Məzahir Əhmədoğlunun
"Uembli arayışı"
YAXUD HƏMKARLARA SÖZ DEMƏK
HAQQI
Söz demək haqqı - bu Tanrının bəxş etdiyi, qanunlarda təsbit olunan bəşəri haqdır. Söhbət həmkarlarına söz demək haqqından gedəndə isə məsələnin məntiqi və fəlsəfi tərəflərinin diktəsindən irəli gələn tələblərə biganəlik çoxlarını arzuolunmaz vəziyyətlə üzləşdirir. Uğursuz sonluqdan, pərtlikdən, qan qaralığından sığortalanmağın, nadan görkəmində qalmamağın xilası özünütənzimləmədədir. Burada kimsəyə nadir halda "dur" deyildiyindən çarə qalır hərənin öz insafına, qabiliyyətinə. Yəni qələmin ağ kağız üzərində gəzdirilməsi icazəsi "mənim həmkarlarıma söz deməyə nə dərəcədə yaşım, təcrübəm, bilik, bacarıq və səviyyəm haqq verir" suallarının dolğun, ölçü-biçimli cavablarından boylanmalıdır. Deyə bilmərəm, "görünən kəndə nə bələdçi" atalar sözünün neçə yaşı var. Milli mətbuatımızla müqayisədə zənnim azı min il qədimə aparır. İbrət dərsləri bəs qədər. Nə olsun?! Görünür, cəmiyyətimiz maariflənmə dövrünü bitirəndə, kamilləşməyə qətiyyətlə qədəm qoyanda hərə öz yerini yaxşı tanıyacaq. İndi jurnalistikamızda bunun fəsadları daha ağır formada yaşanmaqdadır. Mətbu vasitələrimizin sayının əndazəni aşan bolluğunda öyrənəndən çox öyrədən var. Böyük əksəriyyət jurnalistlərə yol göstərmək, dərs demək iddiasındadır. Diqqət yetirsəniz görərsiniz ki, adına "media", "jurnalist", "press" sözləri qoşulan, əslində mətbuata aidiyyəti olmayan bir çox kütləvi informasiya vasitələri mətbu reketçiliklərinin ört-basdırı üçün bu sahədə necə canfəşanlıq edirlər. Mətbuat Şurasının "qara siyahı"sına baxmaq kifayətdir.
Mövcud durumun qınaq mövzularından birinə çevrilməsini faciə adlandırmaq istəməzdim. Müsibətimiz o vaxt dərinləşəcək ki, söz demək mənəvi vəzifəsi olanlarımız prosesləri süstlüklə izləyəcək, biganələr kimi ağızlarına su alıb susacaqlar. Vəziyyət belədir: mövzu mediamızda lazımınca olmasa da işıqlandırılır. Müəlliflərin tam əksəriyyəti KİV-lərin rəhbərləri, yaxud jurnalistikanı tədris edən mütəxəssislərdir. Boşluq mövcuddur. Ümid dolu nəzərlərin nüfuz sahibi kimi tanınan jurnalistlərimizə dikilməsi anlaşılandır. Zəngin təcrübə ilə nəzəriyyənin vəhdəti sözə inamı, söz sahibinə etimadı artırır. Belələri Mətbuat Şurasına yalnız tədbirləri işıqlandırmaq üçün gəlmirlər, məsələlərə obyektiv, prinsipial yanaşmaları, dəyərli təkliflər irəli sürmələri ilə ümumi işə fayda verirlər. "Aspoliqraf" nəşriyyatında yenicə çapdan çıxan "Uembli arayışı" kitabının müəllifi də onların sırasındadır. "Ədalət" qəzeti baş redaktorunun müavini olmasına baxmayaraq "ayın yarısını əyalətdə keçirən, amma 30 yazısı dərc olunan" Məzahir Əhmədoğlunun özü indi həmkarlarının xüsusi diqqət mərkəzindədir. "Uembli arayışı"nın ilk səhifəsində yazılıb: "Kitab Azərbaycan Mətbuat Şurasının tövsiyəsi ilə hazırlanmış və nəşr edilmişdir". Minnət kimi qəbul olunmasın - Mətbuat Şurası nadir halda belə vizalara imza atır. Burada 30 il əvvələ hesablanan tanışlığımızın təsiri cüzidir. Əslində bizlər faydalı və vaxtında ərsəyə gələn ərməğanın müəllifinə minnətdar olmalıyıq.
