Unutsaq, unudularıq
Belə getsə görkəmli Azərbaycan bəstəkarları və şairləri yaxın zamanlarda unudulacaqlar
XX-ci əsrin axırıncı onillikləri və yeni əsrin keçən dövründə dünya iqtisadiyyatında baş vermiş təkamül və yenin texnologiyaların tətbiqi ilə yaranmış informasiya bolluğunu, başqa sözlə, bunları ümumiləşdirərək çox dəbdə olan bir anlayışla - qloballaşma ilə izah etsək ona adekvat olaraq mədəniyyətdə də "islahatlar"ın yaranacağı gözlənilirdi. Bu belə də oldu. İncəsənətdə, onun müxtəlif sahələri olan musiqidə, rəssamlıqda, teatrda, xüsusilə kino sahəsində Avropa və Amerika qitəsi ölkələrində elə dəyişikliklər baş verdi ki, onların fəlsəfəsini, dəyərlərini, məna, məzmun və forma üslubunu qavramaq üçün gərək "super kəllə" olasan.
Bu "islahatları" aparan yeni nəslin
nümayəndələrindən: modern, klassisizm, simvolizm, avanqard və nə bilim daha hansı cərəyanların ekspertlərindən
soruşanda ki, sizin əsərlərinizi,
ifalarınızı yaxşı başa
düşmək üçün nə
etməliyik, nəyi öyrənməliyik, onlar
çox ötkəm cavab
verirlər: "Bu sizlik
deyil, indi əsrimiz
sürət əsridir, kosmos əsridir, bizim əsərləri, ifalarımızı qavramaq üçün gərək
şüurlarınız yeniləşə, bizimlə
ayaqlaşasınız." Bərəkəllah belə
qayğınıza, məsləhətinizə.
Sözsüz ki, dünyada baş
verən bu dəyişiklik və yeniliklər keçmiş
Sovetlər ittifaqına daxil olan ölkələrə, o
cümlədən bizim respublikaya da öz təsirini yetərincə
göstərmişdir. Əlbəttə, mən
keçən əsrin 60-80-ci illərində
yaşayıb-yaratmış və hazırda da
yaradıcılıqlarını davam
etdirən ədiblərimizi, bəstəkarlarımızı,
rəssamlarımızı, musiqi əsərlərinin
ifaçılarının bu mövcud yeniliklərdən özlərinə
müsbət keyfiyyətləri əxz edərək şəxsi
yaradıcılıqlarının qayəsini indi
də qoruyub-saxlayan şəxslər
olduğunun şahidiyəm. Onların dəyərli
keyfiyyətlərindən biri də odur ki, öz
müəllimlərini, sənətə vəsiqə verən
görkəmli ustadlarını heç vaxt unutmur, onlar
haqqında öz fikirlərini, təəssüratlarını
zaman-zaman ictimaiyyətə
çatdırırlar.
Məni təəssüfləndirən
odur ki, bizim gələcəyimiz olan, xalqımızın, millətimizin
keçmiş mənəvi dəyərlərini qoruyub gələcək
əsrlərə ötürəcək müasir gənclərimizin
böyük bir hissəsinin bu məsuliyyətli işə
laqeyd münasibətləridir. Əlbəttə, burada mən ucdantutma bütün gənclərimizi nəzərdə
tutmuram. Onların
arasında xeyli sayda bilikli, zəkalı, öz
üzərində daima
çalışan, müasir texnologiyalara yaxşı bələd olmaqla dünya və Azərbaycan
klassiklərini mütaliə edən, məhz yiyələndikləri
bu bilik sayəsində
ali məktəblərə test imtahanları verdikdə böyük
müvəffəqiyyətlər qazanan
oğlan və qızlarımızın olduğunu fəxrlə qeyd
edirəm.
Xalqımızın, millətimizin
gələcəyi, onun iqtisadi və mədəni yüksəlişi
məhz bu gənclərimizin ümidinə qalıb və
inanıram ki, onlar bu missiyanı doğruldacaqlar. Ancaq məni
və mənim kimi ağsaqqal
şəxsləri üzən və kədərləndirən
odur ki, yuxarıda qeyd etdiyim kimi
gənclərimizin böyük bir hissəsinin mütaliədən kənar
qalmaları, tariximizi, milli
kökümüzü, mənəvi dəyərlərimizi
unutmaqlarıdır. Bu çox ciddi məsələdə
əlbəttə ki, təhsilin indiki səviyyəsi, tələbkarlığın
zəif olması şübhəsiz ki, öz təsirini göstərir.
