CANAVAR VAXTI
(Ramiz Rövşənə)
Günlər də, aylar da, illər də elə
ötür ki, heç xəbərimiz olmur. Yeni söz deyil, təbii.
Amma şeir hər zaman yenidir. Şair də yenidir. 65
yaşını qeyd elədiyimiz böyük, gözəl,
sevimli şairimiz Ramiz Rövşən kimi. Yeni nəsillər
gələcək və hər yeni nəsil öz sevgi
etiraflarını Ramizin hər zaman yeni olan şeirləri ilə
edəcək. 65 yaş ərəfəsində yenidən bu
yazıya qayıtmağı lazım bildim. Beş il ərzində
bəlkə bütün köhnələr köhnəlir,
Ramiz yenidir.
Ramiz Rövşənin son kitabını mənə göndərdiyi üçün bəri başdan Rəşad Məcidə təşəkkür eləmək istəyirəm. Əslində mən bu kitabda yazılanları çoxdan oxumuşdum. Sadəcə hər yeni kitab, hər yeni şebr, hər yeni söz məni çox sevindirir. Mən kitabı, şeri sevən o ağılsızlar nəslindənəm. Nəyə görəsə mənə həmişə elə gəlib ki, Ramiz Rövşən bizim yaşıdımızdı. İndi 60 yaşını qeyd eləsə də, sözün hər mənasında çəkisi artsa da yenə bizim də, bizdən böyüklərin də, bizdən kiçiklərin də yaşıdı olacaq. Sözün tozun alan şair sözü hər zaman tərtəmiz, saf saxlayacaq. Kitabı vərəqlədim, oxuduqlarımı yenidən xatırladım. Düşündüm ki, ən adi, sıravi oxucu kimi öz ağrılarımı da şairlə bölüşüm. Biz hər zaman dərdlərimizin çarəsini şairlərdən soruşmuşuq. Daşlamışıq, ürəklərini sındırmışıq, amma özümüz dərdə düşəndə onların yanına qaçmışıq. İndi də belə olsun.
***
Yaxın vaxtlara qədər bizim məmləkətdə
"şair" sözünün xüsusi çəkisi
ağır gəlirdi. İnsanlar daha çox şairlərin
dilindən çıxanlara inanırdılar. Milli məfkurənin
formalaşması da, fəlsəfi cərəyanların
düşüncəyə yol tapması da, azadlıq
ideyasının kütlələri hərəkətə gətirməsi
də şeir vasitəsilə olurdu. Uzun zamanlar hətta elmi əsərlər
də poeziya diliylə yazılıb. Bizim düşüncəmiz
şeri qavramağa açıq olub. Bu səbəbdən də
tarixin müxtəlif dönəmlərində
ağıllı hökmdarlar söz adamlarından çəkiniblər.
Anlayıblar ki, qılıncın işlənmədiyi yerlərdə
sözün kəsəri daha çox olur. Şairləri
güllələyiblər, dara çəkiblər, acından
öldürüblər, çərlədiblər. Bu da qiymətdir.
