SƏMİMİ
POEZİYA
(Əjdər Olun "Yaşa"
şeirlər kitabı haqqında)
Əjdər Ol ədəbi nəsil etibarilə "səksənincilər"
sırasındadır. Elə bir dövrdə ədəbiyyata gəlib ki, həmin
illərdə poeziyada H.Arif, N.Xəzri, B.Vahabzadə, Qabil,
M.Araz, C.Novruz, N.Həsənzadə kimi ustad şairlərimiz ən
gözəl şeir və poemalarını yazmış, amma
hələ sözlərini bitirməmişdilər. V.Səmədoğlu, Ə.Salahzadə,
İ.İsmayılzadə, C.Yusifzadə, Ç.Əlioğlu,
M.İsmayıl. A.Abdulla, S.Rüstəmxanlı,
Z.Yaqub, R.Rövşən, V.Bayatlı isə Azərbaycan
poeziyasının üslubca rəngarəng meyl və
tendensiyalarını ifadə edib, inadla yollarına davam edirdilər.
Ə.Ol və
onun mənsub olduğu nəsil isə həm ustadlardan və sonrakı
nəsildən öyrənir, həm də fərqli bir poeziya yaratmağa
can atırdılar. Təbii ki, can atmaq, cəhd
etmək hələ böyük məqsədin
reallaşması demək deyildi. İkimininci illərin
astanasında məlum oldu ki, "səksənincilər"in
bir çoxu artıq sözlərini deyib qurtarıblar, bir
qismi elə yerindəcə sayır, amma yerdə qalan
beş-on nəfər bu məqsədə -tamam fərqli,
özünəməxsus poeziya yaratmaq məqsədinə nail
olurlar. Onlardan biri də Əjdər Ol idi.
Budur, müəllif müxtəlif illərdə (daha
çox son on ildə) yazdığı şeirlərilə
"Yaşa" kitabında oxuculara üz tutur. Əjdərin
bu kitabı doğrudan onun bir şair kimi xeyli irəlilədiyini
sübut edir. Birincisi, ona görə ki,
onun yeni şeirləri təzə söz demək, məlum
mövzulara bir qədər fərqli aspektdə yanaşmaq cəhdinin
uğurlu nəticəsi kimi diqqəti cəlb edir. İkincisi, ona görə ki, bu yeni şeirləri ilə
yeni-ikinci bir Əjdər Ol doğulmur, sadəcə, eyni poetik
nəfəsin təzə çalarlarını üzə
çıxarır. Şair də, şeir
də məqamı gələndə, nəfəs
bütövlüyünü qorumaq şərtilə təzələnməlidir.
Kitab Əjdər Olun bir silsilə Vətən şeirləriylə açılır. Biz Vətəndən yazılan əksər şeirlərdə çılğın pafosa, tərənnümə, onun dağlarının, çaylarının, əzərinin, daşlarının, qayalarının, gözəl meşələrinin, bir sözlə, əlvan təbiət mənzərələrinin vəsfinə alışmışıq. Vətəndən yazılan az qisim şeir var ki, o şeirlərdə "Vətən daşı olmayandan Olmaz ölkə vətəndaşı" (M.Araz) kimi yaddaşa əbədi həkk olunan qızıl misralar axır.
Ə.Olun Vətən şeirlərində isə bir başqa təəssürat yaşayırsan. Şair Vətən haqqında çox sadə, amma səmimi danışır. Elə bil, anasını çox sevən bir oğul onun qarşısında öz sevgisini izhar edir. Onu tərifləyir də, onsuz yaşaya bilmədiyini, onunla nəfəs aldığını da gizləmir. Şeir bitəndə, sonuncu misra tamamlananda hiss edirsən ki, Vətənə saysız sevgiləri şeirin sakit, həzin, hər cür patetikadan uzaq tonuyla da ifadə etmək olarmış.
Kim nə deyir qoy desin,
səni sevib seçmişəm,
aranına düşmüşəm,
yaylağına köçmüşəm,
əlimə dəryaz alıb iki vər
ot biçmişəm,
iyini alım, vətən!
bir az yumşalım, vətən!
Dalğalanan zəmiyə
əllərimi çəkmişəm,
bir qələmə götürüb sucaq
yerdə əkmişəm,
bulağı ovuclayıb
mən başıma çəkmişəm
tamını dadım, vətən!
