Ovqat
(Xronika)
Yadıma düşəndən,
ötən əsrin 1968-69-cu illərindən üzü bəri,
Bakıda belə şıdırğı yağışlar
görməmişdim. Sözün həqiqi
mənasında elə bil göydən yerə
vedrə ilə su tökülürdü:
küçələr, səkilər axar
çaylara çevrilmişdi.
Səkkizinci mikrorayondan Sumqayıta
yas yerinə getməliydim. Mən biləni "Azadlıq"
metrostansiyasından 98 saylı avtobus Novxanını hərlənib-fırlanıb
oraya getməliydi. Amma hansısa bir mərdimazardan soruşanda
o qətiyyətlə mənə dedi ki, bəs daha o avtobus
işləmir, marşrut bağlanıb. Belə bir tufanlı,
yağışlı havada "20 Yanvar" metrostansiyasına
gedəsi oldum. 1988-ci ildən mən belə mənzərələrin
çox şahidi olmuşam: Azərbaycan rayonlarına gedən
"xalturşiklər" şəhərin bu dairəsinə
düşən adamları qarğa-quzğun kimi əhatəyə
alırlar: "Beyləqana bir nəfər lazımdır, bax
bu saat çıxıram", "Cəlilabada iki nəfər",
"Ağcabədiyə bir nəfər". Bu yolları
tez-tez gedib-gələnlər də çox yaxşı bilirlər
ki, bütün bunların hamısı ağ yalandır,
fırıldağdı. Ayıq-sayıq, üzləri üz
görmüş sürücülər çətini
zavallı sərnişinləri maşının salonuna
oturtmaqdı. Maşına əyləşəndən sonra sənə
məlum olacaq ki, heç bu dələduz
sürücünün adamı-zadı yoxmuş, hələ
səndən sonra o, saatlarla "kliyent" axtaracaq. Mən belə-belə
mənzərələrə respublikanın hər yerində -
Lənkəranda, Beyləqanda, Salyanda çox rast gəlmişəm.
"Xalturşiklərlə" özümü
necə aparmağın yollarını əməlli-başlı
bilirəm.
"Sumqayıta
bir nəfər, bir manata". Bu söz, bu
ifadə beynimi dalayıb keçir.
"Xalturşiklər" az qala adamın çənəsinin
altına girirlər. Çəkinməkdən, utanmaqdan çox
uzaqdırlar. Hər halda
bu işimi deyim, özəl məşğuliyyətimi deyim,
sahmana düşməlidir.
Bu mətləb ətrafında
o qədər həll
ediləsi vacib məsələlər var
ki...
Heç "20 Yanvar"
metrostansiyasındakı yenidənqurma işləri,
körpülər qovşağı da sərnişinləri,
şəhər sakinlərinin təhlükəsizliyini,
rahatlığını təmin etmir. Səliqəsiz və
saysız-hesabsız ticarət və məişət
köşkləri - bütün bunları görəndə
insanın gözləri ağrayır. Sərnişinlərin
nə metroya girəndə, nə də oradan çıxanda
rahatlıqları yoxdur. Tunel boyu ticarət köşklərinin
çoxluğu, antisanitariya, havasızlıq, bürkü -
bütün bunları görən kimi bu tərəflərdən
baş götürüb qaçmaq istəyirsən. Həmin
gün elə bil sel-su da qəsdimə durmuşdu.
Yağış kəsmək bilmirdi.
Sumqayıta çatanda
yağış daha da gücləndi. Çox çətinliklə
olsa da, birtəhər yas yerinə gedib çatdım. Dərdin,
kədərin ağırlığı ilə yanaşı,
aramsız yağan yağışlar, küçələrdən
axan sel-su da yas mərasimə ağırlıq gətirmişdi.
Əslən Füzuli rayonunun
Yuxarı Veysəlli kəndindən olan, amma son illəri
Sumqayıtda qaçqın vəziyyətdə yaşayan Qədir
Novruzovun Milli Orduda xidmət edən oğlu - Eldar Novruzov uzun
sürən xəstəlikdən sonra rəhmətə
getmişdi.
"Uzun sürən xəstəlikdən
sonra rəhmətə getmişdi" deyəndə mətbuatdan,
qohum-əqrəbalardan aldığım məlumatlara görə
hadisə belə olub: Eldar Novruzov Şəkidə xidmət
edirmiş. O, hərbi hissədə soyuqdəymə nəticəsində
xəstələnir, qaymarit olur. Sonralar isə Mingəçevir
və Sarıcalı (Ağdam) hospitallarında müalicəsini
davam etdirir. Aradan xeyli vaxt keçir. Adi soyuqdəymə nəticəsində
xəstələnən Eldar Novruzovun vəziyyəti tədricən
pisləşir. Nəhayət, onu müalicə
üçün Bakıya, Mərkəzi Hospitala gətirirlər.