Ancaq dedim ki, bu yaxın zamanlara qədər idi. Həmin o yaxın zamanlarda yadımdadır ki, mən evimizdəki kitabların hamısını su kimi içmişdim. Oxuduqlarım nəsr idi, şeir sevmirdim (bəlkə anlamırdım?). Ramiz Rövşənlə ilk tanışlığım da "Ulduz" jurnalında çap olunmuş hekayələrilə oldu. Deyə bilmərəm ki, o vaxt oxuduğum hər şeyi dərk edirdim və süzgəcdən keçirə bilirdim. Amma oxuduqlarım yaddaşıma həkk olunurdu. Sonra Ramizin şeirlərini oxuyanda vaxtilə beynimə köçürdüklərim köməyimə gəldi. Artıq mənim üçün müəllifin psixoloji portreti mövcud idi. (Bir haşiyə çıxım - uşaqlıq illərimdə uzun müddət hər hansı bir kitabı əlimə götürəndə atamın üzünə baxırdım. Şairdi? Ədəbiyyatdı- sualına gözləri ilə "hə" deyirdisə arxayın olurdum. Yalnız bircə dəfə özü Sabir Əhmədovun "Yamacda nişanə"sini verdi mənə, uşaq ürəyimdə o nişanə necə yer elədisə, indiyə qədər ağrıdır. Amma dəqiq yadımdadır ki, Ramiz Rövşəni heç soruşmadım). Və jurnaldan oxuculara baxan şəkil də həmin o psixoloji portretə uyğun gəlirdi. Bir az özündən razı, bir az yekəxana, amma saf, təmiz şair çöhrəsi. Hər sətir, hər misra deyirdi ki, baxın, mən gəlmişəm, mən şairəm, mən varam. Bizim poeziyamızda sözlə kimisə heyrətləndirmək müşkül məsələdir. Amma görünən budur ki, poetik kəşflər zənciri qırılmır, oxucu zənciri qırılsa da. Tələbəlik, gənclik illərim elə bir dövrə təsadüf eləmişdi ki, kitab oxumaq, bu kitabları müzakirə eləmək, mübahisə eləmək bir növ prestij sayılırdı. İndi fikirləşirəm ki, o vaxt mən beynimi belə şeylərlə xarab edəndə kimsə də həyat dərslərini öyrənirdi. Necə, nə vaxt, kimin qarşısında əyilməyi öyrənirdi. Hansı yollarla addımlamağı, hardan necə qaçmağı öyrənirdi. Sürətini düzgün tənzimləyib finiş xəttinə vaxtında çatmağı öyrənirdi. Çatdılar və lazımi kürsüləri qamarladılar...
***
Şair dediklərimizin
sonuncularından biri də Ramiz Rövşəndir. Soruşmaq istəyirəm, heç bilirsiniz nə qədər
adamı bədbəxt eləmisiniz? Şair
deyirsə ki, "dünyanın havası çirklənir,
Allah. Şairlər azalır, tükənir,
Allah". Mən də deyirəm ki,
yaxşı ki, azalır. Onda şad,
xürrəm yaşayacaq insanların sayı artacaq.
Dadı qaçıb
şerin-sözün,
Daha məni dilləndirən
sözüm yox.
Adamlarla danışmağa həvəsim,
Allahla da
danışmağa üzüm yox.
Şairlər öz
günahlarını çox gözəl anlayırlar.
Bizim də bəxtimizə bu vətən düşüb,
havayı açılmır çiçəkləri də...
Əlin yana-yana ovcunda gətirəcəyin o bircə
sözü heç ilahi də eşitməyəcək.
Başı çox qarışıqdır.
Elə bir dövrə çatdıq ki, top
qovalayanlar, kəndirbazlar, ip oynadanlar yuxarı
başdadırlar. Elə bir vaxta
çatdıq ki, kiminsə pulnan yazdırdığı
cızma-qaranı elə pulla tərifləyib bizə yedirtmək
istəyirlər. Elə
yaşayırıq ki, sanki vaxt bitib-qurtarır, sonra heç nə
olmayacaq. Bir-birimizin ağzından tikə
qapırıq. Qarnımız doysa da,
gözümüz doymur. Biz hansı vaxt
ölçüsü ilə yaşayırıq? Canavar
vaxtıyla, yoxsa adam vaxtıyla?.. Bizim
içimizdə canavarlar kimdi, adamlar kim? Bu cavabsız suallar məmləkətində
şairlər niyə doğulur? Əgər
dilimizin səmasını genişləndirmək
üçünsə, dilimizə deyəsən ancaq səmada
ehtiyac var. Yerdəkilər unudub. Əgər
"Tanrı casusu" olmaq üçünsə, onda
neçə əsrlərdi öz missiyalarının öhdəsindən
gələ bilmirlər - Tanrı yerdən göyə qalxan
şair məlumatlarını ya oxumur, ya da ciddiyə
almır. Son vaxtların məşhur lətifəsidi
- Motsart kimdi sualına novorişlər - mobil telefonlar
üçün musiqi yazan bəstəkar deyiblər. İndi bizim şairlər də şeri ziyafətlərdə
ağıllı görünmək üçün bir-iki
misra əzbərləyib, sağlıq deyən nazirlər
üçün yazırlar. Ancaq həmin nazir sabah həmin şairlə üzbəüz gələsi
olanda saymazyana ötüb-keçəcək. Mən
bütün bunları gözümlə görmüşəm.