Eybi yox, buna varmaq üçün barəsində dost-tanışlarının yazdıqlarını da oxuyun. Məzahir barədə o kəslər danışır ki, imzalarına da, şəxsiyyətlərinə də media aləmində hörmətlə yanaşırlar. Çünki sakit təbiətli, xeyirxah xislətli bu insanın özü də yüksək keyfiyyətlərin daşıyıcısıdır. Bəlkə də bunu etmək iş yoldaşlarının borcudur, bir növ əvəzqaytardıdır. Onda "525-ci qəzet"də "Oralarda kim var" populyar guşəsinin aparıcısı, sözün düzünü hamının gözünün içinə dik deyən Tofiq Abdinin ("Məzahir Əhmədoğlu - ?!... jurnalist"), "onun yalnız imzasını çoxdan tanıyan, şəxsən üzünü belə görməyən" tanınmış ədəbiyyatşünas alim Vaqif Yusiflinin dolğun, prinsipial səciyyələndirmələrinə nə deyə bilərik? Millət vəkili Aqil Abbas isə Mətbuat Şurasının üzvü ola-ola az qalır Məzahiri çevrəmizdən çıxara: "Məzahir deyir mən jurnalistəm. Məzahirin jurnalistikaya dəxli yoxdur. Jurnalist yazıları var, hamımız kimi o da yazıb. Amma Məzahirin özü, bütövlüyü onun publisistikasındadır".
Möhtərəm millət vəkili, gəlin insaflı
olaq. Biz isə deyirik Məzahirin birbaşa jurnalistikaya aidiyyəti
var. Məgər müxtəlif janrlı yüzlərlə
yazı müəllifini necə bu atmosferdən ayırmaq
mümkündür. Elə "Uembli arayışı"
bunun birbaşa dəlil-sübutu deyilmi? Razıyam, publisist
imici qazanmaq hər jurnalistin hünəri deyil. Yaxşı
yazının motivləri bəzən günlərlə, həftələrlə
beyin süzgəcində dolaşır. Hansı
yaşantılar hesabına yaranma məziyyətləri sizə
də məlumdur. Məzahir mübaliğəsiz, mübahisəsiz
Azərbaycanın 10-15 yerində olan köşə
yazarından biri kimi qəbul edilir.
Sənət əhlini səciyyələndirmək
üçün ən etibarlı mənbə onun
yaratdıqlarıdır. Həmin nümunələr istər-istəməz
müəllifin xarakterinə bələdçilik edir.
İnanmıram ki, yaxşı adam, layiqli vətəndaş
olmadan, olduğun kimi görünmədən qələmin
sonadək səmimiyyətə, obyektivliyə sadiq qala. Məzahir
bu yolun etibarlı, dəyanətli yolçusudur.
Kitabda toplanan yazılar son 4 ilin yadigarlarıdır. Ən
irisinin həcmi dörd səhifədir. Jurnalistikanın da
ecazkarlığı yer məhdudluğu çərçivəsində
dolğun, düşündürücü fikir
çatdırma qabiliyyətindədir. "Mətbuat və cəmiyyət"
bölməsindəki 12 məqalənin hər biri Mətbuat
Şurası, yaxud qurumun fəaliyyət istiqamətlərindən
qaynaqlanan məsələlərə baxışla əlaqədardır.
Bölməyə "Publisistika"da toplanmış məqalələrə,
köşələrə nəzər salandan sonra qayıdacağıq.
Hələlik ilk növbədə bunu vurğulamalıyam ki,
Məzahirin yazılarında bütün tələblər
yerli-yerindədir: rəngarəng mövzular, orijinal üslub,
rəvan dil...
