O, SÖZDƏN
HEYKƏL YONURDU...
Axşam
işdən qayıdanda nəvəm qabağıma
yüyürüb:
-
Baba, - dedi, - Bəxtiyar Vahabzadə səni axtarırdı.
Tanış
nömrəni yığdım. Dəstəyi özü
götürdü. Xoş-beşdən sonra:
-
Gözəl oğlan, - dedi, - tələbə müəllimini
axtarmaz?
Mən
onun sualına cavab olaraq televiziyada oxuduğu, qəzetlərdə
çap etdirdiyi yeni şeirlərindən, öz dəvətilə
premyerasında olduğum "Özümüzü kəsən
qılınc" və "Atamın kitabı" pyeslərinin
tamaşasından söz açdım və axırda:
- Bəxtiyar
müəllim, - dedim, - eşq olsun! Gənclik coşğunluğu
ilə müdriklik ürək-ürəyə verib yeni əsərlərinizdə.
Dediklərimi
cavabsız qoymadı:
-
Xoş sözlərə görə sağ ol, bilirəm, məni
ürəkdən istəyən beş adam varsa, biri də sənsən.
- Rəhmətlik
Şahmar da sizin vurğununuz idi, - dedim. - Həm bir insan kimi, həm
də bir şair kimi sizi çox sevirdi.
-
Şahmar ayrı oğlan idi, ürəyimdə xüsusi yeri
var idi. - Səsinin titrəyişi aydınca hiss olunurdu. -
Dünya haqqında mənim yeddi-səkkiz şeirim var. O
şeirlər bir yanadır, Şahmarın "Dünya"
şeiri bir yana.
Başladı
misraları bir-birinə qoşmağa:
Bir ömür vermişdi, tufana
döndü,
Xiffətim tağ atıb bostana
döndü,
Qüssəm lələ döndu,
mərcana döndü,
Tutdu ürəyimi zinətə
dünya.
- Necədir?
- soruşdu.
- Əliyyül-əla,
- dedim.
-
Şahmar əvəzsiz şair idi. Bu misraları Şahmardan
başqa kim yaza bilər?!
Dəli sevdalara saldı
başımı,
Taladı könlümü,
aldı huşumu,
Qondurub çiynimə
şahlıq quşunu,
Məni şah elədi həsrətə
dünya.
Sən
özün bilirsən ki, - səsi sozaldı, - yaxşı
şeir təşnəsiyəm. Bu yanğını Şahmar
söndürürdü. İndi o yoxdur... Elə bil bir
qanadımı itirmişəm... Eh, neyləmək olar, vəfasız
dünyadır... Biz qalanların gücü ona çatır
ki, Şahmarı unutmayaq. Onun haqqında bir kitab buraxmaq fikrimiz
var - xatirələr kitabı. Əzizim, bilirəm ki,
Şahmarı sən də çox istəyirdin. Elə ona
görə də zəng eləmişdim ki, bu kitabda hökmən
sənin də yazın olsun.
...Bəxtiyar
müəllim Şahmardan, Şahmar isə Bəxtiyar müəllimdən
danışanda ikisinin də dili ağzına
sığmırdı. Onlar bir-biri barədə necə
geniş ürəklə, məhəbbətlə söz
açırdılar!
Söhbətlərini
eşidəndə qəlbimi xoş, qanadlı bir duyğu
bürüyürdü. Düşünürdüm: "Bax,
belə olar həqiqi dost ürəyi! Belə olar nəsillər
arasında vəhdət, körpü!"
Görüşlərdə,
məclislərdə bu iki sənətkarın - ustad zirvəsinə
ucalmış Bəxtiyarla poeziyanın əngin üfüqlərinə
doğru yorulmaz bir istəklə qanad açan, duyğusal qəlbinin
çırpıntılarını, səsini misralara
çevirən və bu misralardan zərif bənövşə
dəstəsi kimi təzə-tər, insan ruhunu yerindən
oynadan şeirlər bağlayan, söz-heykəllər yapan
Şahmarın bütün təmənnalardan uzaq və uca
dayanan dostluğunu, qardaşlığını misal gətirir,
təqdir edirdilər. Onlar ikisi də bu insani sevincin
qürurunu yaşaya-yaşaya daha da
doğmalaşırdılar.
