlara.
Bir zaman
ayılmışam ki, yazı masamın üstündə,
yatağımdakı yastığın altında, kitab
dolabımda Məmməd Arazın kitabları çoxluq təşkil
edir. Və dünyanı qandıqca duymuşam ki, dəli-dolu
duyğularımın, məni Allahın yanına qaldıran
ruhumun şagirdi Məmməd Araz. Və onun şeirləri
insanı uyudan, ona layla çalan həzinlikdən daha
çox hayqırtıdı, heyrətdi. Sirr deyil ki, onun vətənpərvər,
ictimai-siyasi motivli şeirlərinin hər hansı birini oxuyub,
əli yalın, ayaqüstə qalxıb düşmən
üstünə getmək olar.
Orta məktəbi bitirəndən
sonra ən böyük istəyim onu görmək, səsini
eşitmək: heç olmazsa aralıdan da olsa müşahidə
eləmək olub. Bu arzuyla hərbi xidmətə gedib
qayıtmışam, institutu bitirmişəm. Hər gün elə
bilmişəm ki, sabah onunla üz-üzə gələcək,
titrəyən əllərindən tutacaq və qartal
baxışlarının zəhmindən özümü itirəcəyəm.
Beləcə illər
ötdü. Gənclik ehtirası ilə onu misra-misra,
duyğu-duyğu qanıma-canıma hopdurduqca dünyanın
(xüsusən də dünyamın) Məmməd Arazsız
ola biləcəyinə inanmırdım. Əslində, bu barədə düşünmək belə
istəmirdim. Bilmirəm, nə duyğudusa,
mən onu əbədilik - ölməz bilirdim. Sən demə, bu cür şairlərin, bu cür ölməzlərin cismani
yoxluğu qaçılmazmış. Bu sayaq adamlar
mənəvi ölməzlərdir. 2004-cü ildə Məmməd
Arazın cismani yoxluğunu
qəbul eləmək zorunda qaldıq... Xəyal məni gənclik illərinə (hərbi
xidmətdən döndüyüm
1978-79-cu illərə) apardı. Bərdədə 10-12 nəfərin
toplaşdığı (ayda iki dəfə) "Addımlar" ədəbi
dərnəyi vardı. Mən də o dərnəyin
üzvü idim.
Bizlər hər dərnəkdən çıxdıqca "Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzeti axtarıb tapır, bu qəzetdə çıxan şeirləri;
xüsusən Məmməd Arazın şeirlərini acgözcəsinə
oxuyurduq. Və yaxud
eşidəndə ki, Məmməd
Arazın şeirləri çıxıb, qəzet əlimizə
keçməyib, ərinməz-ərinməz qonşu
Yevlax şəhərinə getməyi belə
könül xoşluğu
hesab edərdik.
Təvazödən kənar
olmasın, Məmməd Arazın şeirlərini ən
çox əzbər bilən mən idim. Şair dostların qəlbi
Məmməd Arazın şeirləri üçün
aclıq çəkəndə onları imkanım qədər
"qidalandırmağa" çalışırdım.
Şairin ən çox sevdiyim bir bəndini yerinə
düşdükcə təkrar edirdim:
O zaman yarpaqlar biri bir palaz,
İndiki yarpaqlar qulaq boydadı.
O zaman uşaqlar
böyükdü bir az,
İndiki uşaqlar uşaq boydadı.
Və ya:
"Meymuna əl
çalmaq öyrətmə,
bala,
Uşaqsan, bu bir ağır dərddi bəlkə.
Palıd yarpaqları əl
çala-çala,
Palıda öyrətmək
öyrətdi bəlkə.
Gərnəşər ağac da, daş da, qala
da,
Tülkülər, çaqqallar xoşlar bu dəbi.
Tikərlər fillərə yaxın
talada
Çəpik qərargahı, alqış
məktəbi".
... Və onlarla
belə sanballı, müasir, dinamik şeirləri özümçün
də təklikdə deyər və bunlardan təkrarsız zövq alardım. Əslində mən o zövqün
ağız şirinliyini,
dadını sözlə
ifadə edə bilmirəm.
... Böyük adamların
(təbii ki, mənən böyüklərin)
yoxluğu onun vurğunlarının içində
böyük boşluq
yaradırmış. Və bu
boşluğu mən çox zaman sel yuyan dağ
yollarına bənzədirəm.
Mənim iç dünyamda da o boyda boşluq-yarğan əmələ gəlmişdi:
Məmməd Arazın
(cismani) yoxluğuynan.
Elə tez-tez onun bir bəndini
təkrar edirdim:
Soruşdum ki, birindən şairəmmi mən,
Özüm ki, özümü
öyə bilmərəm.
Cavabı asanca qopdu dilindən:
Hələ ölməmişəm, deyə bilmərəm!
... Nə yazıqlar
ki, bu, bizdə
qiymətli sənətkarlara
verilən qiymətsiz
qiymətdir. Bunu unudulmaz
Məmməd Araz da böyük ürək ağrısıyla
bilirdi və qeyd edirdi. Bəs nə üçün belədir? Və həmişə belə olub? Cavabsız suallardandır...
Ustadın dəfnindən sonra ürək eləyib onun ziyarətə gedə bilmirdim. Nəhayət, özümü cəmləyib
bir neçə gün bundan əvvəl - istinin torpağı buğda kimi qovurduğu bir gündə - günortaya yaxın gözəl və təkrarsız şairimizə
sevgi və ehtiramımı saxladığıma
özümü bir daha inandırmaq üçün Fəxri Xiyabana getdim (onun dəfnini televizorda izlədiyimdən
məzarının yerini
bilirdim).
Fəxri Xiyabanın giriş qapısından keçib
sola burularaq sağ yandakı - sıralanmış
qəbirlərin birinin
qarşısında ayaq
saxlayıram. Böyük Azərbaycan şairi
Məmməd Arazın
qranit heykəli adama "gəl-gəl!"
deyirdi.
Əvvəlcə ustada yaxınlaşıb onun tunclaşmış əlindən tuturam. Onun hayqırtılı misrasını
eşidirəm elə
bil:
"Ey daşlaşan, torpaqlaşan
ulu babam..."
... Uca boylu şam ağaclarının altındakı
qranitləşmiş ustadın
sağ yanındakı
daş kitabın üstündə onun dillər əzbəri
"Dünya sənin,
dünya mənim, dünya heç kimin" şeirindən bir bənd də
əbədiləşib:
Bu get-gəllər bazarına
dəvədi dünya,
Bu ömür-gün naxışına
həvədi dünya.
Əbədiyə qəh-qəh çəkir
əbədi dünya,
Dünya sənin,
dünya mənim,
dünya heç kimin...
... Şairin sinə
daşı qranit heykəlindən bir qədər aralı - nəhəng mücrüyə
bənzəyir. Və...
üstündə vətən qayalarını,
vətən daşlarını
urvatlandırıb, özü
də Daş Heykələ dönən
sevgili şairimizin son
ünvanına çevrilmiş
bir misrası:
"Bu daş altda Məmməd Araz yaşayır".
Rizvan NƏSİBOĞLU
Ədalət.- 2010.- 14 oktyabr.- S. 3.