QARABAĞ HƏSRƏTİ
ƏDƏBİ HƏYAT
"Qarabağsız şeirlər"
- istedadlı şairə
Mahirə Abdullanın
yeni şeirlər kitabının adı öncə mənə qəribə və təəccüblü göründü.
Düşündüm: məgər
Qarabağsız şeir
necə yazıla bilər? Qarabağ dərdlərimizin zirvəsi
deyilmi? Ancaq kitabdakı şeirləri
sətir-sətir oxuduqdan
sonra hər şey bütün çılpaqlığı və
görüntüləri ilə
mənə aydın oldu: bu şeirlər
Qarabağ həsrətilə
alışıb-yanan bir
ürəyin hıçqırtılarıdır.
Müəllif demək
istəyir ki, Qarabağsız bizim başımızı dik tutmağa, hünərdən,
rəşadətdən danışmağa
haqqımız yoxdur. Yalnız torpaqlarımızı
işğaldan azad edəndən sonra qürurla yaşaya bilərik. Vətən-Qarabağdan
başlayır...
Mahirə Abdulladan
söz açanda "istedadlı" təyinini işlətdim.
Bu, təkcə mənim şəxsi, subyektiv fikrim deyil, onun
şeir və nəsr yaradıcılığı ilə
yaxından tanış olan hər kəs bu təyini işlədə
bilər. Şeirlərində olduğu kimi, hekayə və
povestlərində də, o, özünü sərbəst hiss
edir, yəni bəzi normativlərdən, çərçivələrdən
kənara çıxır. Bu "sapmalar" heç də
xaotik bir mənzərə yaratmır, əksinə, fikrin daha
sərt və daha zərif ifadəsinə xidmət edir.
Altı üst edən tufanlar
tüğyan edir başımda.
qarşımda iki gözümdən
özümdən öncə bir Tanrı var-
Vətən!!!
Çarmıxa çəkilmiş
qalxıb qəbir daşımız kimi
yenə dikəlmiş Vətən
arxasız, yalqız Vətən
ölüm ayağıdır-bir udum nəfəs
bir içim su
arzular arzusu
sevgilər sevgisi
yalnız Vətən!
Vətənə sonsuz
sevgidən yaranan bu misralardan sonra Mahirənin bundan sonrakı
bütün şeirlərində "Vətəndən Vətənə
baxan" (B.Vahabzadə) bir qəribin, qürbət
acısını dadan bir könlü zədəlinin
harayını eşidirik. "Didərgin ömrünün
sonuna" doğru yol gedən lirik qəhpəman elə Mahirənin
özüdür. Bu lirik qəhrəman deyir ki:
İlan kimi qabıqdan
çıxıram hər il.
Dərim canımdan baha,
bu dərd məni sağ
çıxarmaz sabaha,
bağlayın Vətənsiz
günlərin qara qapısını.
Əlbəttə,
yurdla, doğulduğun torpaqla, hətta dünyaya göz
açdığın bir evlə bağlı xatirələr
nostalgiya yaradır. Keçmiş geri qayıdan deyil, amma ana
mehri, ata məhəbbəti, gəzdiyin, dolandığın
çöl-çəmən, baxdığın uca
dağlar, suyunu içdiyin bulaqlar hər gecə yuxuna gəlirsə,
keçmişlə indinin zaman fərqi yox.
Atamın gorgahı kor qalıb...
Qürbət yurdsuz insandan
qafiyəsiz şeirdən baş alıb gedir.
Qeyrətsizdə dərd olmaz
başçısız ordu-başsız bədən
başsız evdən yurd olmaz
dərdi verin yuxuda viranə yurdlardan
bir ovuc torpaq
apara bilməyənə.
Mahirə torpaqsız
qalan, yurdundan-yuvasından didərgin düşən,
adları qarşısında "qaçqın" kəlməsi
işlədilən həmvətənlərinin də dərdini,
qüssəsini şeirə gətirir. Yəni öz dərdi,
kədəriylə onlarınkını birləşdirir, nəticədə,
müqəddəs kədər bir ürəyin sərhədləri
hüdudundan çıxır, daha da böyüyür,
şaxələnir. Kəndim ellikcə şəhərdə,
cibimiz boş, görünmək olmur xeyir-şərdə.
