MİSRALANMIŞ AL-ƏLVAN
İŞIQLAR
Zəlimxan Yaqubun oxucuların üzünə
açdığı qapı
Hərdən adama elə
gəlir ki, o hər şeyi bilir və hamını da
çox gözəl tanıyır. Hətta bir az da ifrata
varıb düşünür ki, onun görüb bildiyi qədər
heç kim bilmir və görmür. Bunun içərisində
bir özündən razılıq, bir də insanın mənsub
olduğu gendən, xalqdan gələn məqamlar var. Yəni
"ot kökü üstə bitər" deyiblər. Bax, bu
anlamda insan, xüsusilə Azərbaycan insanı
başqalarından çox fərqlənir. Deyəsən bir
az qəliz danışdım, qəliz yazdım. Amma
içimdən gələni yazmaq, demək üçün
suyu bulandırmağa üstünlük verdim ki, durulduqca onun
şəffaflığı, onun göz nuru kimi, gün
işığı kimi gərəkliyi ortaya
çıxsın...
Xalq şairi Zəlimxan
Yaqubu təqdim etməyə ehtiyac yoxdu. Oxucu onun
özünü də, sözünü də elə özü
qədər, sözü qədər də tanıyır.
Bir-birinə calanıb zəncirvari uzanıb gedən fikirlərinin,
misralarının, duyğularının, istəklərinin,
odunun-alovunun, ürəyinin səsinin, hərarətinin, bir
sözlə, varlığının məziyyətlərini
bildiyi qədər də sevir və sevdiyi qədər də Zəlimxan
Yaqubun poeziyasına, özünə, sözünə, fikir
dünyasına vurğundu. Bu vurğunluq Zəlimxan Yaqubun
haqdan halalı olan bir paydı, bir vergidi, bir ərməğandı...
Bax, bütün bunların içərisində Zəlimxan
Yaqub haqqında nəsə demək, təzə nəsə
axtarmaq, təzə nəsə görmək özü də
elə Zəlimxan Yaqubun şeirlərinə bürünüb
söz-söz, misra-misra, bənd-bənd, şeirlərlə
yol getməkdi. Elə bir yol ki, o yolun əvvəli Zəlimxan
sözüdü, sonu Zəlimxan sözüdü, əvvəli
Zəlimxan Yaqubdu, sonu Zəlimxan Yaqubdu.
Heç bir
mübaliğəsiz, heç bir bənzətməsiz
içimdən gələn tam səmimiyyətlə etiraf edim
ki, Azərbaycan poeziyasında xalqın doğrudan da
özünün şairi saydığı beş-üç
söz adamının sırasında yerini tutan Zəlimxan
Yaqub təpədən-dırnağa sözdən misraya qədər
oturuşmuş, hopmuş, heykəlləşmiş bir Azərbaycan
şairidi, bir xalq şairidi, bir el aşığıdı,
bir el sənətkarıdı. Və mən də onu bu qədər
tanıyıb sevdiyim üçün hər misrasının,
hər sözünün işığından tutub saatlarla
yol gedirəm, özü də gözüyumulu. Bilirəm ki,
bu yolda mənə badalaq gələn olmayacaq, məni arxadan
vuran olmayacaq. Çünki burda gizli işlər yoxdu, burda
xudpəsəndlik yoxdu. Burda bir Allah sevgisi var, Allah vergisi var,
Tanrı işığı var. Tanrı
işığında da gedilən yol həmişə
ağappaq olur - süd kimi...
Yəqin ki, sevənləri,
vurğunu olanlar Zəlimxan Yaqubun ədəbi
yaradıcılığından, onun poetik üfüqlərindən
xəbərdardı. Mən də xalq şairmizin, ustadım Zəlimxan
Yaqubun hər təzə sözünü, hər təzə
misrasını, hər təzə kitabını həsrətlə
gözləyə-gözləyə, sevgi ilə oxuya-oxuya həm
bir qürur yaşayıram, həm də sözün,
şeirin sirlərinə valeh oluram. Bax, elə buna görə
də ustadımın yeni çıxan kitablarını
səbirsizliklə gözləyir, onların dünyaya gəlişinə
sevindiyim qədər də mütaliəsindən xüsusi ləzzət
alıram...
