Aqil Abbas: "İlk əsərimi Bəxtiyar
Vahabzadənin dərsində yazdım"
"Dostumun oğlu 6 nəfəri güllələmişdi,
ondan yazdım"
Yazıçı Aqil Abbasa müsahibə
üçün zəng edib danışanda,
düşünürdük ki, bu müsahibə çox
maraqlı olacaq. Çünki, həqiqətən də Aqil
Abbas müsahib kimi, çox maraqlı həmsöhbətdir.
Aqil Abbasın maraqlı söhbətlərini dinləyə-dinləyə,
müsahibə haqqında düşünürdük. Ancaq
müsahibə üçün diktofonu yandıranda da, hiss elədik
ki, bu müsahibə formatında olmayacaq. Aqil Abbasın həddindən
artıq rahat danışıq üslubu, söhbətin səmimiyyəti
buna imkan vermirdi. Ona görə də sizə Aqil Abbasla
müsahibə yox, maraqlı bir söhbət təqdim edirik. Təbiri
caizsə, üç yazıçının söhbəti də
deyə bilərik bu müsahibəyə.
-"Dolu" romanınıza film
çəkilir. Bir yazıçı üçün
romanının filmə çevrilməsi necə bir hissdir?
- Mən düşünürəm
ki, film artıq əsər müəllifinin deyil, rejissorundur. Mən
çox arzulayırdım ki, film mənim yazdığım
kimi çəkilsin, ancaq təbii ki, bu mümkün deyil.
Dünyanın heç bir bədii əsəri
yazıldığı kimi filmə çevrilməyib.
- Nəsri
ssenariyə çevirmək çox çətindir.
- Əlbəttə. Bəzən
zəif bir əsər yaxşı filmə, çevrilir. Ancaq
əksi də olur. Bütün bu rejissor işidir. Rejissor filmi
Braziliyanın futbol komandası kimi də, Azərbaycanın
futbol komandası kimi də təqdim edə bilər.
Bütün bunlar rejissordan asılıdır. Mən Elxan Cəfərova
çox inanıram. Çəkilişlərdə iştirak
eləmişəm, onun çəkdiyi filmlərə
baxmışam və hiss eləmişəm ki, o müharibə
ab-havasını tuta bilir. Mənə elə gəlir ki, bu
film alınacaq. Düzdür, əsərin bir hissəsi filmə
çəkilir, ancaq çox bacarıqlı rejissor
olduğuna inanıram. Təkrar edirəm, Elxan Cəfərov
bu filmi çəkə biləcək. Bu filmin
alınacağına şübhəm yoxdur.
-
Son romanınız -"Allahı qatil edənlər"
haqqında danışaq. Romanı hansı şəraitdə
yazdınız, ideyası necə yarandı, nə qədər
vaxta tamamladınız?
- Əsərin ideyası ölkədən
xaricdə yaranıb. Mənim bir dostum vardı, indi rəhmətə
gedib. Onun oğlu 6 nəfəri güllələmişdi
və ona ömürlük həbs cəzası vermişdilər.
Bundan əlavə, mətbuatda da oxumusunuz, bir
neçə nəfəri güllələyəndən sonra
özünü öldürən əsgərlər
haqqında. Bu hadisələr də mənim
yaddaşımda idi
- Bu
hadisə hansı rayonda, hansı hərbi hissədə
baş verib?
- Mən konkret yer adı, insan
adı çəkmirəm. Gərək ki, Cəlil
Cavanşir də bu məqamı tənqid eləmişdi.
Konkret adlar olanda hadisə bir az da sənədləşmiş
olur. Bəlkə mənim bu əsərim
Türkiyə ordusu haqqındadır? Məsələn,
"Dolu" romanındakı Komandir obrazı. Mən
Komandir adına qəhrəman
döyüşçülərimizdən birinin adını
yaza bilərdim, ancaq belə olsa, digərinə
haqsızlıq olardı. Ona görə də qəhrəmanın
adını ümumiləşdirib Komandir qoydum. "Dolu"da Pələng, Drakon bir dənədi.
