"SÖZÜM, SƏNİ
AXTARIRAM"
(Dəmir Çeşməlinin
şeirləri haqqında)
Dəmir Çeşməli... Bu adda
istedadlı bir şairi mənə bir vaxtlar-iki min
dördüncü ildə əziz dostum, mərhum şairimiz Səyavuş
Sərxanlı tanıdıb. Səyavuş dedi ki,
yaxşı qoşma, gəraylı oxumaq, o qoşma və gəraylılarda
Tovuzun, Qazaxın, Şəmkirin saz-söz dünyasını
duymaq istəyirsənsə, Dəmirin şeirlərini verim.
Böyük məmnuniyyətlə onun bir neçə
şeirini "Azərbaycan" jurnalında çap elədik.
İndi isə D.Çeşməli iki şeir kitabının
müəllifidir. "Hələ ki, yaz ümidim var"-bu,
onun ikinci kitabıdır və mən istəyirəm ədəbi
aləmdə, qəzet və jurnal səhifələrində o
qədər də görünməyən bu şairi sizə
tanıdım.
Ovcumda
olanım sənin,
Olanım-qalanım
sənin.
Başına
dolanım sənin,
Başın
sağ olsun, ay Vətən.
Nə
vermişdin, nə almısan,
Boyum üstə
ucalmısan.
Kim deyir ki,
qocalmısan,
Yaşın
sağ olsun, ay Vətən.
Göz
qoymuşuq gözümüzə,
Çoxmu
döydük dizimizə.
Qaya
düşdü izimizə,
Dağın
sağ olsun, ay Vətən.
Könlüm
yenə səni arar,
Qopsa tufan,
yağsa da qar.
Hələ ki, yaz ümidim var,
Qışın
sağ olsun, ay Vətən.
Vətənə həsr olunan yüzlərlə,
minlərlə şeirlər var. Dəmirin "Ay Vətən" şeiri də onlardan biri. Səmimiyyəti ilə seçilir
bu şeir. Dəmirin bütün qoşma və gəraylıları
belə səmimi təsir bağışlayır.
Tovuz bölgəsində
dünyaya göz açan, uzun müddət ədliyyə
orqanlarında xidmət
edən, hal-hazırda
Bakı Yeyinti Sənayesi texnikumunda müəllim işləyən
Dəmirin şeirə,
ədəbiyyata marağı
uşaqlıqdan eşitdiyi,
illər boyu ruhunda yaşatdığı
saz havalarından, aşıq mahnılarından,
bir də özünün poeziyaya vurğunluğundan gəlir.
Qarabağlılar üçün deyirlər ki, "ağlatsan birini Qarabağda sən, Muğamat üstündə
ağlayacaqdır", Tovuzda,
Qazaxda, Şəmkirdə
dünyaya gələnlər
üçün isə
saz-söz-aşıq kəlmələri
müqəddəsdir. Dəmir Çeşməlinin
şeirlərində də
o bölgənin sazlı-sözlü
havacatını hiss edirsən.
Ancaq bütün bunlar bir yana. Bilirik ki, hər əlinə
saz alan,
oxuyan da AŞIQ sayıla bilməz və hər qoşma, gəraylı yazan da ŞAİR olmaz. Ona görə də
Dəmir Çeşməlinin
şeirlərindən söz
açarkən şeirin,
poeziyanın meyarları
ilə qiymət verək.
Bəri başdan deyim ki, Dəmir
Çeşməlinin adını çəkdiyim şeir
kitabında yaxşı nümunələrlə müqayisədə
nisbətən zəif təsir bağışlayan şeirlər
də var. Bu haqda yazının sonunda yığcam da olsa,
söz açacağam. Amma əvvəlcə onun
üzünü ağardan, bir şair kimi sevdirən nümunələrdən
söz açım. Bizim poeziyada Dağ həmişə
ucalıq, möhtəşəmlik timsalı olub. Eyni zamanda
Dağ gözəllik tablosu kimi şeirlərdə vəsf
edilib. Dəmir də dağlara şeir həsr edib və onun
"Dağlara-dağlara" gəraylısında bir həsrət,
bir nisgil çağlayır:
Göylərə
qərq olub gözüm,
Buludlar göydə
bir düzüm,
Yerə dikilib
göy üzüm,
Enim
dağlara-dağlara.
