Havanın çirklənməsi
intensivləşib
Nəqliyyat vasitələrinin
sıxlığı artıb
Qloballaşan
dünyada bəşəriyyəti narahat edən
problemlərdən biri planetin ekoloji vəziyyətinin
getdikcə pisləşməsidir. Davamlı insan
inkişafı proqramı çərçivəsində
beynəlxalq ictimaiyyət bu dünyəvi problemin
həllinə çalışır. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev
ölkəmizdə ekoloji məsələlərin həllinə
böyük diqqət göstərir. Uzun
illərdir ki, ölkəmizdə ekoloji vəziyyətin
yaxşılaşdırılması və sağlam ətraf
mühitin yaradılması istiqamətində
genişmiqyaslı, əhəmiyyətli tədbirlər
həyata keçirilir. Ətraf mühitin qorunması
sahəsində strateji proqramlar
müvəffəqiyyətlə icra edilir. "Azərbaycan
Respublikasında ekoloji vəziyyətin
yaxşılaşdırılmasına dair 2006-2010-cu illər
üçün Kompleks Tədbirlər Planı"nın
qəbul edilməsi, ölkəmizdə mövcud ekoloji
problemlərin aşkarlanmasına və həllinə
yönəlmiş böyük işlərə güclü
təkan vermişdir.
Xüsusilə
əhalinin daha sıx yaşadığı Bakı
şəhəri və Abşeron yarımadasında ətraf
mühitin yaxşılaşdırılması
istiqamətində davamlı tədbirlərin və
layihələrin icrasına önəm verilir. Ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyevin
rəhbərliyi ilə 2010-cu il fevralın 18-də
keçirilmiş ekoloji problemlərə həsr
olunmuş müşavirədə respublikada ekologiya
sahəsində görülən işlər ətraflı
müzakirə edilmişdir. Prezident İlham
Əliyev geniş proqramlı nitqində dövlətin
ekologiya istiqamətində 2010-cu ildə və ondan sonrakı
illərdə həyata keçirəcəyi proqramını
açıqlamış və bu sahədə qarşıda
duran prioritet vəzifələri
müəyyənləşdirərək bir sıra
tapşırıqlar vermişdir. Ekoloji vəziyyətin
yaxşılaşdırılması istiqamətində
tədbirlərin nəinki Bakı şəhəri və
Abşeron yarımadasında, eyni zamanda ölkəmizin bütün
şəhər və rayonlarında həyata
keçirilməsi bir vəzifə olaraq qarşıya
qoyulmuşdur.
Dövlət
başçısı ekoloji problemlərə həsr
edilmiş müşavirədə ölkədə ekoloji
vəziyyətin yaxşılaşdırılması,
Azərbaycan vətəndaşlarının
sağlamlığının daha da
möhkəmləndirilməsi, Xəzər dənizinin
çirklənmədən qorunması, ölkədə
yaşıllaşdırma, ağacəkmə kampaniyasının
davamlılığının təmin edilməsi
istiqamətləri üzrə mühüm
vəzifələrin həllini qarşıya qoymuşdur. Toplantıda ölkə Prezidenti İlham Əliyev
tərəfindən qeyd edilən vəzifələrin
yerinə yetirilməsinin optimal müddətləri
göstərilməklə, Avropa standartları səviyyəsində
yerinə yetirilməsi ücün müvafiq dövlət
strukturlarına tapşırıqlar verilmişdir.
Ekologiya və Təbii Sərvətlər Nazirliyinin
ekologiyanın yaxşılaşdırılması
sahəsində aparıcı struktur kimi geniş
fəaliyyəti qarşıda qoyulan bəşəri
əhəmiyyətli vəzifələrin yerinə
yetirilməsinə yönəlmişdir.
