SABİR NURİDƏN
GÜLHÜSEYN HÜSEYNOĞLUNA EHTİRAMLA
Müasir
Azərbaycan ədəbiyyatında Gülhüseyn
Hüseynoğlu adlı bir ünvan var. Görkəmli nasir, 1
nömrəli müşfiqşünas və gözəl
müəllim kimi tanıdığımız bu şəxs ən
uzunömürlü yazıçılarımızdandır.
Ömrünün 88-ci payızına doğru yol gedən
Gülhüseyn müəllim hələ də
yazır-yaradır. Onun başı çox bəlalar çəkib,
qırxıncı illərin sonlarında, artıq bir gənc
nasir kimi parlaq istedadını ortaya qoyanda Azərbaycanın
müstəqilliyi şüarını səsləndirənlərdən
biri olub və buna görə də üç
silahdaşı ilə birgə həbs olunub. Stalinin şəxsiyyətə
pərəstiş kultu cilik-cilik olandan sonra qayıdıb
doğma Bakıya, çox keçmədən yenə də ədəbi
aləmdə öz sözünü deməyə
başlayıb. Onun bu dünyada ən çox sevdiyi sənətkar
Mikayıl Müşfiq olub. Müşfiq yolunda nələr eləməyib
Gülhüseyn müəllim? Kitablarını çap
etdirib, onun şeirlərinin hər bir sətrinə
qayğı və məhəbbətlə yanaşıb,
çalışıb ki, Müşfiqi olduğu kimi xalqa
qaytarsın. Müşfiq və onun
yaradıcılığı haqqında onlarla məqalə
yazıb, yubileylərinin keçirilməsində ən fəal
təşkilatçı olub, bu böyük şairin sənət
dünyasından monoqrafiya yazıb.
Gülhüseyn
Hüseynoğlu gözəl povestlərin, hekayələrin və
mənsur şeirlərin müəllifidir. Onun hekayə və
povestləri lirik-psixoloji nəsrimizin inkişafında
mühüm rol oynayıb. "Nigarançılığın
sonu" adlı hekayəsini mən bu janrın XX əsrdəki ən gözəl
nümunələrindən biri hesab edirəm. Amma
Gülhüseyn Hüseynoğlunun adı çəkiləndə
ilk növbədə, MƏNSUR ŞEİR yada
düşür. O, bu janrın
Azərbaycan ədəbiyyatında yaradıcısıdır.
Mərhum
şair-publisist Sabir Nuri Turkelin "Mənsur şeirlər
ustası" kitabı Gülhüseyn Hüseynoğlunun bu janrda yazıb-yaratdığı
əsərlərə həsr edilib
İstəyirəm
bir neçə kəlmə də Sabir Nuri Türkel
haqqında söz açım.
Ədəbiyyatda
bir qisim insanlar var ki, onların heç bir təmənnası
olmur. Onlar ancaq böyük ədəbiyyata heç olmasa
kiçik bir töhfə vermək üçün
bütün ömürləri boyu çalışırlar.
Dəxli yoxdur, kimsə onların əməyini qiymətləndirsin,
ya qiymətləndirməsin, onlar bir kimsənin tərifinə,
ya tənqidinə məhəl qoymayıb
yazıçılıq işini davam etdirirlər. Belə
insanlardan biri də Sabir Nuri Türkel idi. Mən onu
tanıyırdım. Abırlı, mədəni bir kişi
idi. Müxtəlif qəzet və jurnallarda onun şeirləri, publisistik məqalələri
çap olunurdu. Ömrünün son illərində
G.Hüseynoğlunun mənsur şeirləri və ümumən
yaradıcılığı barədə namizədlik
dissertasiyası yazırdı. Dissertasiyanı yazıb bitirdi,
amma amansız ölüm imkan vermədi ki, onu elmi şuraya təqdim
etsin.
