YADDAŞIN
MÜHAKİMƏSİ, YAXUD YENİ BİR
"QARABAĞNAMƏ"
ƏDƏBİ
HƏYAT
Onu çoxdan tanıyıram. Tələbəlik illərindən. Mən o zaman yeganə universitetimiz olan ADU-nu (İndi BDU) 1972-ci ildə, o isə 1974-cü ildə bitirdi. Profil etibarilə yaxın olan (mən filologiyada, o isə curnalistikada təhsil alırdı) fakültələrin tələbələri çox tez bir zamanda bir-birilə qaynayıb-qovuşurlar, dostluq edirlər. Mənim də o zaman curnalistika fakültəsində oxuyan tələbələrin bir çoxu ilə səmimi dostluq münasibətim vardı. Ziyəddini tanısam da münasibətimiz olmayıb. Ancaq bu münasibətin olmamağından nə mən nə də Ziyəddin darılıb.
Universiteti bitirəndən sonra Ziyəddin
"Gənclik" nəşriyyatında, sonra
"Kommunist", bu qəzetin adı dəyişdiriləndən
sonra "Xalq qəzeti"ndə curnalistik fəaliyyəti ilə
məşğul oldu. Mən onun bir-birindən maraqlı
publisistik yazıları ilə tez-tez həmin qəzetin səhifələrində
tanış olurdum və onun bir publisist kimi necə
formalaşdığını, artıq öz üslubunu, fərdi
dəst-xəttini əldə etdiyini görürdüm. Ancaq məni
ən çox maraqlandıran, diqqətimi cəlb edən o idi
ki, Ziyəddin bir nasir kimi də tanınırdı. 1981-ci ildə
onun "Məni də sevən var" adlı ilk hekayələr
kitabı "Yazıçı" nəşriyyatı tərəfindən
çap olundu. O kitabda
toplanan hekayələr, necə deyərlər, "bir gəncin
manifesti" idi. Bədii yaradıcılığa məsuliyyətlə
yanaşdığı üçün, ikinci kitabı
("Ömür keçdi, gün keçdi") düz səkkiz
il sonra, yenə "Yazıçı" nəşriyyatı
tərəfindən işıq üzü gördü.Həmin
kitab Xalq yazıçısı Bayram Bayramovun "Bu sözləri
ürəklə yazdım" adlı müqəddiməsi ilə
açılırdı. Bayram müəllim o müqəddimədə
yazırdı: "Ziyəddinin əsərlərində
yurd-yuva, kök-köməc duyğusu üstünlük
mövqeyindədir, adamlar düzəltmə-quraşdırma
deyillər. Nə üçün əsərlərin
yaxşılığının əsas əlaməti kimi
yadda qalmağını təqdir eləyirlər? Yəqin ona görə ki, yadda qala-qala yaddaşa,
duyğulara əxlaqa, xasiyyətə uzun müddət təsir
göstərir. Oxucuya qalan ən böyük qazanc da
budur"
Ziyəddinin həmin
kitabında üç povesti və yeddi hekayəsi
verilmişdi. O zaman bu kitabda olan yazıları mən də
oxumuşdum. İstəyirdim ki, bir resenziya da
yazam. Ancaq nə səbəbdənsə
yaza bilmədim. Əgər o kitab
haqqında yazsaydım, onun bir neçə əsas məziyyətini
mütləq qeyd edərdim. Birincisi: Ziyəddinin hekayə
və povestlərində sovet dövrünün dinc quruculuq
illəri, Azərbaycan kəndində baş verən təsərrüfat
yenilikləri, mənəvi-əxlaqi proseslər əks
olunmuşdur. Ziyəddin yenilikçi qəhrəmanları
öz əsərlərinə gətirir, onların təkcə
təsərrüfat fəaliyyətini deyil, ürək
çırpıntılarını qələmə alır.
