Qarabağdan gəlir bu səs
Həzin
bir səs gəlir qulağıma. Əsrlərin o tayından
adlayaraq dalğa-dalğa ləpələrlə, həzin-həzin
nəğmələrlə pıçıldaşıb,
Qarabağdan gələn səsdir bu səs. Gizli-gizli sevənlərin
ürəyindən axıb gələrək, öz dərdini
ələm-nəşəsini bütün aləmə car
çəkməyə, bəyan etməyə utanır sanki,
bu səs...
Bir səs
gəlir qulağıma. Bu səs Qarabağın
hüdudlarını aşaraq qarla, çovğunla, əsən
yellərlə dilləşə-dilləşə ərmağan
aparır Bəhrəmli yurdlarına. Bu səs öz
yükünü həsrətlə elə tutmuşdu ki, ah-nalə,
fəğan baş-başa verib dərdləşirlər elə
bil ki, bu səsin sehri-məhəbbətində.
Görəsən,
kimdir bu səsin sahibi? Azıb öz qatarından ayrılan
durnanın ah-naləsini, qəlbinin dərinlikləri ilə,
ürək ağrısı ilə oxuyan bu səsin sahibi Məmməd
Şahmalı Qaraca oğlu Balakişiyevdir.
Bu səs
Cabbar yanğısı, Seygah İslam
hönkürtüsü, Xan Şuşinskinin "Qarabağ
şikəstəsi"nin ah-naləsini, əzəmət və
vüqarını Şuşaya, onun əlçatmaz,
ünyetməz Qırxqızına, Kirsinə, Sanbabasına
çatdırmağa tələsir. Nədir bu səsin ürəklərə
od salan bir parça çınqısı,
yanğısı, görəsən, ilahi?
Bu səsdə
kövrəklik, həzinlik, mübarizlik var. Bu səs
Laçın, Kəlbəcər, Qubadlı, Ağdam, Xocavənd,
Cəbrayıl, Zəngilan, Ağdərə, Xocalı və ən
nəhayət Bəhrəmli yurdlarının dərdlərini
yarasına məlhəm qoyan ilahi bir qüvvəni
xatırladır.
Yanıqlı, hayqırtılı
olan bu səsdə Qarabağ, Vətən yanğısı
yuva qurmuşdur özünə. Bu yanğılı səs
düz iyirmi üç ildir ki, susur. Nə
pıçıldaşan güllə, bülbüllə
baş-başa verir, nə də ki, daxildə yanıb qovrulan
həsrətlə çiyin-çiyinə addımlayır.
Düz iyirmi üç ildir ki, bu səs lal axan çayı
xatırladır, həsrət yükü ilə
çiyin-çiyinə addımlayaraq, heç kimlə
danışmaq istəmir bu səs. Onun həsrətini çəkən
insanlar neçə illərdir ki, bu səsin vaxtı ilə
vurduğu zəngulələrin yolunu gözləyirlər. Vətəndə
vətənsiz qalan səs isə hələ də
susmağında davam edir. Bu sehirli səs ürəkdə zəncirlənib, dar bir qəfəsə
salınıb elə bil ki... Vətənsiz, yurdsuz
övladlarının ruhunu, qəlbini oxşamağı
özünə tamamilə yasaq edib.
Çox
təkidlərdən sonra bu səs azad bir quşa dönərək
Qarabağa doğru pərvazlanıb uçmaq eşqi ilə
çırpınaraq, zəncirlərini parça-parça
edərək məhbəs həyatından çıxmağa
qərar verdi.
1950-ci
illərin əvvəlləri idi. Məkrli, ikiüzlü,
yaltaq simalı ermənilər Xocavənd rayonunda azərbaycanlılar
yaşayan kəndləri məhv etmək üçün
bütün vasitələrdən istifadə edirdilər. Beləliklə
də, Xocavənd rayonun Bəhrəmli kəndinin
camaatını pərəm-pərəm salaraq qədim yerlərimizi
talan-qarət edib, ulu keçmiş tarixi qaynaqlara söykənən
Bəhrəmli yurdunu da xarabazara çevirdilər. Bəhrəmli
camaatının bir hissəsi Əmirarılar, Muğanlı kəndlərinə,
bir hissəsi isə başqa-başqa rayonlara üst tutub birdəfəlik
getdilər.
