Qarabağ Qədirsiz
qaldı, Qədir də Qarabağsız...
...Vurdu sinəmə yarə, bu
gün incidi getdi
Çox vaxt sevdiyin səs, məhəbbət bəslədiyin
obraz haqqında qəlbindəki əsl duyğuları yaza
bilmirsən. Bəlkə də ayrı-ayrı fikirlər səsləndirə
bilərsən, ancaq qələm götürüb
duyğuları, düşüncələri səfərbər
etmək bəzən mümkünsüz olur. Görkəmli muğam ifaçısı,
Qarabağ muğam məktəbinin nadir səsə malik
nümayəndəsi Qədir Çərkəz oğlu
Rüstəmovun ölüm xəbərini eşidəndə
də bu hissləri keçirdim. Bilmədim
nə yazam, sadəcə ürək ağrısıyla
pıçıldadım; Qədir də bu dünyadan
keçdi. Köçdü demədim, bəlkə
də başqaları haqqında köçdü demək
olar, ancaq Qədirin haqqında heç vaxt bu ifadəni işlətməyə
dilim gəlməz. Çünki Qədir sənət
aləmində elə bir yol açıb ki, ona öldü
köçdü demək olmaz. Onun bundan
sonrakı həyatı xalqın ürəyində, qəlbində
yaşayacaq.
Bu böyük xalq sənətkarının
ölümü ilə dünya bir qədər
yazıqlaşdı, çünki dünyanın rəngi bir
qədər də soldu. Dünya özünün əlvan
səsləri içərisindən bəlkə də ən
qiymətlisini itirdi... Qədir Rüstəmov
xalq mahnılarının əvəzsiz ifaçısı
idi. Sanki o səs məhz xalq
mahnılarını ifa etmək üçün
doğulmuşdu, həyata gəlmişdi. Mən
hələ də inana bilmirəm, inana bilmirəm ki, o
ölüb. Fəqət axtardığım
bütün informasiya mənbələri bu acı xəbəri
təsdiqləyərək yazır: "2 aya yaxın
İstanbul "Acı badem" xəstəxanasında koma vəziyyətində
olan Azərbaycanın xalq artisti Qədir Rüstəmov bu
gün, yəni dekabrın 14-də 76 yaşında vəfat
edib" Kədərlidir... Ağlımız kəsəndən
öyrəşdiyimiz, istisinə, hərarətinə
qızındığımız səsin sahibini bir daha tapa
bilmərik. O da milyonlardan biri kimi torpağa qovuşacaq. Yəqin qədim müdriklər insanlığa
böyük töhfələr vermiş insanların
ölmünü xatırlayanda, "torpağın altı da,
üstü də sərvətlə doludur" qənaətinə
gəliblər.
Xalq şairi Məmməd
Araz dünyasını dəyişəndə qardaşım
Əlibala Zaloğlu "Mənim şairim öldü"
adlı məqalə yazmışdı. Elə
bilirəm hər kəs Məmməd Arazı
özünün şairi bildiyi kimi Qədir Rüstəmovu da
özünün xanəndəsi hesab edir və təəssüflə
"mənim xanəndəm öldü" deyir. Xalqın rəğbətini qazanmış
böyük xanəndə şəxsiyyəti və sənəti
ilə olduqca bənzərsiz idi. Onun
qeyri-adi dərəcədə səmimiyyəti hər kəsi
heyrətə gətirir və bu hədsiz səmimiyyət
çox vaxt hər kəsin onunla dil tapmasına mane olurdu.
Çünki ən adi bir sözdən Qədir
Rüstəmov həmsöhbətindən küsüb gedə
bilərdi.
1985-ci ildə
jurnalların birində "Qədir Rüstəmovla
atüstü söhbət" adlı geniş müsahibə
dərc olunmuşdu. Mən onda orta məktəbdə
oxuyurdum. Səhv etmirəmsə
yazının müəllifi yazıçı Seyran Səxavət
idi. Müsahibə böyük oxucu
marağına səbəb olmuşdu. Çünki
müəllif sənətkarlıqla xanəndənin səmimiyyətini,
özünün ifadə tərzi və yazı üslubunda ortaya
qoya bilmişdi.
