İSLAM VƏ ƏTRAF
MÜHİT
1.Ağacların,
meşələrin və
yaşıllıqların qorunması
1.1.Quranda ağac
Ətraf mühiti
qorumağın ən mühüm mövzularından biri
də, heç şübhəsiz, ağacların,
meşələrin, yaşıl sahələrin və bu
cür yerlərdə yaşayan hər cür canlı
növünün mühafizə edilməsidir. Bu
sahələrin qorunması ilə bağlı həm
əxlaqi, həm də hüquqi prinsiplər diqqətimizi
çəkməkdədir.
Qurana nəzər
saldığımız zaman orada "ağac"
sözünün müxtəlif şəkillərdə
işləndiyi görünür. Quranda
birbaşa verilən
"ağac əkin"
deyə əmr yoxdur. Bununla bərabər ağac, bağ və bağçalardan o qədər çox və axıcı bir üslubda bəhs olunur ki, hər bir
diqqətli Quran oxucusunda buna maraq yaranır. "Ağac" sözünə
Quranda 26 dəfə rastlanır, bağ və bağça mənasındakı cənnət
sözü isə 146
dəfə işlənir.
"Sizə göydən
su göndərən Odur. Hər növ bitki bitirdik Biz bu
su ilə. Hər bitkidən bir yaşıl çıxardıq, hər
yaşıldan bir-birinin
üstünə minmiş
dənələr. Bir-birinə
bənzəyən və
bənzəməyən meyvələri
- xurma ağaclarının
düyümlərindən sallanan
salxımlar, üzüm
bağları, zeytun və nar yetişdirdik.
Bar verib yetişən zaman nəzər salın hər birinin meyvəsinə. Bunlarda, şübhəsiz, iman gətirənlər üçün
çoxlu-çoxlu dəlil
var" (Ənam 99).
"Bolluca
yağış tökdük, bitkilərlə
dəlik-dəlik elədik yer üzünü. Bitirdik orada dənli bitkiləri, üzümlükləri, yoncalıqları,
zeytun, xurma bağlarını, sıx
ağaclı bağ-bağatı,
növbənöv meyvələri,
otları. Sizin dolanmağınız üçündür,
mal-qaranız üçündür
bunların hamısı
(Abəsə 25-32)
"Və bu suyla
sizdən ötrü əkin yerləri, zeytunluqlar,
xurmalıqlar, üzümlüklər və hər cür
meyvə ağacları yetirər O. Bunlarda,
şübhəsiz, ayələr var düşünən
kəslər üçün" (Nəxl 11).
Yenə də digər
bir yerdə Quran təbiətdəki müvazinətə
diqqət çəkərək ictimai həyatda da
müvazinətə, haqq və hüquqa diqqət
etməyimizin zəruri olduğu nəticəsini
çıxarmaqdadır. Yəni haqq, hüquq və qarşılıqlı
müvazinət saxlamaq
uyğunlaşmaq məcburiyyətində
olduğumuz bəşəri
qaydalardandır. "Bir
hesaba görədir günəşlə ayın
doğmaq anı, atmaq anı. Ulduzlar, ağaclar baş əyər Ona. Ucaya qaldırmış
göyü. Hər şey üçün var eləmiş tərəzini-mizanı. Həddinizi
aşmayın, hər
şeydə gözləyin
tərəzini-mizanı. Hər
şeyi insafla çəkin, əskik çəkməkdən çəkinin,
gözləyin tərəzini-mizanı"
(Rəhman 5-9).
İslami
anlayışın Allahın yaratdığı və öz
varlığının ayələri kimi bildirdiyi ekoloci
müvazinətləri, təbiətdəki nizam, intizam və
qayda-qanunları pozan, təxrib edən bir xəlifəlik
sistemini təsdiq etmədiyi aydındır. Birinci
xəlifə həzrət Əbubəkrin Mite
müharibəsinə yolladığı əsgərə
verdiyi xüsusilə aşağıdakı məqam izim
mövzumuz üçün diqqət çəkəndir:
"Xurma və digər meyvə ağaclarını, qoyun,
keçi və başqa heyvanları yemək xaricində
başqa bir məqsədlə kəsməyin, tələf
etməyin".
İnsan Allahın yer üzündə xəlifəsidir. "Xəlifə"
vəkil deməkdir. Allah insan üçün
yer üzündə məsuliyyət qoyub. Yer üzündəki müvazinət ona tapşırılıb, əmanətə
xəyanət edə bilməz.
2. Heyvanların
qorunması
Ətraf mühitlə
əlaqədar olan mühüm bir mövzu da ev heyvanlarına
yaxşı münasibət və onları qorumaq
məsələsidir. aha doğrusu, şəfqət və mərhəmətimizi
onlara da şamil etməkdir. Günümüzdə
artıq bir sıra heyvanların kökü kəsilməkdədir.
Bəzi heyvanlar isə küçələrdə
ac-yalavac dolanmaqdadır.
