BU, RAFİQ ODAYDIR...
(Şairin 50
yaşına)
Yaddaşın ölümü
olmur. Nə qədər sağsansa. Yaddaşın
mürgüləməyi olur və günlərin birində o,
gözlərini açır. Sən yaddaşındakı
dünyanı, onun çoxdan unutduğun gözəlliklərini
və o gözəlliklər içində boylanan insanı,
insanları görürsən.
Rafiq Oday mənim yaddaşımda
yaşayan insandır. Olsun ki, ayda-ildə bir dəfə
görüşürük. Olsun ki, bu
görüşlər iki-üç dəqiqə, ən
uzağı yarım saat çəkir, amma bu təsadüfi
görüşlər "biz yenə görüşəcəyik"
ümidiylə bitir.
Rafiq Oday
naxçıvanlıdır, ancaq mənim
tanıdığım, dostluq etdiyim və sevdiyim bütün
naxçıvanlılardan (Məmməd Arazdan, İsa Həbibbəylidən,
Yavuz Axundludan, Kamran Əliyevdən, Əhməd Qəşəmoğludan,
Elman Həbibdən, Kəmaləddin Qədimdən) tamam fərqli
bir naxçıvanlıdır. Fərqliliyini
onda görərsən ki, onda Naxçıvan sevgisi hələm-hələm
üzə çıxmır.
Rafiq Oday
sumqayıtlıdır və taleyini, gün-güzəranını
çoxdandı bu şəhərlə bağlayıb, ancaq mənim
tanıdığım sumqayıtlılardan tamam fərqli bir
sumqayıtlıdır.
Mən Rafiq Odayı həm naxçıvanlı, həm
sumqayıtlı, həm də bir azərbaycanlı kimi
görürəm. Demək istədiyim
budur ki, Rafiq Oday insanlarla o qədər tez ünsiyyət
tapır ki, onun haralı olduğunu ilk baxışda heç
müəyyənləşdirə bilmirsən. Bu cəhət onun şeirlərinə də
xasdır və mən şeirlərində onu nə
sumqayıtlı, nə naxçıvanlı kimi görürəm,
azərbaycanlı kimi görürəm.
Rafiq Oday yaxşı
qəzetçidir. Bütün bölgələrdə
olduğu kimi, Sumqayıtda da xeyli qəzet çıxır, hətta
adı "baş redaktor" çağırılsın
deyə, boş redaktorların sayı bilinmir. Amma Rafiq Odayın "Möhtəşəm Azərbaycan
qəzeti" dərhal seçilir (materiallarının məzmunu,
qəzetin formatı, səliqə-səhmanı, tərtibatı,
müəlliflərinin səviyyəsi və s. cəhətlərinə
görə) və bu qəzet Sumqayıtda ən yaxşı qəzetdir
deyə bilərəm.
Mən Rafiq Odayı
səhv eləmirəmsə, keçən əsrin
doxsanıncı illərindən tanıyıram. "Azərbaycan" jurnalında şeirlərinin
işıq üzü görməsində köməyim dəyib.
Sonra Sumqayıtda və Bakıda keçirilən
ədəbi-mədəni tədbirlərdə
görüşmüşük. Öncə
dediyim kimi, bu görüşlərin sayı o qədər də
çox deyil. Amma hiss eləmişəm ki, bu adamla
dostluq eləmək olar, yol getmək olar, lap dərd də
bölüşmək olar.
Bunu da qeyd edim ki,
Rafiq çox işgüzardı. Bir də
görürsən ki, Sumqayıtda yaşayan-yaradan şairlərin
şeirlərindən ibarət bir toplu tərtib elədi və
kitab çapdan çıxan kimi təqdimatını
keçirdi. Belə topluların sayı isə bir deyil, beş deyil. Və onun tərtib
elədiyi iki topluya mən ön söz yazmışam. Birində Sumqayıt yazarlarının Vətən,
ikincisində isə sevgi şeirləri toplanmışdı.
Çox təəssüf ki, yeddi-səkkiz il
öncə çapdan çıxan bu topluların heç
birinin təqdimatında iştirak edə bilmədim. Rafiq Azərbaycan Jurnalistlər Birliyinin Sumqayıt
bölməsiniə rəhbərlik edir və deyim ki,
Sumqayıtda keçirilən bir sıra ədəbi-mədəni
tədbirlər də onun adıyla bağlıdır.
Rafiq Oday əlli
yaşına qədəm qoyur, necə deyərlər,
ömrünün "ekvator" xəttini keçir. Qarşımda Rafiq Odayın şeirlər, poemalar
kitabı durur. Bu kitabdakı şeirlər barədə az sonra söz açacağam. Bir-iki
kəlmə onun şairlik SİFƏTİ barədə.
