QADIN
DİPLOMATİYASI
(sənədli hekayə)
Birinci
katib Əhməd Qasımov fikir-xəyal dəryasına
cummuşdu. Aranı dağa-dağı arana aparıb gətirirdi
və son nöqtədə, tətəlşüzün lap alt
qatında nəsə ağlabatan, ürəkaçan
heç nə görmürdü. Hər şey dumanlı,
bozbulanlıq idi. Başqa kəndlərdə kolxoz təşkil
etməkdən ötrü qolçomaqların, tək təsərrüfatçıların,
ömrünü-gününü mal-qara saxlamaqla
çöl-bayırda keçirən, yeni həyatın gəlişini
düz-əmməlli
qavramayan adamların qiyamı, dava-dalaşı, sui-qəsdi
gözü önündə canlandı. Əmənkəndə
gecəynən öldürülmüş bir cavanın hələ
də qatili tapılmayıb. Əskərabadda kolxoza
yazılanların ev-eşiyinə bir gecənin içində
od vurulmuşdu. İlahi, getsin o gün gəlməsin. Təzəkənddə
milis olmasaydı, Molla Abdullanın və ağlı kəsənlərin
yetim-yesiri nökər işlədənlərin fitvası ilə
az qoyun-quzunu, at-eşşəyi sürüb
aparmışdılar. İrana. Dövrüşlüdə
lap müsübət oldu: bığı qulağının
dibində, ağzı köpüklənə-köpüklənə,
gözləri hədəqəsindən çıxan pəzəvəngin
hayqırtısı hələ yaddaşındadır:
-
Binamuslar sizdən musurman iyi gəlmir... Qız-gəlini kolxoza
yazmaqla bizi biqeyrət eləyəcəksiz?...
Tüpürüm raykoma da, onun kolxozuna da... Rədd olun burdan!..
Bəs indi necə olub ki, təzə yaşayış
yerindən camaat yığılıb Abbas adlı bir
kişini göndəriblər mənim üstümə ki,
yubanmayın, tez gəlin, bizi də kolxoz eləyin.
"Hə, təəccüblüdür ha
götür-qoy edirəm, bir tərəfə çıxa
bilmirəm. Bəlkə başqa kəndlərdə cəmi-cümlatanı
5-6-ilin içində güc-bəlayla təşkil etdiyimiz
kolxozlarda işlərin gedişi, partiyanın kənddə
apardığı, yeni siyasət həvəsləndirilib
onları, hə? Yooox, ağlabatan söhbət
deyil. Yəni belə tez öyrəndilər
kolxoz - kolxoz oyunu?"
Birinci katib qarışıq-dolaşıq
düşüncələrinə nöqtə qoydu. Gecənin
xeyrindənsə gündüzün şəri
yaxşıdır, deyib aqillər. Sabah
özüm gedəcəm Aktivlə birlikdə. Ya nəsib,
ya qismət... Amma üz-gözündən nür
tökülür, həlləm-qələm adama
oxşamır o Abbas kişi. Camaat onu mənim
üstümə göndəribsə, deməli,
ağsaqqaldı, sözü keçəndi...
Yaz dumanı çəkilən tək Ə.Qasımov
iki ay əvvəl verilən "Vilis"lə kanal
qırağı torpaq yolla təzə salınan
yaşayış yerinə gedirdi. Qabaqda özü əyləşmişdi,
arxada NKVD-nin rəisi İ.Səfərov və milis rəisi
Z.Səmədov. Hava gözəldi: gül-gülü səsləyir,
bülbül-bülbülü. Sağda
Arazın qolu-kanal aşıb daşır, sular dil-dil
ötür, solda qızıl lalənin, qərənfilin, yasəmənin
xoş rahiyyəsi bihuş edir insanı. Yola
körpü qoydu Ə.Qasımov, daha doğrusu, dünən
yanına gələn Abbas kişinin sözlərini
çatdırdı arxada əyləşənlərə və
təəccübünü də dilə gətirdi: lap məəttəl
qalmışam, deyəsən dövran dəyişib, ya
şüurlarda belə tez inqilab baş verib ki, camaat mənim
yanıma elçi göndərir, amanın-günüdü
tez gəlin bizi də kolxoz eləyin. Bəlkə burada bizim dərk
edə bilmədiyimiz
mətləblər var hə?... Hər iki rəis çiynini çəkdi, yəni
səhih məlumatımız yoxdu.