"Uembli arayışı" başdan-başa
oxunmağa layiqdir. Media ilə bağlı məsələyə
dediyim kimi qayıdacağam. Mənə nostalji hisləri
yaşadan "... Və Yetmişincilər" yazısına
münasibəti qaydadan kənara çıxsam da bildirəcəm.
Məzahir mənim də içərisində olduğum
lövhələri, üz tutduğumuz ünvanları,
tanış simaları canlandırır: " ümumən
götürəndə şəhərdə ən
böyük hökmranlıq ədəbi mühitin əlində
idi... qısqanclıq da yox idi" təəssüratının
doğurduğu iftixarı yada salır. "İndi qütbləşən
ədəbi mühit sanki kolizeyi xatırladır. Burada tərəflərin
ən yaxşılarına da aman yoxdur" etirafı
günümüzün təəssüfləndirici
reallığı barədə düşünməyə
çağırır.
M.Əhmədoğlunun yaradıcılığı
mövzular palitrasıdır. İncə yumora, xəfif təbəssümə
meyllidir. Belə məqamların oxucu marağına səbəb
ola biləcəyi müəyyənləşdirildikdə
dostlarına da xəsislik etmir. Məzahir Goyçayda bir yerdə
boya-başa çatdığı uşaqlıq dostları
şair Ədalət Əsgəroğlunun əsgərlik həyatına
xas, "Birincidən sonrakı yer" yazısında isə
iki nəfər arasında ikinci yer tutan pəhləvan
yaşıdının sirlərini faş edərkən əksəriyyətimiz
yenə nostalji duyğulara qovuşuruq.
Məzahir sağlığında insanlara qiymət verilməsini
istəyir. "Şahmar itkisi"ndə istedadlı aktyor,
ömrünü kirayədə başa vuran Ş.Hüseynov,
"Yarımçıq ev"də
inşaatçı-mühəndis, başqalarına binalar
ucaldan, ata yurdunda nə vaxtsa bünövrəsini qoyduğu
evinin tikintisi yarımçıq qalan Ağa Hüseynov kimi
surətlər təqdim edilir.
Şair, publisist və jurnalist M.Əhmədoğlunun
klassik mətbuatımızı dərindən öyrənməyə,
əxz etməyə, faydalanmağa meyli yazılarında da
özünü büruzə verir. Onun yaradıcılıq
nümunələrindən bunun ətri, qoxusu duyulur.
"Kaktus"da ölkənin Şimal rayonlarının flora
və faunasına, insanlara faciələr yaşadan Qəbələ
RLS ilə bağlı problemin həlli üfüqlərinin
görünmədiyi şəraitdə sarkazmla hər bir sakinə
şüalanmaya davamlı kaktus əkməyi tövsiyə
edir. "Əndazə"də kəndlərə daraşan
yırtıcılara münasibətdə "canavarlar neyləsin"
sualına cavab almaq istəyənlərin diqqətini
ikiayaqlıların vəhşiliklərinə yönəldir.
Düşündürücü sətirlərdə
bütün tərəflərin götürəsi mesajlar
mövcuddur. Sadə vətəndaşın da, rəsminin də,
qeyri-rəsminin də. Ümumiyyətlə, Məzahir
publisistikasının üstun cəhəti orada nə etməliyik
sualına cavabların olmasındadır. O, köşəsi
ilə yerin altına - metroya enəndə sərnişin mədəniyyətinin
xəcalət gətirən tərəfləri ilə qatarda
da rastlaşır. "Milyarderlər yuxu görürmü"
yazısında Vətən hüdudlarından kənarda
yaşayan imkanlı məşhurların nə dərəcədə
vətəndaş olduqlarını onların göz
qamaşdıran sərvətləri ilə ölçməməyə
çağırır. Əgər beləsi özündə
doğulduğu yurdda heç olmasa bir məktəb, xəstəxana
və digər xatirə qalacaq tikili ucaltmaq tərəzi
tapmırsa, imkanlarını saga-sola sərf edirsə nə
üçün barələrində ehtiramla
danışmalıyıq. Tam obyektiv fikirdir.