Mən sifət əvəzinə xüsusiyyət, keyfiyyət
və s. bu qəbildən olan sözlər də işlədə
bilərdim. Amma Sifət təkcə üz, ya
bir nitq hissəsi deməkdimi? Yaxşı
bilirsiniz ki, SİFƏT həm də insanın
özümlülüyünü təyin edən fərdi
keyfiyyətlərdir. Onun şairlik sifəti
əvvəlcədən, lap ibtidadan istedaddan yoğrulub. Və bu istedad həyatı, insanları,
dünyanı poetik müşahidədən
yığıla-yığıla bənzərsizlik xassəsi
kəsb edib. Rafiq Oday da digər şairlərimizin
müraciət etdiyi mövzulara üz tutur, yəni bu nöqtədə
yeni bir Amerika kəşf eləmir, çünki
poeziyamızın bütün əsas mövzuları işlənib,
qurtarıb. Amma hər hansı mövzuda təzə
söz demək mümkündür və əsl şairlər
elə bu cəhətinə görə qrofomanlardan seçilə,
fərqlənə bilirlər.
Rafiqin "Qarabağ
şikəstəsi" poemasını ürək
ağrısı ilə oxudum. Ona görə
ki, o da bunu ürək ağrısı ilə yazıb.
Qədir Rüstəmova-
fələklərə meydan oxuyan bu xanəndəyə həsr
olunan poema-esse əslində, şairi düşündürən
ağrılı problemlərə münasibət bildirmək
üçün bir vasitə olub. Qədirin
"Qarabağ şikəstəsi" ilə bizim dərdlərimizin
həmrəyliyi, Vətənimizlə,
soydaşlarımızla bağlı ağrı-acılar
arasında bağlılıq çoxdur. "Qarabağ
şikəstəsi" ilə R.Oday bütün bu dərləri,
bəzən də içimizdə saxlayıb
dışarıya çıxara bilmədiyimiz qəmləri
poeziyaya gətirir.
"Bu da bir taledi" deyirlər;
Tale beləmi olur:
- Kiminin püşkünə
Vətən dediyimiz
bu torpaq
uğrunda ölüm,
kiminin
püşkünə
lənətə
gəlmiş
qaçqınlıq,
didərginlik;
Kiminin püşkü isə
Qızıla, altuna düşər,
Qədir qağa.
Qarın başa
çıxanda,
Başdakılar ayaq altına
düşər,
Qədir qağa!
Demə, Vətən dediyimiz
bu ana torpaq,
Qarnı başlarında
olanların
əllərində
Bir körpə quzudu,
Qədir qağa!
Poema beləcə
düşüncələr axını şəklində
davam edir, Vətən, torpaq, Qarabağ, bu günümüz
haqqında poeziyanın gəldiyi qənaəti ümumiləşdirir.
Artıq poeziya bir çox həqiqətləri
çəkinmədən, ucadan deyə bilir. Hərçənd ki, mən poemadakı
ayrı-ayrı sərt və çılğıncasına
deyilən bir neçə misranın olmağını istəməzdim.
Məsələn: "Bu dünyanın dörd üzünə
Əl açıb dilənən Vətən!".
Amma bu misraların da yanğıdan doğduğuna
şübhəm yox...
Elə bilirdim, poema
elə Qədir nisgiliylə də bitəcək, dərdlər
sıralanacaq, amma yaxşı ki, belə olmadı. Bizi nikbin sonluq gözləyirmiş. Bu da təbiidir. Çünki
bütün ümidsiz anların, nostalji hisslərin sonunda bir
ümid çırağı yanmalıdır.
Boş hay-küy
dövrünü
yaşadıq
artıq,
Növbəsi
qurtarıb ağlamağın da.
Yetər bu damğanı
daşıdıq artıq,
Olub-olacaqlar göz
qabağında,
Boş qalmış ocaqlar göz
qabağında,
Lüt-üryan
cocuqlar göz qabağında.
İnan, bu dərdlərə əlac
tapılmaz,
Hərə iki əli qabağa
çəkib,
Qorusa
közünü öz qabağında.
Yolunu gözləyir bu yurd, bu
ocaq,
Oyansan, zillətin sonu olacaq!
Oyansan, həsrətin sonu
olacaq!
Oyansan, çox şeyin sonu
olacaq!