Açığını
deyim ki, dəfələrlə evində qonaq olduğum
ustadım şeirlərindən, poemalarından, hətta
oxucunun hələ xəbəri olmadığı, mürəkkəbi
qurumamış şeirlərinin ilk dinləyicisi olaraq xoş
anlar yaşamaq mənim payıma çox düşüb. Hər
dəfə də xalq şairimizin müəyyən məsələlərə
toxunarkən iş otağında, stolunun bir küncündə
və yaxud da kitab rəfində yer almış qalın
bloknota istinad edərək söylədiyi fikirlər məndə
maraq yaratdığı qədər də şairimizin
hansı xəzinələrə kəmənd
atdığını da diqqətimdən
yayındırmamışdı. Lakin heç vaxt
ağlıma gəlməmişdi ki, günlərin birində
böyük ustadım təqdimatında işıq
üzü görəcək "Zəlimxan Yaqub.
Düşüncələrin simfoniyası" kitabı ilə
baş-başa qalacağıq.
Bəli, bu günlərdə
"Vətən" nəşriyyatı xalq şairi Zəlimxan
Yaqubun "Düşüncələrin simfoniyası"
adlanan qeydlər toplusunu oxuculara təqdim edib. Böyük
tirajla və çox poliqrafik cəhətdən məharətlə
hazırlanmış bu kitabın ön sözü yerində
xalq şairimizin oxuculara ünvanlanan ilk cümləsində
deyilir: "Əziz oxucular! Sizə təqdim olunan bu kitab şəxsi
yaradıcılığımın deyil, ömrüm boyu
mütaliə etdiyim, qeydlər götürdüyüm, sevə-sevə
həm vərəqlərə, həm də yaddaşıma
köçürdüyüm kitablardan gələn dahilərin,
dühaların yaratdığı zəngin və tükənməz
söz, fikir xəzinəsindən say-seçmə ipə-sapa
düzülən incilərdi..."
Mən bu sözlərlə
başlanan kitabı çox qısa bir müddətdə təkrar-təkrar
oxudum və qarşımda sözün bütün mənalarında
ucu-bucağı görünməyən, eni-boyu bilinməyən,
dərinliyi, hündürlüyü ölçüyə gəlməyən
bir dünya açıldı, bir aləm canlandı, bir sirlərlə
naxışlanmış, fikirlərlə cilalanmış, bir
ucu buludlardan o yanda, bir ucu yerin dərinliklərindən də
dərində olan söz kəhkəşanı yarandı.
Öz-özümə düşündüm ki, doğrudan da
ilahi söz, ilahi kəlam çox qüdrətli imiş. O
qüdrəti dərk etmək, o qüdrətə tapınmaq,
o qüdrətə sığınmaq, istinad etmək və nəhayət
onun içində yaşayıb ona qaynayıb-qarışmaq
hər əliqələmlinin, hər "yazaram" deyib
ortaya düşənin, qarğı atını
aşağı-yuxarı çapmaqla öyünənin
işi deyil. Burdan baş açmaq, bu dünyaya üz tutub
onun sakininə çevrilmək üçün bütün
mənalarda söz adamı, şair olmalısan.
Oxuyuram
"Düşüncələr simfoniyası"nı.