Mən təsadüfən kitabda media mövzusundan kənar
məsələlərin təhlilini vermədim. Bir daha təsdiqləyirəm,
hər kəsin yaratdıqları, xidmətləri onun
seçdiyi sahəyə nə dərəcədə mənsubluğunu
təsdiqləyən pasportudur. Söylədiklərimiz
kitabın birinci bölməsinə nə dərəcədə
varid olmağımıza əsəslar verməkdədir.
"Peşəkarlığın imperiyası" sərlövhəli
yazısında dediyi kimi, müasir Azərbaycan mətbuatı
əslində postsovet məkanında bəlkə də təkcə
Rusiyadan geri qalır. Peşəkarlığın ümumi
kvalifikasiyası bir sıra qəzetlərin və jurnalistlərin
timsalında dünya səviyyəsindədir. Belə şəraitdə
"dördüncü hakimiyyət" ifadəsinin az qala
unudulduğunu, ölkədə nə qədər desən
biabirçı qəzetlər buraxıldığını
həyəcanla dilə gətirən müəllif
"peşəkarların birləşib görəcəyi
işi bu gün Mətbuat Şurası, demək olar ki,
köməksiz-dəstəksiz həyata keçirdiyini"
yazır. MŞ-nin fəaliyyətinə bəzən populyar
bir qəzetin məşhur yazarının da kölgə
salmağa calışdığını vurğulayan
jurnalist yersiz iradların gərginlik yaratmağa xidmət
etdiyini bildirir. Məzahirin qənaətincə, məhdud
reaksiya və münasibətlər geniş mənada həmrəylik
yarada bilməz. Onun şəxsi nümunəsi aktivliyə əyani
çağırışdir. Məzahirin bu mənada Mətbuat
Şurasının başlıca missiyası ilə
yanaşı başqalarına ikinci, üçüncü dərəcəli
kimi görünən fəaliyyət istiqamətlərindəki
uğurları seving gətirir.
Məzahir kimi jurnalistikaya qəlbən bağlı
olanların mətbu reketçiliyə qarşı mübarizədə
fəal mövqe tutmaları təqdirəlayiq olmaqla bərabər
həm də məntiqidir. Söhbət mətbuatımızın
külüng vuranlarının illər ərzində
qazandıqları imicin zərbə altında qalması təhlükəsindən
gedir. "Məscidin qapısı" sərlövhəli
yazıda müəllif hətta qəzəbini cilovlaya bilmir.
"Peşə oğruları"nda belələrinin
iç üzünü açır. Məzahir yumorundan da
qalmır. Göyçay Humanitar Kollecinin direktoru ilə 7 nəfər
vəsiqəliyə "İmla qonaqlığı" verir.
Misal əyalətdə media-ictimaiyyət əlaqələrinin
inkişafda olduğunu göstərməkdədir.
"Pressa-Press" yazısı da gündəlik
müşahidələrin məhsuludur. Material yadıma 5 il əvvəl
yol polisindən olan bir telefon zəngini saldı. Üzərində
"Pressa" ("Presss" də yox) yazılmış
maşın alver üçün aparılan ayaqqabılarla
dolu imiş... Məzahir onları - sərnişin,
arvad-uşaq, qarpız-yemiş ... daşıyan, yol polisinin
üzərinə şığımağa hazır olan bu tip
adamları "pressa" ölkəsinin vətəndaşları"
adlandırır.
"Doğrudanmı kim istəyirsə, jurnalist ola bilər,
kim istəyirsə qəzet-jurnal aça bilər" sualı
yerlərdə Məzahirə də verilir. Sadəlövhcəsinə
də olur, ironik şəkildə də. Birincilərə
cavabı altı bənddə cəmləşir. İlk
növbədə jurnalistika fakültəsini bitirməyin,
ixtisasa mükəmməl yiyələnməyin vacibliyini qeyd
edən həmkarımız istedadlara da qısqanclıqla
yanaşmır. Çünki "Qəzet məsələsi"ndə
dediyi kimi "qısqanclıq və köntöy həsəd
jurnalistikada axmaq bir işdir". Bu məntiqi "Sadəcə..."