Qaradağlı,
Vərəndəli, Xanlıq, Xocavənd, Hacıkərimli,
Xonaşen, Avdalılar, Əmiralılar, Bəhrəmli,
Xanımalılar, Cabbarbəy kəndi, Nərgiztəpə,
Qaraçux, Muğanlı kimi tarixi yerlərimizi ermənilər
min bir hiylə ilə yer üzündən silməyə
çalışdılar və məqsədlərinə də
nail oldular.
1950-ci
ildə viranə qalmış Bəhrəmli kəndinin ərazisində
"Dədə Qorqud" dastanının qəhrəmanlarından
biri olan Qaraca çobanın qoyun sürülərinin arxac
yerləri bu günümüzə kimi qalmaqdadır
ehtimallarını irəli sürənlər yəqin ki,
yanılmırlar. Bəhrəmlilər Qaraca adını əziz
bir xatirə kimi qəlblərində hələ də
yaşadırlar. Respublika Radio və Televiziya Şirkətinin
sabiq əməkdaşı, Məmməd müəllimin qardaşı
Bəxtiyar Qaraca da Qaraca adını öz adı ilə
qoşa yaşatmaqda keçmişimizi yaşadır bu
gün.
Bəhrəmli
kəndində XII-XIII əsrlərə aid qəbirüstü
yazılar, başdaşları və günbəzlər
1990-cı ilə qədər qalmaqda idi.
1950-ci
ildə Bəhrəmli kəndi xarabazara çevrildikdən
sonra Şahmalı Qaraca kişi də Əmiralılar kəndinə
köçməyə məcbur oldu. Bəhrəmli kəndinin
el ağsaqqalı, seçilib-sayılan olan bu kişi 5
oğul, 4 qız böyütmüş və ali təhsil
vermişdir.
Yurd
itkisi ağır olar, yurd itirən dərd tapar, yurda həsrət
qalan ağlar qalar, yurda dönməmək ölümə bərabərdir
kəlamları günümüzün reallıqları ilə
həmahəng səslənir.
1952-ci
il avqust ayının 27-də Şahmalı Qaracanın
ocağında bir uşaq dünyaya göz açdı. Bu
uşağın adını Məmməd qoydular. Kiçik
yaşlarından Məmməddə olan həzin, məlahətli
səs hamının diqqətini cəlb edirdi. Təbiətin
bütün gözəlliklərini özündə cəmləşdirən,
Əmiralılar kəndində böyüyən bu uşaq
dünyaya açıq gözlə baxır, ağsaqqallardan,
ata və anasından xaraba qalmış Bəhrəmli kəndi
haqqında çox eşitmişdi. Bu yurd itkisi ilə barışmayıb
dərələrə, dağlara ün salan bu gənci- Məmməd
Balakişiyevi həmişə bir sual
düşündürürdü: "Görəsən ermənilər
Bəhrəmlini niyə dağıdıblar?" Bu hisslərlə
də Bəhrəmli obası haqqında materiallar toplayır, qəzet səhifələrində
bu kəndin tarixini yaşatmağa
çalışırdı.
Yeniyetmə
Məmmədin səsində həsrət notları ilə
yüklənmiş bir ah, bir fəğan, bir fəryad hamı
tərəfindən hiss olunurdu.
Məmməd
müəllimin uzun illər çəkdiyi yurd həsrəti
2001-ci ildə "Bəhrəmlidə nəyim qaldı?"
kitabının ərsəyə gəlməsinə səbəb
oldu. Kitabda keçmişimizi xatırladan, kövrək hisslərlə
köklənən məqamlar çoxdur.
"...Camaat
yaylaqdan yavaş-yavaş arana enirdi. Havalar artıq
soyumuşdu. Hacı Bəhrəmin köçü "Yeddi
dolama" deyilən yerin ayağına
düşmüşdü. O, Avşı yanına
çağırıb dedi:
-
Uşaqlara deynən ehtiyatlı olsunlar. Bu Qaladərəsinin
ermənilərindən ağlım bir şey kəsmir. Bu
köpək uşağı bir dəfə də bizimlə
atışıb Yetim Ələmşahla Tapdığı
öldürdülər. Bunlar həmişə el dağdan
qayıdanda pusqu qurub camaatın mal dövlətini
dağıdırlar. İstəyirəm Sultan bəyə adam
göndərəm, bir neçə cavan göndərib bizi
buradan arana köçürsünlər. Heydər
Balakişini göndər Sultan bəyin yanına, mənim
sifarışımi ona çatdırsın".