Soyadım, adım vətən!
Məni çəkib aparar
bircə ağız holavar,
köynəyimi şişirdər
dəli xəzri, gilavar,
islanmışam gur yağan
yağışda, nə var-nə var
səsini duyum vətən!
məst olum, uyum, vətən!
Bu sadə sətirlər arasından bir Vətən
övladının səsi gəlir və bu səsdə
sünilik duymuram. Kimsə deyib ki, insan öz sevgisini gərək
qışqıra-qışqıra deməsin,
bağırmasın, yersiz coşmasın. Bu
şeir və eləcə də, Ə.Olun digər Vətən
şeirləri Vətəni qışqırmadan sevməyin
dadını verir. Kitabda həcmcə balaca bir poema da təqdim
olunur: "Bir bayraq, doqquz əsgər". Poema bu misralarla
başlayır: Bir bayraq, doqquz əsgər Qurd ağzından
çıxdılar. Düşmən əhatəsində
o ki var vurnuxdular. Duman çökdü
araya. Dumana büründülər. Doqquz əsgər bir bayraq altında düşmən
üzərinə yeriyirlər. Onların səkkizi
Vətən yolunda həlak olur. Doqquzuncusu
isə əsir düşür. Əlindəki
dalğalanan bayrağı əsgərdən ayırırlar.
Amma əsgərin gözündə bayraq öz
mənasını itirmir.
Bəli, əsir əsgərin
Belə olur torpağı.
Bəli, əsir torpağın
Belə olur bayrağı.
Bilmirəm bakılıydı,
Yoxsa ki, qarabağlı.
Nə onun ölüsündən,
Nə də ki, dirisindən
Bir xəbər eşitmədim
Haçansa birisindən.
Bir bayraq, doqquz əsgər
Şəhid tək öldü, itdi.
Bilmədilər
Qarabağ
savaşı necə bitdi.
Əjdər Ol Şirvan torpağında dünyaya
göz açıb. Bu yurdun öz gözəlliyi, öz
hüsnü var. Amma Əjdər üçün təbiət
gözəlliklərinin bölgəsi yoxdur. Əjdər
təbiəti öz şair duyumunda dərk edir və həmişə
buna can atır ki, təbiətlə öz
hissi, duyğusu arasındakı harmoniyanı, vəhdəti
poeziya dilinə çevirsin. O, Bakı küləyindən
yazır və bu küləyin "qəzəbli, haraylı,
döngəli, dolaylı, qoşunlu, alaylı"
obrazını yaradır. O, Günəbaxan zəmisinə
baxır və elə bir mənzərə təsvir edir ki,
doğrudan da, Dalğalanır, çalxanır günəbaxan
zəmisi, çatışmır bu dənizin bircə bəyaz
gəmisi. Düşüb qızıl
dalğaya, girib sarı dumana, üzəm gedəm şeh qopan ətirli
bir limana. Kürən günəbaxanlar
Günəş balalarıdır, nəğmələri bir qədim
cütcü holavarıdır.
Mən ibtidai siniflər üçün yazılan dərsliklərdə
Ə.Olun bircə şeirinə də rast gəlmədim. Halbuki, təbiəti,
onun ayrı-ayrı atributlarını ibtidailərə sevdirmək
üçün Əjdər Oldan da şeirlər seçmək
mümkündür. Və həmin
şeirlər o dərsliklərə düşən
çox-çox yavan-yalxı şeirlərdən yüz qat
yaxşıdır. Məsələn, "Qüzey"
şeiri kimi:
Açıldı quş
qanadları,
Üstü güney, altı
qüzey.
Çırpındı yaş qanadları,
Şehə batıb qaldı
qüzey.
O quş ki, baxmaz sözünə,
Qonmaz çiyninə, dizinə,
Çox da gün düşür
üzünə
Yanağında xaldı
qüzey.
Vədə çatdı, Günəş
batdı,
Oyaq qaldı, yoxsa yatdı,
Yeri tutdu, göyü tutdu,
Gözümüzə doldu
qüzey.