Ancaq mənə müxtəlif məktublar gəlir
ki, "Drakon qucağımda canını
tapşırıb.", "Pələngi
tanıyırdım" və. s
Hər kəsin
öz Drakonu, Pələngi var. "Allahı qatil edənlər"
romanda da bu cür ümumiləşdirmələr var. Bu
mövzu uzun müddətdi ki, beynimdə idi. Nəhayət, əsəblərim dözmədi və
yazmağa başladım. Sizdən bir
şey soruşacam. Siz sevmisiniz?
-
Əlbəttə...
- Sizin nəslin sevgisi ilə, bizim
nəslin sevgisi arasında fərq var. İnsan sevdiyi
qızın görüşünə tələsir. Görüşməyə tələsir, gecə onu
yuxuda görür. Yazıçı da
yazısını bu cür sevir. Onun sonunu
yazmağa tələsir. Mən yazıya
bu cür yanaşıram və yazıb bitirmək
üçün tələsirəm. Yalnız
bir yazını yazıb bitirə bilməmişəm. 1981-ci ildə başlamışam. Aradan 30 il keçib, ancaq hələ də yazıb
bitirməmişəm. Rəmiş haqqında
yazıram. O yazının roman, povest olacağını
hələ bilmirəm. Ancaq hələ yazıb
tamamlamamışam. Çox uzun bir adı var. "Allahın
meymunlara yazığı gəldiyindən sonradan onları
insana çevirmədi". Bu adda roman olmaz, ancaq yəqin ki,
onu elə bu adda çap edəcəm. Sevgili misalındakı
kimi, bu yazı yəqin ki, məni sevmir və özünə
bağlaya bilmir. Ona görə də tamamlaya bilmirəm. Son
vaxtlar ancaq o əsər haqqında düşünürəm.
Yəqin ki, mütləq bu romana qayıdıb onu tamamlayacam.
Sadəcə, vaxt qıtlığı var.
-
"Allahı qatil edənlər" romanını nə qədər
vaxta yazdınız?
- Çox qısa müddətə
yazmışam. Mənim elə əsərim olub ki, mən onu
yazmamışam, diktə eləmişəm, yazıblar.
- Məsələn?
- "Çadırda Üzeyir
Hacıbəyov doğula bilməz" , "Qar üstə
qan çiçəyi", "Qiyamət gecəsi" əsərlərini
diktə eləmişəm, bilgisayara yazıblar. Sonra
yenidən üzərində işləmişəm. Amma qələmlə
yazmaq başqa bir zövqdür. Qələm
düşündürür.
-"Dolu" romanını qələmlə
yazmısınız
- "Dolu"nu qələmlə yazmışam. Hətta elə olub ki, siqaret qutusunun üstünə yazmışam. Qəzetlərin kənarına yazıb, cırıb cibimə qoymuşam. Sonra onları bir yerə yığmışam. Yadıma düşdükcə, yazmaq istədikcə qeydlər edirdim. Sonra axşamlar oturub işləyirdim, üzünü köçürürdüm dəfələrlə.
Mənim
romanlarım şeirdir. Mən sözlə oynamağı,
obrazlarla oynamağı xoşlayıram. Mən
obrazlarımın adını böyük hərflə
yazıram. Məsələn Çinar ağacı.
- Qeydlər edəndə, cümlələri
qeyd edirsiniz, yoxsa hər hansısa bir fikri xatırlatmaq
üçün sözləri, ifadələri?
- Bir dənə söz bəs eləyir.
Ya bir cümlə, ya da bir sözü jurnalın
qırağına yazıb qoyurdum cibimə və o təəssürat
qalırdı yadımda. Sözü görən kimi
düşündüyüm fikir yadıma düşür.
Yaddaşıma güvənib heç vaxt bloknot gəzdirməmişəm.
Ancaq səhv eləmişəm. Əvvəl yaddaşım
çox yaxşı idi. İndi bir az ehtiyac duyuram bloknota.
- Yaradıcılığa
şeirlə başlamısınız?
- İlk
yazım 1971-ci ildə yazılıb. Ancaq şeir olmayıb. Universitetdə oxuyurdum. Bəxtiyar Vahabzadənin dərsi idi. 18 yaşım var idi. Küçədən
maşın keçdi və maşından Qədir Rüstəmovun
səsi gəlirdi: "Ay sona bülbüllər..." Dörd səhifəlik "Sona bülbüllər"
yazdım həmin dərs. Sonra
başladım həmin mahnı haqqında yazmağa.
