1905-1906-cı illərin
erməni-azərbaycanlı münaqişəsi "Difai"
partiyasının yaranmasının
əsas səbəbi kimi
(Əvvəli
ötən saylarımızda)
Müəllif bu kitabında
erməni millətçi
təşkilatlarının terrorçu fəaliyyətinə
cavab olaraq Azərbaycanda ilk milli təşkilat "Difai" (Müdafiə) Partiyasının yaradılması
və fəaliyyəti
tarixi tətbiq edilir. Ən müxtəlif mənbələrdən
cəlb edilmiş zəngin faktiki materialın təhlili və
ümumiləşdirilməsi əsasında bu mövzunu ideoloji ehkamlardan və milli-subyektiv baxışlardan
asılı olmadan işıqlandırmağa cəhd
edilmişdir. Əsərdə
"Difai"nin fəaliyyəti erməni-azərbaycanlı
ziddiyyətlərinin yaranmasının
ilkin tarixi şərtləri və səbəbləri fonunda nəzərdən keçirilir.
Çar Rusiyasının
XVIII əsrin birinci rübündən başlayaraq
Cənubi Qafqaza hərbi-siyasi ekspansiyası
bu ziddiyyətlərin
əsasını qoymuşdur.
Həmin
siyasətin həyata keçməsində erməni
amilinə imperiyanın
regionda sosial dayağı və müsəlman dövlətləri
olan Türkiyə və İrana qarşı mübarizə
xristian forpostu rolu ayrılırdı. Məhz bu siyasət
nəticəsində XX əsrin
əvvəlində erməni-azərbaycanlı
ziddiyyətləri kuliminasiya
nöqtəsinə
çataraq, açıq
qanlı qarşıdurmaya
çevrilmişdir. Azərbaycanlı
əhalinin erməni terrorundan qorunmasında
"Difai" Partiyasının
rolunu obyektiv və əsaslandırılmış
şəkildə işıqlandırılması
zərurəti müasir
dövrdə bu araşdırmanın əhəmiyyətini
və aktuallığını
şərtləndirir.
Qafqazda müxtəlif
millətlərarası münaqişələr şəklində
təzahür edən mürəkkəb etnik-siyasi vəziyyət
hakim dairələri ciddi narahat edirdi. III Dumanın mühafizəkar
hissəsinin təşəbbüsü ilə
aparılmış dinləməl göstərdi
ki, hakimiyyətin və onun cəmiyyətdəki tərəfdarlarının
nəzərində münaqişənin predmeti regiondakı
milli kütlələrin və onların təşkilatlarının
dövlətə qarşı yönəlmiş separatizmidir.
Qafqaz sorğusu adı
almış sorğunun müzakirəsi Dumada 1908-ci il
dekabrın 3-də və 10-da, 1909-cu il yanvarın 21-də və
28-də, fevralın 4-də və 5-də
aparılmışdır. Müzakirədə həm sorğu
təşəbbüsü ilə çıxış edənlərin
tərəfdarları, həm də Dumanın demokratik hissəsinin
nümayəndələri çox fəal iştirak
etmişdir.
Sağçılar belə
hesab edirdilər ki, Qafqazda millətlərarası
münaqişələrin təşəbbüsçüləri
ermənilər və gürcülərdir, müsəlmanlar
(ilk növbədə azərbaycanlılar) isə
"ehtiyatdadırlar", onlar zərərçəkmiş
tərəf, daha mühafizəkar və rus hakimiyyətinə
loyal mövqe tuturlar. Deputat Bobrinski Qafqazda
çaxnaşmaların səbəblərini obyektiv (bu
diyarın coğrafi mövqeyi, əhalinin çoxmillətli tərkibi,
dini etiqad məsələsinin mürəkkəbliyi, qan
qisasçılığı ənənələri) və
subyektiv amillərlə izah edilirdi. Onun fikrincə, səbəb
ondan ibarət idi ki, bizdə - Qafqazda sistematik, ardıcıl,
namuslu və qanunauyğun siyasət olmamışdır,
mülkiyyət prinsipi pozulmuşdur ("Qafqazda demək olar
ki, heç kəs özünün nəyə malik
olduğunu bilmir"), köçərilərin
rahatlığının olmaması, yerli rus məktəblərinin
pis vəziyyətdə olması və s.
