SEÇİLƏN HEKAYƏLƏR
ƏDƏBİ HƏYAT
Hafiz
İmamnəzərlinin "Başsağlığı və
doğum haqqında şəhadətnamə" kitabı mətbuatda
nadir hallarda görünən, amma istedadlı bir müəllifin
povest, hekayə və ssenarilərini bir araya gətirir.
Bəri
başdan deyim ki, bu müəllifin yazıları həmişə
oxuduğum, az qala üslubuna, yazı tərzinə
"alışdığım" müəlliflərin
yazılarından fərqlənir. Bu fərqlənmək kimlərdənsə
məxsusi tərzdə seçilməyə cəhd kimi diqqəti
cəlb eləmir. Mən Hafizin hekayələri ilə
çox-çox əvvəllər, təxminən on-on beş
il öncə tanış olmuşdum. Onda hiss eləmişdim
ki, onun hekayələri özünəməxsus yazı
sintaksisinə malikdir. Bu, öz yerində. Amma maraqlı o idi
ki, o hekayələr təhkiyə tərzinin qəribəliyilə
də seçilirdi.
Budur,
Hafizin bu illər ərzində yazdıqları bir kitabda cəm
olub. Və mən istəyirəm ki, oxuculara nisbətən az
tanış olan maraqlı bir nasirin yazıları barədə
söz açım.
Əvvəlcə
"Uduzmaq oyunu" povestindən başlayım.
Povestdə bir dəlixana təsvir olunur. Dərhal beynimdə dünya və Azərbaycan ədəbiyyatında
dəliliklə bağlı əsərlər canlanır.
Həmin əsərlərin əksəriyyətində
dəlilik patoloji məna daşımır, ağıllı
insanların cəmiyyətdən qovulub dəlilik həddinə
çatdırılmasının nəticəsi kimi diqqəti
cəlb edir. Yəni ağıllı dəlilər, dəli
ağıllılar... Onlar artıq
yaşadıqları mühitin alçaldıcı təzyiqindən
xilas olmuş, dəlixanada isə sərbəstlik, azadfikirlilik
"statusu" qazanmışlar. Onların
dəlixanadakı "intellektual" oyunları, yaxud fiziki,
"döyüş" təmrinləri cəmiyyət həyatının
bir parçasını xatırladır. Sanki
bir vaxtlar yaşadıqları o həyat, oranın qanunları
azca deformasiya şəklində dəlixanaya
köçürülmüşdür.
Müəllif bu dəlilərdən ikisinin ötən
həyatını, başlarına gələn hadisələri
xatırladır. Filoloq Fassbinder adıyla dəlixanada
tanınan Niyazi kimdir? Ağıllı bir
insan. Alimdir, sərbəst
düşüncə sahibidir, təmizdir, lakin keçid
dövrünün "ustanovkasına" heç cür
uyğunlaşa bilmir. O, həmişə kitab cümlələri
ilə danışır, həyata, cəmiyyətə də
elə kitabların içindən boylanır. Həyat
isə onun oxuduqlarının və təmiz vicdanının əksinə
olaraq dövran edir. İnstitutda müəllim
işləyərkən "çox böyük bir şəxsin
belindən gələn" bir tələbəyə qiymət
yazmır. "Bir gün dərsdən
çıxıb evə gedəndə
tanımadığı adamlar Niyazi müəllimi zorla
maşına oturtdular. Şər
qarışan vaxt dəniz qırağında imtahan listini də
qoydular qabağına. -Müəllim, yalnız və
yalnız "əla" yazmalısan. Əgər
yazmaq istəmirsənsə, çəkinmə, de, gedək
arvad-uşağını gətirək, vidalaş.
İri hərflərlə "əla" yazdı və
səhərisi institutu dəyişdi".
