"DƏRDİM-BOYUMDAN YUXARI"

 

  Alışmasa bu od, ocaq,  

  Ömür quru səs olacaqg  

  Sevincimin boyuna bax,  

  Dərdim-boyumdan yuxarı.  

 

Rəşid Faxralı Azərbaycanın ən qədim yurd yerlərindən olan bir diyarda dünyaya göz açıb. Adına Borçalı deyirlər. Deyir ki: "Qədim, çox qədim tarixə malik Borçalı tarixən türksoylu xalqların yaşayış məskəni olub. Ata qəribliyə düşən oğlunu daha çox istəyir. Borçalı tarix tilsiminə düşmüş əzizlərimizdən ən yaxınıdı; yaxın qəribliyin sızıltısı bir ayrı cürdü-əlin çatır, sözün keçmir... Borçalı bir tərəfdən "bir budaqda oturub min bir budaq silkələyən" qansızlarnan, digər tərəfdən isti qoynundan, ovsun dolu, sehr dolu nəfəsindən uzaq düşdüyü doğmalarıynan əhatələnib. "Qırmızı körpü"nü ("Sınıq körpü"nü) keçdinsə, Borçalıdı. ruhuna, duyğusuna yad olanlar içində kimliyini dünənindən sıyrılan qılıncıyla, qılıncının pıçıldadığı sözüylə, sözünün söykəndiyi sazıyla qoruyub, hər daşında bir tarix yaşadan bu mahalın əlləri dost əli sıxıb, düşmən boğazı üzüb, qapısına düz niyyətlə, açıq ürəklə gələni duz-çörəklə, bəd niyyətlə gələni siyirmə qılıncla qarşılayıb həmişə".   

Rəşidin kəndi Faxralı da o mahalın ən gözəl, yaşıllığı təbii görünüşü ilə göz oxşayan yurd yerlərindən biridir. Rəşid Faxralı bu kəndə onlarla şeir həsr edib.

  

   Bir qılıncdı   

   bu Borçalı deyilən,  

   Bu qılıncın tiyəsidi Faxralı.  

   Ağır eldi, zəri var,   

   zoru da,  

   Sözqananı öyəsidi Faxralı.  

   ki, sağam havam,   

   suyum, ölərsəm  

   Sümüyümün yiyəsidi   

   Faxralı.  

 

Rəşid Faxralını mən həmişə yaşca cavan hesab eləmişəm. Çünki üzündə-gözündə elə bir təbəssüm var ki, o təbəssüm qoymur onun yaşını soruşum. O, gənclik təbəssümüdür. Amma bu yaxınlarda öyrəndim ki, Rəşidin əlli yeddi yaşı var. Əlbəttə, bu yaş məsələsinin bizim yazıya elə bir dəxli yoxdur. Rəşidin seçilmiş əsərlərinin üçcildliyini oxuyub başa çatdıranda doğrudan da onun yaşlaşdığını hiss eləmədim.

  

   Hələ ki dünyanın   

   boş yollarında,  

   İzi dərd göyərdən   

   daş yollarında  

   Boylana-boylana qaçan,   

   dayanan,  

   Döyükə-döyükə gəzən   

   mənəmsə,  

   Yolların boyunca   

   daş-kəsəyində  

   Başını-gözünü əzən   

   mənəmsə,  

   Həsrətin gözünə   

   su salanacan  

   Hər ağrı-acıya dözən   

   mənəmsə,  

   Verdiyin taleyə şükür,   

   Ay Allah!

 

Taleyinə şükür eləyə-eləyə bir şair-publisist ömrü yaşayıb Rəşid. Neçə şeir kitabı çap etdirib, mətbuatda bir publisist kimi tanınıb. Azərbaycan ordusu sıralarında həm döyüşçü, həm hərbi müxbir kimi fəaliyyət göstərib, bu illər onun tərcümeyi-halının ən şərəfli səhifələridir.  