Tənhalıq
boyuna düşüb,
Qar fəsli
yayına düşüb,
Hələ ki,
oyuna düşüb,
Dönüm
dağlara-dağlara.
Gələn gələr,
gedən ötər,
Ayrılıq
ölümdən betər.
Tanrı desin:
haçan yetər-
Ünüm
dağlara-dağlara.
Bu yerdə izim var deyin,
Gəlməyə
üzüm var deyin.
Ay Dəmir,
sözüm var deyin,
Mənim
dağlara-dağlara.
Dağlarından ayrı
düşmüş bir dağ adamının dərdindən
yaranıb bu şeir. Dəmirin şeirlərində bax, beləcə
xalq poeziyasından süzülüb gələn çalarlar
çoxdu və deyim ki, Dəmir Çeşməli bu
çalarlara yeni məna verməyə can atır. Ümumiyyətlə,
bu kitabda dağlara, həmçinin təbiətə həsr
edilmiş şeirlər az deyil və hiss olunur ki, o, daha
çox təbiətin təsvirini deyil, öz hisslərinin,
duyğularının təbiətlə
bağlılığını əks etdirməyə cəhd
edir.
Başına
qar ələnibdir,
Köksü qəmə
köklənibdir.
Yaman yerdə təklənibdir,
Dözüm bəsdi
o dağlara.
Elə bu misralarda da Dağla İnsan
arasında bir bənzəyiş hiss edirsən. Amma mənim
fikrimcə Dəmirin "Dağlar" şeiri onun bu silsilədən
olan şeirləri içərisində xüsusilə
seçilir:
Xəyalım
tək düzüm-düzüm,
Başı
qarlı uca dağlar.
Hardan sizdə
belə dözüm,
Sinəsi qan
qoca dağlar
Dəmir
dağları tərənnüm eləyəndə obrazlı
ifadələrə də müraciət edir:
Uca dağ
başına enən buludlar,
Göylərin
zirvəyə duman payıdır.
Dağların
qoynunda dinən bulaqlar,
Zirvənin dərəyə
ümman payıdır.
Dəmirin bir şair kimi
düşüncə tərzi aşıq şeiri-xalq
poeziyası ilə müasir şeir mədəniyyəti
arasında gəzinir. Forma qədimdir, amma şeirin içindəki
məna təzəliyilə seçilir. Məsələn,
aşıq şeirində-xalq poeziyasında
"ağladım" ya "ağlaram" rədifli
nümunələrə çox rast gəlmişik. Dəmirin
"Ağladım" rədifli qoşması isə onlardan
tamamilə seçilir:
Qayıtdım
o yerə,
döndüm o
yurda,
Getdiyin yollara
baxdım
ağladım.
Leysan göz
yaşımdı,
axırdı
burda,
Arxanca
sürünüb, axdım,
ağladım.
Sənə
dost demişdim,
sirdaş
olmadın,
Şaxtada
gül açdın,
yaza
qalmadın.
Məni
anlamadın,
yada
salmadın,
Neynəyim?
Qaraymış
bəxtim ağladım.
Durnalar dönmədi,
payız həsrətim,
Ay yerə enmədi,
ulduz həsrətim,
Məhəbbətim
susdu,
o qız həsrətim,
Həsrətin
köksümə
sıxdım
ağladım.
Dəmirin qoşma və gəraylılarının
bir çoxu formaca seçilir. Belə ki, çox zaman o,
birinci bənddə ilk üç misranı qafiyələndirir
(halbuki, ikinci və dördüncü misralar qafiyələnməlidir),
birinci bəndin dördüncü misrasını isə
bütün digər bəndlərin sonuncu misrasında təkrar
edir. Qoşma və gəraylının bu tipinə az-çox
təsadüf etmək olur.