Amma
zamanın istehzasına bax ki... indi dost-tanışın
köməkliyilə yay mövsümündə beş köpük qazanmaq ümidilə həmin
bu Niyazi müəllim bir firmaya işə düzəlmişdi
və həmin firmanın prezidenti kim ola? Həmin
ərköyün zırrama tələbə. Nə qədər həyati bir hadisə.
Görün o zırrama tələbə keçmiş müəlliminə
nə söyləyir: "Müəllim, birdən narazı
olarsan ha, pula görə. Bir az
qulağını kəsmişəm. İş
vaxtı qəzet-jurnal oxumusan, arada guya firmada sosial ədavətin
pozulması haqqında söz-söhbət
qaçırmısan ağzından, bir də burnuvu politikaya
soxmusan. Bilirsən, müəllim,
çoxdandı sənin bu gününü gözləyirdim".
Zırrama tələbəsinin verdiyi pulu cibinə
qoyub, suyu süzülə-süzülə otaqdan
çıxan Niyazi müəllim sevinmir. Amma
arvad-uşaq sevinir.
Görəsən, indiki dövrdə, həyatda belələri
varmı? Olsun ki, var. Söhbət belə
adamların olub-olmamağından yox, prinsipdən gedir. O
prinsip ki, əsrlər boyu bəşəriyyətin
bütün ağıllı insanlarını
düşündürüb. Niyazi müəllim onu loru şəkildə
belə izhar edir: "Səbinə, təsəvvür edirsən,
ideal utopik cəmiyyətdə yaşayırıq, pul adlı
iblis mövcud deyil, istədiyin dükana girirsən, bir qiymətli
kəlam, ya klassik ədəbiyyatdan iki beyt deyirsən, vəssalam,
çek vururlar, nə istəyirsən götür. Deyirəm. Bizə faiz verən
yezid Mürsəl var ey, gündə gələr
qapımıza. Təsəvvür elə: gəlib durur
qapının ağzında və ilan dili çıxarır:
"Niyazi müəllim, uşaqlar acından
qırılır, borca bir beyt qəzəl de, gedim
çörək alım". Ay səni, Səbiş,
nə maraqlı cəmiyyət olardı?!"
Təbii ki, bu cür xam xəyallarla yaşayanlar da
tapılar. Amma indi başqa zamandır.
Niyazi müəllim bu zamanın adamı deyil.
O, hətta halal dissertasiyasını da müdafiə edə
bilmir və elmi işini bir qəpiklik eləyib qoyurlar
ortalığa. Beləliklə, sağlam olmayan
cəmiyyətdə ona yer yoxdur. O, heç cür
özünü təsdiq edə bilmir və yolgdəlixanayadır.
Dəlixanada "Fizik Ferdinant" kimi tanınan Aqil
də eyni haqsızlıqların qurbanı olur. Onun da məğlubiyyəti passivliyindədir. Bir vaxt tələbə yoldaşı olmuş Sakit
gözü görə-görə elmi işini
çırpışdırır, öz hüququnu müdafiə
edəndə isə şər atmaqda
günahlandırırlar. O da institutdan baş
götürüb elmi tədqiqat institutuna yollanır, amma
burada da əzəli rəqibi onun qarşısına
çıxır. Və beləliklə, həyatında
stress vəziyyəti başlayır, içgiyə
qurşanır və yenə dəlixana. Mənim fikrimcə,
"Uduzmaq oyunu" povesti gələcək bir romanın
hazırlıq məşqidir, dəlixanadakı mistik
oyunları təsvir etməkdənsə, müəllif ora
düşən hər bir "dəli"nin
həyat tarixçəsini, buraya düşmək səbəblərini
təsvir etsəydi, uduzmazdı.
Əlbəttə, indiki dövrdə belə
halların olması təbiidir. Lakin müəlliflə
bir məqamda polemikaya imkan var.
"Hörmətli Hafiz İmamnəzərli! Siz bu tipli obrazları, daha doğrusu, istedadlı əfəlləri
bizə tanıtdırırsınız. Biz onları
tanıyırıq, sovet dövrü ədəbiyyatında da
belə obrazlara az rast gəlməmişik.
