OXUDUĞUN KİTAB...
Onun tək məzmunu deyil, bədii və texniki tərtibatı
da gözəl olmalıdır
Öz ixtisasını
mükəmməl bilib, işinə-peşəsinə dərindən
yiyələnən işgüzar insanın kollektivdə də,
el-camaat arasında da başı uca olur. Bu sözləri eynilə
İradə Ələsgərova haqqında da demək olar.
Bu gün peşəkar
poliqrafçı və nəşriyyat işçisi kimi
respublika miqyasında tanınan İradə xanımım
qazandığı uğurların bünövrəsi hələ
məktəb illərində qoyulmuşdu.
Çalışqanlığı, elmə həvəsi ilə
yaşıdlarından hələ, o vaxt seçilən
İradə 1972-73-cü illərdə respublika riyaziyyat
olimpiadasında iştirak edib yüksək nəticələrə
(II,I yerlər) nail olmuşdu. Təsadüfü deyil ki,
1973-cü ildə Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə Sovetlər İttifaqının qabaqcıl ali məktəblərinə
oxumağa göndərilən ilk tələbə qrupunun tərkibində
Ağdam şəhər 1 saylı orta məktəbin məzunu
İradə Ələsgərova da vardı. Elə həmin il
keçmiş SSRİ-nin poliqrafiya üzrə baza məktəbi
sayılan İ.Fyodorov adına Ukrayna Poliqrafiya İnstitutuna qəbul
olunan İradə 1978-ci ildə institutu müvəffəqiyyətlə
bitirib bu ixtisas üzrə gənc mütəxəssis kimi Azərbaycana
qayıdan ilk azərbaycanlı tələbə oldu...
Təyinat üzrə Azərbaycan
"Dövlətnəşrkom"un "Yeni kitab" mətbəəsində
sex ustası kimi fəaliyyətə başlayan gənc mütəxəssis
öz bilik və bacarığı,
işgüzarlığı ilə elə ilk günlərdən
rəhbərliyin diqqətini çəkdi. Nəticə
özünü çox gözlətmədi. Az bir vaxtda
üst-üstə 4 vəzifə dəyişən İradə
qısa müddət ərzində "Dövlətnəşrkom"un
yeni texnika və texnologiya üzrə baş mühəndisi vəzifəsinə
irəli çəkilərək, ona göstərilən etimadı
bu dəfə də layiqincə doğrultdu.
İşə
başladığı vaxtdan cəmi 1 il sonra artıq peşəkar
mütəxəssis kimi tanınan İradə xanıma, Azərbaycan
KP MK-nin təşkil etdiyi komissiyanın tərkibində
respublikanın ən iri nəşriyyatının təsərrüfat
fəaliyyətini yoxlamaq həvalə olundu. Bu sınaqdan da ləyaqətlə
çıxan İradə xanım Azərbaycan KP MK-nin nəzdində
yerləşən "Kommunist"nəşriyyatına rəhbər
vəzifəyə təyin olundu. O dövrdə respublika və
ümumittifaq miqyaslı qəzetlərin, jurnal, kitab və bu
kimi mühüm dövlət əhəmiyyətli sifarişlərin
mürəkkəb istehsal proseslərinin həyata
keçirildiyi "Kommunist" nəşriyyatı kimi
böyük bir müəssisədə texniki nəzarət
şöbəsinin rəisi vəzifəsi Azərbaycan KP
MK-nin nomenklaturasına daxil idi. Əsas vəzifələri ermənilərin
(baş mühəndis-Karlen Caakov, baş
texnoloq-A.Manuçarova) tutduğu nəşriyyatda bu vəzifənin
heç partiya üzvlüyünə namizəd belə olmayan
24 yaşlı İradə Ələsgərovaya həvalə
edilməsi onun peşəkar mütəxəssis kimi artıq
tanındığını göstərir. Bilik və
bacarığı, yüksək peşəkarlığı,
öz işinə daim tələbkarlıqla və məsuliyyətlə
yanaşması ona bu işdə də dönüş
yaratmağa imkan verdi. Yüksək iş potensialı nəzərə
alınan İradə xanıma tezliklə artıq "Azərbaycan"
nəşriyyatında birləşdirilmiş üç
şöbənin (texniki nəzarət, kimya laboratoriyası və
istehsalat şöbələri) rəhbərliyi
tapşırıldı. Çalışdığı sahəni
mükəmməl bilən dəyərli mütəxəssis
öz peşəkarlığı, təcrübəsi və
işgüzarlığı sayəsində yeni
yaranmış bu birləşmiş şöbənin
işini də yüksək səviyyədə qura bildi. Bunun
nəticəsi idi ki, işçilərin sayının 26-dan
3-ə enməsinə baxmayaraq gündən-günə
sayı artan sifarişlər vaxtında və texnoloji tələblərə
tam uyğun şəkildə çapa hazırlanır,
istehsalat saat mexanizmi kimi dəqiq işləyir, material itkisinə
yol verilmirdi.