Ölkəmizdə
atmosfer havasının mühafizəsi istiqamətində ciddi
tədbirlər görülür. Bu il
martın 6-da Nazirlər Kabinetinin avtonəqliyyat
vasitələrindən atmosfer havasına atılan
zərərli maddələrə dair tələblərin
Avropa standartlarına uyğunlaşdırılması
tədbirləri barədə qərar qəbul etməsi və
2010-cu il iyulun 1-dən Azərbaycan Respublikasının
ərazisində dövriyyəyə buraxılan
avtonəqliyyat vasitələrindən atmosfer havasına
atılan zərərli maddələr üzrə
"Avro-2" ekoloji normalarının tətbiq edilməsi
qarşıya qoyulan vəzifələrin icrası
baxımından əhəmiyyətlidir. Bu
məsələnin ekoloji vəziyyətin
yaxşılaşdırılmasında xüsusi
əhəmiyyətə malik olduğunu nəzərə alaraq
məsələnin elmi-nəzəri və praktiki təhlilini
verməklə, dünya ölkələrinin təcrübələri
əsasında fikir və mülahizələrimizi bölüşmək
istərdik.
Bizi əhatə edən
təbiət, o cümlədən atmosfer havası
insanların yaşamasına və fəaliyyət
göstərməsinə xidmət edir. Eyni zamanda
məhz insanlar öz fəaliyyəti ilə, öz
ehtiyaclarını ödəmək məqsədi ilə
gördüyü işlərlə bilavasitə ətraf
mühiti, ekologiyanı pisləşdirən yeganə
varlıqdır. Ekoloji vəziyyətin pisləşməsi ilk
növbədə atmosfer havasının
çirklənməsində özünü göstərir.
Atmosfer havasının çirklənməsi - insanların
iqtisadi, sosial-məişət qayğılarının
ödənilməsinə yönəldilmiş
tədbirlərin, fəaliyyətinin ikincili təsirinin
nəticəsidir. Böyük şəhərlərdə
fəaliyyət göstərən fabrik və zavodların
atmosferə buraxdığı, insan həyatı
üçün təhlükəli qazların,
avtomobillərin işlətdikləri qazların atmosfer havasını
çirkləndirən mənbə olduğu məlumdur.
İnsanların
fəaliyyəti nəticəsində havanın ümumi
çirklənməsinin 51 faizi nəqliyyatın payına
düşür. Bu çirklənmənin
10-30 faizinin avtomobil nəqliyyatının payına
düşdüyü də məlumdur Təbii ki, istifadə
edilən avtomobillər, avtobuslar və digər qaz və neft
məhsulları ilə işləyən texniki və
nəqliyyat vasitələri atmosferə müəyyən
miqdar zəhərli qazlar buraxmalıdır. Bunsuz
mümkün deyil. Amma dövlətin, cəmiyyətin
marağı ondadır ki, bu qazlar qoyulmuş normativ
hədləri aşmasın. Bu normativləri
beynəlxalq səviyyədə
müəyyənləşdirən standartlara görə
atmosferə avtomobillər tərəfindən buraxılan
işlənmiş qazların tərkibində ən
təhlükəli və ziyanlı sayılan CO - karbon oksidi
və CH - karbohidrogenlər təşkil edir.
Havanın çirklənməsi
dedikdə atmosferin insan həyatına və ya
sağlığına təhlükə törədən,
heyvanların və bitkilərin sağlığına və
ya təbii həyat fəaliyyətinə ziyan vuran,
metalları korroziyaya uğradan, görünməni
məhdudlaşdıran, arzu olunmayan iy və qoxu yaradan qazaoxşar,
maye və ya bərk maddələrlə
çirklənməsi başa düşülür.
Avtonəqliyyat
vasitələrinin işləməsindən havanı
çirkləndirən əsas tullantılara dəm qazı
(CO), karbohidrogenlər (HC), azot oksidləri (NOx) daxildir. Məlumata
görə, 20000 km yürüş etmiş avtomobil havaya 0,775
kq qurğuşun (Pb), 40,75 kq azot oksidləri (NOx), 234 kq
karbohidrogen (HC) və 765 kq dəm qazı (CO) buraxır. Günəş işığının
təsirindən bu tullantılar kimyəvi
dəyişikliyə məruz qalır və zərərli
maddələrin siyahısı aşağısəviyyəli,
troposferli ozonla (O3) və fotokimyəvi mənşəli
müxtəlif toksinlərlə zənginləşir.
Məhz bu maddələr insan həyatı üçün
təhlükəli və idarə edilməsi mümkün
olmayan fəsadlar yaradır.