Sonralar yazıçı -publisist
Aqil Abbasın da Qədirlə bağlı "Evləri
köndələn yar" adlı dəyərli povesti mətbuat
aləmində səs saldı...
Qədir Rüstəmov
haqqında gözəl sənədli filmlər də çəkilib.
"Üzeyir ömrü" (film, 1981) "Qədir Rüstəmov"
(film, 2001), "Memar" (film, 2006), "Bu səs Qədirin səsidir"
(film, 2007) və "Muğamat var olan yerdə..." (film, 2009) filmləri mədəniyyət xəzinəmizin
inciləri sırasındadır. Xanəndənin
ən məşhur mahnısı isə "Sona
Bülbüllər"dir. "Sona Bülbüllər"lə
Qədir Rüstəmov özünə abidə
ucaltmışdı. O abidə ki, xalqın mədəniyyət
tarixinə çevrildi.
"Sona
Bülbüllər" həm də muğam ustadının
daxili dünyasının rəsmidir desəm doğru olar.
Və o rəsm o qədər gözəl
çəkilib ki, mənəvi yaddaşımızda həmişə
xanəndənin obrazını dipdiri, canlı
yaşadacaqdır. Və təsadüfi
deyil ki, o mahnının sətirlərini mədəniyyətimizi,
incəsənətimizi sevən hər kəs əzbərdən
bilir.
Dəryada gəmim qaldı,
Biçmədim, zəmim qaldı,
Çox çəkdim yar cəfasın,
Mənə də qəmim qaldı
Ay sona Bülbüllər,
Ay saçı sünbüllər.
Məsələ
burasındadır ki, Qədirin ifasında bu sətirlər dil
açıb danışırdı. Mahnının
sözlərinin məna, məzmun, mahiyyət
çalarları o qədər böyüyürdü ki, sanki
oxuduğun yüzlərlə kitablar mövzusunu elə bu
mahnıdan, Qədirin yanğılı səsi ilə sehirli
bir təbiət nəğməsi kimi həyat hadisəsinə
dönərək ürəyimizə axan "Sona
Bülbüllər"dən alıb.
Qədir oxuduğu
bir çox xalq mahnılarının yalnız məzmununu
xalqdan almışdı. Amma onun donunu
özü biçmişdi. Heç kəs,
heç bir müğənni Qədiri təkrarlaya bilməz.
Hətta buna cəhd etsələr belə onlar daxilən Qədir
Rüstəmov ola bilməzlər. Çünki cismani və ruhani vəhdət hər
sənətkara qismət olan tale deyil. O
oxuduqlarını içdən yaşayırdı. Əks halda Mövlanə Füzuli qəzəllərini
Füzuli kədəri, Füzuli yanğısıyla oxuya bilməzdi.
İnsanı
böyük faciəsi, böyük dərdi ilə qabaq-qənşər
qoymaq, yaddaşı qanatmaq, deyək ki, parçalanmış
topqalarımızın - Arazın o tayının, bu
tayının dərdini yada salmaq, insanı düşünməyə
vadar etmək, onun yaddaşını hərəkətə gətirmək
Qədir istedadı üçün çətin deyildi.
Hər halda Qədir Rüstəmov istedadı
bir möcüzə idi. Və məncə
möcüzədən danışmaqla onu təsəvvür
etmək olmaz, möcüzə haqqında təsəvvürləri
yalnız insan xəyalında qura bilər.
Hələ
uşaqlıqdan Qədirin ifasında həssaslıqla dinlədiyim
bir xalq mahnısının misraları indi məni daha
çox kövrəldir.
Gedin deyin xan çobana
Gəlməsin bu il
Muğana
Muğan batıb nahaq qana
Apardı sellər Saranı,
Bir ala gözlü balanı.
Bu yerdə Qədir
haqqında ən şirin yazılardan birinin müəllifi Zəkurə
Quliyevanın ürəyinin qanı ilə yazdığı
fikirləri qələmimi saxlayır. Özünə
yer istəyir. "Apardı sellər Saranı"
mahnısından təsirlənən müəllif yazır:
"Haqsızlığa,
nahaq tökülən qanlara qarşı bir üsyan vardı
bu səsdə. Sanki bu, təkcə iki gəncin
nakam taleyindən yox, yurdumuzun otunun, çiçəyinin
nahaq qana bulanmasından, minlərlə gəncimizn
yarımçıq ömründən, düşmən əlinə
keçməmək üçün ölümünü
üstün tutub özünü sellərə-sulara qərq
edən ala gözlü qız-gəlinlərin acı taleyindən
bəhs edirmiş".
