"BƏNÖVŞƏ
ƏTİRLİ ZƏRİF ŞEİRLƏR"
(Rəfail İncəyurdun
şeirləri haqqında)
Neçə
illərdir qəzet və jurnal səhifələrində onun
şeirləri ilə rastlaşır, bu şeirlərdəki
zərifliyi, incəliyi, xalq şeirindən gələn təmizliyi,
saflığı duyur, sevinirəm. Rəfailin bir neçə
şeir kitabı da çıxıb, amma onun şeirləri və
şeir kitabları nadir hallarda tənqidçilərin
marağına səbəb olub. Halbuki, Rəfailin şeirlərində
incələməli cəhətlər çoxdur.
Bu
gün qoşma yazan da çoxdur, gəraylı da. Deyərdim
ki, onların sayı həndəsi silsilə kimi getdikcə
artır. Amma "hər oxuyan Molla Pənah deyil", hər
qoşma və gəraylı da şeir... Rəfailin qoşma və
gəraylılarından söz açmamışdan öncə,
istəyirəm çağdaş poeziyamızda xalq
şeirinin bu əvəzsiz formalarının durumu barədə
bir neçə söz deyim.
Qoşma
və gəraylı aşıq şeirinin ən mütəhərrik
və əsrlər keçdikcə sanbalını itirməyən,
həmişə ehtiyac duyulan formalarındandır. Nə
keçən əsrin otuzuncu illərində (o zaman ki, klassik
və xalq şeiri formalarına "daloy" deyən vaxtlar
idi), nə də əsrin son rübündə (Qərbdən
gələn "izm"lərin Azərbaycan şeir ərazisinə
daxil olduğu çağlardı) bu şeir formaları
öz mövqeyini itirmədi. O səbəbdən ki, bu
şeir formaları xalq ruhunu, xalq təfəkkürünü
daha aydın və səlis, daha parlaq bədii boyalarla əks
etdirmək baxımından misilsizdirlər. İkincisi,
qoşmanı da, gəraylını da yaşadan
ayrı-ayrı gözəl şairlərimiz var. Burada Səməd
Vurğundan, Hüseyn Arifdən, Bəxtiyar Vahabzadədən,
Məstan Günərdən, Nəbi Xəzridən, Hüseyn
Kürdoğludan, Məmməd Aslandan, Məmməd
İsmayıldan tutmuş bu günün yetkinlik yaşına
çatmış Zəlimxan Yaquba, Məmməd İlqara, Məmməd
Dəmirçioğluna, İslam Sadığa, Zirəddin
Qafarlıya, İbrahim İlyaslıya, Məhəmməd
Astanbəyliyə (burada iki mərhum
şairimizin-Ağamalı Sadiqi, Akif Səmədi də unutmaq
olmaz) qədər poeziya yolunun əzabkeşlərini xatırlayıram.
Ona görə də lap yüzlərlə, minlərlə mənasız
söz yığınından ibarət
"qoşmaların", "gəraylıların"
burada heç bir önəmi olmur.
Qoşmanı,
gəraylını əsrlər boyu yaşadan nədir? Təkcə
bu formalara xas olan poetik incəlik, zəriflikmi, hər saitin,
samitin, hər sözün, hər misranın gözlərimiz
qarşısında cilvələndirdiyi duyğular mənzərəsimi?
İnsan qəlbinin, insan sevgisinin ən incə
nüanslarını sözlərin cazibəsinə, sehrinə
bürüməsindəmi? Əlbəttə, bunların
hamısı vacibdir. Amma ən başlıcası,
qoşmanın və gəraylının oxucuya
aşıladığı qədərsiz hissi-emosional
ovqatın yaratdığı haldır. Qoşma da, gəraylı
da üç, dörd, beş, altı bənddə həyatın,
gerçəkliyin, insan qəlbi ərazisinin ən münis
bir hekayətini, sənə də, mənə də, bir
başqasına da çatacaq hisslərin hekayətidir. Əvvəlcə
bir "DÜNYA" hekayətini eşidək:
Kimə məlhəm oldu, kimi
qanatdı,
Kimi süründürdü, kimə
qanaddı?
Kimə işıqlıdı, odlu
həyatdı,
Kimə əzəl gündən
sönükdü dünya.
Bəzən xoş hökmünə
qısıl anların,
Sonu yox bir haqqa
qısılanların,
Çünki, taleyindən
asılanların
Başının üstündə
bir tükdü dünya.