Yol gedirəm,
sonu bağlı,
Gecəsi
qaralı-ağlı.
Vətən
qızı, vətən oğlu,
Vətən
deyə çağır məni.
O dağı ad elə mənə, O buzu
od elə mənə. Sən məni yad elə mənə, Vətən
deyə çağır məni. Fikir var, şairin hissi,
duyğusu məlum. Amma eyni misranın bütün bəndlərin
sonunda səslənməsi bir çox nümunələrdə
poetik effekti azaldır. Yaxşı olar ki, Dəmir qoşma və
gəraylının formasında "dədə-baba"
qaydasına əməl eləsin. Necə ki, bir çox
şeirlərində əməl eləyir.
Dünyanın
nəfəsi
niyə təngiyir?
Ağrısı,
acısı,
yükü
bilinmir.
Qaməti
ucalmır,
boyu ləngiyir,
Çöhrəsi
saralır,
kökü
bilinmir?..
Dünyanın
sağımı,
solumu yoxdu?
Tutan əli,
vuran qolumu
yoxdu?
Bu yoldan
savayı
yolumu yoxdu?
Dərini,
dayazı,
təki
bilinmir.
Çayları
bulanır,
suyu durulmur,
Özülü
sökülür,
soyu qurulmur,
Düşməni
görünmür,
dostu qorunmur,
Pozulub tərəzi,
çəki
bilinmir.
Dəmir Çeşməlinin şeirlərini
mövzuca seçmək, bölgüləmək fikrində
deyiləm. Şairin öz işidir nədən yazmaq. Təbii
ki, hər bir şair onu düşündürən, narahat edən
suallara şeirləri ilə cavab axtarmağa
çalışır. Onu dünyanın qlobal məsələlərindən
tutmuş bir çiçəyin, bir gülün gözəlliyi,
zərifliyi də, müharibələrdən tutmuş
könlün, qəlbin sevgi duyğularınacan hər şey
maraqlandırır. Dəmir Çeşməlinin şeirləri
də bu baxımdan rəngarəngdir. Amma onun qoşma və gəraylılarında
daha çox həsrətini çəkdiyi dağlar,
uşaqlıq illəri, sevgi anları (məhəbbətin
acısı, şirini, sevinci, əzabı), bir də
dünyaya, insanlara, doğulduğu torpağa, Vətənə
münasibətidir. Bütün bu mövzular bir şairin
şeirlərinin tematikası üçün kifayət edər.
Öncə dedim ki, Dəmir
Çeşməlinin şeirlər kitabında yaxşı
nümunələri ilə müqayisədə nisbətən
sönük görünən şeirləri də var. Məsələn,
"Köçkünlük dərli" şeiri
yaxşı misralarla başlayır, amma şeir cəmi iki bənddən
ibarət olduğundan mövzu öz həllini tapa bilmir. Eyni
fikri "Yönü yoxdur" şeiri barədə də
söyləmək olar. Bir də onu deyim ki, Dəmirin bir
çox şeirlərində içdən gələn
sızıltılar, dərdlə yoğrulan
hıçqırtılar olsa da, bunlar çox zaman şeirdə
poetik cazibə kəsb eləmir, daha doğrusu, dərdin
poeziyasına çevrilməyib elə sızıltı,
hıçqırtı olaraq qalır. Dəmir ənənəvi
"bənövşə" mövzusuna müraciət edib,
amma təzə, orijinal bir BƏNÖVŞƏ obrazı
yarada bilməyib. Bunları deməkdə məqsədim odur
ki, Dəmir Çeşməli həmişə söz
üstündə əssin. Onun şeirlərinin birində belə
bir misra var: SÖZÜM, SƏNİ AXTARIRAM. Bu yolda Dəmir
Çeşməliyə uğurlar arzulayıram!
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.-
2011.- 16 aprel.- S. 19.