1985-ci
ildə ustadın anadan olmasının 60 illiyi münasibətilə
Əməkdar incəsənət xadimi, rejissor Nazim Abbas mənim
ssenarim əsasında "Bəxtiyar Vahabzadə" adlı
sənədli televiziya filmi çəkirdi. Orada belə bir
epizod olmalıydı: Bəxtiyar müəllim şair
dostlarından biri ilə Sahil bağında
görüşür. Onlar dalğalara baxa-baxa deyir,
gülür, mübahisə edir, hərdən də Xəzər
kimi kükrəyib coşurlar.
Kadrların
fonunda qaynayıb-coşan dəniz narahat şair təbiətinin
rəmzi kimi seçilmişdi.
Çəkiliş
günü kameranı qurub, intizarla filmin qəhrəmanını
gözləyirdik. Fikirləşirdik: "Görəsən Bəxtiyar
müəllim kimlə gələcək? Dostlarından kimi
seçəcək ki, filmin kadrlarında gələcək illərə
gedib çıxsın?"
Söz-sənət
adamlarını gözümün qabağına gətirdim. Yadıma
Bəxtiyar Vahabzadənin M.F.Axundov adına Azərbaycan
Dövlət Rus Dili və Ədəbiyyatı İnstitutunda
keçirdiyimiz yaradıcılıq gecəsi gəldi. Bu, əsil
poeziya bayramı idi. Bəxtiyar müəllimlə
Şahmarı gül-çiçək içində
"itirmişdilər". İkisi də qürurlu idi, həyəcanlı
idi!
Deyəsən
bir az yorulmuşdular. Ancaq zal onları buraxmaq bilmirdi. Bəxtiyar
müəllim əlini yuxarı qaldırdı. Zal susdu. Bildim
ki, yenidən Şahmara söz verəcək. Bir az əvvəl
o, ustadı haqqında özünəməxsus coşqunluqla
ürək sözlərini deyib, onun neçə-neçə
şeirini əzbər söyləmişdi.
Bəxtiyar müəllim salona
üz tutaraq:
- Əziz
müəllimlər, tələbələr! - dedi. - Şeirə,
sənətə bu sevgi üçün sağ olun! Bu sevginin
qarşısında baş əyirik! Min yaşayın!
Zal
uğuldadı, alqış səsləri divarları titrədirdi.
Bəxtiyar
müəllim sözünə davam elədi:
- Sizə bir sirr
açmaq istəyirəm.
Bu da ondan
ibarətdir ki, mənim gözəl dostum, istedadına, ürəyinə həmişə
heyran qaldığım
Şahmar sizin institutun məzunudur.
İstəyirəm mənim kimi
siz də onunla fəxr edəsiniz. Şahmar fəxr etməli
şairdir. İstəyirəm mənim bu unudulmaz
yaradıcılıq gecəmi
qələm qardaşımın
şeirlərilə sona
çatdıraq. İndi
özünüz görəcəksiniz
ki, papaq altında necə oğullar, necə söz sərrafları var! Mən də sizə
qoşulub Şahmarın
şeirlərini dinləmək
istəyirəm.
Zal yenidən
coşdu, dalğalandı. Tələbələr
səs-səsə vermişdilər:
"Qırx səkkiz
ölçülü qadın
paltarı"! "Mərkəzi
poçtxana"!..
Bu
sifarişlər qəlbimi yerindən oynatmışdı. Tələbələr mənim çox sevdiyim şeirləri istəyirdilər. Çox qəribə idi
ki, adı çəkilən şeirlər
bir vaxt Şahmarla mənim aramda ünsiyyət körpüsü salmış,
bizi isnişdirib doğmalaşdırmışdı.