Kanalın qırağında
toplaşmışdılar. Qocalar, cavanlar,
qadınlar, uşaqlar. Onların gəlişini
görüb başladılar şappa-şup əl
çalmağa. Tək Abbas kişi
yox, neçə-neçə ağsaqqal irəli gəlib
onlara əl verdi, xoşgəldin elədi. Sonra
el buradaca qeyri-adi iclas başladı. Ardbaard 4 kişi, 2 qadın səbirlə, hövsələylə
danışdı: cəm olub, kolxoz təşkil eləyirik,
kömək olun, mal-eyvanımızı, davarları, atı,
eşşəyi bir yerə yığıb verəcəyik
kolxoza. Taxıl, pambıq əkəcəyik,
bağ-bostan salacağıq. Hə, burada
xoruzun quyruğu tez göründü - amma yeni artelə
mütləq İ.V.Stalinin cinah yoldaşı, dostu
A.İ.Mikoyanın adını verəcəyik.
Çıxış edənlərin hamısı təkrar elədi:
bizim təsərrüfat Mikoyanın adını
daşımalıdır. Birinci katib
çaş-baş qaldı. Gözləmirdi
heç xəyalına da gətirə bilmirdi ki, bu camaatın niyyəti, məqsədi
nədi. Əli ilə işarə verdi,
sakitləşdilər sonra fikrini bildirdi:
- Raykom
sizin kolxoz qurmaq məramınızı ürəkdən
alqışlayır. Gec-tez kənddə
yaşayanlar ümumi təsərrüfatda birləşmək
haqqında İosif Vissarionoviç Stalin yoldaşın siyasətini
həyata keçirməlidir. Başqa yol
yoxdur. Niyə bir nəfər bəy olsun,
10 nəfər nökər? Niyə birinin
400-500 qoyun-keçisi olsun. O biri balası
üçün qılça çörəyi də
tapmasın?
Raykom sizə, təsərrüfata kömək edəcək. Rayona 2 ÇTZ traktoru
verilib, dalı da gələcək. Taxıl 1-2 ildən sonra əllə səpilməyəcək,
əllə biçilməyəcək. Təzə
kombayn olacaq... Qaldı ki, yeni artelə ad verilməsinə,
bilirsiz ki, 6 ildir Bolqarçay üstündəki kəndin
kolxozu yoldaş Mikoyanın adınadır. Bir rayonda eyni
adlı iki təsərrüfat ola bilməz!
Ə.Qasımovun
son sözləri uğultu qopardı, qışqırtı,
bağırtı... Böyüklü-kiçikli hamı səs-səsə
verdi:
- Əlinizi qoyun döşünüzə, yoldaş
raykom.
Keçəl suya getməz! Kolxoz
quracağıq, ona da yoldaş Mikoyanın adını verəcəyik.
Öldü var, döndü yoxdu...
razılaşın bizimlə, yoxsa başınız
ağrayar.
Gözlənilməz qeyri-adi situasiya yarandı. Başına qara çadra
örtmüş, hündür boylu cavan gəlin qabağa
yeridi, hirslə-hikkəylə qoynundakı şəkili
çıxarıb göyə qaldırdı:
-
Baxın görürsünüz bunu? Mikoyanın
şəklidi. And olsun Allaha əsl Peyğəmbərdi.
Saçları, qaşı, gözü, bığı
da ZİL qara. Baxın onun sifətinə,
nur tökülür. Çörək
var, işıq var üzündə. Təzə artelimiz
onun adına olsun, əkdiyimiz tez bitər,
ruzumuz bol olar. Kəndimizdə oğurluq, quldurluq olmaz... Sonra
qadın şəkli gözünün üstə qoyub
öpdü: Qurban olaram ey, sənə...
Əhməd
Qasımov bu mənzərə, daha doğrusu, bu qadının
"diplomatik" çıxışını seyr etdikcə
tutuldu, heyrətləndi: düşüncələrinə,
sözü-sözə calamağına fikir verin. Ömrü
boyu evdən qoyu-quzu arxasından başqa yer görməyən
bir qadın necə də dil-dil ötür...
