1905-1906-cı illərin
erməni-azərbaycanlı münaqişəsi "Difai"
partiyasının yaranmasının
əsas səbəbi kimi
(Əvvəli ötən saylarımızda)
Müəllif bu
kitabında erməni millətçi təşkilatlarının
terrorçu fəaliyyətinə cavab olaraq Azərbaycanda ilk
milli təşkilat "Difai" (Müdafiə)
Partiyasının yaradılması və fəaliyyəti
tarixi tətbiq edilir. Ən müxtəlif mənbələrdən
cəlb edilmiş zəngin faktiki materialın təhlili və
ümumiləşdirilməsi əsasında bu mövzunu
ideoloji ehkamlardan və milli-subyektiv baxışlardan
asılı olmadan işıqlandırmağa cəhd
edilmişdir. Əsərdə "Difai"nin fəaliyyəti
erməni-azərbaycanlı ziddiyyətlərinin
yaranmasının ilkin tarixi şərtləri və səbəbləri
fonunda nəzərdən keçirilir. Çar
Rusiyasının XVIII əsrin birinci rübündən
başlayaraq Cənubi Qafqaza hərbi-siyasi ekspansiyası bu
ziddiyyətlərin əsasını qoymuşdur. Həmin
siyasətin həyata keçməsində erməni amilinə
imperiyanın regionda sosial dayağı və müsəlman
dövlətləri olan Türkiyə və İrana
qarşı mübarizə xristian forpostu rolu
ayrılırdı. Məhz bu siyasət nəticəsində
XX əsrin əvvəlində erməni-azərbaycanlı
ziddiyyətləri kuliminasiya nöqtəsinə çataraq,
açıq qanlı qarşıdurmaya çevrilmişdir. Azərbaycanlı
əhalinin erməni terrorundan qorunmasında "Difai"
Partiyasının rolunu obyektiv və əsaslandırılmış
şəkildə işıqlandırılması zərurəti
müasir dövrdə bu araşdırmanın əhəmiyyətini
və aktuallığını şərtləndirir.
Cənubi Qafqazda erməni-azərbaycanlı
antaqonizmi uzun dövr ərzində inkişaf etmiş, XIX əsrin
axırları - XX əsrin əvvəllərində dini və
mədəni ziddiyyətlər çərçivəsindən
çıxaraq mürəkkəb və çoxşaxəli
problemə çevrilmişdir. Tarixçilərin əksəriyyəti
bu fikirlə razılaşır ki, həmin dövr ərzində
ermənilərin Rusiyanın hakim dairələrinin himayəsi
altında olan imtiyazlı qrup kimi qəbul edilməsi ilə
yanaşı, iqtisadi və sosial münasibətlər də
onların azərbaycanlılarla münasibətlərini təyin
edən mühüm amillər idi.
Əvvələn, XIX əsrin
ikinci yarısında təşəkkül etməyə
başlamış Azərbaycan burjuaziyası həm maliyyə
baxımından, həm də özlərinin Rusiya və beynəlxalq
kapital ilə əlaqələrinə görə məlum səbəblərdən
imtiyazlı erməni burjuaziyasından zəif idi. Azərbaycanlı
kapitalistlərin əksəriyyəti sahibkarların birinci nəslinə
mənsub idi. Onların öz həyat tərzinin çox cəhətlərinə
görə əvvəllər mənsub olduqları təbəqənin
ənənələrinin hələ də təsiri altında
idilər. Azərbaycanın iqtisadi inkişafı qeyri-müntəzəm
cərəyan edir, sənaye isə əsasən Bakıda və
bəzi qəza mərkəzlərində çox zəif
formada cəmləşmişdir. Buna görə də milli
burjuaziya əsasən Bakıda formalaşır, ölkənin
bir sıra bölgələri və rayonları bu prosesdən
kənarda qalırdı. Lakin hətta milli burjuaziya təbəqəsinin
formalaşdığı hədlər daxilində də onun
mövqeləri kifayət qədər möhkəm deyildi və
başqa milli qrupların, ilk növbədə erməni
burjuaziyasının təzyiqi daim hiss edilirdi. Bu fikri təsdiqləmək
üçün rəqəmlərə müraciət edək.