Qədir Rüstəmov
1935-ci ildə Ağdam rayonunda anadan olmuş, ustad xanəndə
Hacıbaba Hüseynovdan ilk muğam dərsləri
almış, sonralar Ağdamda təhsilini davam etdirmişdir.
Məlahətli səsi və özünəməxsus
ifa tərzi ilə xalq məhəbbəti qazanan Qədir
Rüstəmov zaman keçdikcə xanəndə kimi məşhurlaşmışdır.
Onun ifasında bir sıra muğam dəsgahları, rast,
cahargah, şur, zəminxarə və s. radionun qızıl
fonduna daxil edilmişdir. Qədir Rüstəmov
özünün böyük vətəndaşlığını
sözlərində ifadə edə bilməsə də,
oxuduğu mahnı və muğamlarda hərarətlə ifadə
edə bilirdi. Qarabağ həsrəti,
Qarabağ yanğısı, doğma yurd itgisinin
ağrısı onun səsinin ecazında hər kəsin sinəsini
dağlayırdı. Bir sözlə, Qədir
Rüstəmov yaralı könüllərin həmdəmi idi.
Qədir Rüstəmovun
qeyri-adi xarakter daşıyıcısı olduğunu bilirdik.
Ağdamlılar onunla bağlı maraqlı bir əhvalat
danışır: Bir gün Ağdamda bütün
küçələrdən öz səsini eşidən Qədir
bərk əsəbləşərək gedib
çıxır çayxanaya, camaatın gur olduğu bir yerdə
oradakıları o ki var danlayaraq deyir: "Ə, bəsdirin də,
nə qədər bu lenti oxudacaqsınız, yazıq deyil, bu
millət. Qardaş, istəmirəm hər
gün məni oxudub urvatdan salasınız".
Bu böyük sənətkarın
gözəl keyfiyyətlərindən biri də,
özünün təriflənməsini, təbliğ və
reklam olunmasını xoşlamaması idi. Ancaq buna baxmayaraq sənətə qiymət verən
xalqımız tərəfindən o layiqincə dəyərləndirilir,
sevilirdi. Bir sözlə, o, xalq sevgisiylə,
dövlət qayğısıyla əhatə olunmuşdu.
Xalq artisti adına layiq
görülmüş, şöhrət ordeni ilə təltif
edilmişdi. Ev-eşiyi, güzəranı, bir
sözlə, yaşayış səviyyəsindən gileyi yox
idi. Bütün bunları o, sənət
meydanında göstərdiyi şücaətlərə
görə qazanmışdı.
Bir dəfə televiziyada Heydər Əliyevlə
görüşünə baxırdım. Qədir
Rüstəmovun hədsiz səmimiyyəti dünyanın siyasət
nəhəngini də heyrətə gətirmişdi. Ən maraqlısı o idi ki, Qədir heç bir
daxili həyacan keçirmədən prezidentlə üzbəüz
söhbət edirdi. Hətta prezidentin
baxışlarından hiss olunurdu ki, o son dərəcə Qədir
Rüstəmovla ehtiyatla davranır ki, Qədir ən adi bir
sözdən inciyə bilər. Heydər
Əliyevin də bu məqamda böyüklüyü həmişə
olduğu kimi görünürdü. O, hər bir
böyük sənətkarın daxili dünyasını
oxuyur, qəlbini duyurdu... və bəlkə də Qədir
Rüstəmovu səsindən çox təbiiliyinə
görə sevirdi.
Təbiilik demişkən,
bir əhvalat da yadıma düşdü. Ölümündən
bir neçə ay qabaq Qədir Rüstəmovu paytaxtda bir
musiqi məclisinə dəvət edirlər. Görüşə vaxtında gələn xanəndə
ruhuna doğma olan sənətkarlarla ürəkdən
öpüşüb, görüşür. Bu sırada məclisdə iştirak edən bir
qadın müğənni ilə də (adamın üstə
Allah var, o da böyük sənətkardır)
görüşməli olur. Müğənniyə
yaxınlaşanda, görür ki, onun siması boyaların
içində itib. Çarəsiz Qədir Rüstəmov
"adam öpməyə yer də tapmır" - deyir.
