ƏNƏNƏDƏN MODERN
ŞEİRƏ
(BALAYAR SADİQİN "Allahın unutduğu
adam" şeirlər kitabı haqqında)
Azərbaycan
poeziyasında modernizm nə vaxt meydana çıxıb, onun
ilk banisi kimdir? Bu suala cavab verməmişdən öncə
belə bir həqiqəti nəzərə çarpdıraq
ki, sovet dövrü ədəbiyyatında modernizm burjua
ideologiyasının təzahürü
sayılmışdır. Sovet, o cümlədən
Azərbaycan ədəbiyyatşünasları sosialist
realizminin lehinə modernizmin zərərli, mürtəce bir
cərəyan olduğunu sübut edən məqalələr
yazmışlar. Sovet estetikası və tənqidində modernizmə
bir ideoloji hadisə kimi baxılır, o, yalnız
ədəbiyyatda, incəsənətdə xəstə burjua
əhval-ruhiyyəsinin təzahürü və humanizmə
zidd bir sənət hesab olunurdu. Sonralar,
keçən əsrin 70-80-ci illərində modernizmə bu
ifrat münasibət bir qədər yumşalmağa
başladı. Məlum oldu və etiraf edildi ki, sosialist
realizminin nümayəndələrindən olan V.Mayakovski, Pol
Elüar, V.Brext, P.Neruda, N.Hikmət, həmçinin E.Heminquey,
U.Folkner, Q.Qrin, P.Pikasso, A.Matiss kimi görkəmli
sənətkarların yaradıcılığına da
modernizm bu və ya digər dərəcədə öz
təsirini göstərmişdir.
Modernizm dünyaya,
həyata, gerçəkliyə, insan
münasibətlərinə realizmdən fərqli olaraq yeni bir
baxışdır. Həm ideya-məzmun planında, həm
də formaca yeniliyi, yeni təsəvvür və
baxışları, yeni ifadə vasitələrini
müdafiə edən və çox zaman bu yeni prinsiplər
naminə "köhnə" nə varsa, onu inkar edən
modernizm sənətin öz inkişaf qanunauyğunluqlarının
nəticəsi kimi meydana çıxır.
Bizim poeziyada modernizm
hadisəsi keçən əsrin 60-cı illərindən
başlayır və bu, görkəmli şairimiz Rəsul
Rzanın adı ilə bağlıdır. Rəsul Rza
poetik təbiəti etibarilə yenilikçi şair idi, o,
altmışıncı illərə qədər
yazdığı şeirlərində dünya
poeziyasının təcrübəsindən uğurlu
şəkildə istifadə etmişdi. "Rənglər"
silsiləsində isə artıq bu poetik təcrübə
özünün bəhrəsini verdi. Əgər Avropa
şairlərinin bu tipli şeirləri modernist poeziya
nümunələri hesab edilirdisə, (G.Apolliner, P.Eluar və
b.) niyə Rəsul Rzanın "Rənglər"i bu
dairədən kənarda qalmalıydı? R.Rza
bu yolu açdı və altmış-yetmişinci illərin
yenilikçiləri (Ə.Kərim, Ə.Salahzadə,
İ.İsmayılzadə, F.Sadıq, F.Qoca,
V.Səmədoğlu, V.B.Odər, U.Yusifzadə və b.) və
səksən-doxsanıncı illərdə ədəbiyyata
gələn şairlər (A.Mirseyid, Z.Sarıtorpaq, Xanəmir,
D.Osmanlı və b.) həmin yolu
hərə özünəməxsus bir tərzdə davam
etdirdilər.
Son onillikdə də
ədəbiyyatımızda, xüsusilə, poeziyamızda
modernist ruhlu yazarların sayı artmaqdadır. Bu
sırada Q.Nəcəfzadənin, R.Qaracanın,
A.Yaşarın, M.Köhnəqalanın, Aqşinin,
Z.Əzəmətin, X.Hassın, S.Babullaoğlunun
adlarını çəkirik. Həmin şairlərdən
biri də Balayar Sadiqdir. Balayarın "Allahın unutduğu
adam" şeirlər-poemalar kitabındakı yazılar
modernist təfəkkürün məhsuludur.
Azadlıq
gözəl qadındır.
Hamı onu sevər,
o isə
könül verməz heç kimə
Ürəyinin qapısında
duran adamların üzündə
yalan çiçəkləyib.
Bizim kəndin kişiləri
hər gecə
öz azadlığını
qucaqlayıb yatır.
Azadlıq ətri gəlir
kəndimizin gecələrindən.
