SÜLEYMAN
SANİ AXUNDOVUN PEDAQOJİ - İCTİMAİ FƏALİYYƏTİ
XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatında realist ədəbi məktəb
zəminində yetişmiş, görkəmli klassiklərdən
biri də Süleyman Sani Axundovdur.
Süleyman
Sani Axundov gözəl hekayə ustası, dramaturq, müəllim,
mədəniyyət xadimi kimi, Azərbaycan ədəbiyyatında
silinməz izlər buraxmışdır. O, ilk dəfə
yaradıcılığa 1894-cü ildə tərcümə
etdiyi "Bir bənövşə qurbanı" əsəri
ilə başlamışdır.
S.S.Axundovun
pedaqoji, ictimai fəaliyyətini daha yüksək qiymətləndirmək
lazımdır.
1894-cü
il oktyabr ayının 1-də Süleyman Sani Axundov
Bakıdakı III rus-tatar məktəbinə müəllim təyin
olunmuşdur. Görkəmli ədib müəllimlik illərini
xatırlayaraq yazır: "O, vaxt Bakıda əhalinin azərbaycanlılar
hissəsi üçün ancaq üç xalq məktəbi
var idi. Mövhumatçı mollaların təsiri altında
olan avam camaat öz uşaqlarını bu məktəblərə
buraxmırdılar. Halbuki qaranlıq, rütubətli zirzəmilərdə
yerləşən məhəllə məktəbləri-mollaxanalar
şagirdlərlə həmişə dolu olurdu.
Mollaların
təsirinə qarşı mübarizə edərək
uşaqları məktəbə cəlb etmək
üçün biz xalq müəllimlərindən çox əmək
vermək, ehtiyatlı olmaq və bacarıq tələb
olunurdu. Biz qapı-qapı gəzib ata-anaları başa
salır və yalvarırdıq ki, uşaqları bizim məktəbə
buraxsınlar. Ata-analarla bu barədə
apardığımız mübarizə şair Sabir tərəfindən
"Oxutmuram, əl çəkin!" şeirində təsvir
olunmuşdur."
Süleyman
Sani Axundov bu məktəbdə 1897-ci il oktyabrın 1-nə qədər
işləyir. O, müəllimliklə yanaşı maarif və
mədəniyyətimizin inkişafına da böyük xidmətlər
göstərmişdir. Ədib "Tənqid-təbliğ"
teatrının yaranmasında yaxından iştirak etmiş, bu
teatrın repertuarını dövrün tələblərinə
cavab verən kiçik formalı pyeslərlə zənginləşdirmişdi.
1894-cü ildə S.S.Axundov N.Nərimanov, S.M.Qənizadə,
H.Mahmudbəyov və başqaları
ilə yaxından əlaqə saxlamış, onlarla birlikdə
Azərbaycan səhnəsində həvəskar aktyor kimi,
oyunlarda iştirak etmişdir.
Süleyman
Sani Axundov ilk dəfə səhnəyə N.Nərimanovun
"Nadanlıq" adlı pyesinin tamaşasında
çıxmışdır. Bu əsərdə aktyor kimi
oynaması demokratik maarifçi görüşlərlə
onun fikirləri arasında yaxınlıq olması ilə
bağlı idi.
S.S.Axundovu
aktyorluğa sövq edən amil, xalqımızın
gözünü açmaq, avamlığa, köhnəpərəstliyə
nifrət doğurmaq arzusu idi. O, yaxşı bilirdi ki, teatr
vasitəsi ilə avam, nadan insanları tərbiyə etmək
olar. Təsadüfi deyildir ki, bu yolda o, Ə.Haqverdiyevin
"Dağılan tifaq", N.Vəzirovun "Müsibəti-Fəxrəddin",
N.Nərimanovun "Nadir şah" əsərində şəxsən
aktyor kimi çıxış etmişdir.