Belə ki, XX əsrin əvvəllərində Bakıda
mövcud olan 167 neft şirkətindən yalnız 49-u və
ya 29,3%-i, özü də əsasən kiçik
ölçülü şirkətlər azərbaycanlıların
əlində olduğu halda işləri uğurla gedən erməni
ailələri - mirzoyevlər, qukasovlar, mayılovlar,
lianozovlar, aramyanslar, tavetosyanlar, mantaşevlər və
başqaları iri və orta müəssisələrin 55-nə
və ya 32,9%-nə nəzarət edirdi. Ümumi neft
hasilatında Azərbaycan firmalarının xüsusi çəkisi
cəmi 3,2% təşkil edirdi. 1900-cu ildə Bakı quberniyası
ərazisində fəaliyyət göstərən 115 sənaye
şirkətindən 29%-i ermənilərə və yalnız
18%-i azərbaycanlılara məxsus idi. Şərabçılıq,
balıq emalı, tütünçülük, un dəyirmanları,
çəltiktəmizləmə istehsalatı,
Naxçıvan duz mədəni kimi sahələrdə erməni
kapitalı Azərbaycan kapitalı ilə müqayisədə
daha güclü mövqeyə malik idi. İşçi
qüvvəsində də oxşar vəziyyət
müşahidə olunurdu. Bakıda bütün əməkçilərin
17,5%-ni təşkil edən ermənilər yüksək
ixtisas tələb edən vəzifələrin 25%-ni tuturdu,
halbuki aşağı maaşlı, ixtisassız fəhlələrin
əsas hissəsi (70%-dən çoxu) müsəlmanlar - azərbaycanlılar,
ləzgilər, farslar və Volqa tatarları idi. Onların
ümumi sayının 4,83%-i bu təbəqəyə aid idi.
Ermənilər həm də Zaqafqaziyada urbanizasiyaya ən
çox meylli xalq idi - onların 39%-i şəhərlərdə
yaşayırdı.
İqtisadi amillərə
onu da əlavə edək ki, senator Kuzminskinin
yazdığı kimi, müsəlmanların dilinə, dininə,
adət və ənənələrinə qarşı lap əvvəldən
ən yabançı, heç bir assimilyasiyaya uyğun gəlməyən
və əllərinə silah götürüb öz
xüsusiyyətlərini qorumağa meylli xalq kimi etimadsız
münasibət yaranmışdı və bu münasibət
davam edirdi. Hökumətin müsəlmanlara bu münasibəti
əsasən ermənilərin fəaliyyətinin nəticəsi
idi və onların (ermənilərin. - Müəllif) Cənubi
Qafqazda üstün mövqe qazanmalarına əlverişli
şərait yaratmışdı.
İkincisi, Azərbaycan
ruhanilərinin yuxarı təbəqəsi, həmçinin
patriarxal müsəlmanların nəzərində
böyük nüfuz sahibi olan mülkədar-bəylər
ümumiyyətlə, inqilabi sarsıntılarla
maraqlanmışdılar. Milli ideya onların şüuruna
hakim kəsilməmişdi. Onlar hadisələrə daha realist
mövqedən yanaşır və belə hesab edirdilər ki,
çar hökumətinin bütün mürəkkəbliklərinə
baxmayaraq, nəticəsi məlum olmayan çaxnaşma və
üsyanlardansa, hər halda bu hökumətlə yanaşı
mövcud olmaq yaxşıdır.
Üçüncüsü,
müsəlman ruhanilərinin strukturunda Eçmiədzini və
katolikosun hakimiyyətini azacıq da olsa xatırladan təşkilat
yox idi. Bu vəziyyətin səbəbləri bir tərəfdən
islamın daxili cərəyanlarının (sünnilik, şiəlik)
tərəfdarlarının tarixi ziddiyyətləri ilə əlaqədar
idisə, digər tərəfdən bu, çar hökumətinin
müsəlman ruhanilərinə münasibətdə
yürütdüyü siyasətin nəticəsi idi. Hakimiyyət
bu siyasəti müsəlman regionlarında rus siyasətinin
mühüm obyekti və vasitəsi hesab edir, buna görə də
həmişə bu məsələyə diqqət yetirirdi. Hökumət
bunu nəzərə alaraq, müsəlman ruhaniləri
mühitində korporativ ruhun möhkəmlənməsinə hər
vasitə ilə müqavimət göstərirdi. 1872-ci ildən
Cənubi Qafqazda şiə və sünni müsəlmanların
işləri üzrə iki ayrıca idarənin rəsmən
mövcud olması, din xadimlərinin dövlət
qulluqçularına çevrilməsi buna ən yaxşı
misaldır. Həmin idarələr din xadimlərini əslində
dövlət qulluqçularına çevirmiş və şəriət
məhkəmələrinə faktiki son qoyulmuşdur. Başda
müfti və şeyxülislam olmaqla iki ruhani idarəsinin
yaradılması ruhanilərə nəzarəti gücləndirməklə
yanaşı sünni-şiə ayrıseçkiliyini gücləndirmək
məqsədi güdən ənənəvi imperiya siyasəti
idi. Bu siyasət şiə və sünni məzhəbi
müsəlmanların mədrəsələrdə də
ayrı-ayrılıqda təhsil almalarına tətbiq edilirdi.
