ATA NİSGİLLİ MİSRALAR
...On
yaşlı bir uşaq nə duya bildi,
Ağladı...gözünü nə
yuya bildi...
Ata ölümünü bir
röya bildi,
Həyat, ya da ömür budurmu,atam?!
Təsirli
misralardır, lap adamın ürəyini nanə yarpağı
kimi titrədir. Eldar İsgəndərzadənin
"Mənəm, sənsən, bir də O..."
kitabının səksən doqquzuncu səhifəsində gətirdiyim
bu bənd "Həyat ya ömür?" şeirindəndir.
Poetik nümunə təkcə dünyadan nakam
köçmüş ata nisgilli misralardan ibarət deyil.
Şeir xeyirxah, qayğıkeş, daim el-oba dərdi-səriylə
yaşayan bir insanın obrazını canlandırır.
O səmimi şəxsi sağlığında bu sətirlərin
müəllifi də yaxşı tanıyırdı. Eldarın atası Xeyrulla Mirmənsim oğlu
1976-cı ilin 18 iyununda Lerikdə qəflətən ürək
çatışmazlığından dünyasını dəyişəndə,
bütün rayon matəmə batmışdı. Necə
deyərlər, el-obanın kisəsindən parlaq bir şəxsiyyət,
işıqlı bir insan getmişdi...
Onda Eldar kiçik məktəbliydi,
şeir yazmırdı, yalnız əzbərləyirdi. Savadlı, dərin erudisiyalı, həssas Xeyrulla isə
ədəbiyyatçı deyildi. İnşaatçıydı
o, kərpic-kərpic, daş-daş Bakıda, Lerikdə evlər,
inzibati binalar ucaldırdı. Ancaq gözlənilmədən
ömür sarayından bütün kərpiclər
sürüşüb düşmüş, haqqın dərgahına
qovuşmuşdu. Çox-çox sonra da Eldar bu hadisəni
unuda bilməmiş, o vaxtsız ata ölümünü həzm
etməyə çətinlik çəkmiş, ən nəhayət
misra-misra obrazlı sözün yanıqlı ruhuna hopdurmaqla təsəlli
tapmışdı:
Həyatı bilməyib, dərdə
baş əydim,
Həyatı
mən səndən öyrənməliydim...
Yüyürdüm öyrənim,
üz üstə dəydim,
Həyat, ya da ömür budurmu,
atam?!
Həqiqətən
on yaşlı uşaq üçün ata itkisi "bir
röyadır", acı yuxudur. Xoşbəxtlikdən,
tale Eldarı "üz üstə"
yıxılmış vəziyyətdə qoymadı, onun təcrübəsini
artırdı, qələmini püxtələşdirdi, qəlbinin
hərarətini, odunu-işığını
çoxaltdı və onu şair etdi. Özü
də yaxşısından. Həyatın özünəməxsus
sərt qanunu var: yıxılmaq olmaz, büdrəsən,
ayağa durmasan, qəddini düzəltməsən,
sınarsan. Dərdi də Tanrı çəkənə
verir, bəzən onun ağırlığı qamətini əysə
də, gözünü açır, səni mətinləşdirir,
bərkidir. Haqqında söhbət
açdığımız şair "Elə bilmişəm
ki..." şeirində həmin həyatı fəlsəfəyə
özünün poetik cavabını da hazırlayıb:
Dərdimi dilimlə deyə biləndə,
Elə bilmişəm
ki, dil açmışam mən.
Ağ saçı baharın
çiçəyi bilib,
Elə bilmişəm
ki, gül açmışam mən.
Eldar bir şair kimi nə qədər
köhnə mövzularına sadiq qalsa da ("Bu torpaq",
"Qarabağım", "Daha", "Xocalı
ağısı", "Bulud", "Ay baba", "Sirli
dərd", "Qərənfil", "Bu qaya, bu
daş", "Lalələr", "Sözüm",
"Anamın arzusu", "Təbiət
çağırır" və s.) sözə yanaşmada,
müraciətdə bir o qədər yenidir. Hər
bir misrası, hər bir sətri belə poetik təfəkkürünün
süzgəcindən keçir; "Daşam, qopmuşam mən
sal qayalardan" söyləməklə köksündə
doğulub boya-başa çatdığı yurdda
"yamyaşıl ağac olmağa" hazırlaşır.
Bu şair-vətəndaş
hazırlığı min cür əzab-əziyyətdən,
ağrı-acıdan keçir. Çünki
Vətən parçalanıb, sinəsində Qarabağ boyda
şırım açılıb. "Bir
vaxt burda Xan oxuyub, indi ölüm-qan qoxuyur, kim bizə meydan
oxuyur? Qoy dağılsın
dağım-dağım, nə gündəsən,
Qarabağım?" - sevginin
bütün çalarlarının mənzərəsini
oxucunun gözünün qabağına gətirir.