İctimai fikrin və mədəni
dəyərlərin yaradıcıları olmuş görkəmli
şəxslərin həyat və
yaradıcılıqlarını mütəmadi
işıqlandırmaqda, onları geniş xalq kütləsinə,
xüsusilə gənclərə çatdırmaqda kütləvi
informasiya vasitələrinin rolu danılmazdır. KİV-in isə ən çevik
və geniş yayıcısı televiziya kanalları olduğunu
desək, yəqin ki, yanılmarıq.
Təəssüflər olsun ki,
mütaliəni, kitab oxumağı çoxdan
yadırğamış müasir adamların, xüsusilə gənclərin
informasiya aclığını məhz televiziya verilişləri
alır. İndi görək bu televiziya verilişlərinin
məzmunu və mahiyyəti nədən ibarətdir? Əlbəttə
bu çox geniş bir mövzudur, həm də yaxşı bir tədqiqat sahəsidir.
Ancaq artıq hamıya yaxşı
bəllidir ki, bu televiziya kanallarının əksəriyyəti
tamaşaçılarını reklam roliklərinə cəlb
etmək xatirinə yüngül şoular və musiqi
verilişləri ilə ekranları boş qoymurlar. Və
həm də artıq dəb almış çoxseriyalı
Latın Amerikası ölkələrinin, eləcə də hind, Türkiyə kinoşirkətlərinin
istehsalı olan seriallar.
Düzdür, arabir bu kanallarda
elmi-kütləvi və tarixi araşdırmaları
özündə əks etdirən və deyərdim ki, gənclərimiz
üçün çox mühüm olan bəzi verilişlərə,
görkəmli alim və mədəniyyət xadimlərinin
çıxışlarına da rast gəlirik, ancaq bu
verilişlər ümumi vaxt bölgüsündə çox
az bir hissəni təşkil edir. Əksəriyyət
verilişlər göstərdiyim kimi şou xarakterli, bədii dəyəri
olmayan, insanların mənəvi aləminə
qida verməyən verilişlərdir, təki
bu uzunmüddətli reklam
fasilələrində firma, şirkət,
şadlıq evləri, özəl klinikalar,
ayrı-ayrı ərzaq və malları tərifləyən
roliklər fırlansın. Bundan ötrü iki misal, iki kanalı göstərmək
yerinə düşərdi. "Atv"
kanalında çərşənbə axşamı 22:00
"Səni axtarıram" verilişində aparıcı
X.Hidayət qızı mövzu üzrə
hər dəfə 8-10 dəqiqə söhbət apardıqdan sonra 12-15 dəqiqə müxtəlif reklam roliki ekranlarda
yer alır. Sonra,
"İctimai TV" kanalında həftənin
1-5 günləri göstərilən "Elenanın kabusu" serialı vaxtı hər 10 dəqiqə
film göstərildikdən sonra 15 dəqiqə reklam verilir. Nə isə, bu həlli
tapılmayan, müşkül bir məsələdir.
Üzərində
dayandığım məsələ televiziya kanallarında,
ictimai xarakterli və bayramlar münasibətilə düzəldilən
konsertlərdə sayı günbəgün artan müğənnilərin
ifa etdikləri mahnıların müəlliflərinin elan
olunmaması ilə əlaqədar münasibətimdir. Axı, ay gənc oğlan və qızlar, müğənniliyi
özünə peşə seçmiş,
bununla da özünün, ailəsinin maddi
rifahını təmin edən şəxslər, ifa etdiyiniz bu
mahnılar öz-özünə yaranmayıb, onları bəstələyən
bəstəkarlar, musiqiyə məna verən şeir
parçalarının müəllifləri-şairlər
olub. Bəs siz
onların adlarını niyə elan etmirsiniz? Bu çox ciddi məsələdir.
Bunun həm mənəvi, həm də hüquqi cəhəti, yəni müəlliflik
hüququnun pozulması kimi
ciddi bir tərəfi var.