Bu poemanı Rafiq Oday neçə il bundan öncə yazıb və mən
müasir poeziyamızda Qarabağ mövzusundə yazılan əsərləri
nəzərdən keçirəndə "Qarabağ şikəstəsi"nin
hansı ovqat üstündə yazıldığını da
hiss edirəm. Şairlərin Vətən
üçün, onun dərdlərindən ötrü haray
çəkmələri təbii idi. Çünki
torpaqlarımızın iyirmi faizi işğal olunmuşdu,
qaçqınlıq, didərginlik xalqın taleyinə
yazılırdı, belə bir məqamda poeziyanın haray
çəkməsi, yandırılmış ocaqlara, kəndlərə,
şəhərlərə, şəhid olmuş insanlara matəm
tutması və günahkarları ittiham etməsi gözlənilən
idi. Qədirin ürəkləri titrədən
"Qarabağ şikəstəsi" ilə Vətənin dərdləri
bir-birinə tən gəlirdi. Amma poeziya bu
fəryaddan üsyana, çağırışa keçməliydi
və tam olmasa da, bütün şairlərin fikrini ifadə
etməsə də, hər halda "Ayağa dur, Azərbaycan"
(Məmməd Araz), "Dur ayağa məmləkətim"
(Zəlimxan Yaqub) çağırışını
eşitmək ruhu söndürməməyə, oyanışa
səsləyirdi. Nəhayət, Xalq
şairi Qabil "Ümid sənədir ancaq Azərbaycan əsgəri"
şeiri ilə poeziyanın əsl manifestini elan etdi. Mənim fikrimcə, bundan sonra Qarabağ haqqında
nostalji və nisgilli əsərlər yazmaq dövrü
keçib. Rafiq Oday "Qarabağ şikəstəsi"nin yeni hissələrini yazarsa, poemanın son
misralarından başlayacaq. Çünki gizlətmək
lazım deyil ki, indi ruhlar sönməyə başlayıb və
poeziyanın əsas missiyası OYANIŞA səsləmək
olmalıdır.
Hər bir şairin
öz dünyası var. Kimsəyə bənzəməyən,
bir kimsənin də dünyasına bənzəməyən
dünyası. Həmin o fərdi, bənzərsiz
dünyanın da BÖYÜK DÜNYA kimi fəsilləri olur,
dağları, dərələri, gecəsi, gündüzü
olur. Şairlər dünyanın
içində dünya yaradanlar deyilmi? Gəlin, RAFİQ
ODAY dünyasına baş vuraq:
Düz əlli il
ömür adlı,
Kürkün
içində yaşadım.
Apaydın səma altında,
Bürkü
içində yaşadım.
Ümidi üzdüm
yaşadım,
Canımdan bezdim yaşadım,
Yaşadım, düzdü,
yaşadım,
Sürgün
içində yaşadım.
Dost-doğma bildim
müşkülü,
Sevdim-oxşadım
püşkümü,
Ömür deyilən beş günü,
Bir gün içində
yaşadım.
Bu qəbildən
onlarla şeiri var Rafiq Odayın. Şair
"MƏN"inin ifadəsi olan bu tipli şeirlərdən
boylanıb. Rafiq Odayın müxtəsər,
ya mükəmməl şair obrazını yaratmaq olar. Amma məsələ burasındadır ki, bu şair
obrazında biz həyatın, cəmiyyətin, insanlıq
dünyasının mənzərələrini də görək.
Çünki şair dünyası nə qədər
fərdi və bənzərsiz olsa belə, o,
yaşadığımız böyük dünyanın ahəngini,
ritmini, təzad və ziddiyyətlərini də özündə
əks etdirməlidir. Şairlər
haqqında çox zaman "dəli" ifadəsini də
işlədirlər. Dəlilik burada
patoloji -psixoloji-fıizioloji hal deyil, DƏLİLİK MƏCNUNLUQDUR,
KEFLİ İSGƏNDƏRLİKDİR, ağıllı
insanların onları sıxan, əzən, sındırmaq istəyən
mühitə mənəvi üsyanıdır. Şair-dəlini küçədəki ya dəlixanadakı
dəlilərdən fərqləndirən də elə budur.
Rafiq da bu cür dəlidir:
Hərə bir nəzərlə
baxır
Yoldan ötən hər
dəliyə.
Çox da mənə bənd
olmayın,
Mən də bu təhər
dəliyəm.
Hər taleyin öz nərdi
var,
Gözlərim
göyə nərdivan.
Gecənin gecə dərdi var,-
Açıldı səhər-dəliyəm.
Bilən olmaz nə gündəyəm,
"Harda"yam,
"nə üçün"dəyəm.
Milyon dəli içindəyəm,-
Mən də bir nəfər
dəliyəm.
Başdı-yüz qada
sovuşar,
Ya tutar, ya da
sovuşar.
