ŞEİR - YENİ SÖZ DEMƏKDİR
Adil Cəmil: "O şeydə ki, əxlaq pərdəsi
yoxdu, o, ədəbiyyat deyil. Postmodernistəm deyib,
çılpaq yazarlar artıq postmodernist yox, parnoqrafistdir"
Müsahibim şair,
publisist, tərcüməçi, tədqiqatçı Adil Cəmildir.
Alnımın
qırışı
fikir yoludur,
Qəlbimin yolları
fikir doludur.
Gözümün yaşı
da
gözümdən
böyük,
Böyüyüb olmuşam
özümdən böyük.
Buna yaş neyləsin?!
Yaş neyləsin ki?!.
- Sizcə illərin sizdən
aldıqları çox oldu, ya verdikləri?
- Hər bir normal insan
özünə ilbaşı hesabat verir ki, bu il mən nə
etdim və nəyi edə bilmədim. İllər
yanımızdan çox sürətlə keçib gedir. O
anı, məqamı ki, biz zamandan qoparırıq, nəsə
edirik, həmin ildən elə o qalır. Mənim də bu illər
ərzində bir qələm adamı olaraq elədiklərim
göz qabağında olsa da, eləmək istədiklərim hələ
qarşıdadır. Bu doğrudur, illər də mənə
nəsə verib, mən də illərə borclu
qalmamışam. Amma tərəziyə qoyası olsaq, illərin
mənə verdiyi ağır gələr. Yaradıcılıqda
çox qəribə bir şey var: necə ki,
idmançılarda ikinci nəfəs olur, onun kimi 50-60
yaşlarından sonra bəzi yazarlarda dünyaya yeni pəncərə
açılır. Bəzən belə də olur ki, məsələn
gənclikdə yaza bilən nəsildaşlarım vardı ki,
onlar ədəbiyyata güclü bir nəfəs kimi gəlmişdi,
amma indi yoxdular, yəni onlarda ikinci nəfəs
açılmadı. Sədi, Şirazı, Hafiz, Mirzə Ələkbər
çox gec yaşlarında özlərini tanıda bilib. 35-40
yaşına qədər şairin
emosionallığını tərifləmək olar. Bu
yaşdan sonra oturuşmuş bir insan həddinə gələndə
şair dünyaya hisslərinə nisbətən, daha çox
ağlının gözüylə, filosofanə
baxışla baxır, həyat fəlsəfəsini dərk
etməyə başlayır. Bir də ki, həyatı dərk
etmək üçün yaşamaq azdı, oxumaq, mütaliə
etmək də vacibdir.
- Sovet dönəmindən
üzü bu yana mətbuat aləmindəsiniz, son səkkiz
ildir ki, "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
çalışırsınız. Dünənin və
bugunün yazarlarının qələminə bələdsiniz.
Müxtəlif ədəbi nəsillərə münasibətiniz
necədi? Əvvəlki nəsil yazarlarla bu günün
yazarı arasında oxşar və fərqli cəhətlər
hansılardı?
- Mənim mənsub
olduğum nəsil "yetmişincilərdir". Vaqif Bəhmənli,
Ağacəfər Həsənli, Mahirə Abdulla, Maarif Soltan,
Sultan Mərzili, Nəsib Nəbioğlu (sonuncu iki nəfər
Moskvada yaşayır) və s. bir çoxlarının da
imzası artıq unudulub. Ədəbiyyat elə bir meydandı
ki, burada insanın özünün enerjisi kifayət eləmir.
Həm də alın yazısı, tale yazısı var. Bəzən
yaradıcı bir insanın həyatında elə bir hadisə,
elə bir faciə baş verir ki, o adam yaradıcılıqdan
tamamilə ayrılmaq məcburiyyətində qalır. O ki
qaldı müxtəlif ədəbi nəsillərin təhlilinə,
ilk növbədə "altmışıncıları"
yada salaq: Anar, Əkrəm Əylisli, Elçin, Fikrət Qoca,
Musa Yaqub, Məmməd Araz və s. bu nəsil ədəbiyyatımızda
təqdirəlayiq bir xətt kimi fərqlənir. Təbii ki,
"altmışıncılardan" əvvəl
"qırxıncılar", "əllincilər" də
var idi. Lakin o əvvəlki nəsillər 37
represiyasının xofundan, qorxusundan sonra cəsarətli
söz sahibinə çevrilə bilmirdilər.
