Elçin Hüseynbəylinin
"Şah Abbas" romanı haqqında debat rəy
Oxuduğum hər bir tarixi bədii
əsərdə ilk axtardığım xüsusiyyət
müəllifin tarixi faktlara münasibətidir.
Çox təsadüf
olunur ki, yazıçı tarixi faktları təhrif edir, öz təxəyyülündə
yaratdığı hadisələrə
uyğunlaşdırır. Necə ki, Nizami
Gəncəvi Makedoniyalı
İskəndəri Azərbaycana
gətirmişdi. Halbuki
İskəndər nəinki
Azərbaycanda heç
Qafqazda belə olmamışdır. Ə.B.Haqverdiyevin
"Ağa Məhəmməd
Şah Qacar" pyesindən sonra tarixin az təhrif
olunduğu əsərlər
barmaqla sayıla biləcək qədərdir.
Məhz bu mövzuda yazılan əsərlərə bu gün ehtiyac daha çoxdur. Bu baxımdan "Rəqs edən oğlan",
"Balıq adam",
"İki nəfər
üçün oyun",
"Cənab XXI əsr",
"Yovşan qağayılar",
"Tut ağacı boyunca", "On üçüncü həvari-141-ci Don Juan" kitablarından tanıdığımız
Elçin Hüseynbəylinin
"Şah Abbas" romanı çox aktualdır. Əsər Azərbaycan tarixinin ən şanlı səhifələrini yazmış
Səfəvi dövlətinin
xarakteri olduqca ziddiyyətli şahı I
Şah Abbasın həyat və fəaliyyətindən bəhs
edir.
Tarixin hər hansı
dövrü və ya hər hansı bir şəxsiyyəti
haqda fikir yürüdərkən ilk növbədə həmin
dövrün ictimai siyasi mühitinə nəzər salmaq
lazımdır. Şah Abbasın hakimiyyətə gəldiyi
dövr Ərdəbil, Qaracadağ, Xalxal və Talışdan
başqa bütün Azərbaycan torpaqları Osmanlı
işğalı altında idi. Qızılbaş əyanları
silah gəzdirir, fitnə-fəsad törədir, hətta
dövlət işlərinə belə müdaxilə edirdilər.
Ölkə Osmanlılardan başqa Özbəklər və
Portegezlər tərəfindən də təhdid olunurdu.
Şah İsmayılın ölümündən I Təhmasibin
həddi-buluğa çatdığı dövrədək
harınlaşan mərkəzi hakimiyyətə tabe olmayan
qızılbaş əyanları, I Təhmasibin
ölümündən sonrakı I Şah Abbasın hakimiyyətə
gəldiyi 1587-ci ilə qədər onlar yenə də istədiklərini
edir, nizam-intizama cəlb olunduqda isə ya qiyam qaldırır,
ya da Osmanlılar tərəfə keçirdilər. Şah
Abbasın hətta doğma anasını belə qətlə
yetirən bu azğınları qətl etməkdə haqlı
deyildimi? Bir yandan da bunu beynəlxalq vəziyyət tələb
edirdi. İstanbul müqaviləsi bağlanandan sonra belə
osmanlılar səfəvilərin daxili işlərinə
qarışmaqda davam edirdilər. Ümumiyyətlə
müqavilədən əvvəl və sonrakı dövrlərdə
osmanlılar Şah Abbası heç müstəqil padşah
kimi tanımırdılar. "Onu Şərq vilayətlərinin
valisi adlandırırdılar". Müqavilədən
sonrakı ilk illərdə şah özü də
osmanlıları qıcıqlandırmamaq üçün hətta
ölkə daxilində gördüyü işlərin
hesabatını verirdi. Əsərdə oxuyuruq: "Şah
Abbas osmanlıları sakitləşdirmək üçün
özünün Herat səfərinə haqq qazandırır
"aldığımız 24 qalanın açarını
bir qızıl və gümüş sandıqda sultan həzrətlərinə
göndəririk. Çünki, qalalarımız və
özümüz padşahi-cahan həzrətlərinik.