XX əsrin ikinci
yarısında Azərbaycan şeirinin ən böyük sərkərdələrindən
birinə - xalq şairi Məmməd Araza saysız-hesabsız
poeziya nümunələri ünvanlanıb. Bəlkə də Məmməd Araza yazılan bədii
nümunələrin sayı özünün əsərlərinin
sayından qat-qat çoxdur. Əlbəttə,
əsas şərt kəmiyyətdə deyil, bu, təbii
qarşılanmalıdır. Eldar da
böyük şairə dönə-dönə üz tutur.
Sağ ikən ürəklərdə
"Məmməd əmi" imicini formalaşdırıb heykəlləşən
Araz təxəllüslü ustada həsr olunmuş seçmələr
yüksək poetikliyi ilə başqalarının
yazdıqlarından fərqlənir. Müəllifin
ata-əmi niskilli misra və beytləri kitabda kifayət qədərdir,
mən bu kədərin hardan qaynaqlandığı barədə
sözümün başlanğıcında az-çox məlumat
verdim. "Ay bala" müraciətindəki fəryadı
isə Məmməd Əminin eyni harayı ilə təbii surətdə
üst-üstə düşür, dərd-dərdə,
nisgil-nisgilə, həyəcan-həyəcan, haray-haraya
söykənir.
Məmməd əmi, "dayan"
dedim, sənə mən,
Cavabında "oyan" dedin, mənə
sən...
Yalan dedi, yalan satdı Sənə
sən,
Ələ aldı, ələ
saldı Məni mən...
Bu dünya düzələn deyil,
ay baba!
"Mənəm, Sənsən,
bir də O" da "Dostluq-zirvə" adlı bir şeir
yer alıb. Şeirin,
başlanğıcından kiçicik bir qeyd var, sanki nəsrlə
verilmiş bu cümlə, bədii sözə keçmək
üçün bir açardır. "Mən əsl
dostluğu əmim, professor Əyyub İskəndərovla
jurnalistikamızın ağsaqqalı Nəsir İmanquliyevin
simasında gördüm..." Hər iki klassik
Azərbaycan kişisi böyük dərrakə, ağıl,
eyni zamanda, mərdlik, ziyalılıq mücəssəməsiydi.
Mən Lənkəranda, Lerikdə bu müdrik şəxsiyyətlərin
məclislərini izləmişdim, onların ikisini də
gözəl tanıyırdım. Nəsir müəllim
Əyyub Mirməsim oğlunu, o da ürək-qəlb dostunu
yaxşı tamamlayırdı. Aralarında
böyük yaş fərqi vardı, ancaq köklü-köməcli,
aristokrat Nəsir İmanquliyev qətiyyən bu fərqi sezdirməzdi,
təbiətcə çılğın, sərt Əyyubun
bütün söylədiklərinə dözür, onu sevgiylə
təmkinə çağırırdı. "Dostluq -
zirvə"-də iki nəhəng, millətinə örnək
ola biləcək şəxsiyyətlərin
surətləri söz-söz hörülüb, misraların
yaxasına düzülüb.
Bir-birinə dost dedilər,
Çörəyi
halal yedilər.
Iki deyil, bir idilər,
Əyyub əmim, Nəsir
əmim.
...Ürək, dərdin-qəmin nədi?!
Həzin, kövrək xatirədi...
Dostluğa bir abidədi -
Əyyub əmim, Nəsir
əmim.
Yeri gəlmişkən,
bu, günlərdə bütün Azərbaycan ictimaiyyəti
görkəmli jurnalist-pedaqoq, diriykən məktəb
yaratmış Nəsir İmanquliyevin yüz yaşını
qeyd edir. O tədbirlərə mən də
qatılmışam. Haqqında çəkilən
sənədli telefilmdə, şəkillərdə 1987-ci ildə
dünyasını cavankən dəyişmiş Əyyub
İskəndərovu da Nəsir müəllimlə birgə
dilsiz kadrlarda müşayiət eləmək
mümkündür. Bir epizodu
xatırlayım. Nəsir müəllim
"Bakı-Baku" qazetlərinin baş redaktoru olarkən də,
təqaüdə çıxandan sonra da Cənub bölgəsi
ilə, mərhum dostu Əyyub İsgəndərovun
övladları ilə, böyük qardaşı Hacı
Şamillə əlaqələrini bir an kəsmir, onlara
qayğısını əsirgəmirdi. Əyyubun
böyük oğlu Elşadla isə əməlli-başlı
dost olmuşdu. 1996-ci ildə Lerikdə
"Ziyalı günü" adı altında böyük tədbir
keçirilirdi. Lerikin o vaxtki icra hakimiyyətinin
başçısı Novruz Novruzov (indi Şabranın icra
başçısıdır) böyük hörmətlə
mərasim iştirakçılarına ustad jurnalist-pedaqoq Nəsir
İmanquliyevin də tədbirdə iştirakını
vurğuladı və ilk sözü ona verdi.