Rəşid Faxralı təpədən-dırnağa saz-söz mühitinin adamıdır. Şeirlərini oxuduqca sanki sazın sehrli səsini eşidirsən fikirləşirsən ki, saz ruhu ona ana südü kimi elə beşikdən gəlib. Mən bir oxucu kimi bizim ustad aşıqların yaratdıqları təcnislərin vurğunuyam. Təcnis aşıq şeir şəkillərinin ən çətini, həm ən ovsunlusudur. Onu yaratmaq arının şan yaratmaq işinə oxşayır. Sözləri səs-səs, ilmə-ilmə gərək elə toxuyasan ki, bircə qüsur da üzə çıxmaya. Forma incəlikləri forma oyunbazlığına yox, məzmun ustalığına rəvac verə.

 

   Qızılı payızın   

   qadasın alım,  

   Özünə çəkəmmir   

   qara yaz məni.

    Göylərə yazırsan,   

   suya dönürəm,  

   Yazırsan biryolluq   

   qara yaz məni.

  

   Necə yaşadırsan   

   dərdi sinəndə,  

   Öpüb əzizləyər   

   dərdi sinən .  

   Həsrət gözlərində   

   dərd isinəndə,  

   Üşüdür, titrədir   

   qar-ayaz məni.

  

   Getdi, gözlərimin   

   ağı da yandı,  

   Dilimi göynədən   

   ağı da yandı,  

   Ay Rəşid, illərin   

   ağıda yandı,  

   Qüdrət qələminlə   

   qara yaz məni.

 

Rəşid elə şairdir ki, ənənəyə, xalq şeirinə möhkəm bağlı olduğu qədər müasir şeir mədəniyyəti ilə sıx ilişgilidir. O, qoşmalar, gəraylılar, təcnislər, qımqımılar yazır, amma ənənəvi şeir şəkillərində təzə söz deməyi bacarır, yəni ənənəyə müasir poetik təfəkkürlə yanaşır. Budur, bir gəraylısına diqqət yetirək:

  

   Çağır, sazandalar gəlib  

   Çalsın döyüş havasını.  

   Qansız başa vurammadıq  

   Ölüm-qalım davasını.

  

   Ömrüm peyğəmbər tuşudu,  

   Tuşumda canım üşüdü.  

   Muradım cənnət quşudu,  

   Dağıdıblar yuvasını.

  

   Xeyir söz gəlir dilə ki,  

   Ürək gülər, göz gülə kig  

   Tanrı eşitmir hələ ki  

   Kasıbların duasını.

 

Formaca ənənəvidir bu şeir, amma burada müasir dövrün poetik ab-havasını görərsiniz.  

Öncə qeyd elədim ki, Rəşid Faxralı Azərbaycan ordusu sıralarında xidmət edib. Onun bu mövzuda xeyli publisist yazısı, çoxlu şeirləri bir neçə poeması var. Təbii ki, bir kiçik yazıda bu əsərlərin hamısı haqqında söz açmaq mümkün deyil. Amma bu yazıların hamısından döyüş iyi gəlir, qisas, intiqam duyğuları sel kimi axır. Onun "Ərgünəşə qar yağırdı" poeması isə orijinal bir üsulla qələmə alınmışdır. Poema General-mayor Heydər Piriyevə həsr olunmuşdur. Rəşid poemaya yazdığı ön sözdə generalın təkcə mahir sərkərdə kimi deyil, həm xarakteri etibarilə kövrək bir insan kimi xarakterizə edir. Bu poemanın hər fəsli bir saz havasının adını daşıyır: "Divani", "Baş Sarıtel", "Orta Sarıtel", "Paşa köçdü", "Dübeyti", "Ruhani", "Göyçəgölü", "Qəhrəmani", "Misri", "Təcnis", "Müxəmməs", "Gözəlləmə", "Zarıncı","Mansırı", "Qaraçı" s. Saz havalarına, aşıq çeşnilərinə yaxşı bələd olduğundandır ki, hər hava üstündə köklənən şeir o havanın ovqatı ilə səsləşir. Məsələn, "Baş Sarıtel"i eşidəndə elə bil payıza düşürsən, xəzan yarpaqlarına bürünürsən.