Çox-çox
bundan qabağın söhbətidir. Gur məclisdən
çıxmışdıq. Dedik, ağac kölgəsində
çay içək, sərinləyək.
Akademiya
bağına getdik, ora çatar-çatmaz bizi stol arxasına
dəvət etdilər. Yazı-pozu adamları idilər.
Stolları çəkib birləşdirdik.
Çay
süfrəsi ola, söhbət olmaya - mümkün deyil.
Sakit,
dostyana bir ovqatla başlayan söhbət get-gedə
qızışır, mübahisəyə çevrilirdi. Təbii
ki, şeirdən, sənətdən danışırdıq.
Biri qayıtdı ki, Səməd Vurğundan sonra bizdə
şair yoxdur.
Mənimlə
üzbəüz oturmuş qıvrım saçlı, qaynar
baxışlı kişi üzünü bu sözləri deyən
adama çevirib əsəbi halda: "Dədə, - dedi, - gərək
insafı itirməyək. Danışanda, söz deyəndə
ehtiyatlı olaq. Səməd Vurğundan sonra şair yoxdursa, bəs
onda Bəxtiyar Vahabzadə kimdir, sonra canım sənə
desin, Əli Kərim, Məmməd Araz kimdir? Bu siyahını
mən çox uzada bilərəm. Nədən kasıb olsaq
da, şükürlər olsun ki, şair, yazıçı
sarıdan kasıbçılığımız yoxdur. Azərbaycan
böyük istedadlar ölkəsidir!"
Düzü,
inkar yolunu tutan, bəlkə də hissə qapılaraq "Səməd
Vurğundan sonra bizdə şair yoxdur" deyən adamın
sözləri məni də tutmuşdu. Elə bil məhvərimdən
çıxmışdım. Qorxurdum ki, birdən ona artıq-əskik
söz deyərəm. Özümü ələ alıb:
"Qardaş, - dedim, - bilmirəm oxumusan, oxumamısan,
xahişim budur ki, "Qırx səkkiz ölçülü
qadın paltarı", bir də "Mərkəzi
poçtxana" şeirlərini tapıb oxuyasan. Onda
özün görəcəksən, bir də inanacaqsan ki,
bizim necə gözəl şairlərimiz var. Adam qibtə edir
o şeirlərin müəllifinə. O köpəkoğlu (bu
ifadəyə görə Şahmarın ruhundan, eləcə də
oxuculardan dönə-dönə üzr istəyirəm)
gör necə incilər yaradıb. Məncə, o şeirin
ikisi də şedevrdir!"
Deyəsən
mənim sözlərim məclisi tərpətmişdi. Bir az əvvəl
müsahibini tutarlı cavabı ilə susduran
qıvrımsaç kişinin rəngi alınan kimi oldu. Elə
bildim ki, hücuma keçib, bayaqkı
çılğınlıqla mənim dediklərimi yerlə-yeksan
eləməyə çalışacaq. Gözlədiyimdən
tam fərqli, bəlkə də heç ağlıma gəlməyən
sözlər eşitdim. O, yarıincik, yarısevincək bir səslə:
-
Nahid müəllim, sizə böyük hörmətim var, -
dedi. - Başqası olsaydı, bəlkə də onunla
ayrı dildə danışardım. Sizin bacıoğlunuz
Firuzla dostluğum da qabağımı kəsir. Yoxsa...
-
Axı nə olub ki? - təəccübümü boğa bilmədim.
- Nə
haqla məni söyürsünüz? - Səsinə ovxar verdi.
- Atam mənim Allahımdı! Bir köpəkoğlu söyə
bilməz mənim atamı!
Tutuldum.
Başa düşdüm ki, iş nə yerdədir.