Keçən əsrin
ortalarında, sonra da 60-80-ci illərdə böyük
Üzeyir bəy Hacıbəyovun yaratdığı peşəkar
bəstəkarlıq məktəbinin yetirmələri
olmuş Səid Rüstəmovun, Ağabacı Rzayevanın,
Fikrət Əmirovun, Əşrəf Abbasovun, Cahangir
Cahangirovun, Tofiq Quliyevin, Rauf Hacıyevin, Qənbər
Hüseynlinin, Şəfiqə Axundovanın, Arif Məlikovun,
Ələskər Süleymanovun, Hacı Xanməmmədovun,
Vasif Adıgözəlovun, Nəriman Məmmədovun, Ramiz
Mirişlinin, Emin Sabitoğlunun, Elza İbrahimovanın,
İbrahim Topçubaşovun, Ələkbər
Tağıyevin, Telman Hacıyevin, Oktay Kazımovun, Oktay Rəcəblinin,
Eldar Mansurovun, Tahir Əkbərin və qoy məni
bağışlasınlar, adını çəkmədiyim
neçə-neçə bəstəkarların çox
gözəl melodiyalı mahnıları o vaxtlarda, indi də və
gələcəkdə də xalqımız tərəfindən
böyük məhəbbətlə dinlənilib və dinləniləcək.
Bu
bəstəkarlarla birgə yaradıcılıq ünsiyyətində
olub mahnılara böyük
məna gətirən şeirlərin müəllifləri olmuş unudulmaz şairlərimiz
Səməd Vurğun, Süleyman
Rüstəm, Rəsul Rza, Məmməd Rahim, Nigar Rəfibəyli,
Mədinə Gülgün, Zeynal Xəlil, Nəbi Xəzri,
İslam Səfərli, Adil
Babayev, Əliağa Kürçaylı,
Fikrət Qoca, Cabir Novruz, Nüsrət Kəsəmənli, Yusif Həsənbəy, Vahid
Əziz, Baba Vəzir oğlu
və yenə də üzr istəyirəm
adını çəkmədiyim neçə-neçə
şairlərimiz. Məgər bu
gözəl şedevrlərin, gözəl sənət əsərlərinin
müəlliflərini unutmaqmı olar?
Əsla yox! Amma...
reallıq budur ki, bəli
artıq bu görkəmli bəstəkarlar
və şairlər gənclərimizin əksəriyyəti tərəfindən
unudulublar. Xalqımızın,
mədəniyyətimizin bu görkəmli
şəxslərinin unudulmamasının, zaman-zaman
onların xatırlanmasını istəyiriksə, onda mütləq müğənnilərin bu mahnıları ifa etdikləri
vaxt onun
yaradıcıları olmuş bəstəkar
və şair haqqında elan
etmələri vacibdir. Ya müğənni özü,
ya da aparıcılar
tərəfindən hər bir ifa edilən mahnını bəstələyən
bəstəkarın və sözlərin müəllifi olmuş şairin
adları çəkilməlidir. Bu bir tərəfdən geniş
tamaşaçı auditoriyasının, deməli gənclərimizin,
digər tərəfdən də bu
mahnıları ifa edən müğənnilərin
özlərinin oxuduqları mahnının müəlliflərini
tanımaqda əvəzsiz bir vasitə
olardı.
İnanırsınız ki,
hazırda bu gənc müğənnilərin əksəriyyəti
ifa etdikləri mahnıların müəlliflərinin kim
olduqlarını bilmirlər. Bunu elə
televiziya verilişləri zamanı
münsiflər heyətinin müğənnilərə verdikləri
suallar zamanı şahidi
olmuşuq. Bu qəti
yolverilməzdir. Bu bir
tərəfdən o görkəmli bəstəkar
və şairlərimizin xatirələrinin, çəkdikləri
zəhmətin unudulması, o biri tərəfdən isə onların müəlliflik
hüquqlarının kobud sürətdə
pozulması deməkdir.
