MÖHTƏŞƏM ƏDƏBİYYATIMIZIN
YÜZ İLİ
Azərbaycan
xalqı elə xoşbəxt xalqlardandır ki, ədəbiyyat
tarixinin hər səhifəsi sənətkarlıqla qələmə
alınmış, ali bəşəri hissləri tərənnüm
edən poeziya nümunələri ilə zəngindir. Bu
baxımdan XVII yüzil ədəbiyyatımız da istisna
deyildir.
XVII
yüzildə yaşayıb-yaratmış şairlərimizin
yaradıcılığını vərəqlədikcə
onların həqiqətən də gözəl poeziya
nümunələri yaratdıqlarının, özlərindən
əvvəlki Azərbaycan və eləcə də Şərq
ədəbiyyatının ənənələrini layiqincə
davam etdirdiklərinin, bütövlükdə isə ədəbiyyatımız
tarixində ideya-estetik baxımından yeni bir dövrün, mərhələnin
əsasını qoyduqlarının şahidi oluruq.
Doğrudur, ədəbiyyat tariximizin hər səhifəsi,
eyni zamanda, XVII yüzil ədəbiyyatımız da daxil
olmaqla alimlərimiz tərəfindən, xüsusilə, Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixinin öyrənilməsində
yaradıcılığı ayrıca bir mərhələ təşkil
edən akademik Həmid Araslı tərəfindən diqqətlə
araşdırılmışdır. Lakin bu yaxınlarda
çapdan çıxmış, AMEA-nın Məhəmməd
Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun elmi işlər
üzrə direktor müavini, filologiya elmləri namizədi
Paşa Kərimovun qələminə məxsus "XVII əsr
anadilli Azərbaycan lirikası" adlı monoqrafiya bu
dövrün öyrənilməsi, araşdırılması
baxımından olduqca dəyərli tədqiqatdır. Bəri
başdan qeyd edək ki, Paşa Kərimov bu monoqrafiyanı qələmə
alarkən sadəcə olaraq, özünə qədər məlum
olan faktları ümumiləşdirib, deyilən fikirləri bu
və ya digər şəkildə yenidən təkrar etməmiş,
uzun illərin, gərgin axtarışların, yuxusuz gecələrin
nəticəsi olaraq, qiymətli bir tədqiqat işini ortaya
qoymağı bacarmışdır. Belə ki, bu fakt
özünü ən azı müəllifin XVII yüzildə
yaşayıb-yaratmış Saib Təbrizi, Qövsi Təbrizi,
Vəhid Qəzvini və s. kimi şairlərin
divanlarının, yeni əsərlərinin əlyazmalarının
dünyanın müxtəlif kitabxanalarında, əlyazma xəzinələrində
qorunan nüsxələrinin üzə
çıxarılmasında və onların nəşrində
göstərir. Müəllif yeni faktlara əsaslandığı
üçündür ki, dövrün ədəbi mənzərəsini
öyrənməyə və bunun nəticəsi olaraq onu
geniş şəkildə işıqlandırmağa müvəffəq
olmuş, öz elmi-nəzəri mülahizələrini də
bu bötüvlük və genişlik işığında qələmə
almışdır. Bu baxımdan, onun XVII əsr Azərbaycan
lirikasına verdiyi dəyər öz xələflərinin
mülahizələrindən əsaslı şəkildə fərqlənir.
Məlumdur ki, təkcə bir şairin
yaradıcılığını araşdırmaq, onun ədəbiyyat
tarixində tutduğu mövqeyi müəyyənləşdirmək,
əsərlərinin məzmun və poetik xüsusiyyətlərini
tədqiq etmək özlüyündə heç də asan məsələ
deyildir. Bu baxımdan bütöv bir əsrin müxtəlif
xarakterli, müxtəlif məzmunlu, poetik cəhətdən
bir-birindən seçilən şairlərinin əsərlərini
dəyərləndirmək və bütün bunlardan
çıxış edərək, dövrə, mühitə,
yüzilə qiymət vermək daha çətin məsələdir.
Bu baxımdan Paşa Kərimov belə bir çətin,
mürəkkəb işin altına öz çiyinlərini
vermiş və bu monoqrafiyası ilə layiqli bir ədəbiyyat
tarixi tədqiqatçısı olduğunu ortaya
qoymağı bacarmışdır.
Məlumdur ki, bizdə ədəbiyyat
tarixlərimiz adətən kollektiv şəkildə
yazılır. Lakin az da olsa tək-tək müəlliflərin
qələminə məxsus ədəbiyyat tarixi
kitablarımız da mövcuddur. Və adətən, bu barədə
həmişə bir qədər mübahisələr də
olmuşdur. Görən ədəbiyyat tariximiz kollektiv qələmin
məhsulu olduqda və yaxud da ayrı-ayrı müəlliflərin
qələmi ilə işıq üzü gördükdə
daha yaxşıdır. Tədqiqatlar göstərir ki, hər
iki üsul uğurlu və məqbuldur. Lakin tədqiqat əsəri
müəyyən bir müəllifin qələminə məxsus
olduqda, əsər o müəllifin ədəbiyyata
baxışını, dünyagörüşünü,
başqa sözlə desək, müəllif
konsepsiyasını da nümayiş etdirir. Bu mənada, bu
monoqrafiya - "XVII əsr anadilli Azərbaycan lirikası"
adlı tədqiqat əsəri də Paşa Kərimovun
müəllif nöqteyi-nəzərini ortaya qoymaqla bərabər,
eyni zamanda, onun ədəbiyyat tarixi yaratmaq iqtidarını da,
yəni bunun üçün lazım olan nəzəri və
praktik biliklərə yiyələnmək
bacarığını da sübut edir.
