222 SONET HAQQINDA
ƏDƏBİ HƏYAT
Azərbaycan poeziyasında
lirik ədəbi növün janrlarını
bir neçə bölgüdə qruplaşdırmaq
olar. Təbii ki,
ilk sırada xalq
aşıq şeiri janrları gələcək-bayatılı,
qoşmalı, gəraylılı, təcnisli bir
aləm... Sonra gəlir klassik lirikamızla
bağlı janrlar-bunların bir çoxu bütün
Şərq ədəbiyyatında müştərək
işlənib- qəsidə, qəzəl, rübai,
müxəmməs, mürəbbe, müsəddəs, tərkibənd,
tərcibənd, məsnəvi və s.
Əsrlər boyunca bu
iki janr poeziyamızın inkişafında çox
mühüm rol oynayıblar. Əsl istedadlar hansı şeir
şəklinə müraciət etsələr belə, orada
uğur qazanıblar və beləliklə, şeirimizdə
parlaq incilər xəzinəsi yaranıb. XX əsrdə isə
heca şeirimiz ön plana keçib və hecalı şeir
şəkillərinə intensiv halda müraciət olunub;
beşlik, altılıq, yeddilik, səkkizlik, doqquzluq, onluq,
onbirlik, onikilik, onüçlük, ondördlük,
onbeşlik və onaltılıq. Nəhayət, XX əsrin əvvəllərindən
başlayaraq şeirimizdə Avropa mənşəli yeni janrlar
da peyda olub-himn, marş, sonet və s.
Soneti Azərbaycan
poeziyasında yeni janr forması hesab edənlər əsla
yanılmırlar. Tədqiqatçılar onun 800 yaşı
olduğunu qeyd edirlər. Mən görkəmli teatr tənqidçisi,
Avropa ədəbiyyatı bilicisi mərhum Cəfər Cəfərovun,
filologiya elmləri doktoru, professor Seyfulla Əsədullayevin və
gənc tədqiqatçı, filologiya elmləri namizədi
Hüseyn Həşimlinin sonet janrı barədə bəzi
fikirlərinə müraciət etmək istəyirəm. Cəfər
Cəfərov dahi ingilis dramaturqu Vilyam Şekspirə həsr
etdiyi məqaləsində yazır: "Sonet - lirik şeir
janrlarından biridir, Orta çağlarda meydana
çıxmış, öz klassik şəklini isə XIII əsrdə
İtaliyada almışdır. Klassik sonet iki katrenə və
iki tersetə, yəni iki dörd misralıq bəndə
ayrılan 14 misralıq şeirdir. Misralar müəyyən
qayda əsasında qafiyələnir, lakin klassik italyan soneti
başqa ölkələrə yayıldıqda bəzi dəyişikliklərə
uğramışdır. Bəndlərin quruluşu başqa
şəkil almışdır. İngiltərədə,
xüsusən Şekspir yaradıcılığında sonet
4+4+4+2 qaydası üzrə bəndlərə
ayrılmışdır. Sonet janrı ilə əlaqədar
bir də "Sonet əklili" məfhumu mövcuddur. Bu əklili
bir-birilə bağlı olan 15 sonetdən təşkil edilir
ki, axırıncı sonet əvvəlki 14 sonetin birincə
misralarından düzəlir"
Seyfulla Əsədullayev
yazır: "Sonetin ilk nümunəsini İtaliyada,
"Siciliya məktəbi"nin nümayəndəsi,
şairn Sakono da Lentini yaratmışdır (1220-ci illərdə).
Hər bir həqiqi sonet kiçik bir dram əsəri
sayılır. Sonetin bu qanunlarına cavab verməyən hər
hansı bir on dörd misralıq şeir sonet yox, sadəcə
on dörd misralıq şeir kimi də qalır. Həm bənd
formaları (4 misra və 3 misra), həm də qafiyə
müstəqilliyi ilə bir-birindən fərqlənən
katrenləri və tersetləri vahid və bütöv bir
poetik janr kimi birləşdirən, formalaşdıran amil, həm
də əsas amil sonetin məzmunudur. Soneti poetik formaların
şahmatı da adlandırırlar. Ən kiçik poetik həcmdə
və lirik məkanda sonet özündə ən yüksək
poetik enerji cəmləşdirir... Azərbaycan sovet
poeziyasında ilk dəfə bu janra müraciət edən
Mikayıl Müşfiq olmuşdur".