"Təcavüzün
rəsmi" adlanan bu şeirdə gördüyünüz
kimi, azadlıq məfhumuna tamam fərqli bir yanaşma var. Bu
şeir assosiativ şeirdir. Şeirdə bir-birilə
əlaqəsi olmayan iki məfhum - Azadlıq və Qadın
məfhumları arasında assosiasiya aparılır. Və nəticədə sintez yaranır - Azadlıq
da gözəl qadın kimidir. Şeirin bundan sonrakı iki
bəndində bənzətmələr silsiləsi gəlir:
dövlətlər işğal olunmuş
gözəllikdirgBayraqlar təcavüzə uğramış
gözəlliyin səssiz harayı. Səmanın
üzündəki cırmaq izləri himn
misralarıdır.. Və nəhayət,
son-yekunlaşdırıcı misralar: Belə deyilsə,
bəs Azadlıq sözünə qonmuş
göyərçinləri kim uçurtdu?! İlk
baxışda şeirin birinci yarısı ilə ikinci
yarısı arasında məntiqi əlaqə
olmadığı nəzərə çarpır. Və oxucu
deyə bilər ki, Azadlıq və Qadın məfhumları
arasında assosiativ bağlılıq elə burada
tamamlanır, əlavə "yeri
gəlmişkən"ə ehtiyac var idimi? Təbii ki, yox idi.
Amma modernist şeirin mahiyyətinə az-çox bələd
olanlar bilir ki, bu tipli şeirlərdə əvvəldən
axıradək müəyyən bir sistem yoxdur.
Balayarın modern tipli
şeirlərində bənzətmə və metaforalar
silsiləsi diqqəti xüsusilə cəlb edir. Bu
bənzətmə və metaforaların əksəriyyəti
təzədir, orijinaldır. Bəziləri şeirdə fikrin
poetik ifadə tərzinə xidmət edir, bəzilərisə
sanki göydən asılı qalır, missiyasını
yerinə yetirə bilmir, ya da yarımçıq yetirir.
Fikrimcə, Balayarın bu axtarışları söz
oyunbazlığına yox, sözün mətndə poetik
ehyasına kömək edir. Ancaq son dərəcə
diqqətli olmaq tələb olunur. Mən onun Əli Kərimin
unudulmaz xatirəsinə həsr etdiyi poemadan bəzi yerinə
düşən, fikrin poetik ifadəsini, sanbalını
qüvvətləndirən misallar gətirmək
istəyirəm: Sözün infarkt günüydü. Əli
Kərimin son anlarını təsvir etmək
üçün bundan yaxşı ifadə ola bilərdimi?
Gecənin qara gözləri üşüyürdü
pəncərədə hıçqıran lampa
işığında. Gözəl tapıntıdır!
Üzü qibləyə
durmuşdu Əzrayıl
gözündə əcəl
eynəyi,
qarşısında
ümidlərin xəritəsi
Uzaqlarda bir nar ağacının
gülöyşə yuxusu
38 yerdən çatladı.
O gün 38 yaşın
köynəyi
dar gəldi
Əli Kərimin əyninə.
Ağrıya-ağrıya
son dəfə içindəki ağrıya
dirsəkləndi Əli Kərim.
Son dəfə
yazmadığı misraların
gözünü ziyarət etdi
Əli Kərimin dodaqları.
Göyçayda
nar ağaclarının
alov-alov çiçəkləri,
Əli Kərimin ölümünə
üsyan bayrağı qaldırmışdı.
Əli Kərimin
ölümünə həsr edilmiş bu poemada B.Sadiqin
həm ənənəyə sadiq qaldığının,
həm də ənənəni yaradıcılıqla
inkişaf etdirib modern şeirə meyl etdiyinin şahidi oluruq. Məncə,
B.Sadiq bu vəhdəti öz şeirlərində qoruyub
saxlamalıdır. Təbii ki, indiki modern ruhlu oxucular
üçün xatirələr pişik balası kimi cırmaqladı
alın yazımı, Qatil dar ağacının
xoşbəxtliyidir. Dar ağacı qatilin mükafatı.
Qadın ayaqları dünyanın ilk əlifbasıdır.
Hərflərin üsyanıdır Adəmlə
Həvvanın alın yazısı. Kişi və Qadın iki
qədim əlyazmadır. Ölüm dəstəmaz alır
ismin yerlik halında Yol-şəhər haqqında
düşüncədir. Taleyin küçələrində
kənd uşağıdır şəhər. Yovşan
ətirli söhbətləri hələ də yaddaşımda
ləpələnir. Sükutun varaqları arasından
düşdü Adəmin Həvvaya yazdığı
məktub... Mərmi alovunda islanmış azan səsini
qurutmağa yer yoxdur. Xurma ağacının içində
mərmi-mərmi yarpaqlanıb 2003-cü ilin aprel ayı və
s. bu kimi onlarla ifadələr, ilk baxışda çətin
qavranılan assosiativ misralar anlaşılar. Amma bütün
şeirlərini bu xəttə tabe tutmaq və hətta buna
aludə olmaq B.Sadiqi bir şair kimi məhdudlaşdıra
bilər.