Üst-başından
kasavat tökülən, keçi qəzilindən şalvar
geyinən, balacaboy birisi də səsini səslərə
qoşdu:
- Bizim
dili yaxşı bilir Mikoyan. Bizim kimi kabab yeyir, bozbaş yeyir o
kişi.
Ə.Qasımov yenə hövsələsini basdı,
çığır-bağırı susdurmaq istədi, amma
onu eşitmədilər. Hərənin ağzından bir avaz gəldi.
Hay-küy, çığır-bağır daha da yüksəldi,
lap yaxına gəlib, birinci katibi dövrəyə aldılar.
Burada əlindən çomağı yerə qoymayan bir qoca
utanıb -qızarmadan "xox" gəldi:
- Bizim
dediyimiz olmasa, Leninin qəbrinə yazarıq. Mir
Cəfər Bağırovun üstünə şikayətə
gedərik. Ay raykom unutma dəvədən də
böyük fil var..
Bayaq
dil-dil ötən qadın baltanı lap kötüyə vurdu:
- Üz
vurma, ay raykom,
daşı tök ətəyindən. Arteli düzəldəcəyik,
ona da Mikoyanın adını verəcəyik, öldü var,
döndü yoxdu...
Daha nə
desin nə danışsın. Arxaya çəkildi... Valideynləri qatı dindar olan milis rəisi
pörtmüşdü, çırtma vursaydın
qanı çıxmazdı. Bayaq
Mikoyanı Peyğəmbərə bənzətmiş
qadının sözləri əndişələndirmişdi
rəisi. Narahatçılığını
biruzə verməməyə çalışırdı, amma
papiros tutan əli titrəyirdi. İmkanı olsa
aparardı şöbəyə o qadını...
NKVD-nin rəisi isə dərin, mübhəm
düşüncələr aləmindəydi. "Bu nə gülünc
söhbətdir, millətin başına hava gəlib nədi...
Necə yəni kolxoz yaradırıq, ancaq şərtimiz
belədir, ona hökmən yoldaş Mikoyanın adı verilməlidir.
Deyəsən burada
nəsə var və o "nəsə"dən heyf ki, hələ
məlumatımız yoxdur... Camaat hardan gəlib
bu kanalın üstünə? Bəzilərinin ləhcəsindən
hiss edilir ki, dağətəyi rayonlardan köç ediblər.
Yardımlı, Astarxan bazar adamlarına məxsus
ləhcələri, bir-birinə münasibətləri
üstünlük təşkil edir. Elə Biləsuvarın
Dövrüşlü, Təzəkənd, Ağalıkənd
kəndlərində mal-heyvan saxlamağa daha artıq meylli,
bir az açığı, kolxoz sisteminə arxa çevirib
ondan hələ kənarda yaşamaq, ömür-gün
keçirmək arzusunda olanlar da var. Niyə kollektiv təsərrüfata
yazılanlar mal-qarasını, qoyun-quzusunu versinlər
hökumətə? Onda bəs hansı amillər, gözə-görünməz
qüvvələr belə çölçü həyatı
yaşayan camaatı kolxoza sürükləyir?".
Daha əlavə
izahata, təbliğata nə ehtiyac var. Əhməd Qasımov
özlüyündə yenə münasib variant
çıxartdı: bəlkə o dil-dil ötüb
"Mikoyan", "Mikoyan" deyə
çığır-bağır salanların bir neçəsini
atdırım GEPEZE-yə? Yoox, bu başqa hoqqa
çıxarır, necə deyərlər, qaş düzəltdiyimiz
yerdə, vurub gözü tökərik. Məndən vəzifə
qoparmaq istəyində olan, arzularına çatmayan bəziləri
yuxarıya "katib burjua qalığıdı", "əksinqilabçıdır,
qolçomaqlarla əlbirdir" kimi danoslar göndərməzlərmi?.. ilk baxışda bunlar
qara camaatdır. Şura hökumətinin yeni
iqtisadi siyasətini, kəndlini yeni həyata bağlayan qərarları
başa düşmürlər. Bisavaddırlar,
qəzet oxumur, radioya qulaq asmırlar. Gecə-gündüz
dərd-sərləri iş-güclə,
çöl-bayırla işləmək,
uşaqlı-böyüklü ata, inəyə, camışa,
qoyun-quzuya baxıb südü, yağı, pendiri bazara
satıb gün-güzəranlarını təmin eləməkdi.
