AZƏRBAYCANIMIZIN XUDU
MÜƏLLİMİ
Özümlə, özgəylə
yaxşı başarram,
Arzumun
ardınca illər aşaram.
Məni altmışımla təbrik
edən dost,
Qoysalar doğsan da, yüz də
yaşaram.
Eşqinə borcludur analar bizi,
Onlara an verib, an
alar bizi.
Gəlin unutmayaq biz bu anları
Bəlkə insan kimi
analar bizi.
Xudu Məmmədov
Həyatda ikən
haqqında əfsanələr söylənən,
dünyasını dəyişdikdən sonra belə bu əfsanələrin
ardı arası kəsilməyən, dostlarının
"Sirr-i Xuda" adlandırdıqları, yalnız tələbələrinin
deyil, bütün Azərbaycanın "Xudu müəllim"i
olan rəhmətlik müəllimim Xudu Məmmədovu
doğumunun səksən dördüncü
ildönümündə həsrətlə anır və
axtarırıq. 23 il öncə,
öz sözü ilə desək, "sevənlərinin
dünyasına gözlənilmədən gəldiyi kimi,
gözlənilmədən də getdi". O zamandan bu yana Xudu müəllim haqqında Azərbaycanda
çox yazılar: şeirlər, xatirələr, kitablar
yazılmış. Bundan sonra da yazılacaq.
Amma, hesab edirəm ki, onu ən yaxşı
şəkildə anladacaq, öz yazısıdır.
Müəllimi Heydər Əfəndiyev haqqında
yazdığı "Müəllim və Müəllimlik"
məqaləsini oxuduqca gözlərim önündə Xudu
müəllimin nurlu siması canlanır, qulaqlarımda
şirin ləhcəsi səslənir:
"Sən
önümdə donursan.
Mən də yoxam,
Sən də yox!
Başqa simdə çalmalısan
Mənim köhnə
havamı.
Sən mənim sənə
Yox!
Fikrimin,
əqidəmin
davamı!"
Müəllimi haqqında
yazdığı fikirləri oxuduqca, gerçəkdən
müəlliminin fikrinin, əqidəsinin davamı olduğunu
görürəm:
"Qibtə olunmayan dirilik kimi,
qibtə olunmayan fiziki yoxluq da vardır dünyada... Özü
görünmədən dünyamızı belə
işıqlandıran yaxşılar haqqında danışarkən
insan daha da yaxşılaşır, mehribanlaşır, yadlar
üçün belə darıxa bilir ..."
Görəsən, biz tələbələri
də onun fikirlərinin, əqidəsinin davamı ola bilirikmiə
Xudu Məmmədov 14
dekabr 1927-ci ildə indi işğal altında olan
Qarabağın Mərzili kəndində dünyaya göz
açdı. 1988-ci ilin 15 oktyabrında
Qarabağ həsrəti ilə gözlərini əbədi
olaraq yumdu. Yaxşı ki, gözlərini yumdu,
1990-cı ilin 20 yanvarındaki vəhşəti, dünyaya
göz açdığı Mərzili kəndinin
yandırıldığını, Qarabağın
düşman tapdağı altında qaldığını
görmədi. Bəlkə də Yavuz Bülənt Bakilərin
"Qarabağ Həsrəti" şeirini öz
türkçəmizə uyarladığı zaman
olacaqları sezmişdi:
"İndi uzaqlarda bir ölkə
vardır,
Camiləri
yıxılmış, minarələri yarım.
Bu ölkənin qüssəsini mən
çəkərəm illərdir,
Həsrətini mən duyaram...
İndi çox uzaqlarda bir ölkə
vardır,
Sızıldadır
ürəyimi illərdən bəri.
Vətən olmasına, vətəndir,
amma,
Vətən xəritəmdə
yox yeri.
Gedib görmədiyim o uzaq torpaqlara
Dəliqanlı
könlümün hərarətin verdim.
Bir gələn olsaydı
Qarabağımdan
Gedər,
ayaqlarına gözlərimi sürtərdim.
Bir gün bitərsə hər
şey Qarabağı görmədən
İstəməm
musiqi, böyük çələnglər.
Üstümə bir ovuç təmiz,
müqəddəs
Qarabağ
torpağı səpilsə yetər."