Görünür ki, şah 1590-cı il müqaviləsinin
pozulmasından çəkinirdi". O ki, qaldı
Şahın öz atasını zindanda saxlamasına kor
şah həqiqətən də Vəramin qalasında
saxlanırdı, amma işgəncə altında yox. Bunu isə
şərait tələb edirdi. Çünki Səfəvi
dövlətinin başı üzərini almış
ölüm təhlükəsi birbaşa Məhəmməd
Xudabəndənin "xidməti"idi.
Tarixdən bəllidir ki
Şah Abbas Azərbaycan Səfəvi dövlətini
farslaşdırdı. Bir fakt da məlumdur ki, o Azərbaycanı
Fars Səfəvilər dövlətinə qatmaqdan da vaz
keçmədi. Lakin bir şey məlum deyil ki, o bu
addımı ölkəmizin bütövlüyü,
xalqımızın mənafeyi üçün edirdi, yoxsa
öz torpaqlarını genişləndirmək
üçün? Bir şey məlumdur ki, nə Şah Abbas, nə
də ondan çox sonra hakimiyyətə gələn Qacarlar
özlərinə Azərbaycanlı demirdilər. Doğrudur,
o, Azərbaycan adlı bir bəylərbəylik yaratdı.
Lakin o Azərbaycanın şimalını Osmanlılardan təmizləyib
bu bəylərbəyliyə qatsaydı, müstəqil Azərbaycan
dövləti yaratsaydı, bu gün onun nəticəsi necə
də gözəl olardı?.
Bəli, bu gün tarixi ədəbiyyatda
I Şah Abbası ən çox ona görə
qınayırlar ki, o. Azərbaycan Səfəvi dövlətini
farslaşdırdı, fars əyanlarını dövlət vəzifələrinə
irəli çəkdi. Lakin tarixə nəzər salsaq görərik
ki, bu proses hələ kor Məhəmməd Xudabəndənin
dövründə başlanmışdı. Onun fars
qızı olan arvadı Məhdi Ülya şahın acizliyindən
istifadə edib hətta dövlətdə şahdan sonra ikinci
vəzifə sayılan vəkil vəzifəsinə yüksəlmişdi.
Şah Abbas hakimiyyətə gələnə qədər bu
qadın bir neçə yüksək dövlət vəzifəsini
artıq farslaşdırmışdı. Bir yandan şah nəinki
yüksək dövlət vəzifələrini, hətta
şəxsi mühafizəsini belə qızılbaşlara
etibar edə bilmir, bu işdə xristian gənclərdən
ibarət qulamlardan istifadə edirdi.
Şah Abbasın
dövlət idarəçiliyində farslara meyl etməsi
hansı zərurətdən irəli gəlirdi? O, niyə ona
müxalif olan türk tayfalarına, xüsusən də Təkəlü
tayfasına qənim kəsilmişdi? "Şah Abbas
döyüşdə əsir tutduğu düşmənlərini
o şərtlə bağışlayırdı ki, onlar Əlinin
ali hakimiyyətini qəbul etsinlər və saqqallarını
qırxsınlar". Eyni addımı Osmanlılar da
atırdı. 1590-cı il İstanbul müqaviləsi imzalanarkən
Soltan Səfəvilərə ərazi iddialarından
başqa" şiə din xadimlərinin xütbələrində
Əli ilə yanaşı Əbubəkr, Ömər və
Osmanın xəlifəliyinin də qəbul olunmasını,
peyğəmbərin sevimli zövcəsi Aişəyə lənət
yağdırmamağı tələb edirdi". Qızılbaşlar
Osmanlıları, osmanlılar isə
qızılbaşları din düşməni
adlandırırdı.
Şah Abbas qatı
şiə idi. Elçin Hüseynbəyli yazır;
"Şahın etimad göstərdiyi Xəttat Mir İmad
şiələrlə sünnülər arasında
barış yaratmaq istədiyindən şahın əmri ilə
edam olundu".
Şəxsiyyəti
olduqca ziddiyyətli olan bu insanı biz gah gözlərini
qırpmadan onlarla adamı edam etdirən, gah da soyuqdan
donmuş bir uşağı atının çulu ilə
öz əlləri ilə büküb xilas edən yerdə
görürük. Müəllif şahın bütün mənfi
və müsbət keyfiyyətlərindən qüvvətli
bir təzad yaradır.