Yazı-yayı qışlaqda,
payızı-qışı aranda ömür sürürlər.
Geri döndülər, əlləri ətəklərindən
uzun.
Ə.Qasımov
hər iki rəisi evinə dəvət elədi və süfrə
arxasında da üzləşdikləri qeyri-adi situasiya
camaatın bir az təəccüb, bir az heyran doğuran
danışıqlarını, israrlı hədə-qorxulu,
söz-söhbətlərini sağa-sola yozdular, ha baş
sındırdılar, arayıb-axtardılar, sonda ümumi məxrəcə
gələ bilmədilər. İ.Səfərov yerlərdəki
agentlərini, bəzilərinin ifadəsincə
çuğullarını işə salmağa boyun oldu: "gərək
hökmən öyrənək, bilək ki, bu Mikoyan söhbəti
nəmənədi".
***
Qayıdaq illər öncəsinə. Şüra
hökuməti təşəkkül tapdıqca yeni qurumlar
yarandı. Raykomlarda qadınlarla iş şöbələri
vardı. Camaat ona "senotdel" deyirdi. Əsas fəaliyyətləri ona yönəlmişdi
ki, kişilərlə bərabər qadınlar da ictimai həyata,
dövlət işlərinə, xüsusən kolxoza, sovxoza cəlb
olunsunlar. Sovet qadını kurslara yazılıb oxusun,
hüquq və vəzifələrini anlasın... Biləsuvar raykomunda o şöbəyə Bakıdan
göndərilən Sara xanım Azəri rəhbərlik
edirdi. Yaşlı nəsil onu namuslu, təəssübkeş,
dilli-dilavər xanım kimi xatırlayır. Kommunist olmasına baxmayaraq yerli şəraiti, milli-əxlaqi
dəyərləri tez öyrənmişdi, iclaslarda obyektiv, qərəzsiz
çıxışları ilə seçilirdi. Ən çox hələ dövlət tərəfindən
nigah qeydiyyatı aparılmadığı üçün
ana kimi hüquqları tapdalanan, 3-4 körpə ilə
ev-eşiyindən qovulan gəlinlərin ahı-zarı Sara
xanımı möhkəm narahat eləyirdi. O, bəzən
qadına aşağı sort, kölə kimi baxan vəzifəli
yoldaşlarla döş-döşə gəlməkdən də
çəkinmirdi.
Sara xanım birinci katibin tapşırığı əsasında
əraziyə ilk gəlişi zamanı gözlənilməz
situasiya ilə qarşılaşdı. Burada
qadınlar, qızlar nisbətən deyib-güləndilər,
gündəlik qayğıları yeknəsək,
üzücü həyat tərzləri barəsində ürək
sözlərini danışmaqdan qorxmur, çəkinmirdilər.
O, Mikoyanın şəklini qoynunda gəzdirən cavan
qadının adı Sona idi. Əsl
"senotdel" hesab etmək olardı onu. Qızlara
öyüd-nəsihət verirdi: kişilərin şirin dilinə
aldanıb yolunuzu azmayın. Bir də
ayılıb görərsiniz ki, hə, budu, dünən sənə
"qurban olum" deyən çoban-çoluq doydu sənnən,
gedib başqasına göz-qaş elədi. 2-3 uşaqla qaldın Allah umuduna özünü,
balalarını dolandırmaq üçün oldun kimsənin
qulluqçusu, yun əyirəni, xalça toxuyanı,
döşək sırıyanı.
Sona gəlinlərə
də yol-dil öyrədirdi: kişiyə çox bel
bağlamayın, hamısı bir bezin qırağıdır.
Bu gün səninlə mazaqlaşır, sabah
başqası ilə. Nə qədər
cavansız, əyin-başınıza, geyim-keciminizə fikir
verin, kişini həmişə gözəlliyinizlə əsarətdə
saxlamağa çalışın. Sonanın
dedikləri təsirsiz qalmırdı. Gəlinlər ərlərindən
gizlin həftəbazarında şor, yağ,
pendir satarkən daraq alır, saçlarını tez-tez yuyur,
şor qazanında su qızdırıb mal damlarında
çimirdilər. Daha sirkəli Səkinənin
gizgəsini, bit-birəsini pırpız Sona dırnağı
ilə təmizləmirdi. Onlar ətir
alır, boyun-boğazlarına, üst-başlarına, yataq
yerlərinə xoş iy gəlsin deyə ətir
damcıladırdılar. Bəzən biş-düş,
odun-ocaq işlərinə ərlərini də cəlb eləyir,
gecə kişiyə "sən yüyrüyü yellə, mən
gözümün acısını alım" komandası da
verirdilər...