Gənc tədqiqatçı
Hüseyn Həşimlinin "Azərbaycan poeziyasında sonet
və terset" monoqrafiyası (Bakı, "Elm", 2003)
mövzunu daha geniş əhatə edir və ən əsası
budur ki, müəllif sonetin janr özəlliklərini və
dünya ədəbiyyatında inkişaf yolunu izlədikdən
sonra Azərbaycan poeziyasında sonetin təşəkkül mərhələsini,
kamilləşmə və kütləviləşmə
dövrünü də tədqiq edir. Onun fikrincə, Azərbaycan
ədəbi mühitinə sonet bir janr kimi XX əsrin əvvəllərində
vəsiqə almışdır. O, bizim poeziyada ilk sonet müəllifləri
kimi Səid Səlmasinin, Hüseyn Cavidin, Əlipaşa Səburun,
Əmin Abidin adlarını çəkir. 1920-1950-ci illərdə
isə A.Şaiq, S.Vurğun, M.Müşfiq, A.Yıldırım,,
Ə.Cəmil və Ə.Kürçaylının az sayda
sonetləri olmuşdur. Azərbaycanda sonet janrı 1960-cı
illərdən etibarən hərtərəfli yüksəliş
yollarına qədəm qoymuş, bu illərdən
başlayaraq janrın kamilləşmə və kütləviləşmə
mərhələsi başlamışdır. Azərbaycan
sonetinin ən məhsuldar yaradıcısı Adil Babayev
olmuşdur. Daha sonra Abbasağa, Şəkər Aslan, Abbas
Abdulla, Sabir Mustafa, Elşad Səfərli, Vaqif Hüseynov, Vəli
Qaraxan, Əli Nasir, İltifat Saleh, Əhməd Haqsevər,
Mirhaşım Talışlı, Balayar Sadiq və b. şairlər
bu yolu davam etdirmişlər. Hətta Şəkər Aslan ilk
sonet çələngini yaratmışdır.
Əziz oxucu! Əsas mətləbə
keçməmişdən öncə sizə sonet janrı barədə
oxuduqlarımızdan, bildiklərimizdən bəzi məlumatlar
verdik, elə güman edirik, sizə də faydalı olar.
Son illərdə bu janra
müraciət edən müəlliflərdən biri də
Miryusif Mirnəsiroğludur.
Miryusif Mirnəsiroğlu
əyalətdə yaşayır, amma onu qətiyyən "əyalət
şairi" hesab eləmək olmaz. O, ədəbi nəşrlərdə,
xüsusilə "Kredo" qəzetində öz
yazıları ilə tez-tez çıxış edir. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvüdür,üstəlik
Azərbaycan Jurnalistlər və Azərbaycan Teatr Xadimləri
İttifaqının da üzvüdür. Məlumat verim ki,
onun rus dilində də şeirlər kitabı
çıxıb və indi, rusca kitab nəşr elətdirmək
hər şairə müyəssər olmur. Kitablarının
sayını bilmirəm. Bildiyim odur ki, Miryusif Mirnəsiroğlu
təbi qaynar, ilhamı çağlar şairdir, bədii
yaradıcılıq onun xobbisi yox, iliyinə, qanına işləyən,
onu rahat buraxmayan yaşamaq yanğısıdır.
"Yazıramsa, deməli, yaşayıram".
Miryusif müəllimin
sonetləri formaca Şekspir sonetləri tərzindədir. Yəni
ingilis soneti. Amma bu sonetlərdə Azərbaycan mənəviyyatı,
bir azərbaycanlının keçirdiyi hiss və duyğular əks
olunmuşdur.