Camaata hay düşüb, urvatdan düşüb
ölümüz-dirimiz, Sumqayıtda Qubadlının yas
yeri-bizim görüş yerimiz. Tifaqın dağılsın,
fələk, kişilər hava bürosu, arvadlar halva
ustası, qocalar qələmə, cavanlar torpaq payı, yollar
yas halayı... Doğrudan da, kədərli mənzərədir!
Bütün bunlar heç də onu bəyan eləmir ki,
qaçqın və didərgin
adlandırdığımız həmvətənlərimiz
pis yaşayırlar, maddi sıxıntıya məhkum
olmuşlar. Əlbəttə, belə deyil! Lakin insan tox da, ac
da yaşasa belə, yurdda qoyub gəldiyi bir çiçəyin,
bir gülün, bir bulaq suyunun, bir torpaq qoxusunun həsrətini
çəkir. Bax, Mahirə xanım bu həsrəti dilə gətirir.
Onun "Didərgin" şeiri son illər bu mövzuda
yazılan ən təsirli şeirlərdən biridir.
Aramıza meydan girib
Mələk donlu şeytan girib
Şirin diliylə dindirib
Papağını yastıq edən
Kişini torpaq itirir.
Mənə buxov lazım deyil,
Yaba, oxlov lazım deyil.
Şaxı sınmış belim, əyil,
Evindən didərgin düşmüş
Vəhşini torpaq itirir.
Mahirə Abdulla koloritli
şairdir. O, mənsub olduğu bölgənin məxsusi
dialektizmini də şeirə gətirməkdən çəkinmir.
Elə sözlər, ifadələr, əşya adları var
ki, onlar Mahirənin şeirlərində xəlqi fon yarada
bilirlər.
Dolama yollar-dolağım
dolanıb ayağıma
aparmadı dağların zirvəsinə.
Qaya dolablar yuva yığnağı
gecənin açılıb doğanağı
qaranlıq daranır dərəyə
dərənin ayağı boymadərən
şahpencəri, əvəlik
açıq darabaya boylanır
ana əlik
dəstələnib dalğın-dalğın
dartınır dikdirə
Milanlı gədiyinə.
Şeirlərindən
hiss olunur ki, Mahirə Abdulla təbiətə vaqif şairdir.
Ancaq onu "təbiət şairi" kimi təqdim etmək
istəməzdim. Təbiət, onun atributları Mahirənin
şeirlərində fikrin, hissin gücləndiricisi rolunu oynayır.
Təbiətlə insan hissləri, duyğuları vəhdət
təşkil edir. Amma bu vəhdətdə Mahirə bir
sıra elə qəfil, gözlənilməz təşbihlər,
metaforalar yaradır, burada onun şair təxəyyülü
böyük rol oynayır. Məsələn, Mahirə
yağışın yağmağını təsvir edərkən
deyir ki, navalçalardan, alabəzək çətirlərin
düyün tumanbağından, saçlarımdan, boynumun kəndir
yerindən, sinəmdəki əllərindən
süzülürdü. Ürəyim üzülürdü.
Bu təsvir nigaran bir qəlbin ağrılarını ifadə
edir. Başqa bir şeiri:
Külək çırpan qamışlar
gülüşər.
Uçuqdan qəlbimə gün düşər
səbrim daşlanıb daşar
tikan çəpərləri aşar.
Uçuq divarlar arxasında
böyük azadlıqlar yaşar.
Bu balaca şeirdə də
yenə nigaran bir qəlbin arzusu, ümidi boylanır. Mahirənin
şeirlərində "azadlıq" kəlməsinə
tez-tez təsadüf edirik və bu söz həm böyük mənada,
yurdumuzun, vətənimizin azadlığı kimi dərk
olunur, həm də qəlbin azadlığı kimi. İnsan
özü, daxilən azad olmalıdır ki, böyük
azadlıq haqqında fikirləşsin. "Mən" silsiləli
şeirlərdə bu mənada bir neçə tip insan təsvir
olunur. Birinci tip: zəif, qorxaq insan. Bu insan üsyan, qiyam nədir
bilməz. İkinci tip: oyundankənar insan. Bütün
ömrü boyu boğazdanyuxarı görünüşü
ilə diqqəti cəlb edir. Üçüncü tip:
insafsız, imansız insan. "Yalançı
nağılların dizinin dibində böyük zirvələr
gözümdən itdi, camaatı dərd
çürüdür, məni ümidlər kiçiltdi.