Şah Abbas Avropa ölkələrini
Osmanlılar əleyhinə qaldırmaq üçün
var-gücü ilə çalışırdı.
Bununçün o xristian missionerlərinə İranda sərbəst
fəaliyyət yaradacağını vəd edirdi.
"Xaçpərəstlər harda istəsələr torpaq
almaqda, ev tikməkdə, alver etməkdə sərbəstdirlər".
Şah Abbasın əksinə olaraq Osmanlılar isə
xristianlardan səfəvilərin əleyhinə istifadə etməkdə
o qədər də maraqlı deyildilər. Osmanlılar
Teymuraza cavab olaraq, "Səfəvilər osmanlılar ilə
dindaşdırlar. Şəriət öz
dindaşlarının üzərinə başqa dinin nümayəndələrini
göndərməyə, onlara müttəfiq olmağa,
yardım göstərməyə imkan vermir".
"Şah Abbasın
özü də osmanlılara nə qədər nifrət bəsləsə
də döyüşlərdə məğlub etdiyi
osmanlıları qovmazdı". Qaçan düşmənlərin
yolunu bağlamaq ədalətli şaha yaraşan iş deyil.
Onlar da Məhəmməd ümmətidir, qaçanları
qovmayın"- demişdi. "İki türk dövlətini
bir-birinə salışdırmaq Avropa ölkələrinin
çoxdankı arzusu idi. Onlar uzaq Avropadan belə bu iki
türk dövlətlərinin daxili işlərinə
qarışmağa çalışırdılar. İspan
kralı şaha yazdığı məktubunda bildirirdi ki,
"İran əmirülümərasının Bəhreyn
adaları və qalaları tutmaqdan rahatsızıq. Ümid
edirəm ki, bu xırda anlaşılmazlıq yoluna qoyulacaq və
təbəəliyimizdə yaşayan xaçpərəstlərə
və onların müəllimlərinə mərhəmətinizi
əsirgəməyəcəksiniz". Şah Abbas isə
bütün gücü ilə böyük babası Şah
İsmayılın vaxtında buraxdığı səhvi
islah etməyə, portuqaliyalıları Fars körfəzindən
uzaqlaşdırmağa çalışırdı.
Səfəvi-Osmanlı
müharibələri zamanı I Şah Abbasın əmri ilə
Azərbaycanda torpaqların yandırılması nəticəsində
min illər boyu xalqın böyük əziyyətlə əkin
üçün yararlı hala saldığı torpaqlar məhv
olur, su quyuları doldurulurdu. Qurbanlıq üçün toyun
və ya yasın heç bir önəmi yoxdur. Çünki
o hər ikisində kəsilir. Səfəvi-Osmanlı
müharibələrində də hansı tərəfin qələbə
qazanmasının əslində Azərbaycan üçün
heç bir əhəmiyyəti yox idi. Hər iki halda
torpaqlarımız tapdanır, əhali var-yoxdan
çıxır, öz doğma yerlərini tərk edirdi.
Çünki bu müharibələr Azərbaycan uğrunda
gedir, Azərbaycan ərazisində gedirdi.
Şah Abbas hərb
elminin bütün incəliklərinə dərindən bələd
olan görkəmli sərkərdə idi. Dövrünün
bir neçə görkəmli sərkərdələrinə
qalib gəlmişdi. Romanda oxuyuruq: "Bütün
Batını ayaqları altına qoyan Cığal oğlu Sinan
paşanı belə məğlubiyyətə uğrada bildi.
Məğlubiyyətlə heç cür barışa bilməyən
bu mətin sərkərdə zəhər içib
öldü. Ölümündən qabaq Osmanlı sərdarı
bircə söz demişdi: "O hamının axırına
çıxacaq". Çox güman ki, Sinan paşa
"O" deyəndə Şah Abbası nəzərdə
tuturdu". O, eyni zamanda çox müdrik idi.
"Gürcü knyazı Teymuraza qızıl piyalə
bağışlamışdı ki, kimin çörəyini
yediyini unutmasın". Mütaliəni çox sevən
Şah Abbasın kitabxanasında o dövrün demək olar
ki, bütün hikmətli kitabları toplanmışdı. Məhz
onun dövründə Azərbaycanda kitablar
qalınlığına, cildinin gözəlliyinə görə
deyil, mənasına və məzmununa görə dəyərləndirilirdi.