Altmışıncılar tam fərqli olaraq o dəmir pərdəni
tamamilə yırtdı, dağıtdı öz sözlərini
dedi. Bununla
yanaşı, o dönəmdə ciddi bir senzura da var idi. Kitab
nəşrə gedərkən, yazı qəzetdə dərc
edilərkən mütləq senzuradan keçməli idi.
Sovetin son illərinə yaxın bu senzurada da ölkədəki
kimi boşluqlar yaranmışdı və azad fikirli insanlara
meydan veriləcək bir zaman gəlib
çıxmışdı. Bu, çox vacib idi. Mən onu həmişə
deyirəm ki, indi bizim müstəqil Azərbaycana sahib
olmağımızda birinci növbədə fikir, duyğu,
azadlıq daşıyıcısı olan qələm
adamlarının çox böyük xidməti olub. Yəni
bu insanlar öz kitablarında sətiraltı mənalarla,
cümlələrlə birliyin, milli düşüncənin
qorunmasına xidmət ediblər.
Əgər sovet
dövründə Yazıçılar İttifaqının
350-400 üzvü var idisə, bu gün bu say 2000-i keçib. Amma burada bir seçim tərəfi
var idi. O dövrdə ittifaqa üzv olmaq çox çətin
məsələ idi. Əvvəla onun iki, üç
kitabı çıxmalı, haqqında ədəbi mühitdə
kifayət qədər fikir formalaşmalı, ədəbi tənqid
bu adamın istedadını təsdiqləməli, üç
zəmanət almalı, bir il də həmin zəmanət, sənəd,
təqdimatlarla namizədlik dövrü yaşamalı, ondan
sonra üzv olmalı idi. İndi AYB-nin üzvü olmaq o
zamankı kimi çətin deyil. Yəni indi demokratiyadı,
yazan yazıçılar, rəsm çəkən rəssamlar,
mahnı yazan bəstəkarlar birliyinin üzvü olur. Yenə
də AYB-nin bu qədər üzvləri içərisində
nüvə təşkil edəcək yazarların sayı mən
deyərdim ki, bu gün 50-60 nəfərdən yuxarı
qalxmır.
- AYB üzvlərinin
sayı iki mini keçsə də, onların çox hissəsi
elə köhnə qələm sahibləridir. Nəyə
görə yaradıcı gənclərimiz AYB dən çəkinir,
ayrı-ayrı ədəbi birliklərə getməyə
üstünlük verirlər?
- İstedadı olan
insan üçün AYB-nin qapısı
açıqdır.
- Bu gün AYB-nin
müxtəlif üzvlərinə fəxri adlar verilir, prezident
təqaüdünə layiq görülür və s. bunlar
sizi qane edirmi? Bu advermələrdə təsadüflər,
tanışlıqlar nə dərəcədə rol
oynayır?
- Təsadüflər
ona görə yaranır ki... belə deyək, bu gün
yaradıcılıqla məşğul olan gənclərin
sayı azdır...
- Məşğul olan gənclərin
sayı çoxdu, Adil müəllim...
- Amma üzə
çıxa bilmirlər. Bunun da müxtəlif səbəbləri
var. Nə qədər ki, mətbuat çoxdu, o qədər də
oxucu azdı. Sovet dövründə cəmi 3-4 qəzet, jurnal
var idi. Onlardan birində çap olunanda hamı səni
tanıyırdı. Amma indi qalın-qalın kitablar
çıxarırlar o imzanı heç kim tanımır. Mən
deyərdim ki, ədəbiyyatda bir pintilik yaranıb. İndi
sanki kitab nəşrindən çox kərpic istehsalı ilə
məşğuldurlar. Yəni onlar ədəbiyyat naminə
içərisində bir cümlə belə olmayan
maklaturadır. Şeir yeni söz deməkdir. Yəni, yeni
söz deyilsə, bu, şeir deyil, yeni fikir deyilsə, bu,
şeir deyil. Bu gün ədəbi tənqidin özü də
sanki yana çəkilib.