Təriflədiyim
şeirlərin müəllifi indi mənimlə üzbəüz
dayanıb "dava-dava" deyirdi. O mənim aləmimdə
şairdən daha çox, əli işdə-gücdə olan
bir torpaq adamına bənzəyirdi.
Araya
düşən anlaşılmazlığı və bunun nəticəsində
yaranmış pərtliyi bir kənara qoyub, onunla səmimi
söhbət eləmək keçdi ürəyimdən...
Dedim:
-
Qardaş, dava deyirsən, gəl dalaşaq. Ancaq bunu bil ki, mənim
dediyim o "köpəkoğlu" sözü ürəkdən
gəlir, yaxşı mənada "köpəkoğlu"dur.
Bunu hamıya demərəm. Bu, heyranlıqdır, heyrətdir!
Çaylarımız
bir neçə dəfə təzələndi. Söhbət
axardan axara düşür, heç kəs tələsmir,
qalxmaq istəmirdi.
Şahmar
sözün əsil mənasında bizi sehrləmişdi! O,
şeiri şeirə qoşur, gah Xəstə Qasımdan,
Aşıq Ələsgərdən, gah da Sabirdən, Səməd
Vurğundan, Bəxtiyar Vahabzadədən, Məmməd Arazdan
deyirdi...
Onunla
yaxından tanışlığıma qəlbən
sevinirdim...
O illərdə
mən televiziyada işləyirdim. Demək olar ki, söz-sənət
adamlarının hamısını yaxından
tanıyırdım. Televiziyanın yolunu, ekranı
yağır eləyənlərdən fərqli olaraq
Şahmarı o həndəvərdə görməmişdim. Bəlkə
də, ola bilsin ötəri görmüşdüm. Əlbəttə,
bu, təəssüfləndirici idi...
* * *
Akademiyanın
çayxanasındakı söhbətdən xeyli
keçmişdi. Onu bacım oğlu Firuzun toyunda
gördüm. Bu dəfə doğmalar kimi
görüşdük və həmin günü yada salıb,
bir az məzələndik də...
O,
toyun tamadası idi. Məclisi necə də dost istəyilə,
səmimi ovqat və ürəklə aparırdı! Deyərdin,
söz sərrafıdır, səhnə ustasıdır,
dünyagörmüş müdrik bir ağsaqqaldır. Onun
dediyi hər sağlıq monoloq-hekayət idi, bir sənət
nümunəsi idi!
O, sözün əsil mənasında insan-orkestr
idi. Məclisi elə ram eləmişdi ki, yemək-içmək yaddan çıxmışdı.
Baxışlar onun üzündən ayrılmırdı...
* * *
...Nə
isə... Yenə qayıdıram Bəxtiyar müəllimin
institutda keçirilən yaradıcılıq gecəsinə.
Yadımdadır, Şahmar ilk anlarda bir az həyəcanlı
idi. "Qırx səkkiz ölçülü qadın
paltarı" şeirini deyəndən sonra səsi duruldu,
başqa ahəng aldı. Zal nəfəsini içinə
çəkmişdi...
Şahmar
şeirin qanadlarında ucalara qalxmışdı. O, bu anlarda
qartala bənzəyirdi. Şahmar ürəkləri bir-birinə
qoşmuşdu, ürəklərdə şeir axırdı.
Elə bil zal dönüb bir adam olmuşdu. Heç kəs
vaxtın fərqində deyildi.
Söz
onun dilində çiçəklənir, gül açıb
güllənirdi. Mən dönüb Bəxtiyar müəllimə
baxdım, ustadın gözləri sevincdən
yaşarmışdı. O, necə də qürurlu idi!
Coşub gedən alqışların son akkordları öləziyib
sönəndə Bəxtiyar müəllim şirin uyğudan
ayılmış kimi:
-
Halal olsun, şair qardaş! - dedi. - Sən mənim bu gecəmə
xüsusi ahəng verdin, şeirlərinlə bəzədin bu
axşamı!