Sabir
Nurinin sağlığında "Sözlü dünyam",
"Təfəkkür inciləri", "Ömürdən
yarpaqlar" və s. kitabları nəşr olunub. Türkiyədə
də bir kitabı işıq üzü görüb. O,
şeirlərində sadə və səmimi bir dillə Azərbaycan
təbiətinin gözəlliklərini vəsf edirdi, Vətən
sevgisindən söz açırdı, ana məhəbbətindən
danışırdı, tarixi keçmişimizin şanlı
səhifələrini vərəqləyirdi, bir ağsaqqal kimi
gəncliyə xeyir-dua verirdi, hamımızı
düşündürən Qarabağ faciəsindən
yazırdı-bir sözlə, poeziyamızın bugünkü
tematikası onun şeirlərində də özünəməxsus
yer tuturdu. Ancaq Gülhüseyn Hüseynoğlu
yaradıcılığına həsr etdiyi monoqrafiyası
onun yaradıcılığının son akkordu və zirvəsi
oldu.
Sabir
müəllimin bu kitabı bir neçə cəhətdən
əhəmiyyətlidir. Birincisi: kitabda Gülhüseyn
Hüseynoğlu kimdir? sualına təfərrüatı ilə
cavab tapırıq. Onun keçdiyi təlatümlü
ömür yolunu, qəmi sevincindən çox olan günlərini,
aylarını səhifələyirik. İkincisi;
Gülhüseyn Hüseynoğlunu mənsur şeir ustası
kimi tanıyırıq. Yəni mənsur şeirin bədii
formalar içərisində hansı xüsusiyyətləri
ilə özəlliklər qazandığını öyrənirik.
Üçüncüsü; G.Hüseynoğlunun nəsr
yaradıcılığı haqqında təsəvvürlərimiz
genişlənir. Dördüncüsü: onun bir pedaqoq kimi
uzun illər səmərəli fəaliyyəti də gözlərimiz
önündə canlanır, "Gülhüseyn müəllim"
obrazı "Müəllimlər müəllimi"
obrazı ilə qoşalaşır. Beşincisi;
qarşımızda bir Müşfiq fədakarı da
canlanır. Kitabı oxuyub qurtarandan sonra isə mən Sabir
Nuri Türkeli Gülhüseyn müəllimə,
Gülhüseyn müəllimi Müşfiqə bağlayan mənəvi
tellərin səbəblərini aradım və belə qənaətə
gəldim ki, onları bir sevgi işığına toplayan
qüvvənin adı SÖZdür, bu sözün cazibəsini
yaradan isə Ədəbiyyatdır.
Söhbətimə
kitabın ikinci fəslindən başlamaq istəyirəm. Fikrimcə, bu, birinci fəsil
olmalıydı. Çünki mənsur şeir
janrının
yaranması, inkişaf
tarixi ilə fəsildən sonra Gülhüseyn Hüseynoğlunun
elmi-pedoqoji
fəaliyyəti və
bədii nəsri barədə danışmaq
ardıcıllığı pozur. Kitab gələcəkdə nəşr olunarsa, bu fəsil dəyişikliyə
ehtiyac var.
Məlumdur ki, Gülhüseyn Hüseynoğlu ədəbiyyata
müharibə illərində
gəlib. 1944-cü ildə, "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə çap
olunan "Ana" hekayəsi
o zaman bir çox ustad sənətkarlar tərəfindən
rəğbətlə qarşılanmışdı.
Mir Cəlal
müəllim sonralar bu haqda belə
yazacaqdı: "Yadımdadır,
ilk dəfə Natəvan
adına klubda oxunan, sonra "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
çap olunan
"Ana" hekayəsi o zaman
bizim hamımızın
xoşuna gəldi. Müzakirə zamanı, xalq şairimiz Səməd Vurğun bu əsərdən ağız dolusu danışdı, onu əsl poeziya nümunəsi adlandırdı,
müəllifin istedadına
yüksək qiymət
verdi". Sonra Gülhüseyn Hüseynoğlu
müharibə mövzusunda
"Ağ kələğayı"
hekayəsini yazdı.
1946-cı ildə isə "Bənövşə
əfsanəsi" mənsur
şeiri meydana gəldi və beləliklə, həmin tarixdən başlayaraq mənsur şeir forması Azərbaycan ədəbiyyatında özünə
yer tapdı. Sabir Nuri G.Hüseynoğlunun
ilk yaradıcılıq təşəbbüsləri
ilə bağlı bütün bu faktları oxucuya çatdırır.