Ancaq onlar heç də dəlixanaya
yollanmırdılar, özlərində güc və cəsarət
tapıb heç olmasa, ən aşağısı, passiv
şəkildə də olsa, mübarizə aparırdılar.
Doğrudur, indi Şər daha
güclüdür, sanki mübarizə imkanları tükənib
və sizin qəhrəmanlarınız kimi gülünc vəziyyətlər
haqlayır onları. Amma düşünmək
lazımdır ki, ədəbiyyat, söz sənəti
yalnız real həyatda olan Niyazi müəllim, ya Aqil kimi
obrazları deyil, ARZU OLUNAN qəhrəmanları da yarada bilər.
Elə bir qəhrəman ki, bu günün sərt
reallıqları içərisində həqiqəti ucadan
söyləyə bilsin. Lap məğlub
olsun, amma dəlixanaya düşməsi lazım deyil.
İkinci bir məsələ: dövr, zaman dəyişib. Əgər siz ARZU OLUNAN qəhrəman yaratmaq niyyətindən
çəkinirsinizsə, başqa yol seçin. Elə qəhrəman
yaradın ki, qoy lap biznesmen olsun, iş adamı olsun, varlı
olsun, amma dövrlə müxalifətdə olsun. Yəni demək istəyirəm ki, qəhrəman
tiplərinin çeşidləri çoxdur. Arayın, axtarın!"
Hafiz İmamnəzərlinin doqquz hekayəsini də
oxudum və bu hekayələri bir araya gətirəndə, yəni
onların ümumi, oxşar cəhətlərini müəyyənləşdirəndə
üç məqam üzərində dayandım. Birincisi; müəllifin müşahidə
bucağı həyatın və insanların ayrı-ayrı
hadisə və xüsusiyyətlərini bir nöqtədən
deyil, müxtəlif rakurslardan işıqlandıra bilir.
İkincisi; hekayələrin hər birində təsvir
olunan tiplərin, əşya və hadisələrin,
insanlararası münasibətlərin fərdiliyi diqqəti cəlb
edir. Üçüncüsü; müəllifin
hekayələrində sürrealizmin müəyyən təsirini
hiss edirik. Kölgələr, qaranlıq
görüntülər, ayrı-ayrı dağınıq,
bir-birindən təcrid olunmuş hissəciklər nəzərdən
yayınmır.
"Pəncərədə pişik" adlı
hekayəni götürək. Bu hekayədə
bir həyət evi və bir məhəllənin kiçik bir
bucağı müşahidə olunur. Sanki
foto kamera ilə. Görüntülər
müxtəlifdir. "Vaxt o vaxt idi ki,
artıq Ağabala kişi acqarına üçüncü
"Astra"nı yandırıb qoymuşdu damağına.
Onunla üzbəüz həyət evində
Sarıgül arvadın nəvəsi-mamaçanın əlindən
təzəcə canını qurtarmış çağa
cavan anasının döşlərini axtarırdı...
yazıq pişik özünü atdı məhlədə
"Kar sənətkar" ayamasıynan tanınan
qıyıqgöz rəssamın pəncərəsinə.
Dükandakı ətsatan kişi
bığlarını eşib durmuşdu. Bir dənə
də ceyran onunla qabaq-qənşər nazlanırdı".
Bütün bu detallar sanki ümumi
görünüşdən, lövhədən
ayrılmış və bir-birindən təcrid olunmuş hissəcikləri
xatırladır. Ayrı-ayrılıqda hər
bir detal fərdidir, lakin bunlar "Pəncərədə
pişik" tablosu ilə bir həyətdə, məhəllənin
kiçık bir bucağında baş verən hadisələr,
oradakı insanların münasibətləri arasında bir
uyğunluq yaradır.