Hökumət Türkiyədən və İrandan yadelli
ruhanilərin ölkəyə gəlməsinə mane olurdu. Bu
məsələ ilə əlaqədar rəsmi mövqeyini
ifadə etmiş canişin Vorontsov-Daşkov qeyd etmişdir ki,
bu yadelli mollalar öz moizələrində əhaliyə
antirus ideyaları təlqin edirlər. Buna görə də,
onun fikrincə, mollaları rus təhsil müəssisələrində
öyrətmək lazım idi ki, onlar rusların
ağalığına və hakimiyyətinə qarşı
yönəlmiş ideyaları yaymaq əvəzinə hakimiyyətin
əlində vasitə olsunlar.
Nəhayət, hakimiyyət
orqanları müsəlman əhali arasında ruhanilərin fəaliyyət
dairəsini imkan daxilində məhdudlaşdırır,
nüfuzlu ruhanilərin maddi maraqlarını hökumətə
qulluq etməklə birləşdirmək yolu ilə onları
hökumətdən bilavasitə asılı vəziyyətə
salmağa çalışır, ruhanilərə və ruhani
müəssisələrə ciddi nəzarət tətbiq
edirdi. Ümumiyyətlə, deyə bilərik ki, çarizm
öz məqsədlərini reallaşdırmaq
üçün xalq arasında kifayət qədər
nüfuza malik olmayan, müstəmləkəçiliyə
qarşı mübarizəsində birləşdirici, yaxud
heç olmasa fəal rol oynaya bilməyəcək müti
ruhani təbəqəsini yetişdirməyə nail olmuşdu.
Müsəlman ruhanilərindən
fərqli olaraq Eçmiədzin əsrlər boyu ermənilər
üçün dövləti əvəz etmişdi. O, təkcə
dini başlanğıcın deyil, həm də əsasən
milli erməniliyin rəmzi, ermənilərin sosial mövqeyindən
və siyasi oriyentasiyasından asılı olmayaraq
böyük ümidlər bəslədiyi cəlbedici mərkəz
idi. Erməni teokratiyasının rolunu Veliçko daha dəqiq
qiymətləndirmişdir: "Uzun əsrlər boyu ermənilərin
mərkəzi orqanı ayrıca bir forma kəsb edən,
yarımgizli dövlətçilik rəmzi olan erməni
teokratiyası olmuşdur və indi də belədir. Zahirən
kilsə olan bu teokratiya mahiyyət etibarilə ilk növbədə
gizli siyasi vəzifələri çox vaxt dini vəzifələrindən
üstün tutan "milli" müəssisədir. Əlbəttə,
məbəd kimi deyil, ümumi məqsədlər ətrafında
birləşən ermənilərin toplusu olan bu kilsə əksər
hallarda gah birja, gah da siyasi və başqa məqsədli
müşavirələr keçirilən yerdir. Beləliklə,
Eçmiədzinin əsas fəaliyyət istiqaməti təkcə
dini mərasimlər deyil, həm də siyasi fəaliyyət
olmuşdur.
Dördüncüsü,
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda milli birlikdən
daha çox dini birlik barədə söhbət aparmaq
olardı. Azərbaycan etnosunun xeyli hissəsi özünü
türk etnik sosiumu ("millət") olmaqda daha çox
müsəlman birliyi ("ümmət") kimi dərk edirdi.