Daha sonra Bəxtiyar
müəllimin dərsində "Evləri köndələn
yar" povestini yazdım. İlk əsərim
nəsr oldu. Jurnalist kimi xəbərlər
yazırdım. Sadəcə, qəzetdə
adımın çıxması üçün. İlk yazım belə yazıldı. Ancaq çox gec çap olundu. Əvvəlcə
Bəxtiyar müəllim çap etdirməyə
çalışdı. Lakin mümkün
olmadı. Sonra Anar müəllim çap
etdirdi əsəri.
-
Ancaq şeir də yazmısınız.
- Şeirlər daha çox ovqatla bağlı olurdu. Hansısa qızın könlünü almaq üçün, ovqatı d
- Və sizin ilə gətirmək
üçün.
şeirləriniz yazıçı
şeirləri idi...
- Belə deyə bilərik. Çap etdirmirdim şeirlərim. Bir dəfə Pərviz Əliyev "Ulduz" jurnalında Vaqif Mustafazadə haqqında bir yazı yazmışdı və mənim Vaqif Mustafazadə haqqında bir şeirimdən sitat çəkmişdi. Şeirlərim ancaq özümün və dostlarımın yaddaşında qalıb. İlk dəfə şeirlərimi Rasim Qaraca "Alatoran" jurnalında çap etdirib. Şeirlərimin çoxusu yadımdan çıxıb.
Bəzən olub ki, şeir oxumuşam və ona cavab yazmışam. Məsələn, Vaqif Bayatlının bir şeirini oxuyub, Vaqif Səmədoğluna bir şeir həsr eləmişəm
- 70-ci illərdən başladınız
çap olunmağa...
- İlk dəfə ədəbiyyat
qəzetində çap olunmuşam və bunun çox
maraqlı tarixçəsi var. Füzuli rayonundan
Aydın Əbilov adında bir müəllimim vardı və məni
çox istəyirdi. Həmin dövrdə "Ədəbiyyat"
qəzetinin şöbə müdiri Sabir Əhmədov idi.
Aydın Əbilov mənə dedi ki, səni Sabir Əhmədovla
tanış eləyim, hekayələrini çap eləsin.
Povestim çap olunmadığı üçün hekayələr
yazırdım. Aydın Əbilov apardı məni Sabir Əhmədovun
yanına. Məni dostunun oğlu kimi təqdim elədi və
bildirdi ki, yaxşı qələmim var. Sabir Əhmədov
Aydın Əbilovu çox pis qarşıladı. Dedi ki,
"Əgər bu uşağın evi yoxdursa, gəlsin bizim
evimizin bir otağında qalsın. Pulu yoxdusa, xərclik verim.
Ancaq istedadı yoxdursa, oğlum Məhəmmədin canına
and olsun ki, əlimi kəsərəm, ancaq onu çap eləmərəm".
Sonra məndən soruşdu ki, hekayələrin hardadır?
Dedim yanımdadır. Dedi ki, qoy qalsın baxaram.
Səhəri
gün, Sabir Əhmədovla rastlaşdım. Çağırdı
məni yanına. Soruşdu ki, "Detalı" yazan sənsən?"
Dedim ki, mənəm.
Hekayənin üslubunun yaxşı olduğunu, ancaq adını dəyişmək lazım olduğunu bildirdi. "Hekayənin adını "Şirinlik" olsun" dedi. Mən də sevindiyimdən etiraz edə bilmədim. 1976, ya da 1977-ci il idi. Sonra "Ulduz" jurnalında "Şəbədə Nazim" adlı hekayəm çıxdı. Daha sonra povestim çap olundu. Povestlə bağlı saysız məktublar alırdım. Təxminən 10 minə yaxın məktub aldım. Məktubları oxuyub çatdırmaq olmurdu.
- Yazıçını
ruhlandıran detallardır bunlar.
- Bundan sonra sanki ruhum
açıldı. Yazmağa həvəsim xeyli
artdı. 25 yaşımda bir adamın bir
günü haqqında povest yazdım. Kasıb
və işsiz vaxtım idi. Universiteti yenicə
bitirmişdim. Doğum günüm ərəfəsi
idi. İtaliyanın baş naziri Aldo Moronun
oğurlandığı vaxt idi. Sonra
çap olunmağımda Elçin Əfəndiyevin, Əjdər
Xanbabayevin böyük rolu oldu.
