"Qarabağ Birlik Məclisi":
təşkilati strukturu və proqramı
(Əvvəli ötən
saylarımızda)
Müəllif bu
kitabında erməni millətçi təşkilatlarının
terrorçu fəaliyyətinə cavab olaraq Azərbaycanda ilk
milli təşkilat "Difai" (Müdafiə)
Partiyasının yaradılması və fəaliyyəti
tarixi tətbiq edilir. Ən müxtəlif mənbələrdən
cəlb edilmiş zəngin faktiki materialın təhlili və
ümumiləşdirilməsi əsasında bu mövzunu
ideoloji ehkamlardan və milli-subyektiv baxışlardan
asılı olmadan işıqlandırmağa cəhd
edilmişdir. Əsərdə "Difai"nin fəaliyyəti
erməni-azərbaycanlı ziddiyyətlərinin
yaranmasının ilkin tarixi şərtləri və səbəbləri
fonunda nəzərdən keçirilir. Çar
Rusiyasının XVIII əsrin birinci rübündən
başlayaraq Cənubi Qafqaza hərbi-siyasi ekspansiyası bu
ziddiyyətlərin əsasını qoymuşdur. Həmin
siyasətin həyata keçməsində erməni amilinə
imperiyanın regionda sosial dayağı və müsəlman
dövlətləri olan Türkiyə və İrana
qarşı mübarizə xristian forpostu rolu
ayrılırdı. Məhz bu siyasət nəticəsində
XX əsrin əvvəlində erməni-azərbaycanlı ziddiyyətləri
kuliminasiya nöqtəsinə çataraq, açıq
qanlı qarşıdurmaya çevrilmişdir. Azərbaycanlı
əhalinin erməni terrorundan qorunmasında "Difai"
Partiyasının rolunu obyektiv və əsaslandırılmış
şəkildə işıqlandırılması zərurəti
müasir dövrdə bu araşdırmanın əhəmiyyətini
və aktuallığını şərtləndirir.
Həmin dövrdə
mövcud olmuş partiyaların çoxundan fərqli olaraq,
"Difai" partiyası xalq kütlələrinin içərilərinə
nüfuz etməyə, xalqın ən fəal elementlərini
öz sıralarına cəlb etməyə, öz fəaliyyəti
ilə bütün Yelizavetpol quberniyasını, qismən də
Bakı və İrəvan quberniyalarını əhatə
etməyə məcbur olmuşdu ki, partiya ağıllı,
ehtiyatlı, ardıcıl, namuslu və səmimi insanların əlindədir,
onun Mərkəzi Komitəsinə Əhməd bəy
Ağayev rəhbərlik edir. Yenə də həmin qubernatorun
sözlərinə görə, partiya qısa müddətdə
böyük nüfuz və şöhrət
qazanmışdır, əhali ona etibar edir və onun üzvlərini
hökumətdən səylə gizlədir.
"Qarabağ Birlik Məclisi"nin
"Şuşa müsəlmanlarının bacarıqlı,
çevik, hiyləgər və zehni cəhətdən daha
çox inkişaf etmişləri" sırasından
seçilmiş təbliğatçıları əhali
arasında fəal iş aparırdı. Kəndlərdə
iqtisadi ehtiyacları öyrənmək üçün rəy
sorğusu keçirmək bəhanəsi ilə xalqı bir
yerə toplayır və eyni zamanda ona şəriətin tələbləri
izah edilir, heyvan oğurluğuna, qarətlərə son qoymaq
tövsiyə edilir, "qüsurlu" insanlar pislənir, ermənilərlə
dinc münasibətlər yaratmaq təbliğ edilirdi. Bu tələblərin
pozulmasına görə xalq qarşısında məsuliyyət
barədə xəbərdarlıq edilirdi. "Difai" agentləri
yeri gəldikcə kəndlərin əhalisinə diqqətlə
nəzər salır, onların arasında daha çox
inkişaf etmiş və həssas, əsasən gənc
adamları seçir, sonra bu adamlarla uzun müddət təkbətək
söhbət edir və xüsusi and içdirərək patiya
üzvlüyünə qəbul edirdilər. Partiyanın yeni
üzvlərinə tapşırılırdı ki,
yaşadıqları yerlərdə ehtiyatla və
ardıcıl təbliğat aparsınlar, kəndlərin əhalisini
müşahidə etsinlər. "Qarabağ Birlik Məclisi"nin
fəaliyyətinin genişlənməsi nəticəsində
hökumət müəssisələri uğurla boykot
edilmiş, kəndlərdəki vəzifəli şəxslər
(kəndxudalar) partiyanın nüfuzan tabe edilmiş,
partiyanın xüsusi döyüş drujinaları
yaradılmışdı. İş o həddə
çatmışdı ki, əhali müxtəlif şikayətlərlə
hökumət müəssisələrinə deyil, Məclisin
yerli bölmələrinə müraciət etməyə
başlamışdı, həmin bölmələr də
müstəqil mühakimə aparırdılar. Komitələr
çoxsaylı şikayətlərə, məhkəmə
çəkişmələrinə baxırdı, həm də
şikayətlərə çox tezliklə cavab
alınır, işlər ədalətlə
araşdırılır, təqsirkarlar tezliklə və ciddi
cəzalandırılır, zərərçəkmişlər
cavabdehin hesabına maddi cəhətdən təmin edilirdi. Bunun
nətiəcsində 1907-ci ilin axırlarına qədər kənd
məhkəmələri, demək olar ki, fəaliyyət
göstərmişdi.
