"DİFAİ"
PARTİYASININ YARANMASI
(Əvvəli
ötən saylarımızda)
Müəllif bu
kitabında erməni millətçi təşkilatlarının
terrorçu fəaliyyətinə cavab olaraq Azərbaycanda ilk
milli təşkilat "Difai" (Müdafiə)
Partiyasının yaradılması və fəaliyyəti
tarixi tətbiq edilir. Ən müxtəlif mənbələrdən
cəlb edilmiş zəngin faktiki materialın təhlili və
ümumiləşdirilməsi əsasında bu mövzunu
ideoloji ehkamlardan və milli-subyektiv baxışlardan
asılı olmadan işıqlandırmağa cəhd
edilmişdir. Əsərdə "Difai"nin fəaliyyəti
erməni-azərbaycanlı ziddiyyətlərinin
yaranmasının ilkin tarixi şərtləri və səbəbləri
fonunda nəzərdən keçirilir. Çar
Rusiyasının XVIII əsrin birinci rübündən
başlayaraq Cənubi Qafqaza hərbi-siyasi ekspansiyası bu
ziddiyyətlərin əsasını qoymuşdur. Həmin
siyasətin həyata keçməsində erməni amilinə
imperiyanın regionda sosial dayağı və müsəlman
dövlətləri olan Türkiyə və İrana
qarşı mübarizə xristian forpostu rolu
ayrılırdı. Məhz bu siyasət nəticəsində
XX əsrin əvvəlində erməni-azərbaycanlı
ziddiyyətləri kuliminasiya nöqtəsinə çataraq,
açıq qanlı qarşıdurmaya çevrilmişdir. Azərbaycanlı
əhalinin erməni terrorundan qorunmasında "Difai"
Partiyasının rolunu obyektiv və əsaslandırılmış
şəkildə işıqlandırılması zərurəti
müasir dövrdə bu araşdırmanın əhəmiyyətini
və aktuallığını şərtləndirir.
1905-1906-cı illərdə
silahlı dəstələrinin zərbələri Cənubi
Qafqazın müsəlman icmasının sıx birləşməsinə
inqilabi dövrün hər hansı başqa hadisələrindən
daha çox təkan vermişdi. Erməni-azərbaycanlı
münaqişələri müsəlmanların birləşməsinə
stimul yaratmış, bu birləşmə həmin dövrdə
siyasi fəaliyyət üçün artıq əsas maneə
olmayan yerlibazlıq və "sektant"
loyallıqlarını üstələmişdi. O vaxta qədər
pərakəndə şəkildə vuruşan müxtəlif
müsəlman qrupları öz fəaliyyətini əlaqələndirməyə
başlamışdı. 17 oktyabr 1905-ci il tarixli manifest dərc
ediləndən sonra bu proses xüsusilə güclənmişdi.
Siyasi partiyaların yaranması prosesi elə bir vaxtda gedirdi ki,
Azərbaycan hətta (sovet dövründə olduğu kimi)
formal müstəqilliyə də malik deyildi və
ayrı-ayrı quberniyalar şəklində Rusiya
İmperiyasının tərkibinə daxil idi. Buna görə
də sırf millətçi partiyalar müstəsna olmaqla
qalan partiyaların çoxu ümumrusiya partiyalarının
filialları və ya bölmələri idi. Bu partiyaların
proqram məqsədləri arasında kifayət qədər ciddi
fərq vardı. Bu da onların tarixi taleyini müəyyən
edirdi. XIX əsrin ikinci yarısından başlayaraq Şimali
Azərbaycanda yaranmaqda olan milli ziyalılar milli partiyaların
yaranmasında həlledici rol oynamışdı. Milli
ziyalıların məqsədi Azərbaycan cəmiyyətinin əsas
sosial qruplarının intellektual və ideoloji tələbatını
təmin etməkdən ibarət idi. Sayca az olmasına
baxmayaraq milli ziyalılar Azərbaycan xalqının öz
sosial, siyasi və milli hüquqlarını dərk etməsində
həlledici rol oynamışdır. Ziyalılar öz
xalqının vəziyyətini daha çox inkişaf
etmiş millətlərin vəziyyəti ilə müqayisə
edir, milli azadlıq və demokratiya ideyalarını təbliğ
edir, bu da cəmiyyətin ideya-siyasi tərəqqisini sürətləndirir
və Azərbaycan millətinin formalaşması prosesinə
stimul yaradırdı. Buna görə də tamamilə
qanunauyğun haldır ki, məhz Azərbaycan ziyalıları
milli hərəkatın rəhbər və əsas hərəkətverici
qüvvəsinə çevrilmişdir. Bu ziyalılar
sırasından siyasi rəhbərlər və Azərbaycan
milli hərəkatının ideoloqları
çıxmışdı.
