NƏĞMƏLƏNƏN
RƏNGLƏR
(Tanınmış rəssam Arif Əzizin
yaradıcılığından etüdlər)
Respublikamızın
əməkdar incəsənət xadimi, YUNESKO yanında Beynəlxalq
Rəssamlıq Akademiyasının akademiki, Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin professoru, tanınmış rəssam Arif Əziz
yarım əsrə yaxındır ki, Azərbaycan təsviri sənətinin
inkişafına öz layiqli töhfəsini verməkdədir.
Bu uzun müddət ərzində o, bir rəssam kimi öz
bacarığını təsviri sənətin müxtəlif
sahələrində sınamış, əksər sahələrdə
kamil sənət nümunələri yaratmış, sənətdə
öz üslubunu, dəst-xəttini ərsəyə gətirməyə
müvəffəq olmuşdur.
Hər
bir rəssamın yaradıcılığında mərhələlər,
bu mərhələləri səciyyələndirən cəhətlər
olur. Əlbəttə, bu xüsusiyyət Arif Əzizin
yaradıcılığından da yan keçməmişdir.
Rəssam yaradıcılıq aləminə qrafika vasitəsilə
qədəm qoymuş, sonralar dəzgah rəngkarlığında
rəngarəng kompozisiyalar yaratmışdır. Əslində
portret janrını da rəssamın
yaradıcılığının əsasən erkən
dövrünə şamil etmək lazımdır. Son dövrlərdə
isə onun yaradıcılığında portretlər daha
çox simvolik obrazlarla əvəzlənir ki, bu da
yaradıcı rəssam təxəyyülünün
evolyusiyasından, onun sənətdə öz üslubunu dərinləşdirmək
meyllərindən xəbər verir.
Arif Əzizin
palitrası həm də ona görə əlvan və zəngindir
ki, o, məhz doğma Azərbaycan torpağındakı milli rənglərdən
yaranmışdır. Milli kolorit bu palitranın əlvan,
canlı və inandırıcı görünməsinin bəlkə
də əsas şərtidir. Lakin rəssam bu rəngləri təbiətdən
əxz etməkdə kifayətlənməmiş, onların hər
birinə sirli ahəng vermiş, lirik ecazkarlıq
qatmışdır. Məhz bunun nəticəsidir ki, rəssamın
tablolarında rənglər sanki dilə gələrək
insanla danışır, daşıdıqları fəlsəfi
və romantik mahiyyəti ifadə edirlər.
Çağdaş
Azərbaycan təsviri sənətində bir qrup rəssam
vardır ki, onların yaradıcılığında
Abşeron mövzusu, Abşeron motivləri önəmli yer
tutur. Adətən belə rəssamları abşeronçu
adlandırırlar. Abşeron mövzusu təsviri sənətimizdə
əsasən ötən əsrin 60-cı illərində təşəkkül
tapmışdır. Artıq yarım əsrdir ki, bu mövzu
öz spesifikliyi, zəngin etnoqrafizmi, milli ahəngi və
lirikası ilə bir çox rəssamlarımızın dəst-xəttini
müəyyən etmişdir. Arif Əziz də məhz belə
abşeronçu rəssamlardandır. Abşeron mövzusu rəssamın
yaradıcılığının böyük bir hissəsini
əhatə edir. Abşeron torpağına tükənməz
məhəbbət Arif Əzizin ürəyində hələ
uşaqlıq illərindən kök salmışdır. Doğulub
boya-başa çatdığı doğma Qala kəndi, qədim
abidələr, qalalar, məscidlər, hər yerə səpələnmiş
neft buruqları, dəli xəzrinin soyuq, lakin doğma nəfəsi,
sahildəki qayalara çırpılan coşqun Xəzər, əyri-üyrü
meynə tənəkləri, talvarlardan sallanmış
üzümlər, əncir, tut, nar, heyva ağaclarıg
Bütün bunlar rəssam təxəyyülünün
formalaşmasında silinməz iz buraxmışdır.
Xarakterik
haldır ki, Abşeron mövzusuna daha çox rəngkarlıqda
təsadüf olunur. Yəqin ki, bu cəhət əlvan
koloritin milli hissləri daha qabarıq ifadə edə bilmək
imkanları ilə əlaqədardır. Arif Əzizin də
Abşeron mövzusu onun rəngkarlığı ilə
sıx bağlıdır. Həm də bu mövzu rəssamın
yaradıcılığının başqa bir cəhəti
olan dekorativizm ilə qarşılıqlı mütənasibliyə,
vəhdətə malikdir.
Arif Əzizin
dəst-xəttində özünü büruzə verən
dekorativizm milli koloritlə səsləşir. Azərbaycan təbiətinə
və məişətinə xas olan isti,
"çığıran" rənglər, əlvan
kolorit, özünəməxsus rəng yaxma texnikası bu
dekorativliyi bir qədər də qüvvətləndirir.