Sağlamlığı son dərəcə
üzülmüş xəstə əsgər burada əldən-ələ
keçir, müxtəlif şöbələrdə, müxtəlif
hərbi həkimlər tərəfindən müalicə
olunur. Amma bütün bunların hamısı nəticəsiz
qalır. Qaçqın və köçkün şəraitdə
yaşayan əsgər atası oğlunu xilas etmək naminə
olan-olmazını da satır, onsuz da acınacaqlı həyat
sürən Qədir Novruzov müflis vəziyyətə
düşür. Ata, nəhayət MN-nin mətbuat xidmətinə
müraciət edir, hosbitalda ağır vəziyyətdə
yatan oğluna kömək etməyi onlardan xahiş edir.
Hosbitaldan MN-nin mətbuat xidmətinə bildirirlər ki,
sıravi əsgər Eldar Novruzovun vəziyyəti
yaxşıdır və o, intensiv şəkildə müalicə
olunur. Amma, görünür, hosbitaldan MN-nin mətbuat xidmətinə
verilən məlumat faktlara söykənməyib. Azərbaycanda
fəaliyyət göstərən türkiyəli hərbi həkim
xəstənin vəziyyətinin çox ağır
olduğunu valideynlərinə bildirir və onun təcili olaraq
Gülhanə Hərbi Hospitalına göndərilməsini təkid
edir. Hətta MN-dən bu səfər üçün maliyyə
vəsaiti də ayrılır. Amma necə deyərlər,
artıq iş-işdən keçmişdi.
Süründürməçilik, yüksək rütbəli
hərbi dairələrin, getdikcə çürüməkdə
olan indiki cəmiyyətin fəsadları özünü bu məqamlarda
da göstərmişdi: Qaçqın və
köçkün atanın oğlu, əsgər Eldar Novruzov
artıq son günlərini yaşayırdı. Vəziyyətin
gəlib belə bir həddə çatmasını görən
valideynlər, ölüm ayağında olan əsgərin
qohumları qeyri-adi aksiyaya əl atırlar. Hərbi Hospitala
bitişik küçəni, Papanin küçəsində nəqliyyatın
hərəkətini dayandırırlar. Artıq bu
dözümün, səbrin son
çığırtısı idi. Atanın, ananın
süründürməçilik, biganəlik, nəhayət
baxımsızlıq ucbatından son günlərini yaşayan
övladlarının xilas etməyin sonuncu həddi, harayı
idi. Özəl telekanallar, sərbəst və azad
düşünən mətbuat nümayəndələri Qədir
və Eldar Novruzovun başına gələnləri ölkə
əhalisinə çatdırırlar. Və bütün bu
hadisələrin, əzab-əziyyətlərin, əsgər
Eldar Novruzovun həyatını xilas etmək ciddi-cəhdləri,
təəssüf ki, faciə ilə nəticələnir.
Eldar Novruzov elə yoldaca, Bakı Hava Limanındaca
dünyasını dəyişir.
Yazı baxımından belə
cansıxıcı və yeknəsək şəkildə
söylənilən əhvalatın arxasında böyük
bir faciə, müsibət dayanmışdı. Aşağılı
və Yuxarılı Veysəlli camaatı, ətraf kəndlərin
əhalisinin çoxu Qədir Novruzovun yasına
toplaşmışdılar. Qarabağın
içi-içalatı yanmış, yanıb-yanıb
axırda da külə dönmüş qadınlarının
yanıqlı və nisgilli ağıları, səsləri aləmi
başına götürmüşdü. Yer-göy də
tutulmuşdu. Bəlkə də heç son 30-35 ildə
Sumqayıtda belə güclü yağışlar
yağmamışdı. Ağı, şaxsey-vaxsey deyən
qadınların səsi, naləsi əsəbi normal olan
insanları da sarsıtmışdı. Ötən əsrin
88-ci ilindən üzü bəri olmazın müsibətlərini
görmüş Qarabağ qadınlarının səsi, naləsi
elə bil ahdan, nalədən yoğrulmuşdu. Ağır yas
məclisini idarə edən dindarlar ha
çalışdılar ki, xorla ağı, mərsiyə deyən
qızları, gəlinləri sakitləşdirsinlər,
yası ənənəvi relsə salsınlar - bu
mümkün deyildi. Dünyanın o başından, gözəl
Qarabağın, onun dağlarından, dərələrindən
süzülüb gələn ah-nalə, xatirə və olub
keçənlər - bənzəri olmayan, müqayisəyə
gəlməyən dərd, kədər şəklində
mağaraya hopmuşdu. Bu hüzn, bu niskil insan təfəkkürünün
dərk edə bilmədiyi ağrı məclisdə əyləşənləri
ikiqat etmişdi. Allah bilir, onlar belə bir ağır,
müsibətli yasdan sonra yaşaya biləcəkdilərmi?
