Xalqa həsr olunan ömür
Nəriman Həsənzadə-80
Həyatda öz izi,
öz yolu olan, heç kimə bənzəməyən insanlar
çoxdur. Ədəbiyyatda da belədir.
Bayağılıqdan uzaq, heç kəsi təkrar etməyən,
özündən sonra ya bir məktəb, yada bir iz qoymağa
çalışan şairlər, yazıçılar
vardır. Nəriman Həsənzadə kimi. Şair, dramaturq,
ictimai xadim. Ən əsası isə milyonlarla şeir pərəstişkarlarının
sevimlisi olan N.Həsənzadəni bugünki Azərbaycan şeirinin nəhəngi saymaq olar.
Nəriman Həsənzadənin
yaradıcılığında ilk diqqətimi çəkən
onun tarixi mövzulara daha çox yer verməsidir. Onun tariximizə
dair yazdığı əsərlər xronoloji
ardıcılıqla tariximizin demək olar ki, bütün əsas
dövrlərini əhatə edir. Bu mövzuda şair
"Pompeyin Qafqaza yürüşü", "Atabəylər",
"Zümrüd quşu", "Nəriman" və sair poemaları qələmə
almışdır. Poemalarının mövzu genişliyi
şairin tariximizi dərindən bilməsindən xəbər
verir. Çünki, O, yazdığı hər bir poemadan qabaq
həmin dövrün tarixini öyrənir və bu işə
böyük enerji sərf edirdi. Lakin O, təkcə Azərbaycan
tarixini bilməklə kifayətlənmir, antik tarixi də dərindən
bilirdi. Onun "Rəsul Həmzətova məktub"
poemasında Araz çayını nəzərdə tutaraq
yazdığı misralar bunu sübut edir:
Qoca vergilinin "Eneida"sı, Danışıb bu
çaydan eradan əvvəl.
N.Həsənzadənin
tarixi poemaları içərisində "Atabəylər"
xüsusi yer tutur. Əsər Azərbaycan tarixinin çox
maraqlı, maraqlı olduğu qədər də keşməkeşli
dövrü olan, xalqımızın tarixində silinməz iz
buraxan Şəmsəddin Eldənizin böyük zəhmət
bahasına yaratdığı Azərbaycan Atabəyləri
(Eldənizlər) dövlətindən bəhs edir. Əsərdəki
hadisələr konkret olaraq Naxçıvanda cərəyan etsə
də burada Dərbənddən Fars körfəzinə qədər
uzanan türk elindən, vahid Azərbaycandan gedir.
Aran, Azərbaycan bütün məmləkət,
Bir bayraq altında birləşsin fəqət.
Əsər
türkçülüyü, azərbaycançılığı,
dövlətçiliyi təbliğ etmək baxımından
olduqca əhəmiyyətlidir. Şairin məhz bu özəlliyini
qeyd edən sevimli alimimiz Nizami Cəfərov yazır: "Nəriman
Həsənzadə mənsub olduğu millətə, həmin
millətin tarixin hər hansı dövründə qurduğu
dövlətlə, millətin dövləti ilə fəxr edən
vətəndaş şairdir. O xalqın ki, Nəriman Həsənzadə
kimi şairi var onun dövləti də olmalıdır.
Çünki Nəriman Həsənzadə kimi şairi olan
xalqın dövləti olmaya bilməz". Ümumiyyətlə,
şairin xalqımızın milli azadlıq mübarizəsindən
bəhs edən bütün əsərləri qiymətlidir.
Bu tarixi poemaları qələmə almaqla o, öz xalqına
bir tarixçidən daha böyük xidmət göstərə
bildi.
Əsərlərində
daim yenilik yaradan şair həyatımızın elə bir sahəsi
yoxdur ki, ondan yazmasın. Bu günümüzdən yazmaqla
keçmişimizi də unutmur. Və onun yazdığı hər
bir tarixi əsər bu günümüz üçün
olduqca aktualdır. AMEA-nın müxbir üzvü, professor
Nizami Cəfərov yazır: "Nəriman Həsənzadənin
tarixə müraciətində böyük bir mütəfəkkir
məsuliyyəti var ki, o həmin məsuliyyəti
tarixçilərdən də, siyasətçilərdən də
tələb etməkdə tamamilə haqlıdır". Ona
görə ki, o, tarixi əsərləri qələmə
alarkən tarixi təhrif etmir. Tarixi təhrif edib hadisələri
öz təxəyyülünə uyğunlaşdıran
şair və yazıçıların əksinə olaraq. O,
xalqımızın milli azadlıq mübarizəsindən bəhs
edən bir neçə poemanın müəllifidir. Bu tarixi
poemaları yazmaqla şair öz xalqına həqiqətən
də böyük xidmət göstərmiş oldu. Hörmətli
alimimiz, türk dünyasının iftixarı olan Nizami Cəfərov
qeyd edir ki, "Nəriman Həsənzadə tarixin
övladıdır. Onun yaradıcılığı Azərbaycan
ədəbiyyatının məhz tarixi hadisəsidir".
N.Həsənzadə
lirik şairdir, məhəbbət şairidir. Bunu şairin
şeirlərinə yazılmış mahnılar da sübut
edir. Bu gün ən çox ifa olunan mahnıların içərisində
onun şeirlərinə yazılmış çoxlu
mahnıya rast gəlmək olar. Lirik şeirlərində təsvir
etdiyi qəhrəman öz sevgisinə ürəkdən
bağlıdır. O, sevgilisinin asta
pıçıltısını belə eşidir, sevgilisinin
səsindən başqa heç bir səsi duymur, sevgilisinin səsini
eşitdiyi üçün həyata, dünyaya minnətdarlıq
edir.
