ƏLAĞA VAHİD 1895-DƏ
YOX, 1891-DƏ DOĞULUB
Bunu Qorxmaz Əlilicanzadə sənədlərlə
sübut edir
İş günü
yenicə başlamışdı. Qəzetimizin təsisçisi,
millət vəkili Aqil Abbasla birlikdə iş otağıma
tanınmış bir sənət adamı daxil oldu. Doğrudur,
biz onunla əvvəlcə şərtləşmişdik. Mərhum
müğənni Rüfət Mehdiyev mənim sözlərimə
yazılmış mahnını lentə
köçürürdü. Səsyazma studiyasında
qarşılaşdıq, xeyli söhbət etdik və mənim
üçün də maraqlı olan bir disskusiyaya onun
münasibətini öyrənmək üçün
redaksiyamıza dəvət etdim. Görünür, məqam məhz
bu günə aid imiş və o bu gün bizim
qonağımız oldu.
Həmsöhbətim sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, tanınmış sənət
adamı Qorxmaz Əlilicanzadədir. Doğrudu, biz onu daha
çox Qoxmaz Əlili kimi tanıyırıq. Elə mən də
həmin köhnə tanış kimi onu söhbətə
çəkirəm.
- Qorxmaz müəllim, sizi oxucularımıza, "Ədalət"i
sevənlərə təqdim etməyə o qədər də
ehtiyac yoxdur. Öz sənətinizlə, televiziya
ekranlarında təqdim etdiyiniz verilişlərinizlə hər
birimizin evinə yol açmısınız, qonağı
olmusunuz. Bu gün də "Ədalət"in
qonağısınız. Gəlin etiraf edək ki, bu gün həqiqi
sənət adamlarından daha çox özlərini
"ulduz" adlandırıb sponsorları və eybəcər
klipləri ilə, mənasız ifaları ilə, ən vacibi
isə qalmaqalları ilə gündəmdə qalanları
tanıyırlar. Görünür bu da hələlik
keçid dövrünü
yaşadığımız zamanın problemidir.
- Bəli, bu həqiqətən
də belədir. Bu gün sənətdə cəmi bir-iki
mahnı ifa etmiş, yaxud hansısa tamaşada heç də
diqqəti çəkməyən bir rolu ifa etmiş və
televizorda bir-iki dəfə görünmüş insanlar var
ki, onlar yaşlı nəsilə, sənətin fədailərinə
yuxarıdan aşağı baxırlar. Amma bilmirlər ki, kim
olursan ol, sənə qiyməti xalq, tamaşaçı verir. Nəyinsə,
kiminsə hesabına efirdən düşməyənlər bəzən
elə unudulublar ki, heç sənət adamları da
onları xatırlamayıb. Bu həmişə belə olub,
indi də belədi, sabah da belə olacaq, xalq sənəti və
sənətkarı yaşadır.
- Əgər xatırlayırsınızsa, biz sizinlə
əvvəlki görüşümüzdə meyxana və bədihə
ilə bağlı bir balaca söhbət etmişdik. Son vaxtlar
bu məsələ mətbuatda geniş yer tapıb, hətta
sizin də bir neçə açıqlamanıza,
yazınıza rast gəlmişəm. Bəs
bu gün necə, həmin məsələ yenə müzakirədədi, yoxsa?..
- Bilirsiniz, mən bir
sözü axtaranda, bir fikrin ardınca düşəndə
onun sonuna qədər getməyə, özü də
ağıllı şəkildə, ədəbiyyatlarla, mənbələrlə
ortaya qoymağa cəhd etmişəm. Bu gün də həmin
yolumla gedirəm. Özü də indi elmlə məşğul
olduğumdan dediyim sözlərin kökünə də gedib
çıxmağa çalışıram və bunun məsuliyyətini
də daşıyıram. Dediyiniz məsələ ilə bağlı mən həm Şərqşünaslıq
İnstitutunun, həm
də BDU-nun şərqşünaslıq fakültəsinin
arxivlərində olan
mənbələrə üz
tutdum. Burada ərəblərin "Mənalı
lüğət kitabı"nı əldə etdim. Həmin kitabda bütün sözlərin, o cümlədən də
"mey" sözünün
mənası var. Düzdür, biz həmişə deyib və yazırıq ki, bədihə hazırlaşmadan deyilən
şeirdi. Əslində
isə belə deyil. Çünki həmin lüğətdə
göstərilir ki,
"bədihə" fars
sözüdü, ərəbcə
isə "bədəhə"di. Bu da
ağıla gələn
ilk fikir deməkdi. İlk fikir isə müxtəlif formalarda ola bilər - şeir, söz, hərəkət və s. Belə çıxır
ki, bu fantaziya
deməkdi. Yəni bədahətən insanın ağlına gələn düz tapıb ifa edilən bir eksprontdu. Əgər bunun üstündən bir məqam keçdisə, artıq bu düşünülmüş
fikir olur, onda bədahətlik qalmır. Çünki həmin an ötüb
keçib. Ən azı bədahə musiqidə də var və
onda belə çıxır ki, musiqiçilər meyxana deyəndi?