1906-cı ildə
"Difai" partiyasının yaradılması milli mənlik
şüurunun artmasının və siyasi qüvvələrinin
sıx birləşməsinin parlaq ifadəsi oldu. Erməni
terrorçularının qarşısında davam gətirə
biləcək döyüş qabiliyyəti müsəlman təşkilatının
yaradılması haqqında qərar 1906-cı il fevralın
20-dən martın 6-na qədər canişin qraf
İ.İ.Vorontsov-Daşkovun sədrliyi ilə Tiflisdə
keçirilmiş erməni-azərbaycanlı sülh
danışıqlarından sonra qəbul edilmişdi. Ordubadi
yazırdı ki, məclisin məramı azərbaycanlıları
qan dəryasından çıxarıb münaqişələrin
baş verməsi səbəblərini təftiş edib, sonra hər
iki millətin dərd və vəziyyətinə baxıb
çarə axtarmağa və bir daha belə hadisələrə
yol verməmək üçün hökumətə
müraciət edərək bir sıra lazımi tədbirlər
görməyi tələb etmək idi. Ordubadi
danışıqların iştirakçılarının tərkibi
barədə yazır: "Hökumət tərəfindən
bir məclisə tam nəzarət yetirən şəxslər:
Qafqaz canişini cənab Vorontsov-Daşkov, Tiflis, İrəvan,
Gəncə qubernatorları, canişin həzrətlərinin
müavinləri, cənab Gəray, general Malama, general
Şirnikin, kargüzar Peterson cənabları. Azərbaycan tərəfinin
nümayəndələri: Bakıdan cənab Əhməd bəy
Ağayev, Kərbəlayı İsrafil Hacıyev, Əlimərdan
bəy Topçubaşov, Tiflisdən Məhəmməd
ağa Vəkilov, Doktor Qarabəyov, Gəncədən Ələkbər
bəy Xasməmmədov, Ədil xan Ziyadxanov və başqaları.
Erməni vəkilləri: "Mşak" qəzetəsinin
müdiri Kalantar, Tiflisdən: Xatisov, Samson Arutyunov, Bakıdan:
Xatisov, Muşeksyan, doktor Stepanov, Arakelyan, Taqiyanusov, Ter-Avanesov,
arximandrit Muradyan və başqaları".
Azərbaycanlı
nümayəndələr qurultaydakı çıxışlarında
qırğının qızışdırılmasında və
iğtişaşlarda ilk növbədə
"Daşnaksutyun" başda olmaqla erməni təşkilatlarını
günahlandıraraq qeyd etdilər ki, çar hökuməti
bu təşkilatların silahlanmasına barmaqarası
baxmışdır. Ə.Ağayev öz
çıxışında demişdi: "Qafqazda məsul
şəxslərin və rəhbərlərin çoxu erməni
terrorçularının qorxusundan işləri
vicdansızcasına, ədalətsizcəsinə həll edirlər.