III Dumanın deputatı
kadet Stepanov Qafqazda millətlərarası münasibətlərin
kəskinləşməsinin səbəblərini təhlil edərək
göstərirdi ki, "ruslaşdırma" siyasəti əhali
ilə hakimiyyət arasında dərin uçurum
yaratmış, onları iki düşmən düşərgəyə
çevirmiş və eyni zamanda diyar xalqlarının milli mənlik
şüurunun intensiv artmasına gətirib
çıxarmışdır. Bu halda yadellilər
üçün hakimiyyət obyektiv olaraq başqa etnosa,
başqa dinə mənsub olan, buna görə də daha
artıq dərəcədə düşmən qüvvə
kimi çıxış edirdi.
Dumanın demokratik hissəsi
və Qafqazdan olan deputatlar isə regionun xalqları ilə
dövlət arasında münaqişənin predmetləri və
səbəbləri barədə başqa fikirdə idi. P.N.Milyukov
ucqarlarda siyasət məsələsinin bütövlükdə
çox böyük əhəmiyyətə malik
olmasını qeyd edirdi. O belə hesab edirdi ki, hakimiyyət
öz hərəkətləri ilə ölkə xalqları
ilə münaqişə yaradır, onların tarixini, dilini, ənənələrini,
məişətini və əxlaqını bilmir və bunu
inkar edirdi. Milyukov deyirdi: "Qafqazın əhalisini nə
deputat Markovun bizə məsləhət gördüyü kimi
yer üzündən silmək, nə də onları köhnə
sistemlə idarə etmək olar. Alman və ingilis birliyinə
aparan yol yalnız Qafqazda və başqa regionlarda məskunlaşmış
xalqların mənafeləri ilə hesablaşan idarəetmə
sistemindən keçir".
III Dumanın Cənubi
Qafqazdan olan yeganə azərbaycanlı deputat X.Xasməmmədovun
fikrincə, millətlərarası gərginliyin səbəbləri
hakimiyyətin yerlərdə müvafiq sosial-siyasi tədbirləri
ilə təmin edilməmiş miqrasiya proseslərinin nəticələrindən
ibarət idi. O demişdi: "Son üç ildə
Zaqafqaziyanın rus əhalisinin sayı 10 min nəfər
artmışdır. Bu, müstəmləkələşməyə
rəsmən icazə verildiyi 1898-ci ildən sonra buraya gəlmiş
köçkünlərin 36%-i deməkdir. Diyar əhalisinin
xristianlara və qeyri-xristianlara bölünməsi nəticəsində
yerli əhalinin ruslara nifrəti artmışdır, xüsusən
müsəlmanların təhsil sahəsində, yerli idarəetmədə,
şəxsi praktikada, vəkillik mənəviyyat sahələrində
iştirakının vəziyyəti pisləşmişdir. Hakim
dairələr 1905-ci ildən sonra getdikcə tez-tez baş verən
millətlərarası münaqişələrə heç
bir münasibət bildirməmiş və bu münaqişələr
genişlənərək erməni-azərbaycanlı
qırğınına çevrilmişdir. Problemi yalnız
xalqların qanuniləşdirilmiş hüquq bərabərliyi
həll edə bilər". Deputat Çxeidze öz
çıxışında demişdi: "Qafqaz
xalqlarının separatizmdə ittiham edilməsi məkrli
uydurmadır. XIX əsrin ortalarından Şərqi
Zaqafqaziyanın müsəlman əyalətlərində
torpaqların çox geniş miqyasda qəsb edilməsi
baş vermişdir. Müvəqqəti məcburi münasibətlər
şəklində təhkimçilik hüququ hələ də
davam edir. Almanların, ermənilərin, yunanların, Orenburq
quberniyasından olan molokanların, rus sektant kəndlilərinin
köçürülməsi regionda həm aqrar vəziyyəti,
həm də millətlərarası gərginliyi
artırmışdır. Məhz buna görə hakimiyyəti
təmsil edən, eyni zamanda torpaq sahibkarları olan kazaklarla
Qafqaz xalqları arasında daim münaqişələr
baş verirdi. Hökumətin bu diyarda torpaq siyasəti kəndlilərin
vəziyyətini pisləşdirir, məktəblər maarif
ocağı deyil, inkvizisiya yerinə, məhkəmələr
qaragüruhçu siyasət orqanına çevrilmişdir. Adminstrasiya
rüşvətxorlar və provokatorlarla doludur. Çxeidze
daha sonra vurğulamışdır: bu şəraitdə milli
kütlələrin inqilabiliyi, onların hakimiyyətə
qarşı çıxışları və millətlərarası
münaqişələr yalnız dövlətin xalqa zidd siyasətinin
nəticəsidir: sizin izahınızdan belə
çıxır ki, yağış ona görə
yağmışdır ki, adamlar çətirləri
açmışdır. Qeqeçkori də onu dəstəkləmişdir:
"Millətlərarası, ilk növbədə erməni-azərbaycanlı
münaqişələr hökumət tərəfindən
inspirasiya edilmişdir. Üstəlik, hakimiyyət orqanları
cəza dəstələrinin zorakılıq hərəkətlərini
təşviq edir, mədəni-maarifçilik və iqtisadi
yönümlü milli təşkilatları təqib edirlər.