"Borc" adlı başqa bir hekayəyə
üz tuturam. Bu hekayədə süjetin
inkişafı baxımından ardıcıllıq
müşahidə olunur. Hekayənin
süjeti borc anlayışına münasibət üstündə
qurulur. Borc almaq istəyən bir insan iki
adama üz tutur, lakin heç birindən pul ala bilmir. Amma söhbət onların borc pul verib-verməməyindən
getmir, əsl məsələ bu adamların daxili aləmini
açıqlamaqdır. Təsvir olunan
obrazlar həyatın, gerçəkliyin heç üzdə
görünməyən adiləridir, bir elə qeyri-adilikləri
də nəzərə çarpmır, amma özlərinə
görə düşüncə tərzi ilə seçilirlər.
Hafiz İmamnəzərlinin təsvir etdiyi
obrazların hamısı bizə tanışdır. Amma müəllif onları elə
inandırıcı təsvir edir ki, biz sanki min dəfə
gördüyümüzü sanki birinci dəfə
görmüş oluruq. "Vəzifə
başında patoloji hadisə"də qoca akademik-Mürsəl
Qeysəroğlu yeni dönəmdə, cəmiyyətin, həyatın
axarı dəyişməyə başlayanda gərəksiz bir
varlığa çevrilir. Onun yeri
artıq qəbiristanlıqdır-elə ki, öz
ölümünə fərman verir, onu alqışlayan
kütlənin də qərarı dəyişir. "Realizmin fövqündə-ifrat realizm" kimi səciyyələndirilən
sürrealizm elementləri bu hekayədə bütün
nüansları ilə üzə çıxır. Tabuta qoyulmuş akademiklə "üç
gündür acam, a qızım, ay Allah bəndəsi" deyən
akademik, yaxud özünü qarın içinə atan
Mürsəl Qeysəroğlu ilə qəbirdən öz
rüsvayçılığını seyr edən akademik
gbunlar çox qarışıq, xaotik bir mənzərə
yaratsa da, eyni nöqtəyə doğru baş alır. Həyat artıq ölülüklə diriliyin sərhəddi
bilinməyən patoloji hadisələr yığnağına
çevrilib.
Bizə bu
keçid dövründə tanış
olan bir insan qrupu da var. Onları şərti olaraq "vurnuxan
insanlar" da adlandırmaq olar. Əslində,
Hafiz İmamnəzərlinin təsvir etdiyi obrazların əksəriyyəti
də vurnuxur, çapalayır, bir yerdə qərar tutmur.
Nəyisə əldə etməyə
çalışırlar. Biri borc ardınca
qaçır, biri düz söz danışdığına
görə işdən çıxarılır, başqa
işə keçir, orada da çox tab gətirmir və s.
Bir sözlə, vurnuxurlar, çox narahətdırlar. Bu narahatlığın sonu olacaqmı? Çətindir bu suala cavab vermək. Çünki biz vurnuzan insanlar narahat, əsəbi
dövrümüzə oxşayırıq.
Bir neçə kəlmə də Hafiz İmamnəzərlinin
hekayələrinin dili haqqında. Bu dil
çoxçeşidliliyi ilə diqqəti cəlb edir. Onun təhkiyəsində və eləcə də təqdim
etdiyi obrazların dilində ara-sıra əcnəbi sözləri
və söz birləşmələri, həmçinin elmi
leksikaya aid olan ifadələr var. Bunların bir qismi mətndə
yerinə düşür, bir parası isə havadan
asılı qalır. Düşünürsən
ki, bunları nisbətən sadə, dilimizin öz sözləriylə
də əvəz etmək olardı. Hekayənin
başlıca məziyyətlərindən biri də dil sadəliyidir,
qəlizlik yox..
Hafiz İmamnəzərlinin kitabı haqda söhbətə
burada nöqtə qoymaq olar. Oxuduq və
sevindik.
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.- 2011.- 13 avqust.- S. 10.