Qan-qada üstünə qurulub bəşər,
Acizlər həyatın dibinə
çökər.
Fağırın yolunda tikanlı
çəpər,
Zalımın yolunda
ütükdü dünya.
Haqqın aşığını
tutdu sözündən,
Qartal baxışını vurdu
gözündən.
Məcnuntək sevəni qovub
özündən,
Çox eşqi dayaza ev tikdi
dünya.
R.İncəyurd
bütün poetik duyumu ilə müasir şairdir. Bir
ayağı əsrlərin o tayında-, Ələsgər, Xəstə
Qasım, Tufarqanlı, Qurbani torpağındadı, bir
ayağı doğulduğu İncə dərəsinin
gülləri sayrışan, çiçəkləri
qönçə bağlayan qoşmalı, gəraylılı,
sazında bülbüllər ötən şeir
bağçasında...O, DÜNYA şeirlərində də
Xəstə Qasım, Ələsgər havacatını
ötür, amma bu havacatda həm də bu günün təfəkkürü
duyulur.
Gədə yiyələnər gədə
yurduna,
Hardadı yurd oğlu gedə
yurduna?
Ayağın dəymirsə dədə
yurduna
Ölün də heç nədi,
dirin də heç nə.
Dağları, gülləri,
quşları sevdik,
Doğulduq hər yaznan,
qışları sevdik.
Yanağı göynədən
yaşları sevdik,
Nə qaldı bu eşqin yerində?-
heç nə.
Rəfail
İncəyurdun Dünya ilə həsb-halı beləcə
davam edir və biz Azərbaycan poeziyasında dünyanın namərdlərə,
zalımlara rəhmdil, mərdlərə, həyatsevərlərə
zalım olduğunu çox-çox şeirlərldə izləsək
də, Rəfailin qoşmasında bu motivin yeni
çalvarlarını hiss elədik. Özü də misal gətirdiyim
şeir, Dünya haqqında nə birinci, nə də
axırıncı şeirdir, onun "Dünya şeir sərgisi"
hələ tamamlanmayıb.
Onun
şeirlərinin havası bizim aşıq-xalq şeirinin
göylərindən gəlir. Öncə dediyim kimi, bir az Xəstə
Qasım, bir az Ələsgər, bir az Dədə Şəmşir
havası İncəyurdun şeir havasına
qarışır. R.İncəyurd günün mətləblərini
və özünün ağrı-acılarını
"köhnə havalar"da məharətlə dilləndirə
bilir. Düşünürəm ki, Ələsgər Dədə
yaşasaydı, bu məmləkətin başındakı fəlakətləri
görsəydi, o da R.İncəyurd kimi "ya mədəd"
deyərdi:
Kim deyir bir mənim məmləkətimdə,
Qisas qiyamətə qalar, ya mədəd.
Bir gün kərəm eylər
haqqın yiyəsi,
Qanar qulluğunu qullar, ya mədəd.
Bir gün bu zalımnan küsən
tapılar,
Millətin üstündə əsən
tapılar.
Şeytanın yolunu kəsən
tapılar,
Tapılar ya mədət, olar, ya mədəd.
"Torpaq" deyə-deyə,
"el" deyə-deyə,
Var olan haqqımdan
üzülüm niyə?
İncəyurd üz tutub
üzü qibləyə,
Qılar son namazı, qılar, ya mədəd.
R.İncəyurdun
iki misrası var-deyir ki, Mən şeir deyəndə
ağı deyirəm, Deyirəm ürəyim boşala bəlkə.
Doğrudan da, onun qoşma və gəraylılarında bir
elegik ruh hakimdir. Ağı sözündə ağlamağa
açıq-aşkar bir işarə var, amma şeirdə
ağı demək ağlamaq deyil. Şeirdəki ağı
ürəyi boşaltmaqdır. Yəni ürəkdə
korun-korun tüstülənən o dərdi, o qəmi
yaralı-yaralı, amma səssiz hıçqırmaqdı.
Bu infarktım, bu torpağım, bu odam,
Tale haqqdı,- haqdı qismət,
haqdı kam,
Bu dünyada bimar yaralı adamam,
Bu dünyanın
bir yaralı yerində.
R.İncəyurdun
bir də "TANRI SEVGİSİ" var.