1905-ci
ildə Bakıda "Nicat", "Nəşri-maarif",
"Səfa", "Səadət" və s. mədəni-maarif
cəmiyyətləri yaradıldı. S.S.Axundovun
özünün yazdığına görə:
"Nicat" cəmiyyətinin məqsədi azərbaycanlılar
arasında maarifi inkişaf etdirmək və ali və ibtidai məktəbdə oxuyanlara
ianə vermək, milli dilin və milli ədəbiyyatın tərəqqisinə
səy etmək idi. Dramaturgiya sahəsində 1906-cı ildə
özünü bir daha sınayan S.S.Axundov "Dibdad bəy",
"Türk birliyi" kimi siyasi mövzuda qələmə
aldığı əsərləri ilə diqqəti cəlb
edir.
XX əsrin
əvvəllərində həm bölgələrdə, həm
də Bakıda Azərbaycan dilinin təlimində
acınacaqlı vəziyyət hökm sürürdü.
S.S.Axundov da buna öz münasibətini bildirir və məsələnin
çox ciddi olduğunu göstərirdi: "1906-cı ilə
qədər Azərbaycan dilinin təlimi pedaqoji üsuldan xəbəri
olmayan şəxslərə həvalə edilmişdir. Bu da təlim
işinə zərər gətirirdi."
S.S.Axundov
yüksək müəllimlik məharətinə malik idi. Dərs
dediyi şagirdlərdə xalq ədəbiyyatına, bədii ədəbiyyata,
ana dilinin zənginliklərinə maraq oyatmaq istəyirdi.
Azərbaycan
dilinin saflığı uğrunda mübarizədə
S.S.Axundovun böyük xidmətləri olmuşdur. Professor Cəfər
Xəndanın dediyi kimi: "XX əsrdə burjua
ideoloqları ilə demokratik yazıçıların
mübarizə etdiyi bir dövrdə Süleyman Sani Axundov
realizm, demokratizm cəbhəsini tutmuş və
"Füyuzat"çıların ziddinə olaraq təmiz
Azərbaycan dilində əsərlər
yazmışdır".
A.Şaiq
Süleyman Sani Axundovun pedaqoji, ictimai, yaradıcılıq fəaliyyətini
M.Ə.Sabirin, A.Səhhətin fəaliyyəti ilə birlikdə
qiymətləndirərək yazmışdır: "XX əsrin
əvvəllərində artıq dünya mədəniyyəti
ilə yaxından tanış olan qabaqcıl
ziyalılarımız çox yaxşı dərk edirdilər
ki, beş-on ziyalı ilə bir millətə nicat vermək
olmaz. Xalqımızın qarşısında duran
böyük ictimai-siyasi vəzifələrin öhtəsindən
gəlmək üçün dövrün məlumatlı,
elmli ziyalılarımız çox az idi. Buna görə də
yeni ruhlu mübariz ziyalı nəsli yetişdirmək,
qarşımızda duran ən mühüm vəzifələrdən
idi. Demokratik fikirli bütün müəllimlər,
yazıçılar, maarif xadimləri yeni nəslin təlim-tərbiyəsinə
böyük əhəmiyyət verirdilər. Onlar həm
müəllimlik edir, həm dərsliklər yazır, həm
uşaqlar üçün bədii əsərlər yaradır, bir sözlə,
tərbiyə işi ilə əlaqədar olan bir neçə
sahəni öz fəaliyyətlərində birləşdirdilər.
Sabirin, Səhhətin, S.S.Axundovun
fəaliyyətləri buna yüksək misaldır."
S.S.Axundov
1899-cu ildə yazdığı "Tamahkar" əsəri
ilə dövrünün mənfiliklərini ifşa etməklə
kifayətlənməmiş, feodal ənənələrinə
qarşı çıxan İmran, Gülzar, Şərəf
xanım kimi müsbət surətlərin dili ilə
insanları fədakarlığa, gözəl həyat
qurmağa çağırır. Bu dövrdə Süleyman
Sani Axundovun uşaq ədəbiyyatının
inkişafında böyük xidmətləri olmuşdur.
