ONLAR VƏ MƏMLƏKƏTİMİZ
"Onlar və məmləkətimiz"
proyektinin davamı olan bu yazılarımızda da məqsədimiz
özümüzün kim olduğumuz haqqında Türk mətbuatının
yazdıqlarına dayanaraq davam etməkdir. Biz
araşdırıcı deyilik və bir yazar olaraq bizim
haqqımızda olan fikirlər də bizim üçün
maraq doğurmaya bilməz. Təbii ki, bu gün bəxtəvərliyimizdir
ki, həm dünyada, həm də qonşu Türkiyədə
bizim kimliyimiz daha çox söhbət yaradır və bu da
bizi sevindirməyə bilməz. Yüz illər sonra da
güman ki, bu məsələ yada düşə bilər və
buna qəti hökm vermək qənaətimiz yoxdu. Amma bu yazılarda ayrı-ayrı yazar və ya qeyri
yazar insanların məmləkətimiz və bizlər
haqqında görüşləri bizim üçün yad
olmamalıdı. Və gələcək
araşdırıcılar üçün bu gün
yazılanlar daha bir fakt olaraq diqqəti çəkəcək.
Səlahəddin Dumanın iki
yazısı:
"Sabah"
qəzetinin yazarı Səlahəddin Duman yazılarıyla
seçilən bir türk jurnalistidi. Tansu Çillər
Başbakan olarkən Azərbaycana səfəri zamanı Səlahəddin
Duman da onunla birlikdə Azərbaycana gəlmiş və
qayıtdıqdan sonra qəzetində bir neçə yazı
yazmış. Həmən yazılardan ikisi...
***
Birinci
yazı: Bu nefti bizə yar etməzlər.
Yazının
ən vacib sətirləri.
"Səfərimizin
ən gözəl anlarını dəyərləndiririk.
Oturmuşuq
düşünürük: belə olsaydı daha yaxşı
olardı... belə olsaydı daha yaxşı olardı...
Bildiklərimizə
və gördüklərimizə görə Azərbaycan bir
çox imkanlara sahib bir ölkədir. Ayrıca olaraq iki
növdə çox keyfiyyətli petrolu da var.
Bax
elə buna görə də Azərbaycanın iki yaxası bir
araya gəlməz.
O
petrolu nə Azərilərə yedirdərlər, nə də
Türkiyənin daha böyük pay almasına izin verərlər".
Bəli,
budur sözün düzü. Budur bizim faciəmiz.
Budur
bu dibi görünməyən paylaşmanın
görünməz üzü.
"Bu
petrolu bizə yar etməzlər..."
Bu işin başından bu qorxu Dəmoklis
qılıncı kimi Azərbaycanın başının
üstündən asılıb.
Səlahəddin
dumanın ikinci yazısı: bülbül kimi ötən
müğənnilər
Əlbəttə türk musiqisinin bütün mənzərəsini
bir və ya iki məqalə ilə anlatmaq mümkün olan bir
şey deyil. Bunu nəzərə alaraq, zaman-zaman bu barədə
bəzi şeylər yazmalı olsaq belə şübhəsiz,
yenə də tam bir fikir yaratmaq mümkün olmaz və
türk musiqisi indiki vəziyyətində
qarmaqarışıq bir dövr yaşamaqdadı. Bunu təkcə biz söyləmirik və biz söyləmədiyimiz
üçün də bu haqqı elə türk
yazarlarının özünə veririk.
Bir az öncələr "Sabah" qəzetində
bu qəzetin tanınmış yazarlarından biri olan Səlahəddin
Dumanın gözəl bir yazısı çap olundu. Mən
bu yazını şərh etmək fikrində deyiləm və
istəyirəm ki, bu qısa yazının önəmli məqamlarını
diqqətə çatdırım:
Yazı
belədir:
" Azərbaycan yoxsul, çarəsiz, çətinlikdə ola bilir,
amma bir şeyləri var ki, bizi çox-çox arxada
qoymuşlar. O da musiqiyə olan ciddiyyətləri və
istedadlarıdır. Bunu şəxsən
görmək və müqayisə eləmək imkanım oldu.
İndi anladım siz də oxuyun.
Azərbaycana getməzdən bir gün qabaq bizim şəxsi
televiziya kanallarından birinə baxırdım. Hünərli
və özündən deyən bir oxuyanımız bir əyləncəli
proqramın qonağı olaraq mikrafonu aldı əlinə.
Və... türk sənət musiqisinin ən sevilən
parçalarından birinin atasını yandırdı. Bəxtəvər nə musiqini dinləyirdi, nə də
bir musiqi şərtlərini anlayırdı.
Başını alıb bağırırdı. Səsini
mahnının bəzi yerində elə titrədirdi ki, yəni
guya zəngulə vururdu, sanki studiyada gizlicə bir zəncirlənmiş
qoyun mələyirdi.
Buna mahnı oxumaq deyilməz. Bu adam bəstəkardan
intiqam alırdı.