Xalqın ürəyinin ən kövrək tellərini
ehtizaza gətirən Qədir Rüstəmov yeri gələndə
güldürür, yeri gələndə ağladırdı.
Bu sətirləri yazarkən iki oğlundan birini
şəhid vermiş Ağdamlı Xuduş dayı
qapımızı açır. Görəndə ki,
söhbət Qədir Rüstəmovdan gedir, heç nə demədən
telefonunun yaddaşına köçürdüyü Qədir
Rüstəmovun lent yazılarını səsləndirir... Qədir
nalə çəkir:
Ey dil nə dedin yarə, bu gün
incidi getdi.
Vurdu sinəmə yarə,
bu gün incidi getdi.
Buna səs demək
olmaz, axı hamımızın səsi var. Onunki İlahi səsdir,
Tanrının bizdən çox-çox ucalardan diqtə
etdikləridir.
Doğurdan da,
Qarabağın böyük mədəni irsinin
daşıyıcısı olan Qədir Rüstəmov səsi
kimi ölümü ilə də sinəmizi dağladı.
Bu əvəzsiz sənətkarın
ölümündən, bu böyük itgidən illər, əsrlər
qərinələr belə inciyəcək. Bütün
Azərbaycanın, küllü Qarabağın sevdiyi Qədir
Rüstəmovun səsini sözümün sambalı ilə
bu yazıya köçürə bilmədim. Fəqət nə
qəm onu bir nəfər, beş nəfər
sevmirdi, bütövlükdə xalq sevirdi. Təsadüfi deyil
ki, Qədirin qardaşı, gözəl tarzən Bəkir
Çərkəz oğlu Rüstəmovla bir sinifdə oxuyan,
73 yaşlı şəhid atası Xuduş dayı Qədir
Rüstəmovla təsəlli tapırdım, deyir: "Şəhid
oğlumun dərd-sərini yüngülləşdirmək
üçün Qədirin ifasında səslənən
mahnıları, təsnifləri, muğam dəsgahlarını
dinləyərdim. Doğrudur, bu zaman dərdimin
üstünə dərd gələrdi. Amma
bu dərd tamam fərqli idi. Ürəyimin
qabığını soysa da, ruhuma bir dinclik axardı. Dərk edirdim ki, mən insanam və bu dərdlərə
tablamalıyam, dözməliyəm". Qədir
Rüstəmov Qarabağ sevgisilə oxuyurdu. Seyidsiz,
Cabbarsız, Xansız qalan Qarabağ Qədirsiz də
qaldı. Qədir də Qarabağsız.
Xalq onu böyük
sevgiylə ikinci Fəxri xiyabana yola saldı. Mən inanıram ki, Qarabağ elə Qədirin
doğulduğu Ağdam işğalda olmasaydi xanəndə
öz vəsiyyətinə əsasən doğma yurdunda,
doğma dədə-baba ocağında torpağa
tapşırılardı. O yerdə ki, Qarqar
çayının nəğməsi eşidilsin, mehi duyulsun.
Qarabağ dərdi
çoxumuzun ürəyində yara açıb. Qədir Rüstəmovun yarası deşildi. Bizimki də nə vaxtsa deşiləcək.
Axşam xəbərlərini oxuyan diktor Qədir Rüstəmovun
ölüm xəbərini insafsızcasına söylədi:
"Bir daha Sona Bülbüllər oxunmayacaq" Biz "Sona
Bülbüllər"i hər zaman eşidəcəyik, Qədirin
lent yazıları qorunacaq, musiqi mədəniyyətimizin tərkib
hissəsi kimi nəsillər zaman-zaman bu səsin canlı
yaşadığı dövrə baş vuracaqlar. Qoy belə bir insanı əlimizdən
aldığına görə zaman utansın, tale utansın.
Fələklərə isə gücüm
çatmaz. Amma mövlanə Füzuli yeri
gələndə fələklərlə də
savaşarmış.
...Bütün hallarda əfsus. Qədir də keçdi, bu dünyanın pəncərəsindən o da baxdı. Baxdı və getdi.
Fariz
Çobanoğlu
Ədalət.-
2011.- 17 dekabr.- S.10.