İkincisi: onun nəsr əsərlərində romantik hisslərlə
realist duyğular qaynayıb-qovuşurdu. Budur,
"Çöllərin mahnısı" hekayəsi. İki gəncin-Sərvinazla Sadayın saf, təmiz məhəbbətindən
söz açan bir əhvalatın təsviri. Hekayənin
sonu belə bitirdi: "İndicə Sərvinaz gələcək.
Yəqin ki, görən kimi onu tanıyacaqsan,
ana torpaq. Ayın axırında toyumuzdur.
Sərvinaz gəlirdi. Saday
dayanıb gömgöy, təmiz səmanın fonunda
addımlayan nişanlısına baxırdı. Onun gözəl ala gözlərində sevinc
parıldayırdı. Nədənsə,
Sadaya elə gəldi ki, qulaqlarında həzin bir mahnı səslənir.
Bu mahnı dağların zirvəsindən,
çöllərin ağuşundan qopub gəlirdi. Və
Saday ilk dəfə hiss edirdi ki, çöllər də
mahnı oxuyur, onların da öz mahnısı var". Zirəddinin həm birinci, həm də ikinci
kitabında olan hekayə və povestlərin əsas motivi, ruhu
məhz bu təmiz, işıqlı romantikadan doğan hisslərin
təsviri idi. Bəli, elə bu hekayələrinə,
povestlərinə görə mənim yaddaşımda
yaşadı o.
1993-cü ildə əlimə
onun "Xocalı faciəsi" publisistik kitabı əlimə
keçdi. Oxudum və sözün əsl
mənasında sarsıldım. Xocalı
faciəsiylə bağlı o vaxtacan bir sıra bədii və
publisistik yazılar oxumuşdum, ancaq həmin faciəni bu qədər
ətraflı, faktlarla, dəqiq-doğru informasiyalarla təqdim
edən zəngin bir əsər qarşıma
çıxmamışdı. Daha sonra onun "Ağdərədən
gələn var", "Buradan bir atlı keçdi",
"Əsirlər, girovlar,itkinlər"
kitabları ilə tanış oldum. Nəhayət, Ziyəddin
Sultanovun "Qarabağ müharibəsi: faktlarghadisələrgdüşüncələr"
toplusu çapdan çıxdı ("Maarif" nəşriyyatı,
2003). Bu axırıncı kitabda sənədli və
bədii publisistika anlayışları vəhdət təşkil
edir. Yazıçı Ziyəddin Sultanovla
publisist Ziyəddin Sultanov, necə deyərlər, bir məcrada
birləşirlər.
Nəhayət, uzun illər
yaddaşımda yaşayan Ziyəddin Sultanovla bu yaxınlarda
görüşdük və o, mənə "Ürək
dözmür ayrılığa" adlı yeni bir
kitabının əlyazmasını təqdim etdi ki, oxuyub rəy
yazım.
Oxudum. Bu əlyazmadakı
yazıların biri-"Xocalı faciəsi"ni
çoxdan oxumuşam, qalanları isə təzə
yazılardır.
Bu yazıların
hamısı Qarabağ müharibəsinə həsr
olunmuşdur. Ziyəddinin 90-cı illərdən
üzü bəri yazdığı bədii və publisistik
yazılarının hamısı bir yerdə müasir
"Qarabağnamə" adlana bilər. Mən bu ifadəni
yalnız bir yazıçının əsərlərinə
şamil edə bilərəm.. O da Xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyevdir.
Doğrudan da İlyas Əfəndiyevin bir
sıra pyesləri və nəsr əsərləri mövcud
yeddi "Qarabağnamə"dən sonra Qarabağa aid (tarixinə,
etnoqrafiyasına, mübarizələr tarixinə, görkəmli
sənətkarlarına və s.) yazılan ən mükəmməl
əsərlərdir. İndi Aqil Abbas da
öz "Qarabağnamə"sini (onun bin qeçə povest
və romanını nəzərdə tuturam) yazmaqdadır.