Mən
beləcə əsəbi bir vəziyyətdəykən
verilişi aparan qız: "aman, nə qədər gözəl
oxudunuz. O qədər məni məst etdiniz ki, az qaldı ki,
altımı isladım" - deyə bu adamı tərif etməzmi?
İnanın qorxmasaydım mətbəxə keçib
yaponlar kimi qarnımı doğrayacaqdım.
Sağa
baxdım, sola baxdım...
Sən
demə bir mahnını beləcə oxumaq ona yeni bir don vermək
imiş. Yəni improvizə edirmiş bu oxuyan.
Vay dədəm vay....
AZƏRİ MÜĞƏNNİLƏR
Gülüstan Sarayında Tansu xanımın şərəfinə
verilən, bizim də iştirak elədiyimiz yeməkdə
inanılmaz gözəllikdə səslər dinlədik.
Səhnəyə çıxan hər sənətçi
bir və ya iki mahnı oxuyurdu. Gecədə 15-ə
yaxın səs sənətkarı oxudu. Oxudu
nədi qardaş, bülbül
kimi, cəh-cəh vurdular. Onlar
şarkıcılara "müğənni" deyirlər.
Amma nə güclü səslər.
Mən isə heyrətlər içindəyəm. Heyranlıqla... Allah...
Allah... Bunlar nə gözəl səslər.
Bunun hikməti nədir? Havasındanmı,
suyundanmı? - deyə sormaq istədim.
Bakını
çox gözəl bilən dostlardan biri dedi": Burada gecə
yatağa yoxsul ancaq bakirə qız olaraq girən və səhər
şöhrətli oyanan kimsə yoxdur. 1900-cü
illərdən bəri opera və balet kimi sənətlərə
xüsusi bir maraq var. Çox güclü bir
konservatoriyaları var. Bu konservatoriyada və ya musiqi məktəblərində
təhsil almayana mahnı-muhnu oxutmazlar.
Yenə də
Bakıda iş görən başqa bir İstanbullu deyirdi:
işimiz düşəndə kirayə evlər
axtarırıq. İnanırsanmı,
buradakı hər iki evin birində pianino var. Adam bəlkə
çox kasıb yaşayır, fəhlədir, gecə hardasa
qarovulçu işləyir, amma evində pianino var.
Türk müğənniləriylə
azəri müğənnilərin fərqi
anlaşıldımı?
İnanın biz də sənətkarıq deyərək
keyf edənlərin yüzdə səksənini Bakı
küçələrində kartof, soğan satmağa belə
buraxmazlar. Çünki bu işi görəndə belə yenə
də səs lazımdır.
Oturdum
özüm-özümə çox düşündüm və
belə bir nəticəyə gəldim: biz vətəndaş
olaraq musiqidən çox anladığımızdan hər gələn
şöhrət qazanır. Bir gecədə sənətçi
adını alıb düşür ortalığa.
"
QARDAŞIM, MƏN İRANLI DEYİLƏM
70 illik
bir həsrət dövründə, Sovetlərdə ermənilər
bizə -Azərbaycanda yaşayan insanlara TÜRK deyib
dayandılar, hara getdilərsə orada Azərbaycan
insanını TÜRK deyə pislədilər və sonunda
TÜRK deyə ağılalmaz bir qətliam da etdilər
iyirminci əsrin sonlarında. Çocuklarına
bizi TÜRK deyə tanıtdılar və bütün ədəbiyyatlarında,
bütün filmlərində bizi TÜRK deyib açıq rəftarlarını
göstərdilər.
Bəs
onda indi niyə bizə AZƏRİ deyirlər...
Digər yandan mən də düşünürəm. Mənim vətəndaşı
olduğum Azərbaycanın Ulu Öndəri Heydər Əliyev
təkrar-təkrar nitqlərində və
çıxışlarında bu millətin TÜRK
olduğunu açıq söyləmişdir və o da bu haqda
dəqiq düşünür.
Bir millət, iki dövlətik. Bu deyim var artıq.
Amma di gəl gör ki, müasir Türk mətbuatı və
Türk nəşri, xüsusilə türk insanı və
xüsusilə İstanbul insanı bizə AZƏRİ deyib
dayanırlar.
Bunun səbəbini açıqladıqca min cür fikirlər
peyda olur adamın başında. Türk mətbuatı
çoxluğu olmaq
şərtiylə bu millətin, yəni bu anda Azərbaycanda
yaşayan millətin böyük əksəriyyətinin
türk olduğunu və bu torpaqların türklərin
olduğunu ya bilmirlər, ya da özlərini çox zaman bilməmişliyə
vururlar.
Oralarda yaşadığım illərdə İstanbulda
yaşayan və təhsil görən tələbələrin
"Gənc Aydınlar Hərəkatı" qrupu bir mitinqə
toplaşmışdılar. Və çox
yaxşı ki, türk mətbuatı bunu dərhal eşitdi və
bir çox qəzetdə bu xəbər keçdi. Amma necə?
"Hürriyət"
qəzeti yazdı: "Azeri"lerden İrana protesta".