Bunlar bizim islami dəyərlərə
laqeydliyimizdən irəli
gəlir. Çünki
islam təkcə insan-insan, insan-cəmiyyət
əlaqələrini deyil,
insan-ətraf mühit
əlaqələrinə aid
olan əsas dəyərləri də müəyyənləşdirib.
2.1. Quranda heyvanlar
Qurana
baxdığımız zaman ekoloci sistemin mühüm
üzvlərindən biri olan heyvanlara verilən
əhəmiyyət həmən fərq edilir. ranın bəzi
surələrinin də müxtəlif heyvan adları ilə
adlandırılıması müşahidə edilir: Baqara
(inək), Nəhl (bal arısı), Ənkəbut (hörümçək),
Nəml (qarışqa). Quranın heyvanlarla bağlı digər diqqət çəkici cəhəti
heyvanların da ümmət olduğunu bildirməsidir. "Yerdə
qaçan heyvanlar, göydə qanad çalıb uçan quşlar da sizlər kimi canlıların icmalarıdır.
Kitabda heç bir şeyin üstündən Biz ötməmişik. Sonra onlar da dönər
Rəblərinin dərgahına"
(Ənam 38).
Quran bununla birlikdə
heyvanları Yaradıcının sənətindəki
məharəti və üstünlüyü ifadə edən
bir sənət əsəri kimi də təqdim etməkdədir:
"Heyvanlarda da ibrətamiz şeylər vardır sizin
üçün. Qarınlarından,
mə"də-bağırsaqdakılarla qan arasından
çıxardığımız xalis süd [yə"ni
nə yarımçıq həzm edilən qida, nə də qan
iyi, tamı verən maye] içənlərin boğazından
asan keçən südü içirdirik sizə"
(Nəhl 66).
"Bir baxıb
görələr dəvə necə yaranmış, görələr
göy necə ucaldılmış, görələr
dağlar necə yerə dikilmiş, görələr yer
necə döşənmiş. Andırsana
bunları insanlara, inandırmaqdır sənin
borcun onları" (Ğaşiyə 17-21).
3. İslam tarixindən bəzi nümunələr
Qərb
səyyahlarının müsəlmanların
təbiətlə və canlılarla bir sülh
şəraitində yaşamaları ilə əlaqədar
aşağıdakı təsbitləri diqqət
çəkicidir. 17-ci əsrdə
Osmanlı ölkəsini
gəzmiş olan fransız vəkil Quer xəstələnən
pişiklər və itlər üçün Şamda bir xəstəxananın olduğunu
söyləmişdir. Şamdakı
heyvan vəqfləri ilə bağlı prof. Sibai isə aşağıdakı
məlumatları verir:
"Əski vəqf ənənəsində xəstə
heyvanların müalicə
edilməsi və otarılması üçün
yerlər vardı. Yaşıl Mera bir zamanlar iş
qabiliyyətini itirdiyindən
sahibləri tərəfindən
baxılmayan heyvanların
otarılması üçün
bir sahə idi. Bu heyvanlar ölüncəyə
qədər orada otarılırdı. Şam
vəqfləri arasında
heyvanların yeyib yatdığı və gəzindiyi yerlər də vardı. Belə ki, hər
gün yeyəcəklərini
tapmaqda heç bir çətinlik çəkməyən yüzlərlə
pişik buranın inventarı vəziyyətində
idi.Quşların
müsəlmanların həyatında
ayrı yeri var. Quşlara olan sevgi müxtəlif
şəkildə meydana
çıxıb. Quş
haqlarını qorumaq,
onlara yeyəcək təmin etmək, müalicələri üçün
xəstəxana tikmək,
bəzi növlərini
əhliləşdirib qəfəsdə
saxlamaq, bəzilərini
isə qəfəsdən
azad etmək kimi. Məşhur fransız şairi Lamartinin qeydləri: "Müsəlmanlar canlı və cansız məxluqatın hamısı
ilə yaxşı keçinirlər. Ağaclara,
quşlara, itlərə,
bir sözlə, Allahın yaratdığı
hər şeyə hörmət edirlər. Bütün küçələrdə
məhəllə itləri
üçün müəyyən
vaxtlarda qablarda su qoyulur. Bəzi
müsəlmanlar ömürləri
boyu bəslədikləri
göyərçinlər üçün
ölməmişdən əvvəl
vəqflər quraraq özlərindən sonra da bu heyvanlara
yem səpilməsini təmin edirlər".
4. Dünyanın
qaynaqlarını israf
etməmək
İslamın ətraf
mühitlə bağlı bir prinsipi də
israfçılığı yasaqlamasıdır. Quranda "Şübhəsiz,
Biz hər şeyi bir ölçüyə
görə yaratmışıq"
buyrulur. Bu ölçünü nəzərə
almaq və onu pozmamaq insanların
vəzifələri sırasındadır.
Ekologiya elmi də göstərir ki, kainat çox
həssas ekoloci sistemlərə malikdir. Ona görə müsəlman bu təbii müvazinəti poza və ya
onun pozulmasına tamaşaçı ola bilməz.
ELNUR
Ədalət.- 2010.- 16 sentyabr.- S. 4.