Ziyəddin Sultanovun publisisitik əsərlərini
də yeni bir "Qarabağnamə" hesab etmək olar.
Həm indiki, həm də gələcək nəsillər
1988-2000-ci illər Qarabağda baş verən hadisələrin
dəqiq xronikasını, Xocalıda, Şuşada, Xankəndində,
Laçında, Qarabağın ayrı-ayrı rayon, kənd və
qəsəbələrində cərəyan edən
olayların başlama və bitmə tarixini, orada yaşayan
insanların keçirdiyi mənəvi sarsıntıları,
yurddaşlarımızın igidlik və qəhrəmanlığını,
düşmən qarşısında
sarsılmadığını, öləndə belə məğrur
dayandığını, əsir düşən həmyerlilərimizin
başına açılan oyunları, qadın və
qızlarımızın mətanətini izləmək istəyirlərsə,
Ziyəddinin "Qarabağnamə"sini oxusunlar.
"Xocalı faciəsi"
kitabının ilk nəşrinə
("İşıq", 1993) müqəddimə
yazmış görkəmli tənqidçi Qulu Xəlilli o
zaman yazırdı ki: " Bu əsər gələcəkdə
erməni fitnəkarlarının şirin, yağlı, hiyləgər,
aldadıcı, zəhərli-irinli dillərinə, sözlərinə
inanmamaq üçün bir xəbərdarlıqdır.
Bu əsər gələcəkdə
yaranacaq XOUALI EPOPEYASININ girişi-müqəddiməsi də
sayıla bilər".
Qulu müəllimin dediyi sözdən
on səkkiz il keçib. Bu illər ərzində
Xocalı faciəsiylə bağlı bir çox əsərlər
yazıldı, amma onun dediyi fikir həqiqətdir-Ziyəddin
Sultanovun "Xocalı factəsi" əsəri öz
publisistik kəsərinə və sanbalına görə
XOUALI EPOPEYASININ ən dolğun səhifələrindəndir
Ziyəddin Sultanovun istər
"Xocalı faciəsi", istərsə də bu
kitabında toplanan digər publisistik əsərlərin
baş qəhrəmanı YADDAŞdır.Təsvir edilən
bütün hadisələr Yaddaşın mühakiməsindən
keçir. Elə bir Yaddaş ki, o, diridir.
Bizi 1988-ci ildən üzü bəri başlanan
hadisələrin arxasınca aparır, Zamanı yenidən
yaşadır.
Əsərdə
üç əsas xətt diqqəti cəlb edir. 1.Xocalı obrazı. 2. Xocalı faciəsi və
bu faciənin başlıca günahkarları. 3.Şahidlər
və şəhidlər.
Bütün əsər boyu (az qala hər abzasda, hətta hər cümlədə)
müəllif Xocalı sözünü işlədir. Təbii ki, söhbət konkret olaraq bir şəhərin
faciəsindən gedir. Xocalı
bütün görünüşüylə "rəsm"
olunur. Yaddaşda odlar-alovlar içində yanan,
tüstüsü ərşə bülənd olan, güllə,qışqırıq, nalə, fəryad səsləri
ilə ən daş ürəkli insanları belə
sarsıdan bir şəhər həkk olunur. Bir tərəfdən
azsaylı bir dəstə ilə son nəfəsinədək
vuruşan, qəhrəmanlıqla həlak olan azlar, o biri tərəfdən
isə insanlığa zidd olan vəhşilər-çoxlar..Çox uzaqlarda isə dünyanın bianəliyi,
susqunluğu. Bir tərəfdən,
qıçından, dizindən, döşündən
yaralanmış, qaçmağa heyi qalmayan insanlar, o biri tərəfdən
isə Rus-erməni barbarizminin təcəssümü olan əlləri
qanlı imperiya köpəkləri. Bakıya
uzanan əllər və Bakıdan gəlməyən səs-soraq.
Dünyanın ən mahir rəssamı da bu
görüntünü -bu dəhşətli mənzərəni
çəkməyə ürək eləməz.
