BALABANIN SAHİBİ
KİMDİR?!
Bir yazmışdıq, Bir də yazaq.
Çox kasıb və əfəl
kişinin var-dövlətdən madar bir eşşəyi
varmış. O, ulağı minib meşəyə gedir.
Meşənin ənginliyində kimsə olmayan yerdə kəndlinin
ürəktutması baş verir, huşu bədəndən
çıxır və yıxılır. Bir müddətdən
sonra onun huşu başına cəm olur. Ətrafa baxıb
görür ki, ac canavar ulağın gödənini
sökür. O, köksünü ötürərək: -Ay
Allahın vəhşisi, sahibi ölmüş heyvan
tapıbsan, sök gödənini...
Mən də elə o əfəl
kəndli günündəyəm. Böyük sərkərdə
Əmir Teymur dediyi kimi: - "Çox qəddar, zalım, iki
üzlü, xəyanətkarlıqdan həzz alan... bu
xüsusiyyətləri ilə birgə doğulan ermənilər
millətimizin ən qədim, dinləyicisini məftun edən
balabanına sahib çıxıblar.
İrəvandan Amerikaya
qədər haray çəkib deyirlər ki, bəs deməzsənmi
balaban ermənilərin çox qədim alətidir. Azərbaycanlılar
balaban ifasını bizdən öyrəniblər.
Başlayıblar,
dünyanın hansı məkanında erməni var, orada
balaban ifaçılığını tədris etməyə.
Üstəlik, balaban fiqurunu da binanın önünə həkk
ediblər. Vətən övladı kimi bu ədalətsiz
böhtana, şərə əndişələnirəm. Ona
görə də bu ədalətsizliyə qarşı səsimi
qaldırdım, ("Asta çal balabanı". "Ekspress"
qəzeti may, 2002) soydaşlarımızı balabana
"qahmar" çıxmağa səslədim. Əksinə
oldu, balabana nəinki "qahmar" çıxmaq, hətta
balabanın səhnədə, tele-radio kanallarında
sıxışdırılması ardıcıl davam etdirildi.
Məhz ona görə o
kasıb, əfəl, tənha kişini yada saldım və
köksümü ötürərək: -Ay şarlatan
qonşular, müdafiəsiz alət görübsünüz,
danışın, istifadə edin istəldiyiniz qədər, hələlik
zalım zəmanə meydanı sizə verib. Hər halda o alətin
əsl sahibləri gec də olsa sizin ağzınızı
yummaq üçün hərəkətə gələcəklər.
Bu ulu alətin hamı tərəfindən
sıxışdırılmasını demək ədalətsizlikdir.
Xalq çalğı alətləri ansambllarının,
orkestrlərin tərkibində balaban öz hüquqi yerini
tutur. Bəzən balabana "solo" ifası da verilir. Bu təəssübkeşliyə
sevinməmək olmur.
Bir nəfər mənə
danışdı ki, keçmiş zamanda böyük sənətkarımız,
cənnətməkan aşıq Əkbər Cəfərov
xarici ölkələrin birində ustad sənətkar, balabançı
Müseyibin müşayiəti ilə çıxış
edib. İfalardan bir neçəsini orada ingilis lentə
alıb. Son vaxtlar həmin adam
Bakıya gəlir. O, ustdları görmək istəyir. Cavabında ona deyiblər
ki, aşıq Əkbər dünyasını
dəyişib, balabançı
Müseyib isə qocalıb və paytaxtdan 550 km aralı ucqar bir yerdə
yaşayır. İngilis məsafənin
uzaqlığını nəzərə
almadan Tovuza, balabançı Müseyibin
görüşünə gedir.
Sənətkarı ömrünün ixtiyar çağında sevindirir və ona hədiyyə verir. Əcnəbi vətəndaşın sənətə və sənətkara qarşı
olan hörmətinin qarşısında baş
əyməyə dəyər.
...Bu ilin oktyabr ayında
M.F.Axundov adına kitabxanada Azərbaycan Aşıqlar Birliyinin
tədbiri keçirilirdi. Bir neçə nəfər
aşığın ifasını da dinlədik.
İfasını tamamlayıb, zalda əyləşən,
istedadlı ifaçı bir aşıqdan soruşdum: - Ustad, son
illər niyə balabanın müşayiəti olmadan oxuyursan?