Axşamüstü
geri dönərkən öz-özünə fikirləşirdi:
bax, əslində bizə belə gözaçıq, dil-dil ötən,
heç nədən qorxu-hürküsü olmayan qadınlar
hava kimi, su kimi lazımdı. Yoxsa... yadına
"Molla Nəsrəddin" jurnalının iki karikaturası
düşdü. Biri beləydi: kişi
eşşəyə minib harasa gedir, yanındakı övrəti,
necə deyərlər, yük altındadır- arxasına
çarşovla uşağı bağlayıb, başında
da dolu zənbil...
O biri
karikatura qadın müsibətlərinə, itaətdə
ömür sürən ananın acı taleyinə aid idi:
uşaq anasına barmaq silkələyərək, deyir: Bax,
atam evə gələndə ona xəbər verəcəm, bəs
anam akkoşkadan bayıra baxırdı...
Qəmər nənəsinin yaddaşına
yazılmış bu sözləri də hafizəsində
canlandı. Nənəsi
deyirdi:
- Ağəz,
sizin bu təzə hökumətin adı
Şradı-muradı, bilmirəm, amma haqq üçün
yaxşı hökumətdi, zənən tayfasını da kişilər
kimi qədir-hörmətini bilir. Hökm eləyir
ki, bir kişinin bir arvadı olmalıdır. Kim 2-3 arvad alsa işdən qovacam, atacam qoduqluğa.
Keçmişdə belə döyüldü.
Baxırdın ki, ən ölüvay kişi
2-3 arvad alırdı. Bu otaqda 50-60 yaşlı,
6-7 uşaq anası birinci arvad, o biri otaqda təzə gəlin
- 15-16 yaşında. Gəl günlərin
saçyoldusuna tamaşa elə... Həsən
Hüseynin bacısını qovurdu, Hüseyn də Həsənin
xalası qızını. Düşürdü
tayfa davası, ədavət, kin-küdurət.
Sonanın fəallığı,
açıqgözlüyü təəccübləndirmişdi
S.Azərini.
Birinci katib Ə.Qasımova təriflədi onu və dedi: məsləhətdirsə
Sonanı o zona üzrə "senotdel" qoyaq, bizə
çox kömək eləyər. Təmkinin pozmadı birinci
şəxs: "hələ tələsməyin" dedi.
O əraziyə
ikinci gedişində Sara xanım daha müfəssəl məlumat
toplaya bildi. Öyrəndi ki, burda qohumu,
simsarı yoxdu Sonanın. Əslən
Bakıdandı, gəlin gəlib bu yerlərə.
Sara xanım da Bakıdandı. Uşaqlığı
ermənikənddə keçmişdi. Ermənilərin
həyat tərzi, oturuşu-duruşu, danışığı haqqında az bilmirdi. Sona ilə təkbətək
görüşərkən tam əminliklə fikirləşdi:
hə, həqiqətən bel zirək, diribaş,
açıq-saçıq, kişi
xeylağı görəndə qaçıb dalda -bucaqda gizlənən
qız-gəlinlərdən ola bilməz Sona. Onunla
söhbətləşərkən başqa bir möcüzəni
də gördü. Deyəsən, Sona bizim
millətə məxsus xasiyyətdən əlavə, başqa
cürdü ey?
"F" hərfini tələffüz edərkən elə
bir yubanır.
