MƏHKƏMƏ-HÜQUQ
İSLAHATLARI VƏ PROKURORLUQ ORQANLARININ YENİLƏŞƏN
SİMASI
Dünyada ilk dəfə 1302-ci ildə Fransada kral IV Filipp tərəfindən kral fərmanlarının icrasına,
1722-ci ildə isə Rusiyada I Pyotr tərəfindən çar
fərmanlarının icrasına
nəzarət orqanı
kimi yaranmış, adı latın dilində "prokurore",
yəni "qayğı
göstərən" mənasını verən sözdən götürülmüş
prokurorluq orqanı tədricən digər dövlətlərdə də
də yaranmış və tezliklə dövlət strukturunda nüfuzlu bir orqana çevrilərək
dövlət idarəçilik
mexanizmində mühüm
yer tutmuşdur.
Prokurorluq
orqanının funksiyaları cəmiyyətin inkişaf
mərhələlərinə uyğun olaraq formalaşan
ictimai münasibətlərdən asılı olaraq zaman-zaman
dəyişmiş və zamanından asılı olaraq
dövlət hansı ictimai quruluşda mövcud olmuşdusa,
prokurorluq orqanı da həmin ictimai-siyasi quruluşa uyğun
olaraq dövlət idarəçiliyində öz
funksiyasını yerinə yetirmişdir. Lakin bir şey
danılmaz həqiqətdir ki, bütün dövrlərdə
prokurorluq orqanı dövlətçiliyə
həmişə sadiq olmuş və öz üzərinə
düşən vəzifəni layiqincə yerinə
yetirmişdir.
İkinci dəfə
müstəqillik əldə edən Azərbaycan azad,
demokratik, ümumbəşəri dəyərlərə
söykənən vətəndaş cəmiyyətinin
müstəqil hüquqi dövlətini yaratmaq
istiqamətində inkişaf etmiş sivil
dövlətlərin təcrübəsindən
bəhrələnməklə çətin və
şərəfli bir yolla irəliləməyə
başladı. Gənc müstəqil dövlətin
sürətli inkişafını, xalqın rifah
səviyyəsinin yaxşılaşdırılmasını,
öz potensial imkanına görə regionda aparıcı
qüvvəyə çevrilməsini,
vətəndaşların hüquq və
azadlıqlarının qorunması üçün yeni,
müasir məzmunlu, köklü və ardıcıl islahatlar
aparmasına zərurət yaranmışdı.
Keçmiş SSRİ
dövründə qəbul edilmiş "Prokurorluq
haqqında" Qanun artıq zamanın tələbinə cavab
vermədiyindən müstəqil Azərbaycan dövlətinin
formalaşan milli prokurorluq orqanlarının fəaliyyətini
tənzimləyə bilməzdi. Ona görə
də 7 dekabr 1999-cu ildə "Prokurorluq haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanunu
qəbul edildi. Əsaslı məhkəmə
hüquq islahatları
keçirilməsi yolu
ilə prokurorluq orqanlarının keyfiyyətcə
yeniləşməsinə, müasirləşməsinə müstəsna əhəmiyyət
verən Ulu Öndər 20 aprel 2000-ci ildə prokurorluq orqanlarının
rəhbər işçiləri
ilə tarixi görüş keçirmişdir.
Bu görüş zamanı verilmiş tövsiyyələr əsasında
prokurorluq orqanlarında
əsaslı islahatlar
və struktur dəyişiklikləri aparılmışdır.
Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 19 iyun
2001-ci il tarixli sərəncamı ilə
Azərbaycan Respublikası
Baş Prokurorluğunun
strukturu təsdiq edilmişdir.
2000-ci ilin sentyabr
ayından başlayaraq yeni məhkəmə sistemi
fəaliyyətə başladı. Əvvəlki məhkəmə sistemindən
fərqli olaraq üç mərhələli
- birinci instansiya, apellyasiya və ali məhkəmələrdən
ibarət yeni məhkəmə sistemi təsis olundu. Yeni qəbul edilmiş Cinayət Prosessual Məcəlləyə əsasən
artıq məhkəmələrdə
ittihamın müdafiə
olunmasını ibtidai
araşdırmaya prosessual
rəhbərliyi həyata
keçirən prokuror
deyil, yalnız dövlət ittihamı funksiyasını həyata
keçirən prokurorlar
həyata keçirməyə başladılar. İttihamı irəli sürən şəxsin məhkəmələrdə həmin
ittihamı müdafiə
etməsinə yol verilməməsini nəzərdə
tutan qanunvericilik orqanı bununla da ilk növbədə
ittihamın müdafiəsinin
obyektivliyinə təminat
vermiş oldu.
Məhkəmə
hüquq islahatlarının həyata keçirilməsi
zamanı prokurorluq orqanlarında keçirilən islahatın
uğurlu olması üçün kadrların düzgün
seçilməsinə, onların
yerləşdirilməsinə önəm verən Ulu
Öndər deyirdi: "Hüquq mühafizə orqanlarında
sağlam mənəviyyat, sağlam mühit olmalıdır. İnsanlar,
yəni bu orqanlarda işləyən
əməkdaşlarımız anlamalıdırlar ki, onlara
xüsusi etimad göstərilib, onlar xüsusi imtiyazlara,
xüsusi səlahiyyətlərə malikdirlər, onlar
Azərbaycan dövlətçiliyinin
möhkəmləndirilməsi və inkişaf etməsində
xüsusi rol oynamalıdırlar".