Elm adamı, sənət
adamı, millətpərvər, vətənsevər insan Xudu Məmmədov
1951-ci ildə Azərbaycan Dövlət Universiteti geologiya
fakültəsindən məzun olduqdan sonra SSRİ Elmlər
Akademiyası Kristallografiya institutunda aspiranturaya
başlayır. Elmi rəhbəri,
ünlü kristallograf Nikolay Belov gənc Xudu Məmmədova
sement mineralları olan ksonatlit və vollastonit
minerallarının qruluşlarını
araştırmağı tövsiyə edir. Sement silikatlarının əsasını təşkil
edən ksanotlit və vollastonitin quruluşlarının
çözülməsi o zaman üçün çox
böyük elmi nailiyyət və elm dünyasında sensassiya
idi. Uzun zaman bu problem üzərində
çalışan ünlü alim və ictimai xadim, ingilis
kristallografı Con Bernal Dünya Sülh Kongressində
iştirak etmək üçün Moskvaya gəldiyi zaman gənc
Xudu Məmmədovun elmi nəticələri ilə
tanış olduğunda heyrətini gizlədə bilməmiş,
Avropadakı bir çox kristallografın
çözümündə başarısızlığa
uğradığı bir problemin həllini tapdığı
üçün gənç alimi təbrik etmiş və
Londona dəvət etmişdi.
Dissertasiyasını
müdafiə etdikdən sonra Moskvada qalma təkliflərini rədd
edən Xudu Məmmədov Bakıya dönmüş və Azərbaycan
Elmlər Akademiyası Kimya İnstitutunda Quruluş Kimyası
laboratoriyasını quraraq Azərbaycanda krisrallografiya
çalışmalarının əsasını
qoymuşdur. Sovetlər Birliyində kristallografların
Bakı məktəbi və ya Xudu məktəbi kimi tanınan
məktəbin mənsubu olmaqdan bir çox tələbəsi
kimi mən də qürur duymaqdayam.
Mən Xudu müəllimi
ilk dəfə 1971-ci ilin mart ayında görmüşdüm.
Doqquzuncu sinifdə ikən Azərbaycan
şagirdlərinin Bakıdə keçirilən kimya
olimpiadasında iştirak edirdim. Gənc
kimyasevərlərlə alimlərin görüşündə
bir çox elm adamı danışdı, - hamısını
unutmuşam, - amma Xudu müəllimin danışması
heç zaman xatırımdan çıxmamışdır.
Sadə danışıq tərzi, şirin ləhcəsi,
səlis ifadələri, gənçlərə müraciətində
mehribanlığı, səmimiliyi ona qarşı qəlbimdə
xoş duyğular oyandırmışdı. Özəlliklə,
O"nun kristalların quruluşları ilə əski abidələrin
üzərlərindəki naxışları müqayisə
edərək onlarda bənzərliyin və hatta eyniliyin
olmasını göstərməsi məni heyrətə
düşürmüşdü. İkinci kərə
onu Bakıdan döndükdən sonra televiziyada gördüm və
həmən tanıdım. O, böyük müğənni
və opera ustası Bülbül haqqındakı verilişdə
Bülbülü anlatırdı. Kimyaçı
və Bülbül. O zaman mənə qərib
görünsə də, Xudu müəllimi elmlə sənət
arasına sərhəd çəkməyən, əksinə,
bunları "qoşa qanad" adlandıran bir alim kimi daha
yaxından tanıdıqdan sonra belə birlikdəliklərin
çox şahidi oldum. Universitetdə onun tələbəsi
olmağı arzulasam da, bu arzunun gerçəkləşəcəyi
ağlımdan belə keçmirdi, çünki O, universitetdə
çalışmırdı. Universitetin
birinci kursunda Kristal Kimyası dərsini verən müəllimimiz
(Xudu müəllimin tələbəsi Məmməd
Çıraglı), deyəsən, atası vəfat etdiyindən
bir müddət olmadı və onun yerinə professor Xudu Məmmədovun
gəldiyini eşitdikdə çox sevinmişdim (Görəsən,
indi tələbəsinin yerinə dərsə girən müəllim
varmıdır?!). Mən o dərsi
heç unuda bilmirəm və unuda bilməyəcəyəm də.
Çünki bu dərsdə mənim Kimya və
Vətən haqqındakı təsəvvürlərim
alt-üst oldu. O gündən etibarən Kimya və Vətən
qavramları mənim üçün ayrı məna verməyə
başladı. Onun saat yarımlıq dərsi məni
bir ömür irəliyə atdı. Ən
maraqlısı o idi ki, Xudu müəllim o vaxta qədər
gördüyüm müəllimlər kimi mənə
kimyanın kəşflərindən, inkişafından, nailiyyətlərindən
bəhs etmirdi, əksinə kimyanın önündə duran
probləmlərdən, kimyaçıların
qarşılaşdıqları çətinliklərdən
danışırdı. O, bizləri vətəndaş
olmağa çağırırdı, əsil vətəndaş
olmağa. Onun, - "Elmin sənin xalqına nə dərəcədə
xeyir vərəcəyini bilmirsənsa, bu elmdən xalqın
üçün istifadə edə bilmirsənsə, sənin
öyrəndiyin elm kimsəyə gərək deyil... Biz elmimizi dilimiz və musiqimiz səviyyəsinə
yüksəltməliyik. Dilimiz və musiqimiz bizə nə
qədər yaxın və əziz isə, elmimizi də xalq
üçün o qədər yaxın və əziz etməliyik...