Qarşımda dünyanın tanıyıb, sevib dəyərləndirdiyi
Nizaminin, Hötenin, Taqorun, Lermontovun, Belinskinin, Şekspirin,
Balzakın, Güntəkinin, Cek Londonun, Servantesin, Hüqonun,
Mark Tvenin, Heminqueyin, Əbdürrəhman Caminin, Çingiz
Aytmatovun, Ordubadinin, Tolstoyun, Radi Fişin, Nəsib Fazil
Qısakürəkin, Cəfər Cabbarlının,
Puşkinin, Nerudanın, Çernışevskinin, Dostoyevskinin,
Drayzerin, daha kimlərin, kimlərin bir-birindən dəyərli,
bir-birindən mükəmməl, bir-birindən samballı,
bir-birindən işıqlı və mənalı fikirləri
ilə qarşılaşıram. Və dərhal da
ağlıma gəlir ki, bu qədər fikirləri oxumaq,
mütaliə etmək, onları vərəqə və
yaddaşa yazmaq, onlara istinad etmək, onlardan bəhrələnmək,
onları özününküləşdirmək, şeirləşdirmək
yalnız xalqın şairinin, yalnız fitri və
böyük istedad sahibi olan insanın gücü daxilindədi.
Bu gücü də Tanrı Zəlimxan
Yaquba verib.
Təsəvvür edin
ki, kitabın ön səhifələrindəki fikirlərin
çəkisi və vəzni ilə sonuncu fikir və vəzn
arasında gözlə görünməyən, amma
ağılla dərk edilib fəhm olunan bir körpü var-
fikir körpüsü, müdriklik körpüsü. Məsələn,
Taqorun dediyi kimi:
Yalan qüdrət olar
ancaq heç vaxt həqiqətə çevrilə
bilməz.
Və yaxud:
O şey ki, doğmadır, səmimidir, sadədir
o şeyi təbəssümlə bağrına bas.
Və yaxud
Cek Londonun söylədiyi:
Canlı bir qadın ürəyi nədir ki, mənim məhəbbətim
daşları da əridər.
Məncə sevginin
gücünü və fikrin möhtəşəmliyini bu
iqtibasda səsləndirildiyi kimi dilə gətirmək
üçün yalnız və yalnız ilahi sevginin sahibi
olmalısan. Elə bir sevginin ki, o sevgi son zirvə nöqtəsi olsun.
Zəlimxan müəllimin
sevə-sevə qeydlər etdiyi və kitab şəklində
bizə ünvanladığı fikirlərin arasında Ə.Caminin
fikirləri:
Arvadın işinə o qədər səbrli olma ki,
qeyrət səddinə ziyan düşsün.
Və yaxud
Servantesin:
Müharibədə alınan yaralar
insanı şərəfsiz deyil,
şərəfli edir.
Hüqonun:
Heç bir şeyi olmayanın
Başının üstündə Allahı var.
Və yaxud:
Hamıdan qüvvətli olan Tanrı hər zaman bizim
üstümüzdədir
fikirləri təkcə
düşündürmür, həm də
düşündüyündən nəticə
çıxarmağa səsləyir. Təbii ki, bu
böyük fikirlərin az-çox səsləşən
formaları bizim xalq deyimlərimizə, atalar sözlərimizdə
qarşımıza çıxır. Amma gəlin etiraf edək
ki, qadınla bağlı deyilən, Allahı
başımızın üstündə görməyimizi
xatırladan fikirlər bizim mentalitetimizə daha çox
uyğun gəlir.
Mən vərəqləri
çevirirəm. Hər çevrilən vərəqdə
sanki neçə-neçə hiss, duyğu, istək, arzu,
düşüncə, bir sözlə, qalaq-qalaq kitabların
yazıb deyə biləcəyi hikmətlər oxunur,
yaddaşa köçür. Etiraf edim ki, mənim bu deyimlərin,
bu böyük dünyanın içərisində daha
çox yaddaşıma köçürdüyüm məqamlar
sevgi ilə, vətənlə, insanla bağlı olan məqamlar
idi. Və Servantesin bir fikrini özümdən asılı
olmadan bir neçə dəfə təkrarlayıram:
Sevgi yoxluğundan ölmək dəhşətdir.
Və yaxud:
Sevən və iztirab çəkən qəlb ülvidir.
Və yaxud:
Dünyada bircə nəfər də olsa sevən adam
tapılmasaydı - Günəş sönərdi.
Yenə oradan:
Həqiqi sevgi səhər şəfəqi kimi
işıqlı,
qəbir kimi laldır.