1920-ci
ildən sonra Süleyman Sani Axundovun
yaradıcılığında yüksəliş mərhələsi
olur. O, ilk dramını "Laçın yuvası", ilk
pyesini "Çərxi fələk", "Qaranlıqdan
işığa" ilk faciəsini, "Eşq və
intiqam", "Bir eşqin nəticəsi" janrının
nümunələrini yaratdı.
Bu
illərdə S.S.Axundov kiçik həcmli
"Qonaqlıq" (1905), "Kövkəbi-hürriyyət"
(1905), "Yuxu" (1905) hekayələrini yazır. Ədibin
"Qonaqlıq" və "Kövkəbi-hürriyyət"
əsərlərinin ideya və üslub xüsusiyyətlərində
müəyyən bir yenilik diqqəti cəlb edir. Bu yenilik, hər
şeydən əvvəl, həmin hekayələrin
ideyasında, inqilabi mahiyyətində dövrün azadlıq
hərəkatı ilə bağlı olan məzmununda
özünü göstərirdi. "Kövkəbi-hürriyyət"
və "Yuxu" hekayələrinin üslubunda şifahi
xalq ədəbiyyatından gələn keyfiyyətlər
vardır. Bu əsərlər nağıl tərzində
yazılmışdır.
1916-cı
ildə "Qorxulu nağıllar" kitabçası məzmun
və üslub etibarilə uşaqlara gözəl hədiyyə
idi. Bu kitabçada S.S.Axundov uşaqlar üçün
beş hekayə yazmışdır: "Əhməd və Məleykə",
"Abbas və Zeynəb", "Nurəddin", "Qaraca
qız", "Əşrəf". M.Arifin dediyi kimi:
"Bu hekayələr doğrudan da qorxulu nağıllar idi.
Lakin bunlar uşaqları qorxutmur, uşaqlara həyat həqiqətinin
işıqlı-qaranlıq cəhətini açır,
xeyirin və ədalətin təntənəsini - əks
etdirir".
"Əhməd
və Məleykə" (1912), "Abbas və Zeynəb"
(1912) hekayələrində S.S.Axundov bir-iki epizodda o dövrdə
uşaqların ağır, acınacaqlı həyatını
əks etdirməyə çalışmışdır. Əhmədin,
Məleykənin, Xədicənin faciəsi bu ailənin
başçısı Nurəddinin həlak olması ilə məhdudlaşmır.
Kənd əhalisi aclıq çəkir. Əsərdən
görünür ki, S.S.Axundov bu ailənin faciəsini yazmaqla
Azərbaycan kəndinin ağır məziyyətlərini qələmə
alır.
"Abbas
və Zeynəb" hekayəsində təsvir edilən kənd
quldur Səfərin vəhşiliklərinə məruz
qalır. Kənddə dərəbəylik hökm
sürür. Ədib hekayədə quldur Səfərin
başına topladığı "dəliqanlıların"
qaya dibi kəndinin yandırılıb kül etməsinə
qarşı nə kimi cəza tədbirləri
görüldüyünü göstərir.
"Qorxulu
nağıllar"dakı "Nurəddin" və
"Qaraca qız" hekayələri də çox səciyyəlidir.
"Qaraca qız", "Nurəddin" S.S.Axundovun nəşr
yaradıcılığının şah əsərləridir.
Bu hekayələrdə də müəllif Piri babanı
müdrik, alicənab, bağbanlıq sənətinin mahir
ustası, Nurəddini bilikli, hazırcavab, çətinə
düşən insanlara qayğı göstərən, Qaraca
qızı qoçaq, mərd, sağlam, fədakar kimi
işıqlı boyalarla səciyyələndirir. "Nurəddin"
hekayəsində ədib bütün "müsbət,
gözəl keyfiyyətləri maariflə, tərbiyə ilə
bağlayır. Əgər Nurəddin diribaş, ağır və
ağıllı bir uşaqdırsa bu onun ailə tərbiyəsi
ilə əlaqədardır. Əgər Nurəddin rəhmdil,
mehriban, qayğıkeşdirsə, səbəb müdrik qocaların
nəsihətamiz fikirləridir. Əgər Nurəddin maneə
və çətinliklərdən sağ-salamat qurtarırsa,
bunun üçün o məktəbə, elmə, müəllimə
borcludur. "Nurəddin" əsərindəki Əmiraslana
uşaqlıqdan "tam sərbəstlik" verilmişdir. Nəticədə
Əmiraslanın pis əməlləri onu bədbəxt edir.