Sözarası onu yada salaq ki, hər millət
ağzı başına danışanda, hirslənəndə,
əsib-coşanda özündən asılı olmayaraq
genofondundan qaynaqlanan bəzi sözləri işlədir. Yəhudi milləti
"r"-nı, "l" kimi tələffüz
edir. Ana tərəfindən yəhudi əsilli
V.İ.Lenin, Troitski, Zinovyev, Rikov
çıxışlarında "r"-ı "l" kimi
söyləyirmişlər. Erməni də həmişə
"F"-ı "P" kimi deyir... Sona da söz-söhbətində
Fəxrəddinə "Pəxrəddin" dedi, "fındığa"
"pındıq" və bununla da Sara xanım yüzdə-yüz
əmin oldu ki, qoynunda Mikoyanın şəklini gəzdirən
qadın milliyətcə ermənidir. O, gördükləri,
eşitdikləri vaqiəni birinci katibə nəql etdi. Ə.Qasımov istədi əvvəlki
düşüncəsinə görə S.Azərini məzəmətləsin,
ancaq fikrindən daşındı, səmimi, yüksək, əxlaqi
dəyəri Sara xanımı diqqətlə süzdü,
süzdü, dərindən köks ötürüb "eybi
yoxdur, bir yol arayarıq" deyərək düşüncələrinə
nöqtə qoydu.
... Raykomun şöbə müdiri üç gün
gecikmişdi, daha doğrusu üç gün əvvəl NKVD
rəisi İ.Səfərov Sona, onun bu yerlərə gəlişi
haqqında birinci katibə səhih məlumat
çatdırmışdı. Bəs erməni
qızı necə gəlib bu ərazidə yaşayır?
Əsil həqiqət beləydi:
Ötən əsrin 20-30-cu illərində Bakıda neft sənayesinin təşəkkül
tapması, yeni yataqların işə düşməsi buraya
ucuz işçi qüvvəsinin axınına səbəb olmuşdu. İrandan həmşəhərlilər,
Volqa boyundan ruslar gəlib baraklarda yaşayaraq, ailələri
üçün bir parça çörək pulu qazanmaq məcburiyyətində
idilər... İrandan yaxın qohumları
Bakıya gedərkən Xeybər adlı bir yeniyetmə də
onlara qoşulmuş və ömründə ilk dəfə qadın
görən Xeybər gözəl-göyçək erməni
qızı Klara Sergeyevna Ambarsumovanın toruna
düşmüşdü. 4 il
ötmuş atası vəfat edən Xeybərə
qohum-qardaşı xəbər göndərmişdi ki, durma,
tez gəl, ailənin mal-mülkünə sahiblik elə. Beləliklə, özünü Sona adlandıran
K.S.Ambarsumova cavan əri və bir oğlu ilə gəlib bizim
yerlərdə məskunlaşmışdı.
İ.Səfərova o da agah oldu ki, Klara Sergeyevna ildə
bir-iki dəfə Bakıya gedib-gəlir. Son dəfə
şəhərdən gələrkən, noğul, içi
ballı şirini gətiribmiş və bu şirinləri
ev-ev paylayıbmış.
... O ilin
yayı günəş od ələyirdi. Muğana, natəmizlik, gigiyena qaydalarının
gözlənilməməsi, çöl-bayır adamlarına,
xüsusən heyvandarlara olmazın əziyyətlərini
verirdi. Malyariya kimi yolxucu xəstəlik
tüğyan edirdi. Hər gün
qızdırmadan huşunu itirən onlarla xəstə gətirilirdi
rayon mərkəzinə. Bu vaxt neçə
müddətdən bəri Sonanın hər
addımını izlətdirən "NKVD" rəisi
İ.Səfərovun əlinə sanki göydən fürsət
düşdü. Malyariyaya tutulub müalicəyə gətirilənlərin
içərisində o erməni qadının da olduğunu
bilən kimi rəis sevindi və... əməliyyat uğurlu alınsada,
Sonanın - K.S.Ambarsumovanın həyatına xəstəxanada
son qoyuldu... hamıdan əvvəl milli ruhlu, cibində partiya
bileti gəzdirsə də, qəlbində öz milləti
üçün sonsuz məhəbbət gəzdirən Əhməd
Qasımov - raykomun birinci katibi dərindən nəfəs
aldı.
... 1939-cu
ildə - ikinci cahan savaşına bir neçə ay
qalmış erməni qadınının diplomatik gedişlər
etdiyi ərazidə kolxoz təşkil olundu və ona proletar
yazıçısı Maksim Qorkinin adı verildi.
Əlibala Rəhimov
Ədalət.- 2011.- 3 iyun.- S. 7.