Biz azərbaycanlılar daha bu vəziyyətə dözmək
niyyətində deyilik və açıq bəyan edirik ki,
işlər bu yolla davam etsə, Qafqazda terrorçu
qruplaşmalar ağalıq etdikcə burada nə sülh bərpa
olunacaq, nə də rahatlıq. Biz deyirik, əgər siz həqiqətən
sülh istəyirsinizsə, onda başqa tədbirlərlə
yanaşı terrora son qoymaq lazımdır. Bizə cavab verirlər
ki, biz "Daşnaksutyun"dan danışmırıq. Biz terrora
son qoyulmasını tələb edirik. Ermənilər isə
nədənsə yalnız "Daşnaksutyun" haqqında
düşünürlər. Aşkardır ki,
"Daşnaksutyun" terrorla hansı şəkildəsə
əlaqəlidir. İndi biz öz qeydimizə
qalmalıyıq. Biz də möhkəm, silahlanmış
partiya yaratmalıyıq. Bizim də öz
"Daşnaksutyun"umuz olmalıdır. Əgər
hökumət bir tərəfin bu cür aksiyalarına imkan
verirsə, ikinci tərəf üçün də buna imkan
verməlidir. Əks halda bu, aşkar riyakarlıqdır".
Kərbəlayı
İsrafil Hacıyevin çıxışı daha konkret
oldu: "Biz də terrorçu ola bilərik. Biz də mauzer
tüfəngləri saxlayıb, bomba ata bilərik, biz də
ermənilərin ən yaxşılarını, qubernatoru da
öldürə bilərik. Lakin biz bunların heç birisini
etmirik, çünki bu bir alçaqlıq və hökumətə
xəyanət siyasətidir. Bu məsələni müzakirə
etməkdən qəsbimiz ancaq hökuməti vadar etməkdir
ki, öz vəzifəsini, öz işini, öz ədalətini
qorxusuz, vahiməsiz, layiqincə yerinə yetirsin. Əgər
elə etməsə, biz də terrora keçməyə məcbur
olarıq".
Yuxarıda deyilənlərdən
göründüyü kimi, "Daşnaksutyun"un
yaradılmasına, fəaliyyətinə və öz təcavüzünü
aşkar nümayiş etdirməsinə baxmayaraq, Azərbaycan
tərəfi öz ziyalılarının şəxsində
ağıla və zəkaya əsaslanan
çağırışlar ilə ("Daşankasutyun"u
- Müəllif) ona qarşı yönəlmiş terrordan
çəkindirməyə çalışır, çox
vaxt müdafiə, özünümüdafiə mövqeyi
tuturdu. Bu da, "Difai"ni (Müdafiə) adından da
göründüyü kimi antiterror və ya müdafiə təşkilatı
kimi səciyyələndirir.
Əhməd bəy
Ağayevin və Kərbəlayı İsrafil Hacıyevin
"Daşnaksutyun" tərəfindən terror haqqında,
dövlət qulluqçularının, məmurların onlara
ünvanlanmış ölüm hədəli məktublardan
vahiməyə düşməsi haqqında
çıxışları qurultay
iştirakçıları arasında böyük həyəcana
səbəb oldu. Məşhur Xatisov qardaşları başda
olmaqla erməni nümayəndələri qəzəblənməyə
başladılar, lakin müsəlmanlara qarşı ittihamlar
irəli sürməyib maddi ziyanın ödənilməsini tələb
etdilər. Onlar bu hadisələrin əsas təqsirkarı
kimi çar hakimiyyətini göstərdilər. A.Xatisov
demişdi: "Bunları demək lazım deyil, bəziləri
"Daşnaksutyun" haqqında, digərləri panislamizm
haqqında danışacaqdır. Bunun nəticəsi nə
olacaq?! Təqsir hər bir firavan dövlətin əsas
qanunlarının pozulmasına imkan verənlərdir! Bir nəfəri
qətlə yetirən cinayətkar cəzalandırılır,
amma bizdə kütləvi qırğın və talanlar cəzasız
qalmışdır! Mən Hökmdarın nümayəndəsinin
qarşısında açıq bildirirəm ki, hökumət
cinayətkar fəaliyyətsizlik göstərmiş və
cinayətə şərait yaratmışdır".
Beləliklə, erməni
nümayəndələr çar hökumətinin
Qafqazdakı nümayəndələrinə sərt və
açıq meydan oxuyaraq azərbaycanlıları
günahlandırmaqdan imtina etdilər, bildirdilər ki,
bütün təqsirlər rus hökumətindədir. Lakin
şübhə yoxdur ki, debatların məhz bu cür xarakteri
onların xeyrinə idi, çünki bu halda
"Daşnaksutyun" və digər gizli erməni təşkilatı
tamamilə kənarda qalar və məclis bütünlüklə
Qafqaz hökumətinin ifşa olunmasına həsr edilə bilərdi.