O, üzünü cənuba tərəf uzanan dağ silsiləsinə
tutdu və dedi: "Mən də bu yerlərdənəm, o
dağlardan azca o yandan", sonra boğazımı qəhər
boğdu, nə fikirləşdisə, ustalıqla duzlu-məzəli
zarafatlara keçdi...
Bir ata boylanır məzar
daşından,
Bilirəm, heç kim
bu baxışı duymur...
Mənim gözlərimin yaş
ağrısı var,
Nədəndir, kimsə
bu yağışı duymur.
Mən bu dağ önündə
şam tək yanırdım,
Ürəyi göynəyir
soyuq daşın da.
Boynu büküklüyə elə
öyrəşdim,
Mən tər bənövşəyəm
məzar başında.
Şair "Xoş günün dərdi" şeirini böyük qardaşı Elmana ünvanlayıb. Burda ənənəvi klassik heca şeirinin bütün tələbələrinə sədaqətlə riayət olunub; ancaq məsələ təkcə forma ilə bitmir. Əsas obrazların, epitet və metaforaların bəndlərdə ustalıqla yerləşdirilməsində, onların şairanə, təkrarsız istifadəsindədi. Eldar "Göz yaşlarıma" başlığı ilə xeyli şeir yazsa da ortaya qoyduqlarında hədər sızıltı, yersiz göz yaşı azdır, demək olar yoxdur. Xüsusən də misal çəkdiyim iki bənddəki sonuncu iki misra tapıntıdır. Ustad ozan-aşıq məktəbinin ən kamil nümayəndəsi Qurbanıdən tutmuş çağdaş şairlərimizəcən bənövşənin boynubüküklüyü barədə yüzlərlə poeziya nümunələri var. Eldarın bənövşəyə müraciəti isə özünəməxsus müraciətdir.
Sevgi-məhəbbət notları üstə köklənmək, keçmiş şirinli-acılı günlərin həsrətiylə alışıb-yanmaq, o xoşbəxt çağların nostalji hissləriylə yaşamaq bütün söz əhlinin sanki "peşə" vərdişidir. Eldar dostluqdan,uşaqlıq-gənclik yaşlarından, əbədi məhəbbətdən yazarkən ("Ucalıq", "Xalqım", "Eşqin fəsilləri", "Bir anın hökmü", "Həsrət nəğməsi", "Sevənlər", "Düşmüşəm" və s.) əndazəni itirmir, qətiyyən eyforiyaya qapılmır. Bədii sözü özününküləşdirir, fikirlərini hiss və duyğularının odunda cilalayır, ən yaxşılarını bişirib-düşürür, qazandan çıxarıb süfrəyə halal malı kimi qoyur. Və bu təmiz süfrəyə əl uzadırsan, görürsən, şairin qəlbinin və beyninin məhsulu həqiqətən dadlı-tamlıdır, boyat deyil.
Şair hansısa bir nadan əğyara sərrast surətdə tuşladığı misralarla belə cavab verir:
...Sən bu məhəbbətə sahib olmusan,
Mən bu məhəbbətdə döndüm qonağa.
("Bir neçə söz")
Eldarın təbirincə, "mənim ki, kölgəmdə, sərinlik yoxdu, yanıram, kölgəmə məndən od yağır, çünki bir anın hökmüylə gələn məhəbbət, gör neçə illərdi yağır üstümə" deyim tərzi, obrazlı deyim tərzidir. Müəllif şeirlərinin birində ("Gözünü çək") uğursuz məhəbbətinin taleyinə acıyır və təsəllini də özü-özünə verməklə rahatlıq tapır: nəm olmaqdan gözünü çək.
Xalq deyim tərzində bol-bol istifadə yazıların ümumi ruhuna bir şirinlik qatır.
Səriştəli və istedadlı naşir Akif Dənzizadə Eldarın şeirlər toplusuna xüsusi tərtibat verib, sanki hər şeir bir ayrıca qəlib, ölçü-biçi daxilindədir.
Tanınmış şair, dramaturq Camal Yusifzadə isə "Mənəm, Sənsən, bir də O"-ya "Göz yaşına salam olsun!" adlı bitkin giriş sözü yazıb. Orda deyilir: "Eldar İskəndərzadə "içinə ağlamağı", mənəvi dünyasını içində daşımağı və onu poeziyaya çevirməyi bacarır. Göz yaşına salam olsun!!!"
Salam Allah kəlamıdı. Mən də kiçik qeydlərimin yekununda özünəxas poetik nəfəsi olan şair Eldar İskəndərzadənin yeni kitabını salamlayıram. Qoy oxucu qəlbinin bütün qapıları müəllifin söz yaradıcılığının üzünə açıq olsun!
Ağacəfər
Həsənli
Ədalət.-
2011.- 23 dekabr.- S.6.