Ona görə də hərdən canım deyir
ki, şairlərin bütün yazdıqlarını bir yerə
toplayıb böyük tonqal qala, tüstüsü ərşə
qalxsın. Allah da ancaq maddi olanı
görür. Yanan ürəklərin tüstüsü
yox ki...
***
Qələmi qoyuram
yerə. Bir az nəfəs almaq
üçün rəfiqəmə zəng edirəm. Səsi ağlar gəlir. Soruşuram,
nə olub? Deyir": "Limanın yanındakı
sökülən binaların yanından keçirdim. Yağış da yağırdı, elə bildim
daşlar ağlayır, onlara baxdım mən də
ağladım. Yolboyu da, evdə də
gözümün yaşı qurumur. Heç
kimə də izah eləmək istəmirəm ki, niyə
ağlayıram. Deyəcəklər dəlidi..." Mən də rəfiqəmə heç nə demirəm,
qulaq asıram, özlüyümdə fikirləşirəm
ki, əlbəttə, dəlisən. Mən
də dəliyəm ki, sən danışdıqca
ağlayıram. Yaxşı ki, ədəbiyyatın
dəli-divanə elədiyi bizim kimilərin sayı gündən-günə
azalır. Sökülən binalar deyil -
bizim içimizi daş-daş sökürlər, sonra da
tolazlayırlar göy üzünə. Göy
üzü də daş saxlamır, atam balası. Bizim başımıza düşür, daş
atanların yox. Milləti xoşbəxt eləmək
üçün şairlər də, şeir də qadağan
olunmalıdır.
***
Ədəbiyyatın
insanları tərbiyə edib-etməməsi çox
mübahisəlidir. Əgər edirsə,
bu qədər mütaliəli vicdansızlar niyə törəyir?
Yox, eləmirsə, bu qədər yazılanlar
niyə yazılır? Amma bir həqiqət
var ki, ədəbiyyat bəzən insanın həyatını
alt-üst edir. Atamdan sonra yanımda
"şair" sözünü tələffüz edəndə
belə kövrəlirəm, doluxsunuram. Mən
şair olmağın nə anlama gəldiyini bilirəm. Onun 60 yaşı olanda mənə elə gəlirdi
ki, atam ağır ağsaqqal, çox qoca bir kişidi. Ölümündən sonra 20 yaşlı bir cavan
oğlanı itirdiyimi düşünürdüm. Ramiz Rövşəni isə 60 yaşında təsəvvür
eləyə bilmirəm. Atamdan 13 yaş
kiçik, yaşıdlarımızdan 13 yaş böyük
olan Ramiz o şeir oxuyan dəlilərin də
yaşlandığını xatırladır bizə.
Sən - on üç
yaşında dəcəl uşaqsan,
Mən - on
üç yaşında qoca yalquzaq.
Şairlər hər
yaşda xalqın ən çox ərköyün, dəlisov,
küsəyən və həm də ən çox
döyülən, əzilən övladlarıdır. Füzulidən bu tərəfə qara bəxti
oyanmayan şairlər. Ramiz Rövşən
deyir ki, "Zülmün, haqsızlığın,
alçaqlığın baş alıb getdiyi ən murdar
zamanlarda da öz içindəki Vaxtın
saflığını qoruyub saxlayan, öz nəfəsini
satmayan güclü adamlar həmişə olub. O
adamların arasında şairlər də var, amma şair
güclü adam deyil. Şairlik
- insanın gücü yox, zəifliyidir". Bəs onda niyə dünyanın güclüləri
həm də şair olmaq fikrinə düşüblər?