- AYB niyə susur bu
maklaturalara?
- AYB təkcə məsuliyyət
daşıyıcısı deyil, AYB bir qurum olaraq
yazıçıların maddi-mənəvi mövqeyində
dayanır. Amma cəmiyyət
var, cəmiyyətdə elmi elita var, ədəbi mühit var,
Akademiyanın Ədəbiyyat İnstitutu var. İldə bir dəfə
bir hesabat hazırlayırlar. Siyahını düzürlər
filan, filan... bir qəzet səhifəsi ki, bunlar hələ
sağdı. Amma konkret ədəbi meyarlarla yanaşanda
heç bir tənqidçi bu günün ədəbiyyatının
mənzərəsi haqda bir icmal vermir. Bu gün tənqidçidən
çox tərifçilər meydana çıxıb.
Bütün kitabların ön sözünü
tanıdığımız tənqidçilər yazır,
yazdığına baxırıq ki, başdan-başa tərifdir.
Mətbuatda kəsərli tənqidi yazılar getmir.
- Bu gün Azərbaycan ədəbiyyatı
deyəndə mərkəzdəki yazarlar yada düşür.
Bunun da səbəbi ondan yaranır ki, bölgələrdə
yaşayan yaradıcı insanlar sanki kölgədə
qalıb, görünmür. Məsələn, bizdə - Gəncədə
Aydın Murovdağlı kimi istedadlı bir qələm sahibi
bu günə qədər AYB tərəfindən bir dəfə
də olsun xatırlanmayıb, halbuki, onun prezident təqaüdünə,
hər hansı bir qayğıya ehtiyacı var, nəinki, ədəbiyyatın
sadəcə yanından ötmüş bəziləri var ki,
indi müxtəlif ad-san, təqaüd sahibidir....
- Aydın
Murovdağlını yaxşı tanıyıram və
çox güclü qələm sahibidir. Gəncədə
ondan başqa da əsil şairlərimiz çoxdur.
Düzdür, əyalət yazarları bu gün sanki mərkəzdən
təcrid olunub. Amma əyalətlərin özündə də
AYB-nin filialları var.
- Filiallar var. İndi
sadalayıram: Gəncədə filialın rəhbəri Məmməd
Alim, Qazaxda Barat Vüsal, Mingəçevirdə İsmayıl
İmanzadə və s. bütün bu filiallar olan yerdə rəhbərlərdən
başqa kimsənin adı çəkilmir. Sanki o bölgələrdə
elə bircə yazar var, o da rəhbərdir, oturub kreslosunda
yazıb-yaradır. Mənim demək istədiyim budur ki, bu əyalət
və mərkəz yazarları arasındakı sədd (ama
Çin səddi kimi sünidi, kimlərinsə əliylə
salınıb) haçansa aradan götürüləcəkmi?
- Gəlin belə
danışaq, Naxçıvan da əyalət idi. Onda oradan
Mirzə Cəlil çıxmazdı. Şamaxı əyalət
idi, Sabir, Nəsimi, Xaqanı, Şirvanı
çıxmazdı...
- Deməli, bu gün əyalətdə
yaşayan yaradıcı adamlarımız həqiqi istedad deyil
ki, adlarını saydıqlarınız kimi parlaya bilmir. Axı
siz özünüz dediniz ki, Gəncədə çox dəyərli
yazarlarımız var...
- Söz bu ki,
yaşadığı yerdə yazar kimi lider olmaq, liderlik xəstəliyi
siz deyən problemləri yaradır. Yəni o adamlar özlərindən
başqa kimsəni ya görmək istəmir, ya da görə-görə
görməməzliyə vurur. Əslində o rəhbər
ora qoyulub ki, qayğı göstərsin. Sən bir
bağbansan, səni ora qoyublar ki, ağac ək, deməyiblər
ki, bütün ağacları qurut, de ki, elə bir dənə
yaşıl mənəm.