Çxeidze bu təklif barədə
çıxışında qeyd etmişdir ki, mərkəz
"yerli əhaliyə sizin aranızda fərq var, sizin aranızda
ruslar, gürcülər, ermənilər və
başqaları var" kimi göstərişlər verməməlidir.
Qafqazda çoxdan yeridilən bu siyasət - tayfalararası
ehtirasların qızışdırılması siyasəti
heç bir xeyir verməmişdir".
1905-1906-cı illərdə
erməni-azərbaycanlı qarşıdurmasının səbəblərinin
öyrənilməsi məsələsində sovet
tarixşünaslığında həmişə belə bir
tezis əsas götürülmüşdür ki, çar
hökuməti millətlərarası ayrı-seçkiliyi
qızışdırır, ermənilərlə müsəlmanlar
arasında qırğına təhrik edirdi. Bu, birinci rus
inqilabı dövründə bütün kəskinliyi ilə
Cənubi Qafqazda təzahür etmiş bütün
münaqişələrin yeganə səbəbi olmuşdur. Burada
artıq 100 ildən çox keçmiş hadisələri XX
əsrin 80-ci illərinin axırlarında, ermənilər və
azərbaycanlılar hələ sovet imperiyasının tərkibində
yaşadığı vaxtda Dağlıq Qarabağa ətrafında
münaqişəni başlanması ilə müqayisə etmək
yerinə düşər. O vaxt olduğu kimi, bu münaqişənin
başlanğıc mərhələsində də azərbaycanlılar
mərkəzi hökumətə çox böyük ümid
bəsləyirdilər. Bir sıra müəlliflər hələ
də qəti əmindilər ki, Dağlıq Qarabağ ətrafında
erməni-azərbaycanlı münaqişəsi "mərkəz"
tərəfindən, yəni M.Qorbaçov başda olmaqla sovet
rəhbərliyi tərəfindən təhrik edilmişdir və
əgər bu "mərkəz" olmasaydı, xalqlar dinc
yaşayar və bir-birinə qarşılıqlı ittihamlar
təqdim etməzdi. Əlbəttə, millətlərarası
münasibətlər məsələsində M.Qorbaçovun
qeyri-ardıcıl, uzaqgörən və zərərli siyasəti
DQMV-nın erməni əhalisinin öz müqəddəratını
təyin etmək hüququ ilə maskalanan təcavüzkar
planlarının həyata keçirilməsi üçün
əlverişli şərait yatarmışdır. Lakin
bütün erməni-azərbaycanlı münaqişələrin
əsas səbəbi ermənilərin dərin köklərə
malik olan ərazi iddialarından ibarətdir.