Şairin
üzü həmişə Allaha sarı olmalıdır. Bu təzadlı,
son dərəcə qatmaqarışıq dünyada Allahdan
başqa kimimiz var ki? Hər bir Allah şairinin içində
haqqa qovuşmaq diləyi var və hər bir Allahı sevən
şair bir az sufidir. Rəfailin də şeirlərində
sufiliyin dən-dən cücərdiyini görürük. Olsun
ki, bu, hələ inam-əqidə pilləsinə gəlib
çatmaq dönəmində deyil, amma bu yola qədəm
basmağın özünə də "mübarək
olsun" deyirik.
"Allah!"-deyib əl-qol atdım,
Haqqa döndüm
addım-addım.
Gözəlliyi gördüm,
daddım,
Odnan közün arasında.
Ömür nədi?,- dərgaha
yol,-
Şeytanı bol, mələyi bol.
Yol yiyəsi, pənahım ol
Göznən gözün
arasında.
Tanrım! Məni mənnən
qopar,
İncəyurdu haqqa apar.
Doxsan doqquz diləyim var
Birnən yüzün arasında...
Rəfail
İncəyurd həm də gözəl təcnislər müəllifidir.
Dodaqdəyməz təcnisləri də var və bu faktın
özü onu göstərir ki, aşıq şeirinin ən
çətin formalarında da məharətlə qələm
işlətmək olar. Təki sözə hakim kəsiləsən,
söz oyununu poetik inciyə çevirə biləsən.
Yola baxsam yornux gözüm qaralar,
Mövlanəyə baxdım, dedi:
yeri di.
Ərşə-gürşə doy
gəldiyim zamanlar
Yurd yerim də "Yahu" deyən
yer idi.
Yar görmədim Tanrımisal
yarımcan,
Özü verdi, alır alsın
yarım can.
İndən belə o sevdaya
yarımcan
Nə varmağın, nə
qalmağın yeridi.
Yığvalı var səflərin
də, köçün də,
Ömür lalsa, səda verməz
köçündə.
Nə yaxşı ki,
əhli-hallar köçündə
İncəyurdun öz karvanı
yeridi.
Təbii
ki, bu kiçik yazıda İncə dərəsindən
dünyaya, Allaha, keçmişə və gələcəyə
boylanan bu günün şairi R.İncəyurdun bütün
şeirlərindən söz açmaq niyyətim yoxdu. Onun
yaradıcılığını təkcə qoşma-gəraylı
şeir formaları ilə məhdudlaşdırmaq fikrim də
yox. Rəfailin hecanın müxtəlif şəkillərində
yazdığı və qətiyyən ən yaxşı
qoşma və gəraylılarından qətiyyən geri
qalmayan şeirləri də var. Həmkarım Rüstəm
Kamal onun bir şeir kitabına yazdığı səmimi
müqəddimədə deyir ki, Rəfail İncəyurdun
sözü üçün ləhcə-şivə ilham mənbəyi,
poetik sözü "eydirmək" imkanıdır,
nazlanması, ərklənməsidir. Onun şeirlərində
ləhcənin "görünməsi", israrla eşidilməsi
yurd sevgisinin və qanın səsinin başqa bir
adıdır, torpağın qorunması cəhdidir. Ləhcə
bəzən sözün məkan mənsubluğunu göstərməklə
yanaşı, təkrarsız məna-intonasiya qatı
yaradır. Bunu Rüstəm Kamal deyir və mən də bu
fikrə şərikəm. Təbii ki, məqamında. Ancaq
narazı bir əlavəm var. R.İncəyurdun
çox-çox şeirlərində bu ləhcə
xüsusiyyətlərinin görünməsi ifrata çatanda
sən ədəbi dili kifayət qədər mükəmməl
bilən bir şair əvəzinə qarşında sazı
sinəsinə alıb ləhcə ilə oxuyan bir yurdsevər
qazaxlı aşıqla üz-üzə gəlmirsənmi? Ona
görə də, hər ifaçının öz məqamı
var. Bu baxımdan Hüseyn Arifdən öyrənmək hələ
də gec deyil.
Sözümü tam deyib qurtara bilmədiyim
bu yazını R.İncəyurdun bu misraları ilə başa
çatdırıram:
Görürsən bir gözəl
qiyafəsində
İldırım haraylı cəngavərləri
ya çiçək eləyir, ya
lal eləyir.
Bir də görürsən ki,
durduğu yerdə
Zərif könülləri
işğal eləyir
Bənövşə ətirli zərif
şeirlər...
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.- 2011.- 9 aprel.- S. 19.