Azərbaycan Dövlət
Nəşriyyatında çalışdığı 32 ildə
vaxtilə əldə etdiyi nəzəri bilikləri istehsalat təcrübəsi
ilə bacarıqla əlaqələndirən İradə
xanım bu illər ərzində qazandığı bilik və
təcrübəsi sayəsində bu sahədə əsil
mütəxəssis kimi tanınmışdır. Bunun nəticəsi
kimi o, Bakı Dövlət Universiteti rəhbərliyinin dəvəti
ilə 2005-ci ildən Kitabxanaçılıq və informasiya
fakültəsinin "Kitabşünaslıq və nəşriyyat
işi" kafedrasında "Poliqrafiya texnologiyasının əsasları",
"Redaktəetmə", "Nəşrin bədii və
texniki tərtibatı", "Nəşrin redaktor
hazırlığı", "Texniki redaktə" fənlərini
tədris edir.
İradə xanım
öz ixtisasını yetişməkdə olan tələbələrə,
gələcəyin naşir və redaktorlarına böyük
həvəslə öyrədir. "Nəşrin bədii və
texniki tərtibatı" fənnindən
hazırladığı tədris proqramı (2008) isə
artıq çapdan çıxmışdır.
İradə xanım
Bakı Dövlət Universitetinin dissertantı, ölkəmizdə
və xaricdə çapdan çıxan 30-a yaxın elmi məqalənin
(dövri mətbuatda və jurnallarda) müəllifidir.
Hal-hazırda üzərində işlədiyi "Azərbaycan
kitabının bədii və texniki tərtibatı məsələləri"
adlı dissertasiyasını tamamlamaq üzrədir.
Onun bu günlərdə
çapdan çıxan "Nəşrin bədii və
texniki tərtibatı" adlı dərsliyi müvafiq ali məktəblərin
tələbə (bakalavr və magistr) və müəllimləri,
redaktor (ədəbi, bədii, texniki) və redaksiya-mətbəə
işçiləri, kitabşünaslıq və mətbuat
sahəsində çalışan mütəxəssislər
və kitab həvəskarları üçün nəzərdə
tutulmuş dəyərli tədris vəsaitidir. Respublika Təhsil
Nazirliyinin tövsiyyəsi ilə nəşr olunan və ali məktəblərdə
dərs vəsaiti kimi nəzərdə tutulan bu kitabda ilk dəfə
olaraq nəşrin bədii və texniki tərtibat xüsusiyyətlərindən
söhbət açılır, bədii tərtibat
üsullarının ətraflı təsnifatı verilir.
Dərslikdə, həmçinin
kitabın kompozisiya və bədii poliqrafik forması; daxili
elementlərin kompozisiyası, titul (avantitul, kontrtitul, frontispis,
şmustitul, kolontitul) tərtibatı, illüstrasiyaların
növləri və xarakterik xüsusiyyətləri, format
anlayışının kitab tərtibatında yeri;
maddi-texniki bazanın xüsusiyyətləri haqqında da
metodiki cəhətdən geniş və əsaslandırılmış
məlumatlar verilir.