Əjdər Olun şeirlərini mövzular üzrə,
standart bölgü əsasında təhlil eləmək
fikrindən uzağam. Bircə onu deyə bilərəm ki, onun bütün
şeirləri "lirik mən"in sakit, həzin, bir az da təmkinli monoloqunu xatırladır. Bir
monoloqunda o, anasını xatırlayır, onun son anı, son nəfəsi
yadına düşür: "Daim gülümsəyərdi,
qaçardı göz yaşından. İndi də
gülümsəyir boylanır baş daşından",
başqa bir monoloqunda üzünü gələcəyə
tutur:
İndi gələcəkdə
yaşayıram mən,
Adəmin, Həvvanın gələcəyində.
Körpələr doğulur,
qönçələr açır,
atamın, babamın gələcəyində.
Keçmiş dörd tərəfdən
üstümə gəlir,
baxıram pozulmuş xəritələrə.
Günümün yarısı
özümə düşür,
yarısı keçmişə-xatirələrə.
Monoloqların bir qismi gözəl qadınlara söylənilir. Füzuli
dünyasına azacıq da olsa vaqif olan Əjdər Ol
yaxşı bilir ki, bu zəmanədə təmiz, saf sevgi də
tükənməkdədir, gözəl sevgi şeirləri də.
Ona görə də, elə sevgi şeiri yazmaq
lazımdır ki, hər cür sısqa, cılız hisslərdən
uzaq olsun. Yaxşı sevgi şeiri necə
doğulur? Əlbəttə, ürəkdə gözəlliyə,
gözəllərə, sevgiyə inam olanda, "iynənin ucu
boyda göz işıq sevəndə"
Sözündən qan damar
yanaqlarıma,
Utana-utana çıxıb
gedərəm.
Bir kimsə ovutmaz, oxşamaz məni,
Gözümü qəlbimə
sıxıb gedərəm.
Gülər xısın-xısın
yağışlı küçə,
Şimşəklər
götürər hoydu-hoyduya.
Yağışın altında
qalaram yalqız,
Ay-hay, bu adamlar məni duydu
ha.
Heç də ağıllanmaz sərsəri
yağış,
Elə bu könlüm də
onun tayıdı.
Gözümdən axsa da sevgi
yaşları,
Hamı elə bilir
yağış suyudu.
Bulud aman verməz gözüm
açıla,
Göyün insafından əlim
üzülər.
İslana bilərəm belə
yağışda,
Həyatım boyunca suyum
süzülür.
Misallardan gördünüz ki, Ə.Olun şeir dili
öz səlisliyi, poetik sadəliyi və şeir
üçün başlıca amillərdən olan
obrazlılığı ilə diqqəti cəlb edir. "Gözümü
qəlbimə sıxıb gedirəm"-füzuliyanə
deyimdir. Yağış altında islanan
aşiqin gözündən axan yaşların
yağış suyuna bənzədilməsi də ordan gəlir-klassik
poeziyadan. Əjdərin digər şeirlərində
də belə bənzətmələr çoxdur. Əjdər həm də xalqdan gələn sözləri,
ifadələri, deyimləri şeirlərində işlətməyi
çox sevir, bunların şeirdə yerinə
düşdüyünün şahidi olursan.
Əjdər Ol Füzulini sevən, ona tapınan şairlərdəndir. O, Sabiri də sevir və bu
iki şairin Əjdərə yaxşı mənada təsirini
danmaq olmaz. Füzulidən o, sözə ehya verməyi,
bir neçə misrada poetik gözəllik yaratmağın
sirrini öyrənirsə və yeri gələndə,
özü də buna can atırsa, Sabirdən haqq dərsini
öyrənir. Bircə misal:
Elə usta ağlayırsan,
səndən ağı deyən çıxar.
Sanki yasda ağlayırsan,
bir müştərin, yiyən çıxar.
Sən nə üstə
ağlayırsan,
Yaşın ləyən-ləyən
çıxar?
Qışda, yazda ağlayırsan,
səndən Araz, Zəyəm çıxar.
Gözünün hər giləsindən
sulanmış bir göyəm çıxar.
Bu şeir mənə M.Ə.Sabirin "Ağladıqca
kişi qeyrətsiz olur" məşhur misrasını
xatırlatdı.
"Yaşa" şeirlər kitabı barədə bu
qısa qeydlərimi buradaca bitirirəm. Elə üzümü Əjdərə
tutub deyirəm: Yaz, yarat, yaşa! Qoy bu kitabın gələcək
şeir topluların üçün bir körpü olsun...
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.- 2011.- 2 aprel.- S. 19.