Məlum
sürgündən qayıtdıqdan sonra G.Hüseynoğlu
bütün diqqətini ədəbi və pedaqoji fəaliyyətə yönəldir.
Əllinci illərin sonlarında onun "Geoloq qız",
"Xeyirxah", "Bir ömrün
çıraqları", "Etiraf", "Qibtə"
hekayələri, "Ata", "Müjdəçi", "Abdulla
Şaiqin xatirəsinə" mənsur şeirləri, "Xəzərin
qoynunda" sənədli povesti və bir sıra oçerkləri
çap olunur. Daha sonra isə onun oxucular arasında
böyük şöhrət qazanan "Nigarançılığın
sonu" hekayəsi meydana gəlir. S.Nuri bu hekayədə iki
sevən gəncin tarixçəsini izləyir. Hekayə lirik
axardadır, müəllif Mustafanın və Nazəninin
sevgisini, onların könül
çırpıntılarını elə təsvir edir ki,
oxuyub qurtarandan sonra deyirsən: "Bax, əsl sevgi belə
olar". S.Nuri akademik Bəkir Nəbiyevdən sitat gətirir:
"Bu hekayəni kiçik povest də adlandırmaq olar. Onun əsas
qəhrəmanlarının xarakteri əsərdə aydın
cizgilərlə işlənmişdir".
S.Nuri
G.Güseynoğlunun hekayələrini xas olan bir xüsusiyyəti
də nəzərə çarpdırır-bu da müəllifin
bir çox hekayələrinin həm də novella səciyyəsinə
malik olmasıdır. Belə ki, yazıçı
"Nigarançılığın sonu", "Etiraf",
"Xeyirxah", "Cığallıq" və s. hekayələrində
hadisələri və insan talelərini təsvir edərkən
oxucularını intizarda saxlayır, hekayənin sonuna qədər
oxucular da nigarançılıq hissi keçirir, əsərin
necə bitəcəyini səbirsizliklə gözləyirlər.
Sabir
Nuri G.Hüseynoğlunun bir nasir kimi fərdi üslubundan da
söz açır. Və bu sırada, ilk növbədə,
onun bədii dili üzərində müşahidələrini
oxucuya çatdırır. O yazır: "Xalq
yazıçısı Mirzə İbrahimov deyir:
"Yazıçının silahı dildir. Onun dili nəinki
mənalı, həm də gözəl olmalıdır.
Gülhüseyn Hüseynoğlu nəsrinin dili həm gözəl
və mənalı, həm də sadə və poetikdir. Odur
ki, hadisələrin izahı inandırıcı və
valehedicidir. Yazıçı seçdiyi mövzuların
hamısına eyni həssaslıqla yanaşır, onları
özünəməxsus ustalıqla işləyir. Məzmunun
oxucu tərəfindən asanlıqla qavranılması
üçün bir-birindən fərqli, bir-birindən
düşünülmüş ədəbi priyomlar işlədir".
Tədqiqatçı,
G.Hüseynoğlunun "Yaşıl təpə",
"Adam istəsə", "Xəzərin qoynunda",
"Yana-yana" povestlərindən də söz
açır. Amma təəssüf ki, bu əsərlər barədə
söhbəti geniş və əhatəli deyil.
Kitabda
əsas diqqət G.Hüseynoğlunun mənsur şeirlərinə,
onların mövzusuna, ideya-bədii xüsusiyyətlərinə
və poetikasına yönəldilmişdir. Eyni zamanda müəllif
dünya ədəbiyyatında mənsur şeir janrının
yaranması və inkişaf tarixinə də diqqət yetirir.
Oxucular üçün də maraqlı olsun deyə, kitabdan bəzi
faktları nəzərə çatdıraq.
"Mənsur
şeir" terminini ədəbiyyata ilk dəfə görkəmli
fransız şairi Aloiziyus Bertran (1807-1841) gətirmişdir.
Onun "Qaspar qaranlıqda" ümumi başlığı
altında mənsur şeirləri məlumdur. Bertrandan təxminən
iyirmi il sonra fransız şairlərindən Şarl Bodler
(1821-1867) və Artur Rembo (1854-1891) da mənsur
yazmışdır. Rus ədəbiyyatında mənsur
şeirin yaradıcısı İ.S.Turgenev (1818-1883)
olmuşdur. Hind ədəbiyyatında mənsur şeir
canrının Robindranat Taqor (1861-1941), türk ədəbiyyatında
Xalid Ziya və Uənab Səhabəddin kimi görkəmli
nümayəndələri vardır.