O ki, qaldı onun torpaqları yandırmasına bu zərurət
idi, hərbin tələbi idi. Fasiləsiz davam edən
osmanlı hücumları ona iqtisadiyyatı bərpa edib nizami
ordu yaratmağa imkan vermirdi.
Şah Abbası
qınayanlar ən çox diqqəti onun görkəmli
dövlət xadimlərinə, xüsusilə də Fərhad
xan Qaramanlının qətlinə yönəldirlər.
Müəllif yazır: "Fərhad xan səltənətin əsas
dayaqlarından idi. Onun rəyi olmadan hakimlərin təyini,
çıxarılması mümkün olmurdu". Naməlum
tarixçinin XVII əsrin əvvəllərində
yazdığı "Tarix-i Qezelbaşan" (
Qızılbaşların tarixi) əsərində Fərhad
xan haqqında oxuyuruq;" Yüksək "Övlad-Fərzənd"
ləqəbinə layiq görülmüş, heç bir
xoşbəxtin təsəvvür edə bilməyəcəyi
ali bir rütbəyə və möhtərəm bir mənsəbə
yetişmişdir. Kiçik bir qüsur üstündə bu
görkəmli dövlət xadimini başı kəsildi və
Herat bazarında nizəyə vuruldu".
Bu məsələyə
münasibətim belədir: Şah Abbas Fərhad xan
üçün nələr etməmişdi?
Çingizxanın imperiyasını bərpa etməyi
qarşılarına məqsəd qoyan özbəklər
Herata hücum edən zaman o, döyüş meydanından
qaçdı. Şah Heratı özbəklərdən təmizləyəndən
sonra Fərhad xanı yenidən ora hakim təyin etdi. O, isə
itaətdən boyun qaçırtdı və nəticədə
edam olundu.
Şah vergi
yığmaq üçün xüsusi qəddarlıqda məşhur
olan "Tacıböyüklər" adlanan dəstələr
yaratdı. Boyu uzun və iri cüssəli adamlardan yaradılan
bu dəstələr vaxtı ilə monqol baskakları kimi
xalqın içərisində vahimə yaradırdı. Lakin
bir sıra digər işlərdə olduğu kimi bu işdə
də Şah Abbasa haqq qazandırmaq mümkündür.
Çünki, osmanlıların fasiləsiz yürüşlərindən
qorunmaq, tez-tez baş verən iğtişaşları
yatırmaq üçün qüvvətli ordu, ordu
üçün pul, pul üçün isə vergiləri
vaxtında yığmaq zəruri idi.
Şah Abbası
qınağa çəkənlər dünən, bu gün
çox səbəblər göstərirlər. Məsələn,
doğma oğlunun ölümünə fərman verməsi,
Gürcü knyazı Laursaba tabe olub itaətə gələcəyi
təqdirdə Kürün cənub hissəsini ona verəcəyini
vəd etməklə Azərbaycan torpaqlarını hərraca
qoyması, vədinə naxələf olub 1612-ci il Sərab
sülhünə görə osmanlılara vəd etdiyi iki
yüz yük ipəyi onlara verməyib əvəzində
Venesiyadan odlu silah alması, xalqı öz doğma yerlərindən
köçürməsi (böyük Sürgün) və s. məhz
sonuncu hadisəni müəllif "tarixin qəmli
simfoniyası adlandırır".
Romanda oxuyuruq; Şah
Abbas bilirdi ki, xaçpərəstlər Şərqi
Gürcüstanda və Üçkilsədə yaşayan din
qardaşlarına yardım etmək istəyirlər. Amma
osmanlılar buna imkan vermirlər. Şah onlara vəd verməklə
xaçpərəstlərin dəstəyinə nail olmaq istəyirdi".
Və yaxud romandan digər bir sitat: "Şah Abbas Kartli
knyazı Simona Bərdəni osmanlılardan azad edəcəyi
təqdirdə Gəncə bəylərbəyliyinin bir hissəsini
vəd etmişdi".