Elmin vətəni yoxtur, amma alimin vətəni
vardır," - sözləri hələ də qulaqlarımda
səslənir.
Universitet tələbəsi ikən
Xudu Məmmədovun Elmlər Akademiyasındakı
laboratoriyasında elmi tədqiqatlara başlamamı, məzun
olduqdan sonra onun aspirantı olmamı və Onun rəhbərlik
etdiyi Quruluş Kimyası Laboratoriyasında
çalışmağa davam etməmi Tanrının mənə
bir lütfü olaraq görürəm. Xudu
müəllimin sənət eşqi aspirantura illərində
bizi də sehrləmişdi. Kimyadan
dissertasiya çalışması ilə paralel sənətlə
ilgili tədqiqatlar aparırdıq. Sintezlədiyimiz yeni
kristalların quruluşları açıldığı
zaman sevindiyimiz qədər, qaynaqlarda rast gəldiyimiz qədim
Türk naxışlarına, indi Xudu müəllimin layiqli
davamçısı olan, İmaməddin Əmiraslanovun da o
zaman yaratdığı yeni naxışlara uşaq kimi
sevinirdik. 1981-ci ildə "Naxışların
Yaddaşı" kitabı belə bir bir şəraitdə
meydana çıxdı.
Türk görsəl sənətinin
bugünkü durumunu gözdən geçirirkən sənətşünaslarımızın
öncəliklə incələmələri gərəkən
sualların hələ də aşağıdakılar
olduğunu görürük: Türk sənətinin yayılma
sahələri haralardır? Türk sənətinin
inkişaf xüsusiyyətləri necədir? Türk sənətində quruluş prinsiplərini
müəyyən etmək mümkündürmüə Müəyyən
prinsiplər varsa, onların yardımıyla qədim formalara
uyğun yeni formalar yaradmaq mümkündürmü? Bu kimi sualları Azərbaycanda ilk dəfə
gündəmə gətirən Xudu müəllim olmuşdur.
Onun söylədiyi kimi, təəssüf ki, hələ də
sənətşünaslar Türk sənətini
dağınık bir şəkildə ayrı-ayrı sənətlərə
(sibir sənəti, skif sənətı, hun sənəti,
köçəri sənəti, islam sənəti,
səlçuqlu sənəti, mongol sənəti, iran sənəti
və s.) bölərək incələməkdədirlər. Halbuki, türklərin özgün danışıq
dili olduğu kimi, öznə məxsus sənət dili də
vardır. Bu dilin qayda və qanunlarını, başqa
sözlə, qrammatikasını müəyyə etməklə
həm qədim sənətimizi anlaya bilərik, həm də
sənətimizin daxili qanunlarıyla inkişafına nail ola bilərik. Çin səddindən
Avropayadək geniş bir ərazidə min illərdir var olan sənət,
onu yaradan və yaşadan millətin
danışdığı dil kimi birdir. Onu, Azərbaycan
sənəti, özbək sənəti, qazax sənəti,
qırğız sənəti, uyğur sənəti, türkmən
sənəti, osmanlı sənəti və
s. adlara bölərək öyrənmək doğru deyildir. Saydığımız "sənətlərin"
hamısına məxsus qrammatik qayda və qanunlar müəyyən
edilərək, Türk sənəti zaman və məkan
içində bütün olaraq ələ alınmalı,
öyrənilməlidir. "Naxışların
Yaddaşı" kitabında Türk naxış sənəti
ələ alınaraq buna cəhd edilmişdir. Bu məsələlər
keçən ərsin 80-ci illərinin ikinci yarısında Azərbaycan
İnşaat Mühəndisləri Universitetinin Memarlıq
Fakültəsində, Xudu müəllimin rəhbərliyində
periodik düzənlənən sənət seminarlarında
sıx-sıx müzakirə edilmiş, geniş zaman və məkan
dilimində Türk sənətinin öznəməxsus
qrammatik qayda və qanunlarının fəaliyyət göstərdiyi
görsəl sənət sistəmi aşkar edilməyə
çalışılmışdır. Xudu
müəllim və tələbələri çeşidli sənət
materiallarını və onların əsasında ənənəvi
sənət formalarının yaradılmasında lazım olan
qayda və qanunları incələyərək Türk
görsəl sənət nəzəriyyəsi üzərində
çalışmışdılar. Aranan
nəzəriyyə vasitəsi ilə sənət əsərinin
Türk sənət ənənəsinə mənsub olub-olmadığını
müəyyən etməyə qeyrət göstərmişdilər.