- O lider tək
özünü görür. Bəs AYB rəhbərliyi
bilmirmi ki, əyalət ədəbiyyatı təkcə rəhbərdən
ibarət deyil?
- Mən indiyə qədər
görməmişəm ki, AYB-nin əyalətdə rəhbər
adamları ki var, onların fəaliyyətini bizim mərkəzi
aparatda yığışalar, təhlil edələr, analiz
verələr, deyələr ki, Gəncə, Qazax, Mingəçevir,
Şirvan və s. fəaliyyəti qənaətbəxşdirmi,
yoxsa, əksinədir. Yəni, bu da lazımdır ki, onlar işlərində
irəliləyişə can atsınlar. Bir həqiqət də
var ki, şair üçün məkan fərq eləmir.
Şairlik tanrı pıçıltısıdı, yəni
sənə nə deyirlər, sən də onu vərəqə
köçürürsən. Düzdü, mühitə
görə inkişaf üçün mətbuata, efirə
çıxmaq da vacibdir. Bölgələrdə bu çətinlik
var. Bakıda isə çox asandır. Bizdə sanki belə
bir mif yaranıb. Düşürlər bir on nəfərin
üstünə. Ölü yerlərində də
bunlardı, diri yerlərində də. Yəni ədəbiyyat
bu on nəfərdən ibarət deyil axı... Hətta elə
adamlar da var ki, yazır-yaradır təbliğatı olmur,
dünyasını dəyişir. Bəli, kölgədə
qalan insanın təbliğatı olmadığından
kölgədə qalır, bölgədə qalır...
axır ki, ölkədə qalır...
- Ölkədə
qalmayanlar da var - Məmməd İsmayıl.
- Məmməd
İsmayılın gücünü heç kim inkar edə
bilməz.
- Adil müəllim,
çox vaxt postmodernizmi əxlaqsızlıq
adlandırırlar, lakin, nəinki yeni yazarlar, hətta sovetlərdən
gələnlər də bu cərəyana üz tutur. Bəs
siz necə düşünürsünüz, doğrudanmı
postmodernizm əxlaqsızlıqdır?
- Ədəbi cərəyanlar
bütün dövrlərdə olub. Hətta sovet dönəmində də
yazılan bəzi nümunələr var ki, bu gün onlar postmodernizm
deyilən yeni bir ruhun bütün tələblərinə tam
cavab verir. Amma bunun adına o zaman postmodernizm deyən yox idi.
"Altmışıncılar"ın elə
yazıları var ki, postmodernizmin gözəl nümunələridir.
Anarın, Elçinin, Əkrəm Əylislinin hələ o
zaman yazdıqları postmodernist əsərləri çoxdu.
Postmodernizm əslində bizim hər zaman axtarışında
olduğumuz bir yenilik stilidir. Bunu kimsə çılpaq şəkildə
ifadə edirsə, bu, o demək deyil ki, postmodernizm əxlaqsızlıqdı.
- Sizcə yeniliyi
çılpaq göstərməkmi yaxşıdı, yoxsa
hansısa bir əxlaq pərdəsi arxasındamı?
- O şeydə ki, əxlaq
pərdəsi yoxdu, o ədəbiyyat deyil. Postmodernistəm
deyib, çılpaq yazarlar artıq ostmodernist yox,
parnoqrafistdir.