- Məndə olan məlumata görə, bədihəçilər,
yəni meyxananı bədihə hesab edənlər xüsusi
kitab da çap etdiriblər və orada bir çoxları ilə
yanaşı, Əlağa Vahidi də bədihəçi kimi
təqdim ediblər.
- Bəli, həqiqətən
belə bir kitab çap edilib. Təəssüf ki, Əlağa
Vahid kimi böyük bir qəzəlxanı həmin kitabda bədihəçi
kimi təqdim ediblər. Biz ona meyxanaçılığı
yaraşdırmadığımız halda, bunlar "bir az da
qabağa gedib" onu bədihəçi elan ediblər. Məlumdur
ki, orta əsrlərdən üzü bu yana bütün
şairlər bir-birləri ilə deyişmələr ediblər
ki, təblərini həmişə cilalı saxlasınlar. O
cümlədən Vahid də bu cür deyişmələrdə,
meyxanalarda iştirak edib.
- Bildiyimizə görə, siz Əlağa Vahidlə
bağlı müəyyən araşdırmalar da
aparmısınız. Ümumiyyətlə, sizin bu
böyük qəzəlxana fərqli yanaşmanız var.
- Mən Əlağa
Vahidin anası Səkinə xanımın kökünü
axtarıb tapmışam. Onun anasının bacısı nəvəsi
Azadə xanım bu gün sağdı, 83 yaşı var. O
deyir ki, Əlağa Vahidin anası əslən
Maştağalıdı. Əlağa Vahidin Masazır qəsəbəsinə
heç bir dəxli yoxdur. Mən bu gün arxivdə
çalışıram və əldə etdiyim sənədlərin
sürətini sizə təqdim edə bilərəm. Həmin
sənədlərin birində göstərilir ki, Respublika
Dövlət Tarix Arxivində Bakı şəhərinin
Hacı Hüseyn Məscidinin sənədləri üzrə
aşağıda göstərilən şəxslər
haqqında məlumatlar var. Məlumata görə, Əlağa
Vahidin atası Kərbəlayi Məhəmməd Qulu Kərbəlayi
İsgəndər oğlu 1863-cü ildə, qardaşları
Kərbəlayi Abbas Qulu 1873-cü ildə, Məşədi
Ağa Bəy 1876-cı ildə, Mehdi Kərbəlayi İsgəndər
oğlu 1880-ci ildə anadan olub. Kərbəlayi Məhəmməd
Qulunun arvadı Səkinə Məmməd qızı 1868-də,
oğlanları Əbdülbaği 1885-ci ildə, Əli
Ağa (Əlağa) 1891-ci ildə, (deməli, bu il Əlağa
Vahidin 120 illiyidir) Əbdül Salam 1894-cü ildə
doğulub.
Bax, bu
ardıcıllıqla bütün ailənin üzvləri həmin
sənəddə sadalanıb. Təəssüf ki, bu günə
qədər bütün məlumatlarda Əlağa Vahidin
doğum tarixi 1895-ci il kimi göstərilirdi. Bunun da bir səbəbi
Əlağa Vahidin özünün əlyazmasıdı. Mən
Masazırla bağlı xeyli araşdırmalar
aparmışam. Həmin araşdırmalarda məlum olub ki, Masazırda yalnız bir nəfər Əlağa adlı şəxs olub, onun atası
başqa adamdı, soyadı da Şərifovdu. Əlağa
Vahidin əsl soyadı Məmmədquluzadədi.
1916-cı ildə onun
bir şeiri məhz bu imza
ilə çap olunub. Yazılıb ki, Əlağa Məmmədquluzadə və
mötərizə açılıb
onun içərisində
də Vahid yazılıb. Sonra böyük ədibimiz Cəlil Məmmədquluzadəyə
görə, Əlağa
öz soyadını dəyişib İsgəndərov
edib. Sonra ondan da imtina
etdi, Vahid kimi qaldı. Özü də
1860-cı ildə Əlağa
Vahidin babası Kərbəlayi İsgəndər
Bakıya köçüb
və övladları
da burda dünyaya gəlib. Maştağada bir Bığ Qədir var, o deyir
ki, Əlağa Vahidin kökü 500 il bundan öncə
Qəzvindən Maştağaya
gəlib. Təəssüf
ki, Əlağa Vahid özü əlyazmasında doğum
tarixini 1895-ci il kimi yazıb və göstərib ki, Bakıda Şors küçəsində
doğulmuşam. Vahidin
dayısı da burada yaşayıbdı. Atasından sonra Vahidi o himayə
edib və ona xarratlıq sənətini öyrədib.