Bəxtiyar
müəllimlə yanaşı dayanmış görkəmli
tənqidçi, professor Yaşar Qarayev də hərarətlə
onun əlini sıxdı:
-
Şahmar, mən səni bu axşam kəşf elədim, -
dedi. - Sənin poeziyanda böyük Səməd Vurğunun
"Bizdə şeir də var, sənət də
vardır" fikrinin bariz təsdiqini gördüm.
* * *
...Hə,
dediyim kimi, Nazim Abbasla oturub gözləyirdik. Bir də
gördüm ki, budur, Bəxtiyar müəllim gəlir,
yanında da kim olsa yaxşıdır - Şahmar. Bir-birimizə
əl uzadanda:
-
Gör ürəyimiz necə düzdür, - dedim.
Bəxtiyar
müəllim gülümsədi:
- Nə
mənada?
- O mənada
ki, bir hiss, duyğu mənə deyirdi ki, siz Şahmarla gələcəksiniz.
-
Quzu kəsim sənin duyğularına! - deyə ustad əlini
çiynimə qoydu. Bu filmə düşməyə haqqı
olan sənət dostlarım çoxdur. Ancaq üzünə
demək olmasın, ürəyimdə Şahmarın yeri
ayrıcadır, daha doğrusu, əvəzsizdir. O mənim
üçün təkdir. Bir də ölüm-itim
dünyasıdır, qoy gələcəkdə də bizi bir
yerdə görsünlər...
İndi
Şahmar haqq dünyasındadır. Dəniz
qırağında - Sahil bağında lentə alınıb əbədiləşdirilən
o anlar kadrlarda yaşayır...
* * *
...On
il sonra yenə mənim ssenarimlə Bəxtiyar Vahabzadənin
ömür yolundan söz açan yeni bir sənədli film -
"İstiqlal şairi" filmi çəkildi. Onun ekranda
nümayişindən sonra ilk zəng edən Şahmar oldu.
- Dədə,
- dedi, - təbrik edirəm. Ancaq doyumluq olmadı. Bəxtiyar
kimi nəhəng üçün otuz dəqiqə nədir
ki?! Onun hər günündən bir saatlıq film çəkmək
olar.
Şahmar
dostlarını çox sevirdi. Qəribə idi ki, qəlbən
bağlandığı, ürəyini verdiyi, fəxr etdiyi
dostlarının hamısı ondan yaşca böyük idi:
Çingiz Aytmatov, Bəxtiyar Vahabzadə, Xudu Məmmədov,
Nurəddin Rza, Zeynal Məmmədov...
Bir dəfə
səbəbini soruşdum. Gülümsəyib dedi:
"Ustadlar yanında şəyirdlik edirəm, məktəb
keçirəm. Onların hər biri bir dəryadır".
Hər
dəfə Çingiz Aytmatov barədə söhbət
düşəndə o, bir dastan başlayır, dünyaca məşhur
söz ustasının İssık-Kul gölü sahilindəki
bağ evində günlərlə qonaq qalmasından,
Bakıda, Moskvada, Bişkekdə olan unudulmaz görüşlərindən
hərarətlə danışırdı!
"Çingizstan"
sözünü də dünyaya yayan Şahmar olmuşdu. Onun
bütün Türk dünyasının fəxri sayılan
Çingiz Aytmatov haqqında "Kommunist" qəzetində
dərc etdirdiyi silsilə yazıları
jurnalistikamızın, publisistikamızın təkrarsız səhifələridir!
O,
adlarını çəkdiyim dostlarına şeirlər həsr
etmiş, onlar barədə yazmış, ürəkdən gələn
sözlər demişdir. Dost qədri bilən idi Şahmar!
O, qəzetçilikdə
ağır yol keçmişdi. Müxbir, şöbə
müdiri, baş redaktor... Şahmar jurnalist kimi də
özünəməxsusluğu ilə seçilirdi.