Məsələn,
havanın çirklənməsinin ən ciddi
təhlükəlisi və xoşagəlməyəni qaz,
tüstü, duman və toz qarışığı olan
smoqdur. Smoq - ingilis sözündən olub, tüstü
(smoq) və duman (fog) deməkdir. Su buxarlarının
kondensasiyası zamanı kiçik tüstü
hissəcikləri ətrafında toplanmasından əmələ
gəlir. Bu, xüsusilə böyük sənaye
şəhərlərində, nəqliyyat vasitələrinin
çox sıx olduğu ərazilər üçün
xarakterikdir. Smoqun klassik və fotokimyəvi növləri
vardır. Fotokimyəvi növ günəşin
ultrabənövşəyi şüalarının
avtomobillərin dəm qazının yaratdığı klassik
smoqa təsirindən əmələ gəlir və daha
zərərli formaya keçir. Fotokimyəvi smoq havada sarı
rəngli duman əmələ gətirir, bu zaman hava
tutqunlaşır, xoşagəlməz kəskin qoxu yaranır,
adamların səhhətini pisləşdirir. Bu çevrilmələr
üzvi yanacağın, məsələn benzinin yanmasından
ayrılan karbohidrogenlərin fotokimyəvi parçalanması
zamanı baş verir. Reaksiyanın məhsullarına ozon,
aldehidlər, keton, asetilnitrat, üzvi turşular və
başqa parçalanma məhsulları daxildir. Bundan başqa
avtomobillərin buraxdığı dəm qazı (CO) smoqun
tərkibində olan ən zəhərlisi hesab olunur. Smoq
nəticəsində havada zərərli maddələrin
şiddətli konsentrasiyası bəzən ölüm
hallarına səbəb olur. Məsələn, 1952-ci ildə
Londonda baş vermiş smoq nəticəsində 4000
nəfər, 1984-cü ildə Hindistanın Bxopol
şəhərində 2500 nəfər
ölmüşdür. Smoq həmçinin minlərlə
insanın ağır xəstələnməsinə
səbəb olmuşdur. Smoqun bütün növləri
görməni azaldır və nəfəsalma sistemini
qıcıqlandırır. Fotokimyəvi smoq gözü və
quzeyli qişasını qıcıqlandırmaqla yaş
axmasına səbəb olur, eyni zamanda bitki
örtüyünü də müxtəlif
dərəcədə zədələyir.
Hava mühitinin
çirklənmə səviyyəsinin
qiymətləndirilməsi və azaldılmasına
yönəlmiş tədbirlər emissiya mexanizmlərini
və zərərli tullantıların yayılma
mexanizmlərini öyrənməyi tələb edir. Emissiya
- atmosferi çirkləndirən tullantıların və
maddələrin atılması, ayrılması və
şüalanmasıdır. Emissiya nəqliyyat
vasitələrinin hərəkət rejimindən,
sürətindən və qət etdiyi yoldan asılı
olmaqla, avtomobilin ümumi yürüşündən
(yeyilmə dərəcəsindən), markasından,
kütləsindən, yanacağın təmizlənmə
dərəcəsindən və temperatur rejimindən
asılıdır.
Nəqliyyat
vasitələrinin sıx olduğu
şəhərlərdə, yəni Bakı kimi
şəhərlərdə havanın çirklənməsi
daha intensiv və həcmli olur. Məlumata görə
hazırda Bakıda 549 min 511 avtomobil qeydiyyatdadır. Və nəzərə alsaq ki, respublikanın
regionlarından və Bakıətrafı kəndlərdən
hər gün şəhərə minlərlə avtomobil girir
və küçələrdə sutka ərzində
hərəkət edir, onda Bakıda havaya atılan
zərərli maddələr haqqında daha dolğun
məlumat əldə etmək olar. Digər
tərəfdən istifadə edilən avtomobillərin
böyük əksəriyyətinin istismar müddətini
başa vurmuş olduğunu nəzərə alsaq,
vəziyyətin hansı xəritə alacağını
təsəvvür etmək çətin deyil. Avtomobil
nəqliyyatı iş prosesində ətraf havaya 200-dən
çox zəhərli və zərərli maddə ixrac edir.