Amma bütün bu axtarışlarım davam edir. Təəssüf
edirəm ki, bu cür qəzəlxanı
bədihəçi kimi
təqdim edirlər. Mən dəfələrlə
"Space" telekanalına
da məktublar göndərmişəm ki,
meyxananın adı elə meyxanadı, onu bədihə kimi təqdim etməsinlər. Amma nədənsə onlar elmi əsaslarla sübut olunan həqiqətə etinasız
yanaşırlar. Unudurlar
ki, ölkədə folklor haqqında qanun var. Həmin
qanunun 9-cu bəndində
göstərilir ki, hər hansı bir folklor nümunəsinin
adını, kökünü,
soyadını dəyişmək,
ona cəhd etmək, onu başqa kökə bağlamaq artıq məsuliyyət məqamı
ortaya qoyur. Yəni qanun konkret cəzalanmanı şərh edir. Lakin telekanal qanuna da sayğısızlıq
göstərir. Bir faktı da deyim.
Ulu Öndərimiz Əlağa Vahidin 100 illiyində rəhmətlik
Ağasəlim Çıldağla
xeyli söhbət etdi, meyxana haqqında
danışdı, onun
tərifini verdi, tarixindən, gözəlliyindən
söz açdı. Telekanal bax, bu məqamı da unudur.
- Qorxmaz müəllim, səhv etmirəmsə,
respublikamızda meyxana yarışmasını ilk dəfə
siz təşkil etmisiniz...
- Bəli, ilk dəfə
1991-ci ildə Bakı sirkində meyxana müsabiqəsini təşkil
etdim, 92-ci ildə onun konsertini təşkil etdim və 5
günlük konsert fevral ayında gerçəkləşdi. Həmin
çıxışımda mən bircə dəfə bədiə
sözünü işlətmişəm. Maştağada
söyüşlü meyxanaya belə deyirlər. Bunu da mənə
Ağasəlim Çıldağ irad tutdu. O vaxtdan da mən bu
məsələni unutdum. İndi həmin o məqamı mənə
irad tuturlar. Hamı yaxşı bilir ki, meyxana daha çox
Bakı kəndlərinə aiddir. "Deyilən söz yadigardı"
kitabında təqdim olunan 100 Abşeronlu şairlərdən
32 nəfəri Maştağalıdı. Deməli,
Maştağa şairlər məkanı sayılır. Bu
gün də Maştağada kifayət qədər şair,
söz adamları var və meyxana yarışmalarına da
qatılırlar. Amma təəssüf doğuran odur ki, indi
meyxananı oxuya-oxuya deyirlər. Ritm pozulur və dönüb
olur heca vəznində, əruz vəzni unudulur, meyxananın ləhcəsi
də itir.
- Qorxmaz müəllim, siz öz yazılarınızda
"meyxana" sözünün, "mey"
sözünün mənalarını kifayət qədər
açmısınız. Amma mənim üçün
maraqlıdır ki, bu gün sizin sənətinizdə
hansı yeniliklər var və nə işlə məşğulsunuz?
- Son vaxtlar üç filmə çəkilmişəm. Deməli, rejissor
Fikrət Əliyevə,
ssenari müəllifi İlqar Fəhmi olan "Ölüm növbəsi" filmində
baş rollardan birini ifa edirəm.
Həmçinin Ülviyyə
Könülün rejissorluğu
ilə çəkilən
"Vəkil hanı"
filmi və Ənvər Əblucun rejissorluğu və Çingiz Abdullayevin ssenarisi əsasında
"Tərsinə çevrilmiş
dünya" filmində
çəkilmişəm. Bu il hər
üç film ekranlara
çıxacaq. Özüm isə
Elmlər Akademiyasında
çalışıram.
- Bir səmimi cavab verin mənə.
İsrarlarınızdan yorulmursunuz ki?
- Bir adam ki,
torpağına, xalqına bağlıdırsa, o heç vaxt
yorulmaz. Bundan başqa, öz doktorluq işimin üzərində
işləyirəm. İnşallah, yaxın vaxtlarda
yekunlaşdıracam.
- Qorxmaz müəllim, siz musiqimizi də gözəl
bilirsiniz. Bizim yadımızda həm də ifa etdiyiniz "Mələk
Fatimə" mahnısı ilə qalmısınız. Bu sahədə
işlər necədir?
- Bilirsiniz, bu mahnıdan
sonra müxtəlif zənglər oldu, məni
sıxışdırdılar. Həmçinin telekanallar efir
üçün pul istədilər, mən də bu işi
buraxdım. Ancaq özümə lazım olanda, çəkilişlərdə
zümzümə edirəm.
- Sizə uğurlar arzu
edirik.
Əbülfət MƏDƏTOĞLU
Ədalət.- 2011.- 17 fevral.- S. 6.