Rəssamın
yaradıcılığında tematik əhvali-ruhiyyə
güclüdür. Bu əhvali-ruhiyyə onun müraciət
etdiyi əksər janrlarda özünü büruzə verir. Bir
rəssam kimi Arif Əziz daha çox məişət, mənzərə,
natürmort janrlarında tablolar çəkir. Bu janrlarda,
xüsusilə məişət və natürmortda
milli-etnoqrafizm təzahürləri özünü qabarıq
göstərir və palitranın əlvanlığı ilə
yadda qalır.
Lakin
rəssamın dekorativizmi üçün daha xarakterik olan məqam
kompozisiyalarda tez-tez rast gəlinən ağ cizgilərdir. Bu
ağ cizgilər onun fərdi dəst-xəttinin yüksək
bədii məqamı olub özündə sənət
kamilliyi nümayiş etdirir. Arif Əziz bu ağ cizgiləri
komrozisiyadakı əşyalara, onların tutumuna şamil etmir
- bu cizgilər yalnız kolorit səciyyəlidir və belə
demək mümkünsə, xəyali mücəssimə
daşıyır. Bəzən bu ağ cizgilər
kompozisiyanı başdan-başa bürüyərək
maraqlı bir ritm, ekspressiya yaradır. Diqqət çəkən
cəhət bundadır ki, bu ağ cizgilər milli koloritə
zərbə vurmur - bu məqam çox maraqlıdır. Adətən
Azərbaycan koloritində ağ rəngə rast gəlmirik -
bizim milli kolorit şux, əlvan rənglərlə təcəssüm
olunur. Arif Əziz isə ağ rəngə milli ruh daxil etməyi
bacaran sənətkardır; onun ağ ştrixləri milli
atributların əks olunduğu kompozisiyalarla, əsasən
natürmort və tematik tablolarla canlı həmahənglik təşkil
edir.
Rəssam
bu ağ cizgiləri özünəməxsus tərzdə
yaradır. Onlar tablonun səthindən lap az qalxmış,
qabarmış kimi təsir bağışlayırlar. Bu torabənzər
bəyazlığın altından isə milli məişət
əşyaları - dolçalar, müxtəlif qablar, kuzələr
və s. boylanırmış kimi görünür.
Arif Əzizin
ağ ştrixlərdən məharətlə istifadə etməsi
milli sənətimizdə orjinal bədii forma olmaqla bərabər,
həm də rəssamın dəst-xəttindəki fərdiliyi,
bənzərsizliyi ifadə edir. Bəzi sənətşünaslar
"Bu ağ cizgilər onun vizit vərəqəsidir" -
söyləyirlər. Bu, həqiqətən də belədir. Rəssam
öz yaradıcılığının yetkin mərhələsinə
bu bəyazlıqla gəlib çatmış, bənzərsiz
üslubunu yaratmışdır. Bəyaz cizgilər Arif Əzizin
yaradıcılığı üçün o qədər səciyyəvidir
ki, rəssamı bəzən Arif Əziz Bəyaz kimi təqdim
edirlər.
Professor
Arif Əziz həm də pedaqoji fəaliyyət göstərir.
Əslində onun yaradıcılıq fəaliyyəti hər
zaman pedaqoji işi ilə əlaqədar olmuşdur. Moskvada ali
təhsilini başa vurub Bakıya qayıtdıqdan sonra o, demək
olar ki, hər zaman pedaqoji fəaliyyət göstərmiş,
indiki Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində müxtəlif
yönümlü rəssamlıq ixtisasları üzrə dərs
demiş, universitetdə rəhbər vəzifələr
tutmuşdur. Rəssam bu gün də universitetdəki
"Dekorativ-tətbiqi sənət" kafedrasına
başçılıq edir.
Arif Əzizin
yaradıcılığı təkcə Azərbaycanda deyil,
başqa ölkələrdə də yaxşı bəllidir.
Bir çox rəssamlarımız kimi, Arif Əziz də
dünyanın müxtəlif ölkələrini gəzmiş,
öz fərdi sərgilərini nümayiş etdirmişdir. Rəssamın
əsərləri Rusiyada, Türkiyədə, Seneqalda,
Hindistanda, Bolqarıstanda və başqa ölkələrdə
dəfələrlə sərgilənmişdir. Arif Əziz
doğma Azərbaycan toprağını tərənnüm etsə
də, müxtəlif xalqların milli özünəməxsusluğunu
rənglərin dili ilə canlandırmağı, əks etdirməyi
bacarır. Onun "Seneqal lövhələri" seriyası
bu baxımdan olduqca xarakterikdir. Əsasən rəng
"oyunu"nun yer aldığı bu oynaq, ekspressiv tablolarda
Afrikanın isti rəngləri effektli həmahənglik
yaradır və sanki özündə ənənəvi yerli
musiqinin ritmik sədalarını əks etdirir.
Rəssamın
Türkiyə seriyası daha geniş və əlvandır. Arif
Əziz qardaş Türkiyə ilə sıx dostluq və
yaradıcılıq əlaqələrinə malikdir. Onu burada
tanıyır və sevirlər ki, bu da səbəbsiz deyil. O,
xeyli müddət Türkiyədə
çalışmış, burada pedaqoji fəaliyyət
göstərmişdir. Rəssamın yetirmələri
arasında azərbaycanlı tələbələrlə
yanaşı, Türkiyəni və digər ölkələri
təmsil edən tələbələr də var. Bu gün
onların bir çoxu sənətdə öz imzasını
təsdiq etməyə müvəffəq olmuş və
populyarlıq qazanmışdır. Türkiyədəki fəaliyyəti
Arif Əzizin həm yaradıcılıq, həm də pedaqoji
işinin mühüm tərkib hissəsidir.