Nə baş verib belə?
O, köksünü
ötürüb dedi: - Ağsaqqal, elə güman edirsiz ki, bu
mənim ürəyimdəndir? A kişi, dərd bir olsa nə
var ki, onu yarı bölərsən heç olar. YUNESKO-nun tədbirinə
balabançıları buraxmırdılar. Gücbəla ilə
bir balabançı aparıldı.
Aşıq bu sözləri
elə-belə yox, ürək yanğısı ilə
söyləyirdi.
Oxucuların nəzərinə
çatdırmaq istəyirəm ki, balabana qarşı bu biganəlik
nə bu günün, nə də dünənin işi deyil. Bu
neçə illərin əks təbliğatıdır. Azərbaycan
radiosunun "Sarıtel" verilişində (keçmiş
olsun, indi fəaliyyətini dayandırıblar) on beş ildən
artıq bir müddətdə balabana meydan verilmədi.
İctimai telekanal
mövcud olduğu gündən onun baryerini balabançı
adlaya bilməyib. Hər həftə də bunun şahidi oluruq.
Çox güman ki, bu baryeri bundan sonra da adlayan
balabançı olmayacaq. Çünki söz kişi
sözüdür, o da bir olar.
Balabanın qədimliyini,
milliliyini ermənilərə sübut etmək
üçün 5-6 nəfər nəzəriyyəçinin
teleradio kanallarında çıxış etməsindən
bir şey hasil olmaz. Bunun üçün balabana yenidən
meydan vermək lazımdır. Belə bir geniş fürsət
bu yaxınlarda araya çıxmışdı. Bu
aşıqların Azərbaycanda keçirilən beynəlxalq
festifalı idi. Bu tədbirdə aşıqlar sözləri
balabanın müşayəti ilə ifa etməli idilər.
Balabançıların
kollektiv ifasına, "solo" ifalarına yer vermək
lazım idi. Bir sözlə, bu sənət sahiblərinə
meydan və sərbəstlik vermək vacib idi. Nə
gördük?
Tam əksini. Sənətə
gəldikləri gündən bir dəfə də olsun
balabanın müşayiəti olmadan saz çalıb, söz
oxumayan Qazax, Ağstafa, Tovuz, Şəmkir ustad
aşıqları balabanın müşayiəti olmadan
festifalı başa vurdular. Bu olaya millətlərin
ifaçı nümayəndələri şahid oldular. Bu da
balabana qarşı əks təbliğata bir nümunədir.
İctimai yerlərdə
görüşüb, hal-əhval edən minlərlə
insanlar bu olayı təəssüf hissi ilə yada
salırdılar, təəccüblənirdilər. Hamını
eyni sual düşündürürdü: - Bölgənin
ustad aşıqlarına bu təpki görünür çox
yuxarıdan gəlib. Ona görə də adları ilə fəxr
etdiyimiz ustad aşıqlar bu təpkiyə duruş gətirə
bilməyiblər. Amma bunun asan bir yolu vardı. Təpki
qarşısında mütiləşmiş bu sənətkarlar
azacıq başlarını yuxarı qaldırıb Gədəbəyə
baxsaydılar, orada təpkiyə əhəmiyyət verməyən
ustad aşıq İsbəndiyarı görərdilər. O
vaxt balabanı hər bir aşığın yanında
görərdilər. Balabançıların kollektiv və
"solo" ifaçılarından zövq alardılar. O
vaxt təpkiyə yox, haqqa, ədalətə, qulaq
asardılar. Ulu sənəti gözdən salmazdılar.
Bakı şəhərində,
getdiyim rayonlarda bu mövzunun ayaqüstü müzakirəsi hələ
də gedir və gedəcəkdir də.
Bu davamlı söhbətlərdə
sual eyni olur: - Görəsən, balaban kimi qədim və
sevimli musiqi alətini kim hörmətdən saldı? Görəsən,
balabanı sahibi olduğu əvvəlki meydanına
qaytaracaqlarmı? Görəsən, keçmiş dövlət
quruluşunda orden, medal və fəxri adlar almış ustad
balabançıların, onların yetirmələrinin
sındırılmış könlünü kim alacaq?
Ağa Məhəmməd
Ədalət.- 2011.- 4 fevral.- S. 6.