Digər tərəfdən azərbaycanlı əhalinin
geniş kütlələri uzun illər boyu ermənilərdən
fərqli olaraq geniş əhatəli millətçi təşviqatla
ehtiva edilməmişdi. Buna görə də XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan etnosu üçün etnik-siyasi konsoldiasiya səviyyəsinin
nisbətən aşağı olması səciyyəvi hal
idi, çünki dini və regional mənsubluq hissələri
etnik identifikasiyadan daha güclü idi. Bu vəziyyət Azərbaycanın
tarixi inkişafının xüsusiyyətləri - islamın
hökmranlığı və ölkədə siyasi birliyin
olmaması ilə şərtlənmişdir. Eyni zamanda yerli və
regional şüurdan ümumazərbaycan mənlik
şüuruna doğru təkamül, siyasi fəallığın
artması prosesi heç də müntəzəm deyildi.
XIX əsrin ikinci
yarısı - XX əsrin əvvəlinə aid
çoxsaylı rəsmi sənədlərdən
göründüyü kimi, 1905-ci ilin fevralında Bakıda
qanlı münaqişənin başlaması ərəfəsində
şəhərin azərbaycanlı əhalisi tərəfindən
ermənilərə qarşı fəallıq və inqilabi fəaliyyət
müşahidə olunmamışdır. Məsələn, hərbi
qubernatorun 1860-cı ilə aid hesabatında göstərilirdi
ki, Bakıda hamı muti, qeyri-adi əməksevər olması
ilə fərqlənir. Onlar, demək olar ki, heç vaxt
bayramları qeyd etmir, il boyu təsərrüfatla, arabalarda
ağır yüklər daşımaq və muzdlu işlərlə
məşğul olurlar. Müsəlmanlar arasında qarətçilik
yoxdur, cinayətlər nadir hallarda baş verir, lakin dini məsələlərdə
qonşu dövlətin təsiri altında fanatizmə
meyllidirlər. Bakı qubernatoru Kolbakinin 1869-cu il
üçün hesabatında deyilir: "Tatarlar hakimiyyəti
əzici, sərt və amansız bir qüvvə kimi başa
düşür, lakin ona ehtiram bəsləyirlər. Hakimiyyət
ədalətli olduqda, şüurlu şəkildə ona tabe
olurlar. İtaət göstərməmək hallarına az-az
rast gəlinir. Əksəriyyəti aza qane, xeyirxah, itaətkardır.
Öz həmməzhəblərinin xeyrinə xristianlara
qarşı yalandan şahidlik edə bilərlər, lakin bu hərəkət
üzürlü sayılır. Ayrı-ayrı şəxslər
tənbəllikdən qarətlərə meyl edirlər. Lakin
bu, müstəsna hallarda baş verir".
Nəhayət, 1905-ci
ilin qanlı fevral hadisələrindən az sonra Bakı
quberniyasında araşdırmalar nəticəsində
toplanmış məlumatlar əsasında
hazırlanmış hesabatda deyilir: "1902-1905-ci illərdə
Bakı rayonunda siyasi işlər üzrə yalnız bir
müsəlman cəlb edilmişdir" (həmin şəxs
"Hümmət" partiyasının banilərindən biri
olan Mirhəsən Mösümov idi. - Müəllif).
Senator Kuzminski təftiş
zamanı belə məlumatlar da əldə etmişdir ki, yerli
inqilabi təşkilatlar müsəlmanları inqilabi hərəkata
cəlb etmək üçün dəfələrlə cəhd
göstərmiş, lakin bu cəhədlərin heç bir səmərəsi
olmamışdı. Bəzi hallarda isə müsəlmanlar tərəfindən
müqavimətlə qarşılanmışdır. Məsələn,
1904-cü il aprelin 16-da və 17-də Bakı şəhərində
rus və Azərbaycan dillərində "müsəlman cəmiyyəti"
adından proklamasiya yayılmışdır. Müsəlman
kütlələrinin bu cür cəhdlərə münasibətlərini
izah edən və bütün millətlərdən olan fəhlələrə
ünvanlanmış bu proklamasiyada bəyan edilir ki, müsəlmanlar
hökumətə qarşı hər hansı nümayişlərdə
iştirak etmək istəmir və əgər buna onları
zorla məcbur etsələr, onlar açıq-aşkar
hökumətin tərəfinə keçəcəklər.
(ardı var)
Eldar Əzizov
Ədalət.- 2011.- 10 fevral.- S. 6.