Təsadüfi deyil ki, azərbaycanlı nümayəndələrin
"Daşnaksutyun"un buraxılması haqqında tələbinə
ermənilər özünəməxsus bir tərzdə cavab
vermişdilər: ""Daşnaksutyun"u biz
yaratmamışıq və bu təşkilatı biz məhv
edə bilmərik; o və ona oxşar təşkilatlar ətraf
həyatın şəraiti nəticəsində yaranır və
bu şərait olmadıqda "Daşnaksutyun" təşkilatı
öz-özünə məhv olacaqdır". Başqa
sözlə desək, erməni nümayəndələr
hamını "Daşnaksutyun"un mövcud olması ilə
barışmağa çağırırdılar,
çünki bu cəmiyyət onlar üçün çox
zəruri idi. Digər tərəfdən, Xatisovun nitqində
panislamizm təhlükəsinin mövcud olması haqqında
fikirlər səslənmişdi. Beləliklə, o ermənilərin
hökumətə düşmən olmasını ustalıqla
maskalamağa və canişinin şəxsində hökumət
nümayəndələrini inandırmağa
çalışırdı ki, "Daşnaksutyun"un fəaliyyəti
bu diyara qonşu müsəlman dövlətlərdən
nüfuz etmiş panislamizm təzahürlərinin nəticəsidir.
Ermənilərin bu ənənəvi hücumlarına ən dəqiq
cavab o vaxt Rusiya İmperiyasının Osmanlı Türkiyəsindəki
rus konsulu olmuş V.Mayevski vermişdir: "Doğrudan da, fərz
edək ki, Qafqazda panislamizm ideyaları güclü inkişaf
etmişdi. Lakin onda heç cür başa düşmək
olmur ki, nə üçün tatarların bu ideyaları
yalnız və yalnız ermənilərə qarşı
savaş və qarətlərlə təzahür edir, Qafqazın
digər xalqlarını isə kənarda qoyur? Belə olan təqdirdə
ən çox əziyyət çəkən rus elementi
olmalı idi, panislamizm ideyaları ilk növbədə bu
elementə qarşı mübarizə aparmalıdır. Lakin həqiqətdə
buna oxşar heç bir şey aşkar etmək
olmamışdı. Nə üçün tatarlar
gürcülərə toxunmamışlar?.. və nə
üçün panislamizmin qurbanları yalnız və
yalnız ermənilər olmuşlar?..". Mayevski daha sonra
yazır: "Ermənilər "Qafqaz hökumətinin cinayətkar
hərəkətsizliyini və cinayətkarlara şərait
yaratmasını ifşa etmək üçün tatarların
da onlara qoşulması barədə dəvəti uğursuz
oldu. Tezliklə məlum oldu ki, azərbaycanlı nümayəndələr
bu məsələdə əsla iştirak etmirlər. Onların
tərəfindən Qafqaz hakimiyyətinin ünvanına
heç bir ittiham eşidilmir. Onlar anarxiya yaranmasının təqsirini
yalnız "Daşanaksutyun"da görürlər. Üstəlik,
onlardan bəziləri ehtiyatsızlıq edərək hətta
rus hökumətini müdafiə etmək üçün
fikir söyləməyə cəhd göstərmişdir".
Qurultay Qafqaz Canişinin yanında hər iki millətin
hörmətli və etibarlı vətəndaşlarından
ibarət barışıq komissiyaları yaradılması
haqqında qərar qəbul etdi, lakin oraya öz nümayəndələrini
göndərməkdən imtina etmiş Bakı və
Yelizavetpol erməni icmalarının təqsiri üzündən
həmin komissiyalar yaradılmadı. Bununla əlaqədar
müvafiq milli strukturlar yaradılması yolu ilə milli mənafelərin
müdafiəsi məsələsi gündəmə gəldi.
(ardı var)
Eldar Əzizov
Ədalət.- 2011.- 18 fevral.- S. 6.