Balayar Sadiq də bir
çox həmyaşıdları kimi şeirə
gələndə, necə deyərlər, ənənəvi
poeziyanın ətəyindən tutmuşdu. Hecalı, ya
sərbəst şeirlərində "köhnə
havalarda" təzə söz deməyə
çalışırdı, az-çox buna nail olurdu. Deyim ki,
Balayar son illərdə şeirin bu iki qolunda eyni
dərəcədə fəallıq göstərir.
Məsələn, onun "Sonetlər çələngi"
və bir sıra şeir və poemalarında ənənəvi
yolu izləyirik.
Sonet
formasının poeziyamızda görünməsindən bir
əsr keçir. Amma şairlərimiz bu formada
müəyyən uğurlar əldə etsələr də,
ona nisbətən az müraciət olunur. Çox
çətindir sonet yazmaq, amma sonetlər çələngi
də yaratmaq ondan çətin. Deyərdim ki, Balayar Sadiq bu
çətinliyi aradan qaldıra bilir. Sonetdəki forma-struktur
özünəməxsusluğu bir yana, sonetlər
çələngində birisindən digərinə
keçiddə məzmun ardıcıllığını
saxlamaq və nəhayət, sonuncu - on beşinci soneti
əvvəlki on dörd sonetin birinci misralarından
hörülür. Müəllifin "Dərd
simfoniyası" sonetlər çələnginin sonuncu soneti
belədir:
Bu çöllər uzanan
sükut dənizi,
Yelkənsiz qayıqdır o tənha qəbir.
Bir yol avar çəkir göz yaşlarımda,
Kölgəsi səsimə
düşür arabir.
Bu yolla köçümü çəkdim, ilahi,
Beləcə adladım mən
də bu yolu.
Mələklər isladıb
göz yaşlarıyla,
Görən necə keçib bəndə bu yolu.
Dərdim, muğayat ol özün-özündən,
Bir "əlvida" sözün öpdüm
gözündən,
Çəkdim tətiyini son
nəfəsimin.
Taleyin taxtını devirdim bu gün,
Ruhuna salavat çevirdim bu gün,
Ömrün o üzündə qalan səsimin.
Bu yaxınlarda Balayar
Sadiqin "birnəfəsə" yazdığı
"Hünər" poemasını da oxudum. Poema erməni
işğalçıları ilə mübarizədə
fövqəladə igidlik nümayiş etdirən Mübariz
İbrahimova həsr olunub. Lirik səpgili poemada
Mübarizin qəhrəmanlığı və ümumən
qəhrəmanlıq haqqında düşüncələr
öz əksini tapıb. Dahi şairimiz Füzulinin
"Hədiqətüs-süəda" poemasından bu
misraları xatırladım:
Zillət ilə
ləzzəti
olmaz həyatın dustilər,
Nəğdi-can sərf
eyləyib
dünyadan kam almaq
gərək.
Əcz ilə dönmək
ədudan
səhlidir, himmət tutub,
Ya şəhid olmaq
gərək,
ya intiqam almaq
gərək!
Mübariz İbrahimovun
qəhrəmanlığı artıq bədii
düşüncəni də hərəkətə
gətirdi, artıq onun igidliyi barədə bir sıra
sənədli əsərlər, həmçinin
şeirlər, poemalar yazılıb və yenə yazılacaq.
Balayarın
"Hünər" poeması da bu ilkinlərdəndir. Poemanın
geniş təhlilini vermək fikrindən uzağam. Ancaq onu deyə bilərəm ki, publisistik pafosla
yüklənmiş poema heç də pis təsir
bağışlamır. Poemada
müharibə psixologiyası duyulur. Əsərdən
üç bənd şeir parçası ilə Balayar Sadiq
haqqında bu məqaləyə nöqtə qoyuram:
Mübarək bir anın yetdiyi anda,
Ömrün qapısından çıxdı
Mübariz.
Sərrast güllə kimi əsgər andını,
Ölümün alnına
sıxdı Mübariz.
Yağış tək ələndi yağı
gülləsi,
Köksündə yüz yerdən
çiçəklədi qan.
Onu qucaqladı Vətən torpağı,
Öpdü lalə-lalə yanaqlarından.
Elə bil əcəlin qurudu nitqi,
Sözlərin dilində söz
düşdü düyün.
Bir əsgər hünəri,
döyüşçü ömrü,
Keçdi yaxasından ölümsüzlüyün.
VAQİF YUSİFLİ
Ədalət.- 2011.- 12 fevral.- S. 19.