Kitabımı "Yazıçı" nəşriyyatına təhvil vermişdim. Orda əlyazmanı itirmişdilər. Həmin vaxt Əjdər Xanbabayev mənim kitabımı plansız çapa imzalamışdı. Sabir Rüstəmxanlı o vaxt "Yazıçı" nəşriyyatının baş redaktoru idi. O vaxt kitab çap etdirmək üçün növbəyə yazılmaq lazım idi. Ancaq mənim ilk kitabım növbəsiz çap olundu. Burda bir məqam da var, ola bilsin ki, Əjdər Xanbabayev mənim kitabımı Məmməd Araza görə növbəsiz çap etdirmişdi. O vaxt Sabir Rüstəmxanlı, Çingiz Əlioğlu və Nüsrət Kəsəmənli dost idilər və mənə arxa olurdular. İlk kitabım "Evləri köndələn yar" povestimin kitab forması idi. İlk kitabım 30 yaşımda çap olundu. Mən ona görə gənclərin çap olunmağına dəstək verirdim ki, mən zamanında çap olunmamağın nə olduğunu görmüşdüm. İlk kitabım 9000 tirajla çap olundu. Sonra ikinci kitabım Əjdər Xanbabayev və Sabir Rüstəmxanlının köməkliyi ilə 1987-ci ilin planına salındı. O kitabda da iki povestim vardı və "Ən xoşbəxt adam" adlanırdı. 20.000 tirajla çap olunmuşdu. Sonra ortalıq qarışdı. 1982-ci ildə "Ulduz" jurnalında "Batmanqılınc" romanım ixtisarla çap olunmuşdu. Əsəri 1981-ci ildə yazmışdım. Əjdər müəllim o əsəri də plana saldırmışdı. Ancaq sonra proseslər başladı və kitabın çapı qaldı. 1995-ci ildə kitab "Batmanqılınc" kitab halında çap olundu. Mənim heç bir kitabım 500 tirajla çap olunmayıb. "Çadırda Üzeyir Hacıbəyov doğula bilməz" 5000 tirajla çap olundu. "Dolu" romanım da 5000 tirajla çap olunub. 2000 tirajdan az kitabım çap olunmayıb. Satışa verirəm və mağazadan pul almıram. Sözün düzü, mən kitabın çapına da pul xərcləməmişəm. Cəmi bir dəfə kitab çapına pul xərcləmişəm.
- Sovet vaxtı qonorar
alırdınızmı?
- O dövrdə çox yaxşı qonorar alırdıq.
- Təxminən nə qədər?
- "Evləri köndələn yar" kitabıma görə 3000 rubl qonorar almışdım və bu məbləğ kifayət qədər yaxşı idi. 10000 tirajı keçəndə tiraj üçün də qonorar verirdilər. Məsələn, "Ən xoşbəxt adam" kitabıma görə təxminən 6000 rubl qonorar almışdım. Amma "Batmanqılınc" kitabıma görə qonorar almadım.
- Nə üçün?
- "Gənclik" nəşriyyatının
ağır günləri idi. O kitabın
qonorarını nəşriyyata bağışladım.
Kağız almaq üçün də 1000 dollar yardım elədim.
Yazıçının qonorar almasından, yazıya görə
pul almasından yaxşı heç nə yoxdur. Qonorar alanlar
bunu yaxşı bilirdi. Tələbə vaxtı qonorar alan
kimi yığışırdıq dostlarla.
- O
dövrdə ən yaxın dostlarınız kimlər olub?
- Eldar Baxış, Vaqif Bayatlı,
Vaqif Bəhmənli, Ağacəfər Həsənli mənim ən
yaxın dostlarım idi. Məndən yaşca
böyük olan dostlarımdan Siyavuş Sərxanlının,
Sabir Rüstəmxanlının, Nüsrət Kəsəmənlinin,
Çingiz Əlioğlunun adını çəkə bilərəm.
Ədalət.-2011.-9 dekabr.- S.4.