Haqq deyən haqqa qovuşar,-
Geymişəm kəfən
dəliyəm.
Rafiq Odayın
şeirləri bizim aşıq poeziyamızın, xalq
şeirinin ən yaxşı ənənələri üzərində
köklənib. Bu gün hamı qoşma, gəraylı
yazır, amma əsl qoşma, gəraylı və heca şeirlərinin
mükəmməl nümunələri çox az
yaranır. Rafiq istər öz fərdi dünyasının
hiss və həyəcanlarını, istərsə də
böyük dünyanın, yaşadığımız
mühitin hadisə və olaylarını ifadə edəndə,
Azərbaycan şeirinin bu gözəl şeir şəkillərinə
üz tutur.
Bu sevda dəli sevdadı,
Tükənməz
macərası var.
Nə bu dərdə əlac edən,
Nə bu dərdin
çarası var.
Yön çevirib
dağa-daşa,
Bulaq oldu gözüm-daşan,
Nə gözümdə ağdan nişan,
Nə
gözümün qarası var.
Eşq qonaqmış, sinəm
otaq,
Qonaq çəkdi
sinəmə dağ.
Ustad, bir dön sinəmə
bax,
Gör, salamat
harası var?
Yunis İmrəyə
xitabən yazılan bu gəraylıda ürfan poeziyasından
gələn küləklər əsir və arzulayaq ki, Rafiq
Oday bu yoldan-Yunis İmrə yolundan dönməsin.
Rafiq Odayın
şeirlərində mövzu rəngarəng və
genişdir, yəni, çox mətləblərdən
danışır o. Amma bütün mövzuların
içində AĞRI deyilən bir obraz əyləşib.
Bəli, mən obraz deyirəm, çünki
Rafiq Oday ağrını adi hiss, həyəcan kimi təsvir
eləmir, Ağrını obraz səviyyəsinə
qaldırır. Rafiq deyəndə ki: "Qoca
aşıqların qoca sazları, Divardan şəhid tək
asılı qalıb" deyəndə, mən bu iki misrada 20
yanvar, Xocalı faciələrini xatırlayıram. Qədirin
"Qarabağ şikəstəsi"ni
xatırlayıram. Rafiq deyəndə ki: "Bir yetim
ağlayır yuxularımda"-mən o yetimin, o kimsəsizin
məlul baxışlarını, yaralı ürəyini
görürəm. Bu Ağrı lirik qəhrəmanı
kiçiltmir, onu müsibət, vay-şivən həddinə
aparıb çıxarmır. Rafiq Oday dərdin,
ağrının öz poeziyasını yaradır.
.
Bu yazıda istəməzdim Rafiq
Odayın şeirlərini mövzular üzrə təhlil edəm,
deyəm ki, bax, bu Vətən şeiri, bu təbiət
şeiri, bu isə sevgi şeirləridir, sonra da başlayam
onların poetik məziyyətlərindən söz
açmağa. Məncə, buna ehtiyac yoxdur.
Çünki Rafiq Odayın şeirlərində
vaxtilə bizim şeirimizə xas olan mövzu
standartlığı ilə üzləşmədim. Yəni onun elə şeirləri var ki, Vətən,
Təbiət, Sevgi-üçü bir müstəvidə birləşə
bilir. Amma ayrı-ayrılıqda bu
mövzuların hər birində də hünərini göstərə
bilir. Onun sevgi şeirlərində də
bir təzəlik gördüm. O da başqa
aşiq-şairlər kimi həsrətdən, ayrılıqdan
söz açır, amma minlərlə hicran şeirləri
içində özününkünü seçə, fərqləndirə
bilir. Ən başlıcası budur ki, Rafiq
Odayın sevgi şeirlərində yaşanılan hisslər,
duyğular öz əksini tapır.
Rafiq Oday şeirlərinin
bir əsas məziyyəti də ondadır ki, o, təmiz
yazır, oxucunu dolanbac yoxuşa dirəmir, misraları səlisdir,
Azərbaycan dilinin incəlikləri ilə süslənib.
Şeirlərində qətiyyən mücərrədliyə
yuvarlanmır. Dilimizin ekologiyasını
korlamır. Ən başlıcası isə
ədəbiyyatşünaslıq dili ilə desək, onun
yazılarında forma ilə məzmun vəhdətdədir.
Bu yazını birnəfəsə
yazdım və sevinirəm ki, istedadlı bir şairimiz
haqqında ürək sözlərimi deyə bildim. Nə demədimsə, qalsın sonraya. Rafiqin altmışına, yetmişinə.
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.- 2011.- 23 iyul.- S.10.