Yazılarında xalq ruhu, xalq təəssübkeşliyi
çox güclüydü. Publisistikası başqa bir aləm
idi. Mənim ömrüm boyu şairlərimiz arasında
publisist qələminə heyran qaldığım, qibtə
etdiyim üç sənətkar olub - Səməd Vurğun, Rəsul
Rza, Məmməd Araz. Sonralar bu cərgəyə Şahmar da
qoşulub.
...Bacım
oğlu Firuz Mustafa ilə ürək dostu idi. "Mədəniyyət"
qəzetində bir yerdə işləyirdilər. Hərdən
yolumu redaksiyaya salır, onlara baş çəkirdim.
Şahmarla həmsöhbət olmaq nə qədər xoş
idi!
Son
illər Şahmarı daha yaxından tanıdım - şair
kimi, insan kimi, ailəsinə, balalarına, nəvələrinə
vurğun bir ata kimi, baba kimi... Onun heç bir təltifi, fəxri
adı yox idi. Sinəsinə döyənlər, "şair mənəm"
deyənlər onu qısqanır, gur məclislərdən,
poeziya bayramlarından, görüşlərdən bir az
aralı saxlayırdılar. Ancaq o, təpədən-dırnağacan
şair idi.
Şahmarın
uca kürsülərdə alqış çələnglərinə
bürünməsinin, təkrar-təkrar şeir deməsinin,
sözün əsil mənasında Allahlıq eləməsinin
çox şahidi olmuşam. Şeir möcüzədir, həmişə
heyrət doğurur. Şahmarın bu şeiri kimi:
Sərhəd kənarında cavan
yaşımda
Həsədim utanıb yerə
girirdi.
İki quş dimdiyi ağac
başında
Vətəni vətənə birləşdirirdi.
Şahmarın
"zəifdir, heç nə demir" deyə bircə
şeirini də götürüb kənara qoymaq mümkün
deyil.
O, nə
yazıbsa, hər söz üstündə əsib, ürəkdən
yazıb, yana-yana yazıb. Ona görə də
kitablarının sayı o qədər də çox deyil. Qoy
olsun! Bu "az" şeirlərin üzü gələcəyədir,
bizdən çox-çox illər, bəlkə də əsrlər
sonrayadır!
Ölüm ayağının
altında,
İtim ayağının altında,
Bir qom bənövşə olum –
Bitim ayağının altında.
Vətənə
belə şeir qoşan, himn yazan şairin yeri Vətənin,
Xalqın ürəyidir. O, coşğun, təlatümlü,
həm də bənövşə kimi zərif bir şair idi.
Söz nəqqaşıydı, sözdən şeir-heykəllər
yaradırdı - bənzərsiz heykəllər.
Şahmar
böyük şair idi! Mən həmişə insanlara,
dostlara deyirəm: "Şahmarı səmimi ürəklə
oxuyun".
Onun bir kitabı var - "Haqqa pəncərə". Neçə gün bu kitabla
baş-başa qaldım.
Ədəbiyyatdan aralı
bir iş yoldaşım da oxudu bu kitabı.
Sözü də bu oldu: "Biz belə bir ürək
şairini indiyəcən
niyə tanımamışıq?"
O,
istedad idi - dağ şəlaləsi kimi coşğun,
qanadlı...
O,
poeziyamızda səs idi - ulu kökümüzə, ulu
şeiriyyətimizə bağlı gələcəyə
üz tutan yeni, qüdrətli bir səs!
O, ilk misrasından son misrasına
kimi milli şair idi!
O,
ürək adamı, söz nəğməkarı və
ruhumuzun mahir tərcümanı idi!
Əziz
dost! Sən sevgilərlə ayrıldın bizdən, sevgilərlə
də ürəklərə qayıtdın. Şeirlərin təzə
ömür başlayır, Şahmar!...
Nahid Hacızadə
Ədalət.- 2011.- 19 mart.- S. 18.