İslahat zamanı
əsas məqsədlərdən biri də Azərbaycan
Respublikası prokurorluq orqanlarının demokratik əsaslarla
yeniləşməsinin təmin olunması üçün
yüksək səviyyəli peşəkar kadrların
seçilməsi, onların hazırlanması, bacarıqlı
gənc kadrların işə qəbul edilməsi, bu zaman
şəffaf meyarların əsas tutulmasından,
ədalətlilik prinsipinin rəhbər tutulmasından
ibarət idi. Qarşıya qoyulan məqsədə nail olunması üçün ilk növbədə bu məqsədlərin həyata
keçirilmə mexanizmi
müəyyən olunmalı
idi. Ona görə də "Prokurorluğa işə qəbul olunmaq üçün namizədlərlə
müsabiqə keçirilməsi
qaydaları haqqında
əsasnamə" prezident
Heydər Əliyevin
19 iyun 2001-ci il tarixli fərmanı ilə təsdiq olunmuşdur.
Prokurorluğun
tarixində ilk dəfə 2002-ci ildə qulluğa qəbul
aşkarlıq və şəffaf prosedur qaydada müsabiqə
əsasında həyata keçirilmişdir. Həmin vaxtdan
etibarən 2010-cu ilədək Azərbaycan
Respublikasının Baş Prokurorluğu üzrə 5 (2002,
2004, 2006, 2007, 2009-cu illər), Naxçıvan Muxtar
Respublikasının Prokurorluğu üzrə 4 (2003, 2005, 2007,
2009-cu illər) dəfə prokurorluğa işə qəbul
müsabiqə yolu ilə həyata keçirilmişdir.
Azərbaycan
Respublikasının sürətli sosial-iqtisadi inkişafı
onun xarici əlaqələrinin genişlənməsinə
də öz təsirini göstərmişdir. Beynəlxalq
əlaqələrin genişlənməsi, ölkəmizin
dünya birliyinə inteqrasiya olunması,
cinayətkarlığın yeni formasına qarşı
mübarizədə dünya dövlətlərinin səyinin
birləşdirilməsi, bu sahədə prokurorluq
orqanlarının digər dövlətlərinin müvafiq
qurumları ilə sıx əməkdaşlıq etməsini
zəruri etmişdir.
Keyfiyyətcə yeni
milli prokurorluq orqanlarının formalaşmasını
dəyərləndirən möhtərəm Prezidentimiz
İlham Əliyev göstərmişdir: "Zamanın ruhuna,
yeni siyasi, iqtisadi, sosial reallıqlara uyğun olaraq,
ölkəmizdə prokurorluq orqanlarının statusunda,
səlahiyyətlərində və fəaliyyətində
köklü dəyişikliklər baş vermiş, kadr
siyasətində ciddi dönüşün yaradılması
və şəffaflığın təmin edilməsi,
elmi-texniki nailiyyətlərin tətbiqi, maddi-texniki bazanın
və əməkdaşların sosial müdafiəsinin
gücləndirilməsi istiqamətində kompleks
tədbirlər həyata keçirilmişdir".
Ümumbəşəri
qlobal problem olan korrupsiyaya qarşı mübarizə
Azərbaycan dövlətinin önəm verdiyi
məsələlərdən biridir. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin
"Korrupsiyaya qarşı mübarizə haqqında"
Azərbaycan Respublikası Qanununun tətbiq edilməsi
barədə sərəncamına əsasən Azərbaycan
Respublikası Prokuroru yanında Korrupsiyaya Qarşı
Mübarizə İdarəsi təsis edilmiş, 3 sentyabr
2004-cü il tarixli sərəncamı ilə 2004-2006-cı illər
üçün "Korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə Dövlət Proqramı" təsdiq
edilmişdir.
Prokurorluq orqanlarında
gedən yeniləşməni dövlət
səviyyəsində dəstəkləyən cənab
Prezident bu prosesi qiymətləndirərək demişdir:
"Prokurorluq orqanlarında yeniləşmə prosesi gedir,
gənc kadrlar işə qəbul edilir, vəzifədə
irəli çəkilir, yeni iş ruhu, canlanma və inkişaf
hiss olunur. Bu proseslər dövlət tərəfindən
dəstəklənir və bundan sonra da
dəstəklənəcəkdir".
Göründüyü
kimi, Azərbaycan Respublikasının sürətli
sosial-iqtisadi inkişafı, onun dünyanın sivil
dövlətlərinə inteqrasiyası dövlət
idarəetmə orqanlarının, o cümlədən
dövlət idarəetmə mexanizmində mühüm yer
tutan prokurorluq orqanlarının dövrün yüksək
tələblərinə cavab verən dövlət orqanı
səviyyəsinə uyğun təkmilləşmişdir. Prokurorluq orqanları, müasir və daim yeniləşən simasını almışdır.
Bu isə özünü həm prokurorluğun fəaliyyətində, həm
cavanlaşan və yeniləşən kadrların
işə qəbul olunmasında, onun şəffaf prosedur qaydalarının müəyyən
edilməsində, həm
müasir elmi-texniki nailiyyətlərin nəticəsinin
öz uğurlu fəaliyyətində tətbiq
olunmasında, həm müasir standartlara uyğun inzibati binaların tikilməsində, təmir
olunmasında, həm də maddi-texniki təchizat bazasının
yaradılmasında öz
parlaq əksini tapmışdır.
Möhtərəm
Prezidentimiz İlham Əliyevin təbirincə desək:
"Son illər prokurorluqda sağlam iş mühitinin
yaradılması üçün ciddi işlər
görülmüş, dövlətçilik, qanunçuluq
prinsipləri ön plana çəkilmiş, cəmiyyətimizdə
prokurorluğa ictimai etimad artmış və onun nüfuzu
yüksəlmişdir".
Munis ABUZƏRLİ
Ədalət.- 2010.- 29 oktyabr.- S. 6.