  

   Payız..  

 

   Təbiətin ipək çağıydı,  

   Utancaq çağıydı,   

   kövrək çağıydı.  

   Güllər bürünmüşdü   

   qızılı şala,  

   Çəmən ləçək-ləçək   

   aşıb-daşırdı.  

   Yarpaq köynəyindən   

   çıxan ağacın  

   Sağında-solunda   

   iz dolaşırdı.

 

"Ruhani"ni eşidəndə qışın, şaxtanın sona vardığını, yazın puçurlanan nəfəsini hiss edirsən. Bir döyüş havası dolaşır başında. "Misri"də isə düşmən üstünə gedirsən. Bax, bu saz havaları ilə döyüş ruhu, komandir, əsgər könlü arasındakı həmahəngliyi duyur şair. 

Tənqidçi həmkarım Nizami Cəfərov R.Faxralının "Min illərin duası" poeması haqqında yazır ki: "Rəşid Faxralının "Min illərin duası" müasir poetik təfəkkürün məhsulu olmaqdan daha çox ideyası, intonasiyası, poetexnologiyası etibarilə yaşını müəyyənləşdirmək mümkün olmayan bir türk dastanıdır. Qədim dastanları xatırlamağa, gendən gələn ruh üzərində yüksəlməyə, çoxsaylı təhlükələrə sinə gərməkdən ötrü möhkəm dayanmağa bu gün türklərin ehtiyacı var. Rəşid Faxralının bu dua-dastanı həmin ehtiyacdan yaranmışdır. həm zamanında yaradılmışdır".  

Poema Türkün, Türk qüdrətinin vəsfinə həsr olunub. Türk mifologiyasına xas olan bir çox obrazlara müraciət əsərin ümumi pafosunu qüvvətləndirmişdir. Məsələn:

  

   Yürü, Boz Qurdum, yürü,  

   Yürü, umudum, yürü!  

   Yollarına baxmaqdan  

   Yolda qurudum, yürü!

  

   Səsini məlhəm bilir,  

   Qəhərim, dərdim, yürü!  

   Gümanımı haray tək  

   Yollara sərdim, yürü!  

   Ayağım yer tutalı  

   Sənə yürüdüm, yürü!

 

Rəşid Faxralının "Seçilmiş əsərləri"nin üçüncü cildinə onun müxtəlif illərdə yazdığı publisistik məqalələri daxil edilmişdir. "Yaxın qəriblik" məqaləsi şairin doğulduğu, dünyaya göz açdığı Borçalıya, kəndi Faxralıya həsr olunub. Borçalı Faxralı haqqında, həmçinin o mahalın digər coğrafi əraziləri, toponimləri barədə elə bir məlumatı olmayan hər hansı bir oxucu üçün bu məqalədə ən etibarlı bələdçi ola bilər. Qalan məqalələrdə ("Ərəbi ölən dəvələr", "İçimdə iməkləyən dərd", "Müharibə vaxt qurtaracaq?", "Zəngilandakı buluddan nələr asılıb?", "Müharibə illərin uşaqları") müəllifin şəxsən gördüyü, müşahidə etdiyi reallıqlar öz əksini tapır.   

Rəşid Faxralıya yaradıcılıq yollarında yeni izlər, ləpirlər açmağı arzulayıram. Bu qeydlərimi onun aşağıdakı misraları ilə tamamlayıram:

  

   Sözü kəsə yozana,  

   Bəxti tərsə yazana,  

   Haqq yolunu azana  

   Amandı sözüm mənim.

  

   Yolçu gözləyir dəyəm,  

   Bərəkət təknəsiyəm..  

   Məhəmməd hümmətiyəm,  

   İmandı sözüm mənim!

  

  

Vaqif YUSİFLİ

 

Ədalət.- 2011.- 4 iyun.- S.19.