Pulu da gücün bir sütunu hesab eləsək
- ədəbiyyata calaq olunmaq istəyən nə qədər
"güclülər" var. Buna nə ad verək? Pulun var, get yaşa da. Pulla
şair olmurlar, tarix rüşvət almır, amma intiqam
alır. Gələcək nəsillər
üçün nə qədər makulatura yığılır
- özü də gözəl, nəfis tərtibatda. Təmtəraqlı məclislərdə təqdim
olunan. Şairlər də zəifdirsə, onda bu
müsibətin qabağını kim
alacaq? Düşüncəsi axtalanmış,
iradəsi zorlanmış insanların sabahı nə olacaq?
Əsarət dövründə xalqın
içində bir özünüqoruma instikti var idi. Diniyləmi, əxlaqıylamı yad təsirlərdən
gizlənə bilirdi. Azadlıq, müstəqillik
dediyimiz bu dövr mənəviyyatsız bir toplum yaratdı -
bunun üçünmü
çalışırdınız, ay şairlər? Bir vaxt Nəfəs verdikləriniz sizin nəfəsinizi
kəsir. Beləmi olmalıydı?
Ramiz Rövşən deyir ki, "Bir ölkədəki
xalqın rəyini soruşmadan, onun fikri ilə hesablaşmadan
kiməsə "Xalq şairi" adı verilir, həmin
ölkədə "xalq düşməni" adı verilməsi
təhlükəsi də həmişə
mümkündür"... Şair, siz
doğrudanmı belə fikirləşirsiniz ki, xalqın rəyi
var? Və o ayırd eləyə bilir ki,
Xalq şairi kimdi, xalqın şairi kimdi? Ətrafa
baxaq - bir hissəsi böyüyüb qoyun olacaq quzulardı,
bir hissəsi nəfəsinə çəkdiyi havanı zəhərə
döndərən ilanlardı, bir hissəsi də canavarlar.
Özü də təbiətdəkindən fərqli
olaraq bu canavarlar öz caynaqlarına, öz dişlərinə,
öz ayaqlarına arxalanmırlar. Vaxta
arxayındılar - Canavar vaxtına.
***
Mən yenə bizim toplumun ənənələrinə
sadiq qaldım. Ən
çətin sualları şairə verdim. O da deyirsə ki,
"Mən daha lalam, lal bu yer üzündə"... Biz gör nə qədər şairi lal eləmişik
- yaxşı ki, Nəfəs hələ var. Gurultudan,
qırıltıdan aralanıb Sözə qayıtmaq
vaxtıdır. Şairlər azalsa da, var.
***
Ramiz Rövşənlə
şəxsi tanışlığım yoxdur. Dövlət televiziyasında işlədiyim vaxt ikicə
dəfə telefonla danışmışam, verilişə dəvət
etmişəm, o da çox nəzakətlə imtina edib, gəlməyib.
Bilirəm ki, Ramiz qadınlara yuxarıdan
baxır, onları ciddiyə almır. Əgər ona
rahatlıq gətirəcəksə, elə fikirləşsin
ki, bu yazını da kişi yazıb. Ancaq kişilər də bir olmur, atam balası -
qorxağı var, igidi var. Siz o qara paltarlı gözəl
qadınlardan ümidinizi üzməyin. Bu
millətin sabaha gedən yoluna tökülən daşları
həmin qadınların inadı, səbri, cəsarəti və
göz yaşları təmizləyəcək.
***
Bilirəm, bir gün atam da bezib
deyəcək ki":: "Sən də kiri, qəbrim
damır, ağlama!"
İRADƏ
TUNCAY
Ədalət.-2011.-15 dekabr.- S.5.