Bir gündə hər min ədəd avtomobil
mühərrikindən havaya 3,2 ton karbon oksidi, 200-400 kq
digər qazabənzər maddələr buraxılır.
Verilən rəqəmlərə istinad etsək gün
ərzində Bakıda atmosferə 1920 ton karbon oksidi, 120-180
ton digər mürəkkəb tərkibli tullantı
atıldığı qənaətinə gəlmək olar.
Bir ayda atmosferə təxminən 57600 ton karbon oksidi və
3600-5400 ton digər zərərli maddələr, bir ildə
isə 691200 ton karbon oksidi - dəm qazı
ötürülür. Bunun fəsadlarını hesablamaq
üçün məşhur riyaziyyatçı, yaxud
həkim olmaq lazım deyil. Adi vətəndaş başa
düşür ki, bir il ərzində bir insanın orta
çəkisindən 13-14 min dəfə çox dəm
qazı atmosferə ötürülürsə, bundan ancaq
insanlar, ətraf mühit, təbiət zərər
çəkir.
Azərbaycana
indi böyük miqdarda xaricdə istehsal olunmuş
avtomobillər gətirilir. Təkcə 2000-2008-ci illər
ərzində ölkəmizə 400 min avtomobil
gətirilmişdir. Ölkə Prezidenti ekoloji
problemlərə həsr edilmiş müşavirədə bu
həyati vacib məsələyə münasibətini
çox kəskin bildirmişdir: "Verilən məlumata
görə, 2000-2008-ci illər ərzində avtomaşınların
sayı 423 mindən 823 minə qədər
artmışdır. Bu özlüyündə
əlbəttə ki, havanın çirklənməsi
üçün əsas amillərdən biridir. Biz
avrostandartlara keçməliyik. Bu ildən bu istiqamətdə
göstəriş verilib. Biz "Avro-2"
və ondan sonra "Avro-3", "Avro-4", "Avro-5"
səviyyəsinə çatmalıyıq." Dövlət
başçısının bu tələbləri hər bir
vətəndaş mövqeli insanı
düşünməyə vadar edir. Ölkəmizə
xaricdən gətirilən avtomobillərin
əksəriyyəti "Avro-2" standartlarından da
aşağı parametrlərə malikdir. Bu
maşınları gətirən iş adamları öz
maliyyə maraqlarını reallaşdırır, amma
Bakıda, Gəncədə, Sumqayıtda və digər
böyük şəhərlərdə olan avtomobil
parklarında köhnəlmiş avtomobillərin sayını
artırırlar.
Görəsən,
maşın gətirən şəxsləri belə bir fikir
düşündürürmü ki, işlənmiş
maşınları aldıqları xarici ölkədə bu maşınları
niyə istifadə etmirlər? Həmin maşınlar
məhz o ölkələrdən gətirilir ki, orada ən
yüksək standartlar, məsələn "Avro-5" və
s. tətbiq edilir. Deməli, bu maşınların texniki
göstəriciləri bu standartlara cavab vermədiyindən
onların böyük şəhərlərdə
istismarına qanunla yol verilmir. Sahibləri isə bu
maşınları ən yaxşı halda satmaqla həm
öz ölkəsində ekoloji problemlərin həllinə
çalışır, həm də müəyyən qazanc
əldə edirlər. Həmin maşınlar isə
bizdəki maşın biznesi ilə məşğul olanlar
tərəfindən ucuz qiymətə alınır və 5-10 dəfə
baha qiymətə özümüzə satılır. Texniki
parametrləri, normativlərdən aşağı olan
avtomobillərin böyük şəhərlərdə
ekologiyanın çirklənməsinə etdiyi zərərli
təsiri faktlarla təhlil edək: Avtomobilin işindən
avtmosferə atılan zərərli tullantıların 74 faizi
dəm qazı (CO), 22 faizi karbohidrogenlər (HC), 4 faizi azot
oksidləri (NOx) , 0,07 faizi qurğuşun (Pb) təşkil
edir.
İsrafil İSMAYILOV
Ədalət.- 2010.- 21 oktyabr.- S. 7.