Fransız curnalistinin gözü ilə: "Elə yüksəklikdən
gördüklərimiz də törədilən vəhşilikləri
təməvvürə gətirmək üçün kifayət
edirdi. Bu tükürpədici mənzərə
idi. Hamı kimi mən də dünyada
baş vermiş müharibələr, alman faşistlərinin
qəddarlığı barədə çox eşitmitş,
kitablar oxumuş, kinofilmlər görmüşəm. Lakin 5-6 yaşlı uşaqları, qundaqdakı
körpələri, hamilə qadınları vəhşiliklə
öldürən ermənilər cəlladlıqda heç kəslə
müqayisəyə gəlməzlər".
Əsərdə
Xocalı faciəsi bütün təfərrüatı ilə
tədqiq olunur. Məhz tədqiq olunur,
çünki çoxsaylı faktlar, məlumatlar təkcə
statistik səciyyə daşımır, onların mənası
və izahı da nəzərə çarpdırılır.
Faciənin yaranmasından tutmuş bu faciəyə
müxtəlif ictimai rakurslardan diqqət yetirilməsi kimin
suçlu olmasını müəyyənləşdirir.
"Atan kazaklardır!". Əsrlər
boyu rus imperiyası ermənilərdən onların Qafqaz siyasətini
həyata keçirməsi üçün buyruq qulları
olmuşlar. Puşkinin "rəzil erməni"
obrazı Ziyəddinin əsərində bütün
çılpaqlığı ilə əks etdirilir. Z.Sultanovun bu əsərdə bir uğuru, Xocalı
döyüşlərində həlak olan qəhrəmanların
fövqəladə igidliyinin təsviri və həmin faciədən
sağ-salamat çıxan insanların gözləriylə
gördüklərini nəql etməsidir. Xüsusilə,
Əlif Hacıyevin, onun qardaşı Süleyman Hacıyevin,
Tofiq Hüseynovun və başqalarının qəhrəmanlığı
heyrət doğurur. Şahidlərin dedikləri
isə nə qədər sarsıdıcı olsa da, bunlar ən
tutarlı faktlardır.
Mən bir məqamı
da burada qeyd etmək istəyirəm. Bu əsərin
müəllifi-Ziyəddin Sultanov özü də Qarabağda
baş verən hadisələrdə çox yaxından
iştirak etmişdir. O, "Xalq qəzeti"nin bölgə müxbiri kimi münaqişənin-müharibənin
lap əvvəlindən cəbhə xəttində olmuş,
tez-tez döyüş əməliyyatlarından, qələbələrimizdən,
itkilərimizdən maraqlı, həyəcan doğuran
yazılar yazmış, özü də döyüşlərdə
iştirak etmiş, yaralanmışdır. Uzun müddət
onun iş otağı Xankəndində idi və bu da sonralar qələmə
aldığı "Qarabağ: faktlarg hadisələr.. düşüncələr.."
kitabının yaranmasında böyük rol
oynamışdır. O zaman bizim belə curnalistlərimizin
sayı o qədər də çox deyildi.
"Xocalı faciəsi"
əsərinin sonu ibrətli bir səhnə ilə bitir.
Müəllif nəql edir ki, Ağdamda-iş otağında məşğul
ikən bir qoca içəri girir: "-Yardım verilən yer
haradadır, a bala?-deyə çəliyinə söykəndi.
Sonra da köksünü ötürüb acı bir məzəmmətlə:-Belə
rahat kabinetlərdə otura-otura verdiniz Xocalını..
Elə bil məni
ildırım vurdu. Bir müddət yerimdən
tərpənə bilmədim. Handan-hana
özümə gəldim, qalxıb kişiyə
yaxınlaşdım, titrəyən çiyinlərindən, əsən
əllərindən tutdum. Xəcalət təri
məni ğasdı, nə illah etdimsə onun gözlərinin
içinə baxa bilmədim.