Sənətdə
dekorativizmin öz xüsusiyyətləri, atributları
vardır. Arif Əzizin dekorativizmi məhz milli palitra üzərində
bərqərardır. Ənənəvi şərq incəsənətində
olduğu kimi, burada da rəssam kölgə-işıq
effektindən yan keçir. Bunun əvəzində o,
kontrastlı rəngləri, yaxud bir rəngin müxtəlif
çalarlarını növbə ilə verərək
kompozisiyada optik dolğunluq, həm də əlvanlıq effekti
yaradır. Dekorativizm mövzu etibarilə daha çox
nağıllar, əfsanələr, folklorla
bağlıdır. Lakin Arif Əziz bu mövzulara nisbətən
az müraciət edir. Rəssam süjet etibarilə real həyat
lövhələrini, ona doğma olan Bakı, Abşeron motivlərini
əks etdirməyi üstün tutur. Zəngin koloritli, milli səciyyə
daşıyan bu görüntülərdə dekorativlik məhz
rənglərin və doğma süjetin dili ilə öz ifadəsini
tapır.
Rəssamın
sənət yolu barədə çox fikirlər səslənmiş,
yazılar dərc olunmuş, mötəbər imza sahibləri
mətbuat vasitəsilə öz fikirlərini bildirmişlər.
Bu yazılarda Arif Əzizin yaratmış olduğu sənət
məktəbi yüksək qiymətləndirilir. Rəssam haqqında
ölkəmizdə və xaricdə Azərbaycan, rus, ingilis və
s. dillərdə çoxsaylı yazılar, oçerk və məqalələr
dərc edilmişdir. 2003-cü ildə, Arif Əzizin 60 illik
yubileyi keçirilən günlərdə bu yazıların
xeyli həssəsi "Şəxsiyyətin və sənətin
nuru" adlanan topluda bir araya gəldi.
Söylənildiyi
kimi, Arif Əzizin sənət dünyasına bir çox
nüfuzlu imza sahibləri qiymət vermişlər. Filologiya
elmləri doktoru, professor Timuçin Əfəndiyev, milliət
vəkili, akademik Ziyad Səmədzadə, sənətşünaslıq
doktoru, professor Nurəddin Həbibov, tanınmış
teatrşünas-alim, sənətşünaslıq doktoru
İlham Rəhimli, filologiya elmləri doktoru, professor Nizaməddin
Şəmsizadə, tanınmış jurnalist və ictimai
xadim Qalina Mikeladze, şair Zülfüqar Şahsevənli və
bir çox başqaları Arif Əziz
yaradıcılığının müxtəlif cəhətləri
barədə söz açmışlar.
Arif Əzizin
demək olar ki, yarım əsrlik fəaliyyəti heç
zaman diqqətdən kənarda qalmamış, sənətsevərlər
və rəhbər qurumlar tərəfindən qiymətləndirilmişdir.
O, əməkdar incəsənət xadimi, professordur. İki il
öncə isə Arif Əziz YUNESKO-nun nəzdində fəaliyyət
göstərən Beynəlxalq Rəssamlıq
Akademiyasının üzvü seçilmişdir. Bu hadisə
Azərbaycan incəsənətinin beynəlxalq miqyasda
tanınmasının, uğur qazanmasının bariz göstəricisidir.
Çünki Beynəlxalq Rəssamlıq Akademiyasına
üzv seçilməyin şərtləri heç də asan
deyil. Yalnız yüksək bədii dəst-xəttə malik,
öz yaradıcılığı ilə sənətdə məktəb
yaratmış, öz ardıcıllarını
yetişdirmiş istedadlı sənətkarlar bu nüfuzlu beynəlxalq
qurumun üzvü ola bilərlər. Arif Əzizin də bu
quruma üzv seçilməsi həm rəssamın
özünün, həm də onun sənətini dəyərləndirənlərin
nailiyyətidir.
Arif Əziz
bu gün də bir neçə onillik bundan əvvəl
olduğu kimi, böyük həvəslə
çalışır, doğma Abşeron
toprağının gözəlliklərini, onu
düşündürən irili-xırdalı mövzuları
kətana köçürür, mənalı əsərlər,
rəngarəng kompozisiyalar yaradır. Rəssam hər gün
fırçasını, palitrasını əlinə
alır, kətan önünə keçib böyük həvəslə
çox sevdiyi yaradıcılıq işinə davam edir. O, rəngləri
dilləndirməyi bacaran rəssamdır. Bu rənglər, bu
palitra yarım əsr öncə olduğu kimi, indi də
öz gənclik təravətini qoruyub saxlayır.
Xəzər Zeynalov
Ədalət.- 2011.- 8 aprel.- S. 5.