Monoqrafiyada Paşa Kərimov ilk növbədə
dövrün geniş ictimai-siyasi- ədəbi mənzərəsini
nəzərdən keçirmiş, Azərbaycan türkcəsinin
tutduğu mövqeyi araşdırmışdır. Tədqiqat
nəticəsində məlum olmuşdur ki, XVII yüzildə
Azərbaycan türkcəsi geniş bir arealda fəaliyyət
göstərmiş, Azərbaycan dilinin həm rəsmi və həm
də bədii qolu istər sarayda və istərsə də
xalq arasında geniş funksional imkanlara malik olmuşdur. Məsələ
burasındadır ki, müəllifin doğru olaraq, söylədiyi
kimi, Azərbaycan türkcəsi məhz bu əsrdən
başlayaraq, milliləşməyə doğru istiqamət
almış və bu fakt XVII yüzildə
yaşayıb-yaratmış şairlərimizin
yaradıcılığında özünü biruzə
vermişdir. Monoqrafiyanı varaqladıqca məlum olur ki, XVII
yüzildə Azərbaycan poeziyasının coğrafi
hüdudları olduqca geniş olmuş və bu coğrafiya demək
olar ki, bir üzü Dərbənd, bir üzü İraq,
Türkiyə, bir üzü İran və bir üzü
Hindistanı əhatə etmişdir. Təbii ki, bu coğrafi
genişlik Azərbaycan poeziyasının məzmun və forma
xüsusiyyətlərinə də öz təsirini göstərmiş,
onun qədim Şərq ədəbiyyatından bəhrələnməyi
ilə bərabər, Azərbaycan, eləcə də Şərq
ədəbiyyatında bütövlükdə yeni bir mərhələ
kimi meydana çıxmasını şərtləndimrişdir.
Paşa Kərimov öz monoqrafiyasında məhz bu məsələlərə
xüsusi diqqət ayırmış, XVII əsr şairlərimizin
yaradıcılığında dünyəvi və təsəvvüfi
eşq, təbiət, hikmətamiz-didaktik fikirlər, vətənpərvərlik
və s. kimi mövzuları dərindən
araşdırmışdır. Monoqrafiyanın ən
maraqlı cəhəti orasındadır ki, müəllif XVII əsr
şairlərimizin yaradıcılığında təsadüf
olunan bu mövzuları sadəcə təsvir etməklə kifayətlənməmiş,
onları aşıq yaradıcılığı, klassik ədəbiyyat,
türkdilli poeziyanın görkəmli nümayəndələri
olan Nəvai və Füzuli yaradıcılıqları fonunda
tədqiqata cəlb etmişdir.
XVII əsr Şərq, o cümlədən
Azərbaycan poeziyasından danışarkən, tədqiqatçılar
adətən, bu əsrdə poeziyada özünü biruzə
vermiş "Hind üslubu" məsələsinə də
toxunurlar. Həqiqətən də bu üslub bu dövr
şairlərimizin yaradıcılığını özlərindən
əvvəlki klassiklərdən fərqləndirən bir
yaradıcılıq üslubdur. Lakin qeyd edək ki, istər
tarixən, istərsə də müasir dövrdə bu
üsluba və bu üslubu daşıyan şairlərin
yaradıcılığına münasibət heç də
birmənalı olmamışdır. Belə ki, bəzən bu
üslubun poeziyanı bir qədər bəsitləşdirdiyi
də qeyd olunur. Ümumiyyətlə, bəzi tədqiqatçılar
XVII əsr ədəbiyyatından danışarkən bu
dövrün ədəbiyyatda durğunluq dövrü
olduğunu qeyd edirlər. Lakin Paşa Kərimov doğru
olaraq, bu tezislərlə razılaşmayaraq, "Hind
üslubu"nun bu dövr ədəbiyyatında ən azı
Sahib Təbrizi kimi görkəmli ədəbi sima yetirdiyini
göstərməklə bərabər, eyni zamanda, XVII əsr ədəbiyyatımızın
keçid dövrü ədəbiyyatı olduğunu əsaslı
surətdə sübut edir. Və həqiqətən də
sonrakı əsrlərə, XVIII-XIX əsrlərə nəzər
saldıqda XVII əsr ədəbiyyatımızın bu ədəbiyyatlar
üçün bir hazırlıq dövrü olduğunu
görürük.
Paşa Kərimov monoqrafiyada XVII əsr
anadilli Azərbaycan lirikasının poetikasını da tədqiq
edir. Araşdırdığı janr və forma, vəzn və
qafiyə, ifadə vasitələri məsələləri ilə
yanaşı bu bölmədə qələmə alınan
XVII əsr anadilli lirikamızın üslub və bədii
metod məsələlərinin öyrənilməsi də
olduqca diqqətəlayiq göstəricilərdir. Müəllif
poeziyada baş verən keyfiyyət dəyişikliklərini
üslubi keyfiyyətlərlə məntiqi surətdə əlaqələndirərək
ədəbiyyatımızın romantizmdən realizmə
keçid problemini də bu dövr şairlərinin
yaradıcılığı əsasında elmi surətdə
əsaslandırmağı bacarır. Beləliklə,
yuxarıda qeyd olunan bütün bu məsələlərə
kompleks şəkildə yanaşan tədqiqatçı zəngin
faktiki materiallara söykənərək XVII əsr anadilli
poeziyamız haqqında fundamental söz demək
bacarığını nümayiş etdirir.
TƏRLAN
QULİYEV,
filologiya elmləri
doktoru
Ədalət.-
2011.- 9 iyul.- S.12.