Bu yaxınlarda unudulmaz bəstəkarımız,
heyif ki, sağlığında əməyi qiymətləndirilməyən
Ələkbər Tağıyevin vəfatının 30 illiyi
münasibətilə ANS kanalında çox dəyərli bir
verilişə baxarkən bəstəkarın oğlu Xalıq
Tağıyevin mühüm bir açıqlaması məni məmnun
etdi. Atasının çox
geniş yayılmış
mahnılarının bir çox
görkəmli xarici müğənnilər
tərəfindən özününkiləşdirilməsini,
mahnıları ifa edərkən onu bəstələyən bəstəkarın
adının çəkilməməsi X.Tağıyevin hiddətinə
səbəb olmuşdur.
Hüquq mütəxəssisi olan X.Tağıyev Türkiyəyə getmiş, burada mərhum
atasının mahnılarını öz
repertuarına salmış görkəmli ifaçılarla məhkəmə
çəkişməsində tam qələbə
çalmışdır. Hazırda bu
mahnıları ifa edən müğənnilər
həm bəstəkarın adını elan
edir və qanunçuluqda
nəzərdə tutulan qonorar
mərhum bəstəkarın ailəsinə göndərilir.
Mərhum bəstəkar Ə.Tağıyevin oğlunun
atasının müəlliflik hüququnun
qorunması üzrə atdığı bu
addım məncə adlarını yuxarıda çəkdiyim
bəstəkar və şairlərin ailə üzvləri üçün də örnək olardı.
Yuxarıda göstərdiyim ciddi iradları həm də xalqımızın sevimli və unudulmaz xanəndələrinin bəstələdiyi, hazırda xalq mahnıları kimi müğənnilərimiz tərəfindən geninə-boluna televiziya kanallarında, konsertlərdə, toy məclislərində ifa etdikləri mahnılar haqqında da demək lazımdır. Məlumdur ki, Cabbar Qaryağdı oğlu, Xan Şuşinski, Hacıbaba Hüseynov, Qulu Əskərov, Əlibaba Məmmədov, Zeynəb Xanlarova, Arif Babayev, Məmmədbağır Bağırzadə, eləcədə istedadlı bəstəçi Bəhram Nəsibov və qoy məni bağışlasınlar, digər adını çəkmədiyim xalq bəstəçiləri neçə-neçə gözəl mahnılar bəstələyiblər. Bax bu şəxslərin də adları çəkilmir. Elə təsəvvür yaranır ki, bu mahnılar özü-özlüyündə, elə xalq tərəfindən yaranıb. Bu əlbəttə belə deyil, hər bir mahnı onu yaradan şəxsin istedadının, ilhamının məhsuludur və onun bu əməyi özgəsi tərəfindən mənimsənilməməlidir. Hətta bəzən elə də olur ki, müğənnilər bu mahnıların melodiyasına yazılmış sözləri təhrif edilib dinləyicilərdə çaşqınlıq yaradırlar. Məsələn, xanəndə-bəstəçi Qulu Əskərovun çox məhşur olan "Dolanaram başına" mahnısını gənc müğənnilər ifa edərkən müəllifin şeirdəki "Sev ki, sevən mərd olar", ifadəsini "Sevgi sevən mərd olar", kimi oxuyurlar. Necə yəni "Sevgi sevən mərd olar", "Sevgi sevmək" nə deməkdir? Bəzi müğənnilər isə daha irəli gedib ifa etdikləri mahnının sözlərini tam dəyişib öz istədikləri şeir parçaları ilə əvəz edirlər. Fikrimi bir faktla aydınlaşdırmaq istəyirəm. Keçən əsrin 50-70-ci illərində fəaliyyət göstərmiş aşıq Bəylər Qədirov öz kəndini vəsf edən gözəl bir aşıq mahnısı bəstələmişdir - "Kəndimiz". Sözləri də şübəsiz ona məxsusdur. Bu mahnının melodiyası o qədər ürəyəyatımlı, sözləri o qədər səmimi, ürəkdən gələn duyğulardır ki, insan istər - istəməz onu yadına həkk edir və ovqatı xoş olanda mahnını züzümə edir. Onu da deyim ki, bu mahnı müəllifin ifasında Azərbaycan Televiziya və Radio verilişləri ASC - nin qızıl fondunda saxlanılır. Bu mahnı onlarla aşıq və müəlliflər tərəfindən ifa olunur və təəssüf ki, heç vaxt onun müəllifinin adı çəkilmir. Axır vaxtlarda öz repertuarının baş mahnısı kimi aşıq B.Qədirovun "Kəndimiz" mahnısı melodiyası ilə tez-tez televiziya kanallarında çıxış edən aşıq Telli xanım isə bir az da uzağa gedərək mahnının sözlərini dəyişib xalq şairi Zəlimxan Yaqubun "Gözəl dünya gözəllərin var olsun" rədifli şeiri ilə əvəzləyib. Əlbəttə, elə bilirəm ki, Azərbaycan Aşıqlar Birliyinin sədri Zəlimxan müəllim özü belə "islahata" yol verməz, görkəmli aşıq Bəylər Qədirovun bəstələdiyi melodiyanın sözünün öz şeiri ilə dəyişdirilməsinə razılıq verməz.