"Cümhuriyyət"
qəzeti yazdı: "Azeri"lerden İrana qınama"
"Sabah"
qəzeti yazdı: "Azeri"lerden İrana itiraz".
Baxın,
hətta Azərbaycanda müxbiri olan "Zaman" qəzeti də
belə başlıq atdı: "Azerilerden İrana etiraz"
və. s.
Vurğulayaraq
yazıram: bu xəbərlərdə eyni şeylər
yazıldığından tək birini nümunə olaraq
oxuculara köçürürəm: "Türkiyədə
yaşayan Azərilər tərəfindən qurulan Gənc
Ziyalılar hərəkatı, Ermənistan və PKK ilə əməkdaşlıq
etdikləri səbəbiylə İran Baş konsolluğuna
qara çeleng buraxdı. Genc Ziyalılar Hərəkatı
Başçısı Aqil Sametoğlu Cənubi Azərbaycanın
İran mollalarının məngənəsindən
qurtulacağı gün yaxındır- "dedi.
İndi
qısa şərh edək: ikiyə parçalanmış bir
Azərbaycan deyilən məmləkət var, belə deyək:
ŞİMALİ AZƏRBAYCANI VƏ CƏNUBİ AZƏRBAYCANI...
İndicə verdiyimiz nümunələrlə (bunun
üçün tarixi sənədlərə də söykənə
bilərik, amma məqsədimiz tarixi araşdırmaq deyil) və
danılmaz həqiqətdir ki, Şimal Azərbaycanında
yaşayan millətin böyük əksəriyyəti
özünü türk bilir. Görəsən belə
olduğu halda bu İstanbulda yaşayan Türk mətbuatının
tanıtdığı Azərilərin nə işinə
qalıb ki, türk ola-ola Cənubi Azərbaycanındakı Azərilərin
dərdlərini çəksinlər.
Təbii,
biz hələ özümüzün TÜRK olduğumuzu bu
türk mətbuatının böyük əksəriyyətinə
anlada bilmirik, o zaman Cənubi Azərbaycanda yaşayan iyirmi beş milyona yaxın bir insanın TÜRK
olduğunu necə anlada bilərik?
Amma hər şey beləcə baş alıb getmir. Baxın, indi
sizə "Orta Doğu" qəzetində nəşr olunan
bir yazıdan nümunə təqdim edirəm. "Orta
Doğu" qəzeti yazarı hörmətli Muhsin İdikut
Kadıoğlu 5 may 1997 sayında eynilə belə yazır:
"75
illik həyatının 67 ilini musiqiyə həsr edən Əli
Səliminin bəstələri Türkiyədə də xeyli seviliyor. "Sana Salam Gətirmişim",
"İstər Könül", və
"Ayrılıq" bunların ən əhəmiyyətliləri.
1922-də Bakıda doğulan və gəncliyində ailəsi
ilə birlikdə Cənub Azərbaycanına yerləşən
Səlimi 12 yaşından etibarən Bakihanov tərəfindən
yetişdirilmişdir.
Cəmi 400-ə yaxın bəstəsinin yanında
"Haydar Baba" adlı mahnısı dünya tərəfindən
məşhurdur.
Əli Səlimi həyatında TÜRK olmanın
gerğini yerinə gətirmişdir. Heykeli UNESCO salonuna
konmuştur. Türkiyədə isə hələ
yox."
"ƏLİ SƏLİMİ HƏYATINDA TÜRK
OLMANIN GƏRƏYİNİ YERİNƏ
YETİRMİŞDİR."
Mən qəsdən bu sözləri təkrar yazıram
və vurğulayaraq yazıram.
Əli Səlimi
ömrünün son illərini Cənub Azərbaycanında
yaşadı və açıq söyləyirik: Şəxsən
mən Əli Səliminin Bakıda doğulmuş olduğunu
hörmətli Kadıoğlundan öyrənirdim. Sənətlə və ədəbiyyatla
bağlı bir adamın və bir türkün bunu bilməməsi
çox ayıb. Keçmiş olsun.
Bunu özümüzə bağışlamarıq.
Amma,
baxın bu nümunəni təqdim etməklə mən bununla
nəyi qəsd edirəm: hər şey
başlı-başına deyil. Hər halda
İran Azərbaycanında HEÇ OLMASA DA İYİRMİ
MİLYONDAN ARTIQ TÜRKÜN YAŞADIĞI BƏZİ
YARADICILARA MƏLUMDUR.
Bu həssas mövzu məni artıq bezdirməkdədir. İstanbulda BİZƏ
QARŞI küçə mühitində bir ifadə
eşidilməkdədi: KARDEŞİM SİZ İRANLI
DEYİL MİSİNİZ?
İranlı
olmaq heç də qəbahət deyil, amma bu sualı verəndən
yaxşı danışsan da, hardasa bir kiçik ləhcə
xatası olan kimi yuxarıdakı ifadəylə üz-üzə
qalırsan və bir az əsəbi deyirsən:
Hayır,
efendim Türküm, Azerbaycan Türküyüm...
Tofiq Abdin
Ədalət.- 2011.- 7 may.- S. 15.