Mənsur
şeir nədir? "Lirik və epik xüsusiyyətlərin
müştərək, birgə halında iştirak etdiyi, həm
də insanın daxili, hissi aləmini qələmə alan, vəzn,
qafiyə, bölgü kimi nəzm şərtlərindən
uzaq, təbii, ritmik nəsr dililə yığcam yazılan əsərlərə
mənsur şeir adı verirlər" (bu sitatı S.Nuri M.Cəlal və P.Xəlilovun
"Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları" kitabından götürüb).
Azərbaycan
ədəbiyyatında isə qeyd etdiyimiz kimi, mənsur
şeirin yaranması G.Hüseynoğlunun adı ilə
bağlıdır.
Bir
kiçik nümunə gətirək:
Axar suya baxıram.
Şeh damlası kimi şəffaf,
şırıldaya-şırıldaya
axan suya!
Axır, axır.
Baxıram, ürəyim axır.
Axar suya baxıram Könlüm,
ruhum, qolum-qanadım
açılır.
Axar suya baxıram.
Uzaq, uzaq yollar,
məsafələr qısalır.
Ümid çoxalır.
Axar suya baxıram.
Ömür mənalanır,
fikirlər qol-budaq atır, şaxələnir.
Axar suya baxıram.
Axır, axır..
Axar su durğunluğu sevməz.
Sevirəm axar suyu, sevirəm!"
Bax,
G.Hüseynoğlunun mənsur şeirləri beləcə
qısa, yığcam, həm də fikir, ideyaca mənalıdır.
S.Nuri onun mənsur şeirlərinin hər biri barədə məlumat
verir. Lakin bunlar təkcə məlumat xarakteri
daşımır, o, həm də mənsur şeir
ustasının hər yazısını şərh edir.
Tematik bölgünün rəngarəng olduğu,
yazıçının real həyatımızın müxtəlif
məsələlərinə müraciət etdiyini
vurğulayır. Yəni sübut edir ki, hekayələrində
və povestlərində olduğu kimi, mənsur şeirlərində
mövzu məhdudluğu yoxdur.
Bu mənsur
şeirlər öncə qeyd etdiyimiz kimi əksərən
çox qısa və yığcamdır. Amma onlarda fəlsəfi
fikirlər taparsan. Yenə bir nümunə: "Hara
baxırsan çiçəkdir. Çiçək...
Arılar,
kəpənəklər, çəyirtkələr,
saysız-hesabsız böcəklər ruhoxşayıcı, mətedici,
rəngarəng çiçəklər arasında belədən
eləyə uçuşurlar. Çiçəkdən-çiçəyə
qonub şirə sorur, qidalanırlar..
Bəs
sonra, sonra bütün bu kəpənəklər, çəyirtkələr,
bu müxtəlif böcəklər aldıqlarının əvəzində
nə verəcəklər, bal arısı nə?!
Və
birdən-birə bal arısı nəzərimdə o qədər
böyüyür, o qədər böyüyür ki, heç
bir ölçüyə sığmır.
Dahilər
də belədir. Eynilə".
G.Hüseynoğlunun
"Mücrü" adlı bir mənsur şeiri var ki, o əsər
elə S.Nurinin də yazdığı kimi, Azərbaycan mənsur
şeirinin şedevrlərindən biridir. Bu mənsur şeir
öz aşıladığı məzmuna, ideyaya görə
bir roman materialının ən yığcam formasıdır.
Və təsadüfü deyil ki, sovet dövründə
K.Fedin-görkəmli yazıçı bu əsəri yüksək
qiymətləndirmişdi.
...Bu
yerdə yazıya nöqtə qoyur, Sabir Nuri Türkelə
"ruhu şad olsun"
deyirəm, Gülhüseyn müəllimə isə uzun ömür
arzulayıram.
Vaqif YUSİFOĞLU
Ədalət.- 2011.- 23 aprel.- S. 19.