- 2003-cü il oktyabr məlumatına
görə dünyanın ən məşhur üç
yazıçısından biri argentinalı Paolo Koelyo olub. Onun kitabları 59 dilə tərcümə
edilib, 150 ölkədə nəşr olunur, 27 milyon nüsxəsi
satılıb. Koelyonun ən məhşur kitablarından biri də
"Kimyagər"dir. Bu kitab "Çinar" çap evi
tərəfindən Azərbaycan türkcəsinə də
çevrilib. Yeri gəlmişkən, onu da deyim ki, Nadir Qocabəylinin
tərcüməsi, Xanəmirin redaktoru olduğu bu kitab dilimizə
o qədər qüsurlu çevrilib ki, kitabı sonacan oxumaq
özü bir igidlik tələb edir. Belə tərcümələr
məncə, maarifləndirmə yox, birbaşa Azərbaycan dilinin
biabırçı tanınmasına xidmət edir. Bu məhşur
"Kimyagər" əsəri adi bir çobanın
arzularının arxasınca düşərək, alın
yazısını tapmağından bəhs edir. Müəllif
burada demək istəyir ki, hətta çoban belə istəsə
dünyanın ən varlı, ən məşhur adamı ola
bilər, əsas o ki, alın yazısının arxasıyca
getməyi bacarasan. Adil Cəmil isə Koelyonun təxminən
150 səhifəlik kitabda yazdığını kiçik bir
şeirində verib:
İstəsə qəzəblənər,
İstəsə həlim olar.
İstəsə şəhərə gəlib,
Alim olar.
Çobanın nəyi çatmır.
"Tanrı mənə yar olanda"
Bakı-2004 (səh.73)
Mən bu
oxşarlıqları görən zaman hər iki əsərin
yazılma tarixini müqayisə etdim və şahidi oldum ki,
sizin yazdığınız "Kimyagər"dən hardasa
30 il böyükdür. Bəs bu necə olur ki, Koelyo
bütün dünyaca məşhurlaşa bilir, Adil Cəmil...
- Biləcəridən o yana
keçə bilmir.
- Deməzdim, amma hər halda
cavab sizdədir.
- Mən o şeiri yazanda təxminən
26 yaşım var idi. "Şüvəlan"
yaradıcılıq evində oxuyanda Fikrət Qoca dedi: "Əla
şeirdi".... Həm də belə olur hərdən. Bir də
görürsən ki, ayrı-ayrı yerlərdə iki insan
eyni fikri yazır.
- Adil Cəmil həmişə
sevgi şeirləri yazıb, yenə də yazır. Hətta
bu yaxınlarda sizin "Bir dəli sevgidən göyərib
dünya" adlı lirik şeirlərdən ibarət
kitabınız da nəşr olundu. Hərə sevgiyə bir
cür tərif verir. Bəs, Adil Cəmilçün sevgi nədir?
- O kitab illərdən bəri
müxtəlif vaxtlarda yazılan şeirlərdir. Birdən-birə
o qədər sevgi şeirlərinə ürək dözməz.
Yəni, hər biri bir məqamın məhsuludur. Sevgiyə mən
tərif verə bilmərəm, amma Nizaminin diliylə cavab verərəm:
"Eşqdir mehrabı uca göylərin, eşqsiz ey
dünya, nədir dəyərin?" Onu da deyim ki, sevməyən
insanı mən sevmirəm. İnsanda sevgi hissi yoxdursa, o insan
anormaldır. İnsan sevməyi bacarmalıdır. Sevgi insan
ürəyinin tanrıdan gələn
işığıdır. Yazıq o kəsə ki, o
işıqdan məhrumdur. İnsan sevdikcə özü də
gözəlləşir, saflaşır.
- Adil müəllim, bahar fəslidir,
hər yanda gül-çiçək. Hava da indi bir az
yağışlı, çiskinlidir. Nə yadınıza
düşür?...
- Kəlbəcər! Ancaq və
ancaq Kəlbəcər. Türk şairi Fazil Hüsnü
Dağlarcanın belə bir şeiri var: "Məni bu gözəl
havalar məhv etdi". Hava sönük olanda elə də
fikir eləmirəm. Lakin hava ki, belə dəyişir, Kəlbəcər,
yaylaq yerimiz yadıma düşür. Deyirəm görəsən
bir də o qoyun-quzunun mələrtisini, hər bir heyvanın
örüşdən öz qapısına
qayıtmasını görmək qismətim olacaqmı? Kəlbəcər
çox qeyri-adi, möcüzəli bir yer idi. Adətən
insan xoşbəxtliyi o zaman hiss edir ki, artıq o sənin əlindən
çıxıb. Kəlbəcər yerində olanda, biz də
Kəlbəcərdə olanda bütün ili Bakıda
aldığım yorğunluğu yay ayında Kəlbəcərdə
çıxarar, yeni enerji ilə geri dönərdim.