İndi
də qayıdaq mətləbə. Xalqımızın
görkəmli bəstəkarlarının və şairlərinin
birgə yaratdıqları əsərlərinin gələcək
aqibətinə. Mən tam əminəm ki, mənim bu yazıda qoyduğum məsələ minlərlə
ziyalıların, ağsaqqal və
ağbirçək insanların ürəyindən gələn
bir fikirdir. Həqiqətən
olmaz belə münasibət, belə
unutqanlıq. Bu gözəl mahnıları indi
televiziya kanallarında, konsertlərdə,
el şənliklərində, toy-büsatda oxuyan
müğənnilər yaxşı bilməlidirlər ki, əgər onlar ifa etdikləri mahnıların müəlliflərinin
adlarını bilməsələr və ya
bilirlərsə onu elan
edib camaata
çatdırmırlarsa, böyük qəbahətə
yol verirlər. Onu bilin ki, bu
unutqanlıq yaxın gələcəkdə sizin
üçün də acınacaqlı olacaq, heç 10-15 il keçməyəcək ki,
sizin adlarınız gələcək gənclərin
xatirində qalmayacaq. Odur
ki, bu müdrik
kəlamı yadda saxlayın - unutsaq, unudularıq.
Bu qoyulan məsələnin məncə
çıxış yolu vardır. Məlumunuzdur
ki, sovetlər dövründə televiziya və radio
kanalına buraxılan hər bir mahnı ciddi ekspertizadan-yəni yaradılmış
dövlət komissiyası tərəfindən
yoxlanılıb müsbət rəy verildikdən sonra efirə buraxılırdı. Düzdür, indi dövlət
senzurası ləğv edilib, söz azadlığı, mətbuat
azadlığı mövcuddur. Lakin bununla belə biz onunla razı ola bilmərik
ki, xalqımızın görkəmli mədəniyyət
xadimləri unudulsunlar, gələcək nəslə
onların haqqında məlumatlar çatdırılmasın,
yaratdıqları əsərlər xalq
mahnılarına çevrilib müəlliflərinin
adı çəkilməsin.
Odur ki, yaxşı olardı Azərbaycan Respublikası Prezident Aparatının, AR Nazirlər Kabinetinin hümanitar məsələlərə baxan şöbələrin və AR Milli Məclisinin Mədəniyyət Komitəsinin dəstəyi ilə AR Mədəniyyət və Turizm nazirliyi, Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqı, Azərbaycan Yazıçılar Birliyi, Azərbaycan Aşıqlar Birliyi, Müəlliflik hüquqları Dövlət agentliyi, Milli Televiziya və Radio verilişləri Yayım Şurası və respublikada fəaliyyət göstərən bütün televiziya və radio kanallarının rəhbərlərinin birgə toplantısı keçirilib televiziya, radio kanallarında, dövlət tədbirləri vaxtı, fərdi təşkil edilən konsertlərdə ifa edilən hər bir mahnı və musiqi əsərinin ifa edilməsindən qabaq müəlliflərin adlarının elan olunmasının zəruriliyi barədə yekdil qənaətə gəlib onun yerinə yetirilməsinə ciddi nəzarətin təşkilinə rəvac versinlər. Bax, belə olan halda həm indiki nəsil, həm də gələcək gənclərimiz Azərbaycan xalqının görkəmli bəstəkarları və şairlərini unutmaz, xatirələrində daima yaşadarlar.
Akif Muxtarov
Ədalət.-2011.-14 dekabr.-S.7.