Dördüncü tip: çılğın,
ağılsız insan. Ruhunun əlində
çırpınan. Bəxtini özgələrə
tapşıran. Məlum olur ki, bu tiplərin hamısı bir
insanın müxtəlif anlarda düşdüyü vəziyyətləri
əks etdirir. Bunlar dörd ovqatın daşıyıcılarıdır.
İnsan qorxaq da ola bilər, məzlum da, insafsız da ola bilər,
çılğın da, ağılsız da.
Bu silsilənin sonu
belə bitir:
Burda bir məğlubun nağılını
yarımçıq çatdırdım sona
ovçu qovmuş kəkliyin sinəsi titrəyir
düşünən baş yatanda
doymur qarın-gödən
qorxağam, acizəm
bir qaşıq qanım halaldır
sənə
incik Vətən!
Fikrimcə, "Mən"
silsiləli şeirlərdə pessimizmin bol olması elə bu
sonluqla bağlıdır. Yenə Qarabağ həsrəti.
Əziz oxucu, Mahirə
xanım mənə sanki qəzəbini illər boyu içinə
yığıb birdən kükrəyən vulkanın
ayrı-ayrı qəlpələrini xatırlatdı. Birdən-birə
"vulkan qadın" ifadəsi üzərində
dayandım. Bu qəlpələrin hara səpələndiyi
artıq sizə məlumdur: laqeydliyin,
etinasızlığın, biganəliyin, torpaq itkisini, vətən
ağrısını çəkməyənlərin üzərinə
yağır bu qəlpələr. Onun bu kitabdan öncə
çap etdirdiyi "Yeddi ayın ovqatı"nda
"Tariximizi qaralayanlara" adlı maraqlı,
düşündürücü bir şeiri vardı. O zaman bu
şeir barədə təəssüratımı belə ifadə
etmişdim: "Şeirdə qəzəblə təəssüf,
ümidlə ümidsizlik, ittihamla bəraət bir-birini əvəz
edir. Əlbəttə, yurd itkisindən, itirilmiş torpaq
ağrısından nikbin ruhlu şeir yazmaq olmaz. Lakin bu
ağrını için-için sızıldamaqla təkrar-təkrar
ağrıya, mərsiyəyə də çevirmək
doğru olmaz. Mahirə xanım başqa bir yol seçib - o,
Azərbaycan qadınının müharibə ilə
bağlı hiss və həyəcanlarını şeirdə
ifadə etməyə çalışıb, müharibənin
doğurduğu kədəri və acılıqları sərt
publisistik ittihama çevirib. Diqqət edin bu misralara:
Qarabağ kişi papağıydı-
Uçdu havalı başlardan.
Bircə nəfəsdən,
Çırpıntıdan
Çırpanaqdan.
Sayacağam bir-bir
Başımızdan düşən papaqları.
Allah kəssin bu halətinizi,
olmayan xəcalətinizi,
yalançı cəsarətinizi!
məlun kişi,
məğlub ər,
aciz oğul!
sərxoşluqdan ayılmayan
kişiləri görüncə
yaşamaq istəmirik.
Qadın ruhunun qiyama
qalxdığı bu şeirdə müxtəlif mətləblər
çözələnsə də, əsasən bircə fikir
aşılanır ki, Həcər qeyrətli qadınlar Nəbi
cəsarətli ərlərin intiqam alacağı günü
gözləyirlər".
Çox istərdim ki,
"Qarabağsız şeirlər" müəllifi Mahirə
Abdulla həmişə belə sərt, acıqlı, qəzəbli
şeirlər yazsın.
Ona yaradıcılıq
uğurları arzulayıram!
VAQİF YUSİFLİ
Ədalət.- 2011.- 5 fevral.- S. 19.