Müəllif
mövzusuna görə sonetlərini üç bölgüdə
yerləşdirib: Vətən sonetləri, Məhəbbət
sonetləri, Fəlsəfi sonetlər. Bir də hər bir
sonetin axırıncı iki misrasını ayrıda təqdim
edib və bu da onun öz fikirlərini ümumiləşdirməsi
üçün mənalı bir sonluq kimi nəzərə
çarpır.
Vətənə həsr
olunan sonetlər təkcə Azərbaycanın vəsfi ilə
məhdudlaşmır. Bu sonetlərdə əsas obraz Azərbaycan
olsa da, "Mən və Azərbaycan" xətti də diqqəti
xüsusilə cəlb edir. Yəni şair bu yurdun, bu Vətənin
bir övladı kimi xalqı, mənsub olduğu millətin
qarşısında hesabat verir.
Yetmiş iki yaşlı bir əsgərəm mən,
Çəkirəm keşiyin Vətən
mülkünün.
El məhəbbətindən, el sevincindən,
Şeiriyyət şərbətin içirəm hər
gün.
Qələmim süngüylə əvəzlənibdir,
Hər kəlməm gülləyə
dönübdür indi.
Əzəldən bu Vətən əzizlənibdir,
Qorxu hissi bizdən büsbütün gendi.
Şeirlərim ilə hörmüşəm qala,
Əsrlər keçsə də, dağılan deyil.
Bürcləri Günəşə çatır az
qala,
Bu qala heç zaman alınan deyil.
Tikdiyim bu qala-Azərbaycanım,
O mənim şərəfim, şöhrətim,
şanım.
Diqqət yetirsəniz,
görəcəksiniz ki, bu sonetdə bircə artıq misra belə
yoxdur, bütün misralar, sonra katenlər bir-birilə zəncir
kimi bağlıdırlar və bu mənada Miryusifin hər bir
soneti balaca bir binanı xatırladır. Həm də
üç katrendən sonra tamamlayıcı
funksiyasını yerinə yetirən sonuncu iki misra isə həmin
özülü çox möhkəm qoruyan iki sütun kimi
diqqəti cəlb edir. Axırıncı, tamamlayıcı
misralardan nümunə gətirmək istəyirəm:
Sən mənim qüdrətim,
namusum, canım,
Məhəbbət mənbəyim-
Azərbaycanım.
***
Müqəddəs Quranda belə ayə var:
-Vətəni sevməyən imansız olar!
***
Çürüyüb torpağa dönsə də tənim,
Vətən məhəbbətim azalmaz mənim.
***
Sənsiz çiçək kimi sollam, ey Vətən,
Öləndə torpağın ollam, ey Vətən.
İkinci mövzu məhəbbətin
tərənnümüdür. Deyim ki, insan bütün
ömrü boyu sevir. Bu sevgi gənclik hisslərindənmi gəlir,
unuda bilmədiyin bir eşqin xatirələrimi səni
yandırır, ya bəlkə yenidən vurulmusan? Bu suallara
heç bir cavab vermək istəmirəm, çünki bu
cavabları Miryusifin sonetlərində tapa bilərsiniz. Onun
sonetlərində tərənnüm olunan məhəbbət
safdır, təmizdir, heç bir təmanna, şəxsi istəklə
bağlı deyil.
Dünya ədəbiyyatında
eşqin ən böyük dastanını Füzuli öz
"Divan"ında və "Leyli və Məcnun"
poemasında qələmə alıb. "Yarəb, bəlayi
eşq ilə qıl aşina məni, Bir dəm bəlayi
eşqdən etmə cüda məni"-deyən Füzuli
üçün eşq nəyi isə almaq, nəyəsə
nail olmaq deyildi, nəyisə vermək, fəda olmaq, min dəfə
ölüb-dirilmək idi. Füzuli deyirdi: "İldə bir
qurban kəsərlər xəlqi-alam iyd üçün, Dəmbədəm,
saatbəsaat mən sənin qurbanınam". Bizim ən
gözəl sevgi şeirlərimizdə Füzulidən, onun
sevgi dəryasından bir zərrə vardır. O cümlədən,
Miryusif Mirnəsiroğlunun sonetlərində də. ..