Yenə səsin gəldi qulaqlarıma,
Həyata, dünyaya minnətdaram mən.
Sən asta pıçılda eşidim səni,
Özgəsi çağırsa onda karam mən,
Bu təmiz və
ülvi məhəbbət N.Həsənzadəyə
böyük Füzulidən keçib. Məcnun da özgə
qızlara baxandan sonra ağlamışdı. Səbəbini
soruşanlara "Ağlayıram ki, gözlərimi yuyum, təmizləyim,
özgə qızlara baxdığım gözlərlə
Leyliyə baxmayım". İnsan da böyük yaradanla ibadət
zamanı razi-niyaz edərkən ətrafında heç kimi
duymamalıdır. Necə ki, İnsan sevdiyi ilə bir yerdə
olanda heç kimi hiss etməməlidir N.Həsənzadə
özü də məhz bu sevgini ürəkdən
yaşayır, əks halda belə gözəl sevgi şeirləri
yarana bilməzdi. Xalq şairi B.Vahabzadə yazır: "Hissi
şair kimi qələmə almamışdan əvvəl onu
insan kimi yaşamaq vacibdir. Bax, budur sənətin nüvəsi,
cövhəri, canı". Böyük şairimizlə
razıyam. Amma, zənnimcə burada bir ziddiyyət vardır. Məsələn:
Hafiz Şirazi bütün həyatı boyu məhəbbətdən
yazıb, bütün yaradıcılığında gözəlləri
vəsf edib. Halbuki bildiyimə görə həyatında
heç bir qadınla yaşamamışdır.
90-cı illərin hadisələri
baş verərkən Nəriman Həsənzadə ona
ziyalılardan ilk etiraz edənlərdən, haray salanlardan oldu.
Azərbaycan harayı var, içimdədi,
Nə ağırdır bu torpağın heysiyyəti.
Dərdin alım, dərdlər eyni biçimdədi,
Fərqi varsa ağrısını çəkəndədi.
Namərd
qonşuların öz məkrli siyasətlərini
xalqımız üçün çox ağır bir zamanda
həyata keçirmələri şairi sarsıtdı.
Bizə düşmən çıxıb dost
dediyimiz,
Tarixin gör hansı mərhələsində.
Nəriman Həsənzadə
vaxtaşırı tənqidlərə də məruz
qalıb. Onu ən çox heç nəyi dərinə
varmamaqda, hər şeyi üzdən keçməkdə
suçlandırırlar. Abbas Hacıyev
"Yazıçı şəxsiyyəti və bədii
qanunauyğunluq" əsərində yazır: "O, belə
ciddi, sosial problemlərin təsvirini geniş epik lövhələrlə
vermir. Kiçik detal xarakterik hadisə fonunda oxucunu
düşündürmək Nərimanın şeirləri
üçün daha səciyyəvidir. Lakin təəssüf
ki, o, bəzən "kiçik" hadisələri
lüzumsuz yerə daha da xırdalayır, əhvalatlara üzdən
yanaşır, təsvirçiliyə varır və
özü-özünü təkrar edir".
Amma, zənnimcə Nəriman
Həsənzadə bir şair kimi olduqca diqqətlidir. Onda
güclü yazıb-yaratmaq fantaziyası var. O, hər hansı bir hadisənin dərininə
varır. Mirzə İbrahimov şairin 1987-ci ildə çap
olunan seçilmiş əsərlərinə
yazdığı ön sözündə onun ən
yaxşı xarakteristikasını vermişdir: "Xeyirə,
xeyirxahlığa inam onun qanına elə hopmuşdur ki, bir fərd,
bir insan olaraq o bəzən həyatın təzadlarını
unudur, hamı ilə çox yumşaq, mülayim rəftar
edir. Belə hallarda pisi yaxşıdan seçmək çətin
olduğu kimi, onu yaxşı
tanımayanlara xasiyyət davranışında çox
şeylər sirli qalır və anlaşılmaz
görünür".
N.Həsənzadənin
yaradıcılığında lirik şeirlərlə
yanaşı ictimai motivli şeirlər də çoxdur. Bu
baxımdan onun gənclər üçün qələmə
aldığı "Kimin sualı var?" şeirində:
Mənim sualım var cavab ver bu
gün,
Mən axı nə qədər lal durmalıyam,
İndi əlimi yox, görünmək
üçün,
İndi mən səsimi qaldırmalıyam.-
Deyərək cəmiyyətin
eybəcərliklərini etiraz edir. Heç də təsadüfi
deyildir ki, bu poemanı müasirləri "poetik dəqiqliyi
ilə seçilən", "düşündürən
poema" adlandırırlar. Bəzən də taleyindən
şikayət edir. Lakin onun yazdığı hər hansı
bir şeir nikbin sonluqla bitir. O, nədən
yazırsa-yazsın əsərlərinin əsas qayəsi
xalqına xidmət, millətini xoşbəxt görməkdir.
Onun əsərlərinin əsas mövzusu sadə xalq, xalq qəhrəmanları,
bir fədakar ana, bənzərsiz Azərbaycan təbiətidir.
Onu bugünkü Azərbaycan ədəbiyyatının nəhəngi
hesab edənlər tamamilə haqlıdırlar. Əvəzsiz
alimimiz olan Nizami Cəfərov yazır: "Əsrimizin ikinci
yarısında sosial estetik problemləri
yaradıcılığında bütün miqyası ilə əks
etdirən Nəriman Həsənzadə böyük
S.Vurğundan sonrakı dövrün elə bilirəm ki, ən
gözəl şairidir".
Yeqzar Cəfərli
Ədalət.- 2011.- 10 mart.- S. 6.