Biz çarizmin mənfur
siyasətinə bəraət qazandırmaq fikrində deyilik. Həmin
illərdə hakimiyyət orqanları erməni və azərbaycanlı
əhali arasında düşmənçilikdən həqiqətən
öz imperiya məqsədləri üçün istifadə
etmiş və arxiv sənədlərindən
göründüyü kimi ermənilərlə azərbaycanlılar
arasında münaqişələrin qarşısını
almaq üçün təsirli tədbirlər görməmişdir,
hərçənd, qırğınlara hazırlıq və
ermənilərin bununla əlaqədar silahlanması barədə
siqnallar kifayət qədər idi. Problem imperiya hökumətinin
çoxillik fəaliyyətində idi. Bu müddət ərzində
hələ Pyotr dövründən Türkiyə, İran və
Rusiya arasında xristian buferi yaratmaq məqsədi ilə ermənilərin
mütəmadi olaraq Azərbaycana köçürülməsi
başlanmışdı. Yerli və gəlmə etnos
arasında kəmiyyət nisbəti pozulmaqla qarşıdurma
üçün şərait yaradılmışdı. XIX əsrin
axırları-XX əsrin əvvəllərində milli
burjuaziyanın formalaşması, milli mənafelərin
uğrunda mübarizə başlanmışdır. Mərkəz
zəifləyir və münaqişə məsələsində
zahirən mərkəzçi mövqe tuturdu. Qanlı erməni-azərbaycanlı
münaqişələri davam etdiyi müddətdə
çar hakimiyyətinin arbitr rolunda çıxış etməsi
onun üçün sərfəli idi. Bu, yerli əhalinin nəzərində
mütləqiyyət hakimiyyətinin əhəmiyyətini və
nüfuzunu artırır, həm də onların Rusiyanın
imperiya siyasətinə qarşı birgə
çıxışlarına mane olurdu. Cənubi Qafqazda millətlərarası
münasibətlərin hədsiz kəskinləşməsi
çar hakimiyyətinin mənafelərinə uyğun deyildi. Talanlar,
qəsdən təşkil edilmiş yanğınlar, kütləvi
ixtişaşlar, xaos və anarxiya - bütün bunlar dövlətin
əsaslarını laxladır, əhalidə istər-istəməz
hakimiyyətin zəifliyi, köməksizliyi barədə fikirlər
oyadırdı. Bu da mütləqiyyət üçün arzu
edilən hal deyildi. Ümumiyyətlə, həmin illərdə
çar hökumətinin yeritdiyi siyasəti şəraitə
uyğun fəaliyyət kimi səciyyələndirilə bilər.
Zamanın tələblərindən asılı olaraq,
mümkün qədər ehtiyatlı tərpənir, gözləmə
siyasəti yeridirdilər.
Buna görə də həmin
illərdə Cənubi Qafqazda baş vermiş faciəli hadisələrin
əsas səbəbini yalnız çarizmin məkri ilə
izah etmək sadəlöhvlük olardı. Tarixi faktların və
çoxsaylı mənbələrin hərtərəfli təhlili
tam qətiyyətlə bu nəticəyə gəlməyə
əsas verir ki, erməni və azərbaycanlı əhali
arasında kütləvi toqquşmalar (həmin illərin sənədlərində
bu hadisələr çox vaxt "erməni-tatar
qırğını" adlanır) "Daşnaksutyun" tərəfindən
soyuqqanlılıqla və
ölçülüb-biçilmiş şəkildə həyata
keçirilən planın ayrılmaz tərkib hissəsi idi. Burada
ikili oyun gedirdi: "Əvvələn, müsəlmanlara
qarşı nifərtin bir hissəsinin də olsa qisası
alınmışdı, digər tərəfdən mətbuatın
və təbliğatın köməyi ilə baş verən
bütün hadisələrin təqsirkarının rus
hökuməti olması təsəvvürü
yaradılmış və beləliklə, təkcə ermənilərin
deyil, Qafqazın başqa sakinlərinin də inqilabiləşdirilməsi
üçün çox güclü və yeni təşviqat
materialı yaranmışdır. Bu halda güdülən
ikinci məqsədə də qismən nail olunmuşdur -
Zaqafqaziya ərazisində erməniləri müsəlmanlardan
ayırmış və Türkiyədən, qismən də
İrandan köçürülmüş ermənilər tərəfindən
tutulmaq üçün torpaqlar
boşaldılmışdı. "Daşnaksutyun" təşkilatı
tərəfindən oradan çağırılmış ermənilərin
sayı isə cəmi 5-6 il ərzində yarım milyona
çatmışdı, onlardan 200 mindən çoxu rus
hökumətinin vəsaiti sayəsində artıq Rusiya təbəəliyini
qəbul etmişdi".
(ardı var)
Eldar Əzizov
Ədalət.- 2011.- 17 fevral.- S. 6.