Böyük hikmətlərlə baş-başa
qaldığım məqamda özümdən asılı
olmayaraq, mən də qeydlər aparmağa başlayıram. Və
bu qeydlərimin sırasında E.Voyniçin fikirləri
önə keçir:
Arvad cavan olanda ona kişi lazımdı.
Və yaxud:
O şey ki, mümkün deyil, onun öhdəsindən
gəlmək olmaz.
Növbəti söz işığı Nerudaya aiddi.
Mən bu böyük yazarın fikirlərini vərəqə
köçürürəm:
Şairin gördüyü işi onun şəxsi
işidir. Amma, bu iş bütün insanlar üçün
görülür.
Bu fikirləri isə şərqin son dərəcə
böyük söz sahibi olan Cəvahirləl Nehruya aiddir:
Biz asanlıqla əldə etdiklərimizin qədrini az
bilirik.
Və yaxud:
Ailə xatirinə bir adamı, icma xatirinə ailəni,
ölkə xatirinə icmanı, Ruh xatirinə bütün bir
aləmi qurban ver.
Çernışevskinin Rusiya tarixində,
bütövlükdə inqilablar tarixində xidmətləri
danılmazdı və onun əsərlərində ifadə
etdiyi böyük fikirlər həmişə diqqəti
çəkibdi. Amma Zəlimxan müəllimin "Nə etməli"
əsərindən seçib altını
cızdığı fikirləri xüsusilə
adamın ruhuna, düşüncələrinə ilham verir. Məsələn:
Ölməyə hazır ol, sevgisiz öpüş
vermə.
Və yaxud:
Adaxlına necə baxırdın, arvadına da elə
bax. Sən ona belə baxsan, toyunuzdan doqquz il sonra da o sənin
ürəyində gəlinlikdə oyatdığı
şairanə duyğular oyadacaq.
Dostoyevskinin "Cinayət və cəza" əsərindən
ustadın altını cızdığı fikirlər
içərisində:
Sən mənə
yalan de, ancaq öz ağlınla yalan de. Onda mən səni
öpərəm də.
Və yaxud:
Adamın öz ağlı ilə yalan deməsi yad bir
adamın ağlı ilə doğru deməsindən
yaxşıdır.
Və yaxud:
Öz ağlınla yalan desən sən insansan,
özgəsinin ağlı ilə doğru deyəndə isə
sən ancaq quşsan.
Türk yazıçısı Nezihe Arazın
"Eşq peyğəmbəri" əsərindən:
Ağıl sevginin izahında acizdir. Sevginin və
aşiqliyin gerçəyini yenə ancaq sevgi deyə bilər.
Ruminin:
Məzar həbsxana deyil, canın həbsdən
qurtarmasıdır.
Marağalı Əvhədi:
Bütün dünyanın sərxoşları
ayıldı, amma bizim sərxoşlar hələ də
ayılmamışdır.
Və nəhayət
yaradıcılığını həmişə mütaliə
etdiyim N.F.Qısakürəkdən:
Cəmiyyət öz daxili dünyasında yatır,
amma yuxusunu şairlər görür, yozur.
Bəli, çox
qısa bir iqtibaslar gətirdiyim bu kitab indi mənim yazı
masamın üzərində bir sirdaşa, bir dosta
çevrilib. Bu sirdaşı, bu dostu mənə və mənim
kimi oxuculara xalq şairimiz ərməğan edib. Zənnimcə,
düşünmək qabiliyyəti olan hər kəsə bu Zəlimxan
müəllimin açdığı bir üfüq, göstərdiyi
bir sonsuz aləmdi. Bu aləmin hər zərrəsi
işıqdı. Ürəkləriniz heç vaxt
işıqsız olmasın. Sizə isə ustad, bəxş
etdiyiniz işığa və
yaradıcılığınızın bu rəngarəng məqamlarına
görə (əslində bu Sizin
yaradıcılığınızda yeni bir ünvandı! - Ə.M.)
təşəkkür edirik.
Əbülfət MƏDƏTOĞLU
Ədalət.- 2011.- 2 aprel.- S. 8.