S.S.Axundov
uşağın tərbiyəsində valideyn
qarşısında məsuliyyətli tələbləri
qoyur. V.Q.Belinski deyir: "Uşağa tam sərbəstlik vermək
onu məhv etmək deməkdir".
"Qaraca
qız" hekayəsində S.S.Axundov Qaraca qızın
simasında ədəbiyyatımızda ilk dəfə yoxsul, zəhmətkeş
ailənin bitkin uşağının təsirli, ürəkağrıdıcı
obrazını yaratmışdır. Müəllif bu
kiçik qız uşağında ən gözəl keyfiyyətləri
cəmləşdirir.
"Qaraca
qız" hekayəsində Pəricahan xanım
qızını ağıllı, xoşrəftar Tutu ilə
oynamağa qoymur. Acığı tutanda onu qaranlıq otağa
salır. Pəricahan xanım uşağın mənəvi aləmindən
xəbərsiz, təkəbbürlü bir qadındır. O,
uşağın istək və arzularına qarşı
çıxır. Bu da sonluqda kiçik yaşlı Ağca
xanımın xarakterinə mənfi təsir göstərir.
S.S.Axundovun
fikrincə: "valideyn
övladının arzu və istəklərini öyrənməli,
nəzərə almalıdır". Axundov uşağın
öyrənmək meylinə həssaslıqla yanaşır.
M.Q. yazırdı ki, uşağa "gözlə,
böyüyəndə bilərsən" deyib sualına cavab
verməmək, onun öyrənmək meylini söndürmək
deməkdir.
S.S.Axundov
bir pedaqoq kimi həyatda uşağın diqqətini
mühüm, ciddi şeylərə cəlb edir. Ədibin
balaca qəhrəmanlarının səciyyələri
gördükləri işdə, hərəkət və rəftarlarında
aydınlaşır. S.S.Axundovun qəhrəmanları məqsədlərinə
çatmağa çalışırlar.
M.Arif
yazır: "Hekayələrdəki macəraçılıq
qətiyyən əsas xəttin inkişafına xələl gətirmir,
bəlkə əksinə, daha da onlardakı insan xüsusiyyətlərinin
dərindən açılıb göstərilməsinə
yardım edir. Çünki müəllifin bu hekayələrdə
bizə göstərmək istədiyi uşaqların (Qaraca
qız və Nurəddin) yaxşı sifətləri
onların düşdükləri çətin şəraitdə
daha yaxşı nəzərə çarpır. Onlar bu
çətinlikdən qurtarıb, o birinə düşürlər,
öz ağıl və fərasətləri ilə nicat yolu
tapıb, ölümlə pəncə-pəncəyə gəlir,
ruhdan düşmür, yenə qalib gəlirlər".
Süleyman
Sani Axundov yaradıcılığa kiçik həcmli əsərlərlə
başlamış olsa da ədəbiyyata gətirdiyi mövzu
yeniliyi, mövzunun aktuallığı, dilinin sadəliyi,
saflığı diqqəti cəlb etmiş, oxucunu daima
düşündürmüşdür: "Xalq həyatının
dərinliklərinə bələd olmaq, onun
varlığında meydana çıxan mühüm cəhətləri
izləmək S.S.Axundov sənətinin əsas xüsusiyyəti
kimi diqqəti cəlb edir".
Göyərçin MUSTAFAYEVA
Ədalət.- 2011.- 20 may.- S. 4.