- Kəlbəcər bizi
gözləməlidir, yoxsa biz onu?
- Qarabağ haqqında bu
yaxınlarda belə bir şeir yazmışdım ki,
"Babamı öldürmüşəm ki, goruna and
içim"!
- ... Adil müəllim,
neçə nəvəniz var?
- Bir Fidanım var!
- Yəqin ona şeirlər
yazmısınız...
- Əslində
yazmamışam. Hətta hərdən anası da məndən
inciyir ki, atam Fidana şeir yazmayıb.
- Bəxtiyar Vahabzadəyə
deyəndə ki, Şəkiyə niyə şeir yazmırsan,
cavab verir ki, Şəki mənim anamdı. Anama olan sevgimi necə
tərifləyim? Yəni Fidana olan sevginizin
böyüklüyünü sözə
sığışdıra bilmirsiniz?
- Düzdür Fidana olan
sevgim hüdudsuzdu. Bir həqiqət də var ki, uşaq
şeiri yazmaq üçün gərək uşaqlarla
uşaqlaşasan. İmkan olmadığından demək olar
ki, Fidana vaxt ayıra bilmirəm. O, çox maraqlı, poetik və
ağıllı uşaqdır. Ürəyimdə müəyyən
misralar, fikirlər var, yəqin ki, haçansa balaca bir kitab
şəklində nəvəmə ərməğan edəcəm.
-
Yaradıcılığınızda hansı yeniliklər var?
Bu yaxında Aşıq Şəmşirə aid bir
kitabınızın nəşrini eşitdim.
- O Dədə Şəmşirə
müxtəlif insanların həsr etdiyi şeirlərdən
ibarət kitabdır. Neçə illərdir o şeirləri
toplayırdım və kitab şəklində tərtib etdim,
bir növ Dədə Şəmşirin ruhuna minnətdarlıq
kimi. Indi təzə şeirlərim var, hazırlamışam
verəcəm "Azərbaycan" jurnalına. Şeiri mən
az yazıram. Ümumiyyətlə, bilmək olmur şeir nə
vaxt yazılacaq. Ola bilər ki, ildə 5 şeir də yazaram,
35 şeir də. Oturub məqsədli şəklidə
şeir yazmıram, şeir özü yaranır sonra
kağıza köçürürəm. Məndə
şeirdə qaralama olmur. Yəni, bişməmiş şeiri
mən düşürmürəm. Yolda-izdə olanda şeir
fikrimdə tam bişir bə kağıza
köçürürəm.
- Sonda istərdim ki,
özünüz istədiyiniz hər hansı bir şeiri
oxucularımıza hədiyyə edəsiniz.
- Bu şeirim bayaqkı Kəlbəcərlə
bağlı söhbətimizin davamı da ola bilər...
Yaz gələndə
pöhrələnir nisgilim,
Dağın-düzün dərdi
yatır içimdə.
Mən Doğudan Batıyacan
yolçuyam,
Ay da, Gün də doğur,
batır içimdə.
Hanı mənim o zamanım,
o çağım,
Ayrılığa açılıbdır
qucağım.
Yurd yerində
söndürülmüş ocağım
Gecə-gündüz
ocaq çatır içimdə.
...Atam getdi
bu dərdlərin əlindən,
O Kəlbəcər heç düşmədi
dilindən.
Toxum tutub
bu yanğının külündən
Köhnə dərdim
budaq atır içimdə.
Üzmü qoydum
dağlar baxsın üzümə,
Edam hökmü
oxuyuram özümə.
Zaman-zaman
bu dözülməz dözümə
Unutqanlıq
məni satır içimdə.
Hazırlayan: İradə Aytel
Ədalət.- 2011.- 11 iyun.- S.17.