Bu, əhalinin partiyaya
yüksək etimadını göstərirdi. Kənd məhkəmələrindən
fərqli olaraq, partiyanın işlərə obyektiv baxması
sayəsində onun nüfuzu daha da artmışdı. Yuxarıda
adını çəkdiyimiz Cavanşir qəzasının rəisi
yazırdı: "Qəzadakı 38 kənd icmasından
yalnız 8-nin rəhbəri hökumət məmurları idi və
onların adlarına sadiq olaraq, namusla xidmət edəcəyinə
ümid bəsləmək olardı; kənd hakimləri tamamilə
kənarlaşdırılmışdı,
qulluqçuların bütün başqa ştatları bu
partiya və onun üzvləri tərəfindən ələ
keçirilmişdi". Beləliklə, çar hakimiyyət
orqanları görən gözlərindən, eşidən
qulaqlarından məhrum olmuşdu. Qəza rəisinin fikrincə,
partiya bu addımları atmaqla xalqı ələ
almış, kəndlərdəki vəzifəli şəxsləri
öz iradəsinə tabe etmiş, hökumət məmurlarının
və hökumət müəssisələrinin fəaliyyətini
iflic vəziyyətinə salmışdı.
Dövlət
strukturları əvəzinə "Difai"nin müvafiq
strukturlarının yaradılması onu göstərirdi ki, bu
partiya heç də, bəzilərinin iddia etdikləri kimi,
yalnız döyüş təşkilatı deyildi.
"Difai"nin üzvləri arasında savadlı və
qrammatik insanların olması sayəsində o, dövlət
işlərinin aparılması üçün çox
böyük daxili potensiala malik idi.
"Difai"nin pul vəsaitlərinin
mənbəyi üzvlük haqları, partiya proqramının
bu və ya digər maddələrinin pozulmasına görə
təqsirkarlardan tutulan cərimələr, məhkəmə
qarşısında dayanan cavabdehlərdən və
iddiaçılardan alınan rüsumlar və nəhayət,
hər bir rayon nümayəndəsi tərəfindən əhalidən
tutulan cüzi yığımlar idi. Pul yığmaq
üçün partiya üzvlərində çek
kitabçaları olurdu. Onlar pul alarkən qəbz verirdilər.
Hər hansı anlaşılmazlıqlar yaranmaması
üçün pul yığılması xeyriyyə məqsədləri
adı ilə həyata keçirilir və aclıq çəkən
müsəlmanlar üçün rüsum adlanırdı. Bu
vəsaitin əsas hissəsi Müsəlman Mərkəzi
Xeyriyyə Cəmiyyətinə göndərilirdi. Patiya xadimləri
bu cəmiyyətin nümayəndələri adı ilə 3-4
nəfərlik qruplarla bölünür, qəzaları gəzərək
üzvlük haqqı yığırdılar. Cavanşir qəza
rəisi yazır: "Məclis pul cərimələri almaq və
həbs cəzaları tətbiq etmək yolu ilə əhali
arasında mal-qara oğruluğunu yox dərəcəsinə
endirmişdi, quldurluq halları azalmışdı". O daha
sonra yazır: "Məclisin xidməti ondan ibarət idi ki, o
xalqın öz günahlarının ona çox baha başa gəlməsini
görərək belə halların qarşısını
almağa başlamışdı. Cinayət xarakterli yeni
işlərlə yanaşı on ilə qədər əvvəl
baş vermiş köhnə işləri də
araşdırırdı. Bundan əlavə, cavabdehdən cərimə
tutulur, bu məbləğ partiyanın xəzinəsinə
daxil olurdu".
Partiya torpaq məsələsində
öz taktikası sayəsində kənd əhalisi arasında
çox populyar olmuşdu. Bütün millətin mənafelərinin
ifadə edilməsi barədə proqram bəyanatlarına
baxmayaraq, partiya üzvlərinin silki mənsubluğu onun bəylərə
qismən zidd xarakterini şərtləndirmişdi. Bəylərə
zidd mövqenin əsas səbəbi heç şübhəsiz,
ondan ibarət idi ki, bəylərin çox çar hakimiyyətinə
loyal münasibət bəsləyir və milli azadlıq hərəkatını
qəbul etmirdi. Bu mövqeyin fəaliyyəti onda ifadə
olunurdu ki, "partiya təbliğatçıları bu bəylərin
hakimiyyətə can atan müftəxor və qaniçənlər
olduğunu, heyvan kimi yalnız sərvət həvəsi ilə
yaşadıqlarını" bildirir və kəndlilərin
qanını içən bu bəylərə nifrət hissi təlqin
edirdilər. Onlar deyirdilər ki, bu sinfin əlində bu qədər
torpaq olmamalıdır, bu torpağı onların əlindən
almaq lazımdır". Ustav fərmanlarının və
başqa köhnə adətlərin mövcud olması
üzündən, çox vaxt məhsul yığımı
dövründə torpaq sahibləri və kəndlilər
arasında anlaşılmazlıqlar yaranırdı.