"Hacı
Bəhrəmli evdən xeyli aralı döşək qoydurub
uzanmış, qəlyanına dən verirdi. Obanın
ağsaqqalları da yavaş-yavaş onun yanına
yığılırdı. Qara (Məmməd müəllimin
böyük əmisidir) gəlib bir qıraqda dayandı.
-Sənə
baban qurban, bir "Kəsmə şikəstə" ya da ki,
"Pir təpəsi"ndə oxuduğun, onun adı nə
idi? - deyə Hacı soruşdu.
-
Baba ona "Qarabağ şikəstəsi" deyirlər.
- Hə,
ay qadam alım, elə onu deyirəm.
Qara
gözlərini "Gəlin qayası" tərəfə
çevirib yanıqlı bir səslə oxumağa
başladı. Hamının üstünə elə bil su ələnmişdi.
Hacı
Bəhrəm Qaranı qucaqlayıb dedi: - Mən öləndə
Bəhrəmlidə dəfn edərsiniz. Özü də dəfndə
Qara oxusun. Elə oxusun ki, onun səsini eşidə bilim...
Qarabağ
xanı İbrahimxəlil xanın zövcələrindən
biri də Bəhrəmli kəndindən olan Xədicə
xanım Şəmşədlinski olmuşdur. Şeyx Əli bəy
Bəhrəmli kənd sakini tatar qızı Xədicə
xanım Şəmşədlinskinin oğludur. Xocavənd rayonunun
ərazisi Xədicə xanımın oğlu Əli bəyin
olmuşdur.
Məmməd
Şaxmalı Qaraca oğlu Balakişiyev uşaqlıqdan
meylini şeirə, sənətə, musiqiyə salmış,
mahnı, muğam və təsniflərimizi özünə məhsus
tam, mükəmməl öyrənmiş, bir çox
Qarabağ toylarına dəvət olunmuş, ağır
yığnaqlı toy məclislərində məlahətli səsi
ilə məclis əhlini sehrliyə bilmişdi.
Məmməd
müəllim orta məktəbi bitirdikdən sonra, 1971-ci ildə
azərbaycan Kənd Təsərrüfatı akademiyasına
daxil olur, sonra isə Akademiyada müəllim kimi qalıb
işləyir. Moskvada aspiranturanı qurtarıb, elmlər namizədi
elmi adını alır. 80-nə yaxın elmi əsərin
müəllifidir. Hazırda doktorluq dissertasiyasını
başa vurub, Ali Atestasiya Komissiyasına təhvil vermişdir.
1972-ci
ildə Gəncədə keçirilən
"Muğam-72" festivalının qalibi olur. Münsiflər
heyətinin üzvləri Şəmsi Bədəlbəyli,
tarzən Xosrov Fərəcov və Bağman Rəhimov Məmməd
müəllimin oxuduğu muğam və mahnılara yüksək
qiymət verirlər. 75 nəfər iştirakçıdan
yekun konsertinə Məmməd Balakişiyev, Aydın Niftəlioğlu
və İsrafil Məmməd oğlu qalır. 1973-cü ildə
"Oxu tar" muğam festivalının laureatı olur,
1974-cü ildə isə Respublika televiziya festivalının II
dərəcəli diplomuna layiq görülür. Bu münasibətlə
İlham Rəhimlinin imzası ilə "İstedadlar
aşkar edilir" yazısında Sabir Quliyev, Zenfira Qafarova,
Arif Mirzəyev, Məmməd Balakişiyevin gözəl səsləri, yüksək
ifaçılıq qabiliyyətləri olduğu xüsusi ilə
qeyd olunur.
Məmməd
müəllim keçmiş xatirələrini çözələyir,
kövrələ- kövrələ deyir:
-
1976-cı ildə Bakıda
flarmoniyada attestasiya keçirildi. Attestasiya komissiyasının
sədri, rəhmətlik
Xan Şuşinski və rəhmətlik Şövkət xanım Ələkbərova idi.
Xan əmi dedi ki,
hər xanəndə bir dəstgahı mikrofonsuz oxuyacaq. Yaqub Məmmədov "Mirzə-Hüseyn"
segahını, Şahmalı
Kürdoğlu "Rast"ı,
mən isə "Şahnaz"ı oxudum.