sərlövhəli yazısında davam etdirərək
haqlı olaraq göstərir ki, jurnalistika fakültəsində
təhsil almadan da jurnalist olmaq mümkündür. Nadir hallarda
bilikli və istedadlı adamlar buna nail olur, hətta jurnalist
ixtisasına yiyələnmiş bəzi mətbuat
işçilərini də yaradıcılıqları ilə
üstələyirlər. Müəllif sonra gəlir əsas
mətləbin üzərinə: "kim istəsə jurnalist
ola bilməz, ancaq bu adı daşıyar. Çünki indi
yaza bilməyib mətbuatda çalışmağın ən
münbit dövrüdür. Hətta heç nə yazmasan da
belə sənə jurnalist adını təsdiqləyən vəsiqə
verən tapılar... baytardan tutmuş kartof, alma satan da, hətta
nağara çalan da qəzet və jurnal aça bilər. Qanun
buna icazə verir... Bu səbəbdən mətbuatımızın
anası ağlar qalıb. Peşəkar jurnalistikanın
bütün istiqamətləri üzrə inkişafa nail
olmaqdan ötrü müxtəlif tədbirlər, səviyyəli
diskussiyalar keçirməkdənsə, reketçilik və
dilənçiliyə qarşı metodları təkmilləşdirmək
məcburiyyətində qalmışıq". Jurnalist sonda nəticəyə
gəlir: "Hər iki halda adamın üzündə bir
abır-həya olsun".
Onun "Retuş" adlı yazısı yaşanan fəsadların
ironik təcəssümüdür. Sovet dönəmində
fotoşəkillər klışeyə
köçürülməzdən əvvəl adətən
rəssam tərəfindən retuş olunardı. Bununla eybəcər
görüntülərin qarşısı alınardı.
Müəllif oxucunun "hansı qəzeti açırsan,
mütləq birində eybəcər yazı da
çıxır" gileyinin müqabilində bunların
çarəsini tapmağa çağıraraq deyir: "daha
məqaləni də retuşlamazlar ki..."
Zənnimcə, kitabın tərtibi zamanı
"Retuş"un, eləcə də "Serialı xilas etməli"nin,
"Fiqlyar"ın, "Əndazə"nin və
"Peşəkarlıq imperiyası"nın yerinin birinci
bölmədə olması da daha münasib idi.
Kitab "Qəzet məsələsi" məqaləsi
ilə başlayır. Mən isə rəyə bu yazıya
münasibətlə yekun vurmaq istərdim. Müəllif
üzdə olan qəzetlərə əksər dövlət
idarələrində və özəl sektorda rast gəldiyinin
bildirir: "Bu qəzetlər daha çox iki istiqamətdə
oxunur: məlumat və zövq almaq istəyilə. Belədə
məhrəm oxucu səninlə açıq söhbətdən
çəkinmir". O, "paytaxtda, yoxsa əyalətdə
daha çox qəzet oxunur" sualına cavabda
üstünlüyü ikincilərə verir. "Çeşid-çeşid
mətbuat nümunələri ilə yüklənən
Bakıda köşklərdə 7-8 qəzeti çıxmaq
şərtilə qalanları topa-topa yığılıb
maklaturaya çevrilir", - deyir.
M.Əhmədoğlunun qənaətlərini
çoxlarının müşahidələri təsdiqləyə
bilər. Əyalətdə həqiqətən mətbuatın
özünə, sözünə ehkam kimi baxılması ənənəsi
qalmaqdadır. Alınan bir qəzetin 10-15 əldə gəzdiyini
görmüşəm. Məzahir əyalət oxucusunun səviyyəsinə,
tələbatına bələddir. Ona yuxarıdan
aşağı baxmamağı təlqin edir. Təvazökar
olmağa çağırır. Buna isə
yaradıcılığı və şəxsiyyəti əsas
verir.
21 iyun, "525-ci qəzet"
Əflatun AMAŞOV,
Azərbaycan Mətbuat Şurasının sədri
Ədalət.- 2011.- 25 iyun.- S.5.