İl yarım bundan əvvəl
sağ və salamat hərbi xidmətə göndərilən
Eldar Novruzovun yasının belə ağır və
dözülməz şəkildə keçməsinin
başqa bir səbəbi də vardı: 1992-ci ilin fevralın
21-dən 22-nə keçən gecə, itki verə-verə
(veysəllilər həmin gecə 7 nəfər şəhid
veriblər) o nazlı-qəmzəli Veysəlli kəndini tərk
edən bu adamların ürəkləri ağrı, nisgillə
dolu idi. Onlar bu gün - bu yağışlı, yağmurlu
havada, doğma Veysəllidən çox-çox uzaq,
Abşeronda, qaçqın və köçkün şəraitdə
təkcə Eldar Novruzovun müsibətini yox, həm də elə
həmin o soyuq fevral gecəsində həlak və itkin
düşən həmyerlilərinin - Valeh Məmmədovu,
Hüseyn Tahirovu, Tohid Quliyevi, Əliqulu Qurbanovu da yad edirdilər,
onların taleyini də ağlayırdılar. Sonralar Veysəlli
camaatı igid oğlanlarını - Yavər və Əhəd
İsgəndərovları, Bağır Quliyevi, kəndin icra
nümayəndəsi Aydın Xankişiyevi də itirdilər.
Veysəllilərin dağların o üzündə nazlı-qəmzəli
evləri, bağları, bumbuz suyu olan Qara kəhrizləri -
Soltanalı kəhrizləri Ağbaşlıdakı Qaya bulaqları
qalmışdı. Dərin dərələri, silsilə
dağları qalmışdı. Əslində, mətləbə
insani qanunlarla yanaşsaq bu qədər .itkiləri olan
adamların sonralar yaşaması, nəyəsə nail
olması heç ağılabatan da deyil. Dərdin, nisgilin
baş alıb getdiyi bir məqamda heç bu yası nizama,
çərçivəyə də salmaq mümkün deyildi.
Cəmiyyət, içi-içalatı ziddiyyətlərlə
dolu hakimiyyət dairələri də bu zavallıları
büsbütün unutdurmuşdular. Düz 20 ildir bu adamlar
ağ yalan içində boğulurlar. Onlar daha
danışıqlardan, fəsildən-fəsilə, ildən-ilə
ötürülən və elə hey saqqız kimi çeynənilən
yalanlardan, vallah, doyublar. Hakimiyyət, cəmiyyət nə
üçündür? Əzizlərinin qəbirləri, abidə
və xatirələri dağların o üzündə -
işğal altında qalan bu zavallılar hansı mənəvi
və hüquqi sütuna söykənib hakim dairələri
sevməlidirlər? Fikrimi başqa şəkildə də ifadə
etmək istəyirəm: ata və anasının, əzizlərinin,
şəhidlərinin uyuduğu torpaqları azad etmək
iqtidarında olmayan cəmiyyəti, hakim qüvvələri bu
adamlar niyə, hansı səbəblərə görə sevməlidilər?
Cəmiyyətlə vətəndaşlar arasında
anlaşılmazlıq olanda - bunlardan hər iki tərəf
ziyan çəkir. Ağır yasdan aldığım təəssürat,
doğma kəndimizlə, kəndimizdəki əhvalatlarla
bağlı düşüncələrim, fikirlərim məni
sarsıtmışdı. Axı, nə vaxtsa bu işlərin
sonu olacaqmı? Erməni işğalçıları nə
vaxta kimi mənim doğulduğum, böyüdüyüm
torpaqları əsarətdə saxlayacaq? Ulu babalarımın,
həmyerlilərimin əkdiyi bağları, tikdiyi abidələri
xaraba qoyacaq? Axı, bizdə qeyrət və qisas damarı nə
vaxt oyanacaq? Səhərlər işə gedirəm, dükana,
bazara girirəm. Hərdən dost, tanışlarla birgə
deyib-gülürəm. Nəticə etibarı ilə, axı,
məsələyə real yanaşsaq, əslində bu həyat,
gün-güzəran deyil. Bütün bu işləri görə-görə,
ali mətləblərdən danışa-danışa bilirəm
ki, işğalçı ordunun lovğa əsgərləri,
Qarabağda çox rahat yaşayan ermənilər anamın, əmi
və dayılarımın qəbirlərini
dağıdırlar, evimizi, həyətimizi viran qoyublar. Bu
nisgili, kədəri ürəyimdə gəzdirə-gəzdirə,
arsız-arsız Bakının son illər
çoxalmış çil-çıraqlı küçə
və meydanlarını dolaşıram, muğam dəsgahlarına
qulaq asıram. Qədim zamanlarda olduğu kimi heç bir mənası
olmayan məqalələr yazıram. Sonralar, hətta bu
yazıları bir yerə toplayıb kitab şəklinə
salıram. Ətrafdakılar da elə düşünürlər
ki, guya mən iş görürəm. Belə bir taleyi təkcə
mənmi yaşayıram? Həqiqətin üzünə
düz baxsam əslində bu həyatda mənim
yaşamağımın heç bir mənası yoxdur.
Nemət
VEYSƏLLİ,
Azərbaycan
Dövlət Rəssamlıq
Akademiyası,
redaktor
Ədalət.-
2011.- 23 noyabr.- S.6.