...Elm və texnika,
bilgisayar və İnternet şəbəkəsi sürətlə
inkişaf etsə də, kitab yenə də əsas bilik mənbəyi
olaraq qalır. Nəşriyyat və poliqrafiya müəssisəsinin
birgə fəaliyyətinin məhsulu olan kitabın yüksək
bədii dəyəri, əslində yalnız nəzəri
biliklə təcrübənin sıx vəhdəti və
düzgün əlaqələndirilməsi vasitəsilə təmin
oluna bilər. Daim yeniləşən müasir poliqrafiya
texnologiyasının imkanlarından düzgün, yüksək
peşəkarlıqla və səmərəli istifadə edilməsi
nəşr olunan kitabın məzmununun oxucuya daha sadə və
aydın şəkildə çatdırılmasına, həm
də kitabın texniki cəhətdən nəfis və keyfiyyətli
işlənməsinə kömək edir. Dizayn-tərtibat
prinsiplərinə və etik-estetik normalara düzgün əməl
olunması bitkin kompozisiyalı kitabın dəyərini şərtləndirən
əsas amillərdəndir. Zövqlə hazırlanmış
kitabın cildi nəşr barədə, eləcə də əsərin
məzmunu və müəllifi barədə geniş və
aydın təsəvvür yaratmalıdır. Bir sözlə,
mövcud standartlara cavab verən dəyərli kitab tək
müəllifin deyil, həm də ədəbi, texniki və bədii
redaktorun, texnoloqun birgə əməyinin məhsuludur. Bu isə
nəşriyyat və poliqrafiya sahəsində
çalışanlardan hərtərəfli dərin bilik,
yüksək peşəkarlıq, ustalıq, bədii-estetik
zövq və məsuliyyət tələb edir.
...Bədii əsər,
dərslik, siyasi ədəbiyyat və s. kimi nəşrlərin
tərtibatı kitabın məzmunundan doğan bədii forma
ilə vəhdət təşkil etməlidir. Zövqlə tərtib
edilmiş kitab elə ilk baxışdan oxucunun diqqətini
özünə çəkir. Buna görə də
kitabın xarici (cild, üz qabığı, supercild, forzas) və
daxili ünsürlərindən hər birinin öz
funksiyası olduğu kimi, tərtibat ansamblında da öz təyinatına
uyğun yeri olmalı, öz səciyyəvi tərtibat
texnologiyası işlənib hazırlanmalıdır.
Bütün bunlar əsərin məzmununun daha rahat
qavranılmasını təmin edir, axı yaxşı tərtib
olunmuş kitab elə düzgün seçilmiş şrift və
səhifə nisbəti ilə də yüksək bədiilik
nümunəsi sayıla bilər.
Beləliklə, tərtibat
sahəsinlə ümumiləşdirilmiş təcrübi
metodikanın olması, bu işlə məşğul
olmağa başlayan redaktora işi düzgün istiqamətdə
aparıb kitab tərtibatını yeni, daha yüksək
inkişaf mərhələsinə qaldırmağa imkan verər.
Nəşrin oxucuya təsirini
təmin edən bütün bu kimi mühüm məsələlər
İradə Ələsgərovanın "Azərbaycan" nəşriyyatında
çap olunmuş "Kitabın bədii və texniki tərtibatı"
adlı dərsliyində öz düzgün və ətraflı
həllini tapır.
Nəzəriyyə ilə
təcrübənin yüksək peşəkarlıqla əlaqələndirildiyi
geniş mövzu əhatəsinə malik dərslik gələcəyin
redaktorlarını kitabın texniki xüsusiyyətləri və
bədii-poliqrafik forması barədə kifayət qədər
məlumatlandırmaqla yanaşı, həm də bir çox
aktual məsələlərə toxunur, bir sözlə, kitab
qrafikası ilə məşğul olan bədii
redaktorların işinə düzgün istiqamət verilməsinə
xidmət edir.
Kitabda qeyd edildiyi kimi, bədii
tərtibat üsulları, kompozisiya və bədii poliqrafik
forma, maddi-texniki bazanın xüsusiyyətləri ilə
yaxından tanış olan tərtibatçı əsəri
tez və düzgün qavramağa yardım edən şəkil,
sxem və diaqramlar vasitəsilə məzmunun oxucu
şüuruna təsirini gücləndirə bilər. Ümdə
vəzifəsi gələcək nəslin təlim-tərbiyəsi
olan naşir kimi, rəssam da əsərdəki qabaqcıl
fikir və ideyaları təbliğ etməli, nəşrin
gözəl və təyinatına uymun olmasına
çalışmalıdır.
İradə Ələsgərovanın
Azərbaycan kitabşünaslığında kifayət qədər
öyrənilməyib öz həllini gözləyən bu
aktual problemlərə həsr olunmuş "Kitabın bədii
və texniki tərtibatı" adlı bu dərs vəsaiti
ümumiyyətlə, etik-estetik formalı kitab nəşr etmək
üçün dəqiq işlənib hazırlanmış
vahid metodiki ədəbiyyat yaratmaq istiqamətində ilk təcrübə
kimi çox böyük əhəmiyyət kəsb edir.
Tofiq ABDULLAYEV
Ədalət.- 2010.- 14 sentyabr.- S. 3.