Bu nəzəriyyə, təsvir elementlərinin
seçilməsi, yerləşdirilməsi, qruplaşması,
iyeyarxiyası və onlardan sistem təşkili zamanı forma əmələ
gətirmə prinsiplərinin terminlərlə ifadəsindən
ibarətdir. Ən qədim zamanlardan
günümüzə qədər Türk görsəl
sistemində eyni quruluş metodlarının
üstünlük təşkil etdiyini görürük.
Bu quruluş metodları xalq sənətlərindən
memarlığa qədər fərqli sənət əsərlərində,
xalçaların simvolik quruluşunda, miniyatürlərin təsvir
quruluşlarında, memarlıq abidələrinin həcmi
quruluşunda təməl olaraq istifadə edilməkdədir.
Bu metodları bilməklə öz sənət
materiallarımızı tanımaq və sistemləşdirməklə
birlikdə onların yardımıyla çağdaş və
gələcək sənətimizi ənənəvi yoluna yerləşdirərək,
keçmiş sənət mirasımızın davamı kimi
inkişaf etdirə bilərik. Türk
görsəl sisteminin forma yaratma prinsipləri memarlıq dərslərində
tətbiq edilərək sınanmışdır. Bu məqsədlə Azərbaycan İnşaat
Mühəndisləri Universiteti Memarlıq Fakültəsində
Xudu Müəllimin tövsiyəsi ilə fakültənin
müəllimi Siyavuş Dadaşov bu mövzuda yeni bir dərs
açmışdı. Bu dərs daha
yuxarı siniflərdə Türk Dünyasının sənət
və memarlıq məktəblərində kompozisiya və
lahiyələndirmə təhsilinin təməli və ilk pilləsi
olaraq təşkil edilmişdi. Bu dərslərdə
tələbələrə Türk görsəl sənətinin
qrammatikası öyrədilərək, onun əsasında yeni
sənət formaları yaratmaq tapşırıqları
verilirdi. Keçən əsrin
sonlarında Bakıda bir qrup gənc rəssam "Xudu Sənət
Mərkəzi"ndə birləşərək söylənilən
prinsiplərə uyan sənət əsərləri yaradırdılar.
Tabii ki, hələlik
Türk görsəl sənət nəzəriyyəsinin
tapıldığını söyləmək erkəndir.
Lakin belə bir nəzəriyyə Türk mədəniyyət
nəzəriyyəsinin bir çox önəmli məsələlərini
anlamağa yardım edəcəyini düşünürəm.
Sonrakı mərhələdə daha universal forma
yaratma prinsipləri aşkar edilərək, bunların Türk
dili, Türk ədəbiyyatı və Türk musiqisində
istifadə ediləcəyinə inanıram.
"Ziyalı olmanın tələb
etdiyi hər çabayı göstərə bilən, hər
mübarizəyə girə bilən, hər fədakarlığa
qatlana bilən və bu vəsfləri ilə hər
ziyalının təqdirini və hörmətini
qazanmış gerçək bir elm adamı da olan" (Prof.
Dr. Turan Yazgan) Xudu müəllim haqındaki bu yazımı
öz bayatıları ilə sonlandırıram:
Bu qala bizim qala,
Qaldıqça bizim
qala.
Qurmadım özüm qalam,
Qurdum ki, izim qala.
El arxadı, güvən,
gəz.
Dağda bitər
güvəngəz.
Nə dövlətə bel
bağla,
Nə fələyə
güvən, gəz.
Qəlbim sənə əsirdi,
Hikmətinə qəsirdi.
Səninlə də sənsizəm
Bu nə hikmət, nə
sirdi?
Xəyalım daşdı, neynim,
Sədləri aşdı, neynim,
Düyünlər açan fikrim
Səndə dolaşdı, neynim.
Göydə ulduz sayılmaz,
Çiy yumurta soyulmaz.
Bütün dünya ayıldı,
Nədən Türklər
ayılmaz?
Hacali Nəcəfoğlu
Ədalət.-2011.-14 dekabr.-S.5.