Vəzifə təyinatı
zamanı əslində rüşvəti əvəz edən
"peşkəş" vergisinin alınması da məhz bu
gün "cənnətməkan" adı verdiyimiz bu
şahın "xidməti" idi. Onun həyata keçirdiyi
bütün tədbirlər Azərbaycan türklərinin hər
vəchlə özündən uzaqlaşdırmasına,
onları bir yerdən başqa yerə köçürməklə
iqlim dəyişikliyinə məruz qoyub qırmaq, fars
ünsürlərini ucaltmaq idi. "İran Aslanı"
adlandırılan (niyə Azərbaycan Aslanı yox?)
bütün bunları özü də başa
düşürdü. Əsərdə oxuyuruq: "Şah
Abbas qorxurdu ki, qəbri murdarlansın, onun üçün də
qəbrinin gizli saxlanmasını istəyirdi".
I Şah Abbasın həyata
keçirdiyi bütün işlər bir siyasi və hərbi
manevr idi və tamamilə dağınıq ölkəni birləşdirmək,
iqtisadiyyatı bərpa etmək zərurətindən irəli
gəlirdi.
Heç şübhə
yoxdur ki, müəllif əsəri yazmazdan qabaq həm səfəvi,
həm də osmanlı tarixinin o dövrə aid mənbələrini
dərindən mənimsəmişdir. Əks təqdirdə belə
gözəl əsər hasilə gəlməzdi. Çox təqdirəlayiq
haldır ki, yazıçı istinad etdiyi o dövrün mənbələrini
tarixi yazışmaları ərəb və fars sözlərindən
təmizlənmiş, bugünkü oxucular üçün
oxunaqlı etmişdir. Əsərdə I Şah Abbas
haqqında bütün mənfi və müsbət fikirlər
qeyd edilsə də, bunların hansında onun haqlı
olub-olmaması göstərilmir. Çünki, elə işlər
vardı ki, Şah Abbasa həqiqətən də haqq
qazandırmaq olardı və ya əksinə. Bu dövrdə
mövcud olan kifayət qədər ziddiyyətlər
maraqlı bir debat roman yarada bilərdi. Epiloqda isə Şah
Abbasdan H.Əliyevə qədər dahilərin divanına bənzər
divan qurmaq olardı.
Əsrlərdən bəri
Şah Abbasa atılan böhtanlar nəticəsində Şah
müəllif tərəfindən həbs olunur. Müəllif
əsərdə Şah Abbasla özü arasında maraqlı
bir məhkəmə qurur. Özü isə müstəntiq
rolunda Şah babamızı ittiham edir. Sonda
günahsızlığı sübut olunur, o azad olunur və
bugünkü müstəqilliyimizi görüb ürəkdən
sevinir. Beləliklə də Elçin Hüseynbəyli
Şah Abbası Azərbaycana qaytara bildi.
QEYD: Mənim isə bir
oxucu kimi qərarım belədir: Bu gün onun haqqında səslənən
saysız-hesabsız mənfi fikirlər həqiqətənmi
ona layiqdir? Xeyr. Çünki Şah Abbas öz
dövrünün adamı idi. İnsanın insanı vəhşicəsinə
istismar etdiyi bir cəmiyyətdə insan istəsə belə ədalətli
ola bilməz, ideal cəmiyyət yarada bilməz.
Sənin bərpa etdiyin
ucsuz-bucaqsız vətənin cəmi 86%-i qalıb. Onun da 20%-ni ermənilər işğal edib. Oyat Qızılbaş
qazilərini şah babamız. Oyat ki, düşmən
altında imdad diləyən torpaqlarımızı
azad etsinlər.
Əsər məktəbli
gənclərdə vətənpərvərlik, tarixi keçmişimizə
məhəbbət yaratmaq baxımından olduqca aktualdır.
Güman edirəm ki, Təhsil Nazirliyi bu əsəri orta məktəblərin
ədəbiyyat dərsliklərinə daxil edəcək və
bununla da Səfəvilər dövrünə aid bir sıra
qaranlıq məqamlara aydınlıq gətirəcək.
Yeqzar Cəfərli
Ədalət.- 2011.- 5 fevral.- S. 17.