Difaiçilər bundan bacarıqla istifadə edirdilər.
"Qarabağ Birlik Məclisi"nin kəndlərdəki fəaliyyəti
yerli hakimiyyət orqanlarını o qədər vahiməyə
salmışdı ki, onlar aqrar iğtişaşların
baş verməməsi üçün məhsul
yığımına dair vahid qaydaların təmin edilməsi
üzrə xüsusi komissiya yaratmağa məcbur
olmuşdular, çunki köhnə adətlərin mövcud
olması Qarabağ təşviqatçılarının
iğtişaşlar yarada bilməsi üçün yeganə
vasitədir". Komissiyanın müzakirə mövzuları
aşağıdakılar idi: 1. Darğaların töycü
yığdığı bir ümumi ölçü - canaq
müəyyən edilməli; özü də
çanaqların tutumu eyni olmalıdır; 2.
Töycünün məhz hansı şəkildə - dərzlər,
yoxsa dən şəklində yığılmalı
olması məsələsini həll etməli; 3. Məhsulun əkinçilər
tərəfindən torpaq sahibinə
çatdırılması üsulları haqqında məsələni
müzakirə etməli; 4. Ustav fərmanlarına gətirilmiş
və zamanın ruhuna uyğun olmayan bütün
keçmiş qalıqlarını ləğv etməli və
ya onların şəklini dəyişdirməli; 5.
Darğaların tamahkarlığını və onların məhsul
yığımı və torpağın paylanması üzrə
vasitəçilər kimi kəndlilərə tətbiq etdiyi
bütün sıxışdırmaları azaltmalı,
çünki tərəflər arasında bütün
anlaşılmazlıqları yaradan onlardır, bu isə təşviqatçıların
xeyrinədir. Nəticədə hakimiyyət orqanlarının
məsələyə müdaxilə etməsi difaiçilər
başda olmaqla kəndlilərin açıq
çıxışlar etməsinə imkan verməmiş,
lakin qəzada iğtişaşlar 1908-ci ilə qədər
davam etmişdi. Məşədi Mehdi kimi mübariz təşviqatçılarla
qanunun bütün ciddiliyi nəzərə alınmaqla rəftar
etmək və onları uzaq yerlərə sürgün edərək
ciddi cəzalandırmaq qərara alınmışdı. Komitənin
qalan üzvləri də müxtəlif represiyalara məruz
qalmışdı.
Difaiçilərin təbliğat
fəaliyyəti əhalinin siyasi mədəniyyətinin də
artmasına şərait yaradırdı. Məsələn,
7/8 avqust 1908-ci il tarixli raportda deyilir: "İndi hətta
ucqar kəndlərdəki müsəlmanlar da nümayəndəli
və mütləq monarxiya prinsipləri ilə tanış
edilmişlər, onlar İranda vəziyyətlə
maraqlanır və inanırlar ki, İran Parlamenti xanlarla
mübarizədə qalib gələcəkdir; avam camaat indi
artıq sünnilərlə şiələr arasında fərq
qoymur, onların arasında əvvəlki ayrı-seçkilik
yoxdur; indi sadə camaat məktəbə, onun zəruri
olmasına inanmağa başlamışdır, son bir-iki ildə
yerli tatarlar, xüsusən Qarabağda ictimai işlərə
maraq məsələsində xeyli irəli getmişlər".
Bu yeni vəziyyəti
bütünlüklə "Difai"nin fəaliyyətinin
mütərəqqi hissəsi ilə, onun xalqı maarifləndirmək
sahəsində proqram məqsədlərindən birini həyata
keçirməsi ilə izah etmək olar. "Difai"
partiyasının iş üslubuna və metodlarına dərindən
fikir verdikdə onun intellektual xarakterli, bəzən hətta
sosial-demokratiya çalarlarına malik ciddi ictimai-siyasi fəaliyyəti
görünür. Partiyanın sırf primitiv terrorçu təşkilat
olması haqqında sovet dövründə süni şəkildə
yaradılmış təsəvvür dərindən təhlil
edildikdə ikinci plana keçir. Digər tərəfdən,
partiya öz dövrünün məhsulu idi və məqsədlərinə
çatmaq üçün müxtəlif fəaliyyət
formalarından istifadə edirdi.
(Ardı var)
Eldar Əzizov
Ədalət.- 2011.- 26 fevral.- S. 16.