Sevgimin nə həddi, nə hüdudu var,
Yenə də sevirəm əvvəlki kimi.
Sevgimlə tapmışam əzəmət, vüqar,
Mənə eşqim olmuş könül həmdəmi.
Ömrün sonunadək sevəcəm belə,
Bu müdrik çağımda dolsam da yaşa.
Eşqim, məhəbbətim düşsə də
dilə,
Həyatı sevgiylə vuracam başa.
Ay keçir, il keçir, fəsil dəyişir,
Yer üzü sevənlə boşalır, dolur.
İnsan təzələşir, nəsil dəyişir,
Təzə sevdalara düşənlər olur.
Nə qədər həyat var-məhəbbət
vardır,
Sevgi xariqələr yaradacıqdır.
Amma təbii ki, Miryusifin
təsvir etdiyi sevgi dünyası XXI əsrin -bu
günümüzün sevənlərinin dünyasıdır.
O ali hiss, o ilahi duyğu qətiyyən öz
saflığını itirməyib, amma zaman dəyişib,
görürsən ki, sevgiyə də qəlbinin yox, cibinin,
imarətinin gözüylə baxanlar olur və Miryusifin məhəbbət
sonetlərindəki o saflığın fonunda nə qədər
prozaik görünürlər.
Sonet janrı əzəldən
öz fəlsəfi məzmunu ilə də diqqəti cəlb
edibdir və ən bariz nümunə kimi burada Şekspir sonetlərini
xatırlamaq kifayətdir. Fəlsəfi sonet deyəndə, hər
hansı bir sonetdə nəsə bir fəlsəfi fikir
söyləmək, fəlsəfə elminin müddəalarını
mənzum şəkildə təqdim eləmək nəzərdə
tutulmur. Ən böyük fəlsəfi fikirlər çox
zaman elə poeziyadan gəlir.Həyatın olum-ölüm,
xeyir-şər, varlıq-yoxluq, məhəbbət-nifrət,
müharibə-sülh qarşıdırmaları elə həyat
fəlsəfəsi deyilmi? Miryusifin fəlsəfi sonetlərində
də yaşadığımız bu dünyanın əksliklərini,
ziddiyyət və təzadlarını görürük.Bu
sonetlərdə İNSAN baş qəhrəmandır. Həyatı
duyan, onun gözəlliklərindən zövq alan, yaradan bir
insan. Bu insan pisliklərə, acılıqlara, şərə
qarşı dözümsüzdür. Bu insanın qəlbi
işıqla, nurla doludur.
İnsan var ölümüylə
ölümsüzlük qazanır,
Əbədi heykəl qurur hər
qəlbdə, hər ürəkdə.
Adam var daş parçası,
nə düşünür, nə yanır,
Belələri "diriykən ölülər"
deyilməkdə.
İnsan tanıyıram mən qonşu
su düşsə dara,
Rahatlıq tapa bilməz,
gələ bilməz yuxusu.
Adam tanıyıram ki, min yol
düşsə də tora,
Yenə haqqa yox deyər,
Allahdan yox qorxusu.
İnsan görmüşəm hər an
çəkir elin dərdini,
Səssiz şamtək yansa da,
bir dəfə uf söyləməz.
Adam görmüşəm daim
qoruyub öz fərdini,
Əlində çarə varkən
dərdə dərman eyləməz.
İnsan, adam...bu
fərqi görürük hər birimiz,
Gəlin, insanlıq üçün
yaşayaq, ömr edək biz.
...Mən sonda oxuculara
üz tutub deyirəm. Miryusif Mirnəsiroğlunun 222 sonetini
oxuyun, bunlar müasir poeziyamızda sonetə olan münasibətin
yeni təzahürüdür. Bunlar həyatı yeni bədii
boyalarla əks etdirən bir şairin
axtarışlarıdır.
VAQİF YUSİFLİ
Ədalət.- 2010.- 30 oktyabr.- S. 19.