Xan əmi məni yanına çağırıb dedi
ki, gözəl səsin var. Əfsuslar olsun ki, əcəl
xan əmiyə macal vermədi. Qarabağ hadisələri başlayan
gündən əlimə
qabal ğötürüb
oxumamışam. Ancaq vaxtı
ilə oxuduğum
"Mənsuriyyə" və
"Qarabağ şikəstəsi"nə
görə mükafatlar
almışam.
- Hazırda musiqi sənətinin inkişafını
necə görürsünüz?
- Bilirsiniz, vaxt var idi ki,
mahnı və muğamlarda xanəndələr
hər bir sözün, hər bir ritmin üstündə
əsim-əsim əsərdi.
İndi nə var ki, kim necə istəyirsə, eləcə
də oxuyur. Bu bağışlanılası
hal deyil. Xanəndənin səsi, çalğıçının
çaldığı gərək
yerli-yerində olsun.
Keçmiş ənənələri məhv etmək yox, yaşatmaq lazımdır.
Məmməd müəllim Qarabağ yaralarına məlhəm olmaq, dərd yükündən qismən
yüngülləşmək, başımıza açılan
müsibətləri öz
səsi ilə kürreyi-ərzə çatdırmaq
məqsədi ilə oxumaq qərarını verib.
1998-ci ildə "Gənclik"
qəzetinə verdiyi müsahibələrdə demişdir:
-Qarabağ ağrısı,
dərdi ürəyimin
şah damarını
zəhərləyən bir
mikrobu xatırladır.
Tez-tez Qarabağa baş çəkir, viranə qalmış yurd yerlərimizə tərəf
yana-yana baxıram.
Bax onda səsim cövlana qalxıb, haray salıb, elləri köməyə
çağırmaq istəyir.
Bizim Bəhrəmli
kəndi Yuxarı Qarabağda tarixi baxımdan ən qədim yurd yerimiz idi. Bunu düşmənlərimiz
də yaxşı bilirdilər. Bəhrəmlinin tarixi Şah Abbas dövrünə qədər gedib çıxırdı.
Ömür vəfa edəydi Şuşanın "Ərimgəldi"
qayasının başına
çıxaydım. Elə oxuyaydım
ki, səsim bütün Qarabağa yayılaydı. Mən əsasən
"Çahargah" muğamı
üstündə köklənmişəm.
Dərdlənəndə isə
"Zəminxarə"ni
özüm üçün
zümzümə edirəm.
"Zəminxarə" də Qarabağ dərdlərinin kədərli,
ağrılı notları
vardır.
Biz Bəhrəmliyə qayıdacağıq. Qaraca çobanın ruhu
bizi o yerlərə haraylayır.
Ümumiyyətlə, səs bizə nəsildən-nəsilə irsən
keçib gəlmişdi. Əmim Qaranın,
rəhmətlik atamımda
yaxşı səsi var idi.
Dərd üstə dərd gələndə yaman ağır olur, - deyirlər. Məmməd müəllimin qardaşı,
Moskva Dövlət Universitetinin məzunu Familətin ölümü
bu ailəyə yeni bir dərd
də verdi.
Bu dərdə dözə
bilməyən Şahmalı
Qaraca kişi
də dünyasını
dəyişdi.
Məmməd müəllimin püxtələşmiş
bir xanəndə kimi yetişməsində sözlü-söhbətli, sinəsi
el bayatıları və
deyimləri ilə dolu olan Qumru
ananın da rolu az olmayıb. Qumru ana əslən
Əfşarlar nəslindəndir.
(Qumru ana
2010-cu ilin oktyabırın
18-də dünyasını dəyişib).
Məmməd müəllimin qardaşı
Famil uzun illər Əmiralılar kəndində kolxoz sədri işləyib. Bir qardaşı
Çərkəz isə
Xocavənd rayonunda işləyir. Əsilli, nəcabətli,
soylu-köklü olan Məmməd müəllim
eyni zamanda xeyirxah əməl sahibi kimi də
Qarabağda tanınır.
Yaradıcı bir ziyalı,
yurd həsrəti və el təəssübü
çəkən Məmməd
müəllimə yeni-yeni
yaradıcılıq uğurları
və doğma Qarabağa tezliklə qovuşmasını arzulayırıq.
Qasım QIRXQIZLI
Ədalət.- 2011.- 25 may.- S. 6.