Xəcalət tərini silməyin
vaxtı çatmayığmı
Axı, xəcalətli yaşamaq
ölümdən də betərdir
Qılınc qından
çıxmalı, barmaqlar tətiyi çəkməlidir..
Ürəyimiz suya həsrət
torpaq kimidir, cadar-cadar olub: bir ləngərli hərəkət,
bir sıçrayış, bir hücum sorağındadır.
Bəs nə vaxt?!
Nə vaxt?
Nə vaxt?"
"Xocalfı faciəsi" əsərinin
finalında verilən bu suvl 1992-ci ildə səsləndirilmişdi,
ancaq o suuala hələ də cavab yoxdur .
Ziyəddinin "Göylərdən
gələn gəlin" povestinə və kitabda olan digər
publisistik yazılarına gəlincə, onların əksəriyyətinin
əsas mövzusu Qarabağ müharibəsinin törətdiyi
faciələrdir. Bunların heç biri ürək
ağrısız oxumaq olmur. Ziyəddinin "Göylərdən
gələn gəlin" povestində bir azərbaycanlı
qadının mərdanə ölümündən söz
açılır. Səma adlı bu qadın ermənilərə
əsir düşüb. O, ağır xəstədir, ancaq
sağalması mümkündür, gərək ona qan vurula,
amma o, heç vəchlə istəmir ki, bədəninə
erməni qanı köçürülsün. Getdikcə vəziyyəti
ağırlaşan bu qadın intihar etmək qərarına gəlir
və gecələrin birində başının
sancağı ilə damarını kəsir. Beləliklə
biz, bir azərbaycanlı qızın mərdanə
ölümünün şahidinə çevrilirik. Ziyəddinin nəsrinə və publisistikasına xas
olan sücet və kompozisiya bitkinliyi, hadisələrin məntiqi
ardıcıllıqla bir-birini əvəz etməsi,
obrazların keçirliyi psixoloci vəziyyətlərin təsviri
bu əsərdə də bir bədii məziyyət kimi diqqəti
cəlb edir.
Ziyəddin Sultanovun kitabda təqdim olunan "İşıq həsrəti", "Üzü bəri baxan dağlar, mənim sizdə anam qaldı", "Fəryad" "Kəlbəcərdən gələn var" "Min yüz əlli beş gün düşmən əlində girov qvlmış Fərman Quliyevin hekayəti" və s. yazıları nəsrlə publisistikanın öncə qeyd etdiyim vəhdətini əks etdirir. Mən bu yazıları daha çox nəsr əsəri hesab edirəm. Bu yazılarda müharibə zamanı yurddaşlarımızın başına gələn fəlakətlər, onların əsirlikdə çəkdiyi müsibətlər, yaxın adamlarının, doğmalarının itkinliyi necə də təsirli, təğii verilib. Bu yazıların hamısına xas olan bir ümumi cəhəti qeyd etmək istəyirəm: o da bundan ibarətdir ki, Ziyəddində həyati müşahidə qabiliyyəti çox qüvvətlidir. O, hamıya məlum olan hadisələri bədi məcraya sala bilir, onu ümumimləşdirmə səviyyəsinə qaldırır. Məsələn, "Fərman Quliyevin hekayəti" (əslində, bu, miniatür povestdir) olduqca maraqlı təsir bağışlayır. Bu, təkcə Fərman Quliyevin yox, yüzlərlə başı bəlalar çəkmiş soydaşlarımızın qəmli hekayətidir.
Mən istedadlı bir yazıçı, tanınmış publisist Ziyəddin Sultanovun sizə təqdim olunan yeni kitabı haqqında söz açdım. Amma sözüm hələ bitməyib. Gözləyirəm ki, yaxın illərdə Ziyəddin Sultanovun daha bir kitabı işıq üzü görsün, söhbətimi o kitaba yazacağım müqəddimədə davam etdirim.
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.-2011.-10 dekabr.- S.19.