Ovqat
(Xronika)
(əvvəli 23 noyabr sayımızda)
Mənim bu fikirlərim heç kəsin
xətrinə dəyməsin - bu sözlər eynilə də
Qərbi Azərbaycan, Qarabağdan, bir sözlə,
qaçın həyatı yaşayanların hamısına
aiddir. Vallah, billah oxucuların ürəyinə ümidsizlik
toxumu səpmək fikrindən çox-çox uzağam. Amma bütün bunlar faktdır, reallıqdır.
Vaxtı ilə mən ingilis
aktyorunun bir fikrini eşitmişəm. O, deyirdi ki, insanlar
özlərini yaxşı tanımırlar, dərk etmirlər.
Mən səhnəyə məhz ona görə
çıxıram ki, insanları özlərinə yaxşı
tanıdım. İngilis aktyorunun fikrinə söykənib onu
demək istəyirəm ki, eli-obası işğal altında
qalan adamların indiki həyatları çox faciəlidir. Həyat
həqiqətlərinin və ədalətin üzünə
şax baxmaq keyfiyyətlərini artıq biz bir millət kimi
çoxdan itirmişik. Biz həddindən artıq səbirliyik,
təmkinliyik. Həddindən artıq səbirli və təmkinli
olmaq isə tədricən insanı qırır, onu aciz və
müti edir. Coğrafi baxımdan bizi əhatə edən
dövlətlərin vətəndaşları, ünsiyyətdə
olduğumuz millətlərin heç biri - bədnam ermənilər,
gürcülər, farslar, Dağıstan xalqlarından
heç kəs bir millət kimi bizə qarşı edilən
təhqirlərə dözməz. Amma biz bir millət kimi
neçə illərdir ermənilərin bu
haqsızlıqlarına, təhqirlərinə
dözürük və bütün bunların da, necə deyərlər,
sonu, ucu-bucağı görünmür. Biz pulun, var-dövlətin
və zorakılığın hakim olduğu bir cəmiyyətdə
yaşayırıq. Hazırda bu üç məfhum,
anlayış bütün insani dəyərlərdən
üstün tutulur. Vətənpərvərlik hissi,
işğal edilmiş torpaqlarımızı azad etmək məqsədi,
nəhayət Azərbaycanı demokratik dövlətlərin
ön sırasında görmək niyyəti - bu cür
anlayışlar artıq arxa plana keçib. Biz gələcək
nəsillərə hansı insani nümunələri qoyub
gedirik? Bir millət kimi biz nəyi təbliğ edirik?
Aparıcı ideologiyamız hansılardır? Pulun və
zorakılığın hakim mövqedə dayandığı
bir zamanda namuslu və vətənpərvər
ziyalıların sözü eşidilmir. Şəxsiyyəti
və sözü olan ziyalılar isə müxtəlif
diplomatik formalarla cəmiyyətdən tədric edilib. Millət
və xalq bir qrup hakim, qohumluluq əlaqələri iliklərinə
kimi işləmiş aliqarxların məngənəsində
sıxılır, ilkinliyini, cəsarət və mənəvi
duyğularını itirir. Cəmiyyət onları bir tikə
çörək uğrunda çalışan, vurnuxan
kütləyə çevirib.
Bu millətin tarixi keçmişinə
nəzər salsaq, əlbəttə, onun sərfəli və
fəxr ediləsi dövrləri çox-çoxdur. Azərbaycanlıların
cəngavərliyinə, Vətən hissinə, mənəvi zənginliyinə,
nəhayət istedadına tarixən çoxları həsəd
aparıb. Əlbəttə, o indi düşdüyü nokaut
vəziyyətə - torpaq itkisinə, təbiətin ona
bol-boluna verdiyi nemətlərin qeyri-bərabər,
çöl qanunları ilə bölüşdürülməsinə,
nəhayət vətəndaşların böyük əksəriyyətinin
fikirlərinin nəzərə alınmaması faktına,
inkar edilməsinə - bütün bunlara layiq deyil. Hansı səmtə
üz çevirirsən-çevir, dünyada mövcud olan
hansı mənəvi, insani qanunlara söykənirsən-söykən,
bu xalqın, bu millətin xoşbəxt və şərəflə
yaşamağa tam haqqı var.
***
Səhərdən başlayan
yağış, sel-su, soyuq hava, ağır yas məclisi... Bədənim
də möhkəm islanmışdı. Əlbəttə, belə
bir ovqata, gərginliyə dözmək çətindir. Beynim
də uğuldayırdı. Bir az sakitləşmək, rahat
olmaq istəyirdim. Belə yağışlı və
yağmurlu havada dostlarımı, əzizlərimi axtarmaq mənim
lap cavanlıq çağımdan adətimdir. İndinin
özündə də bilmirəm ki, niyə məhz
çovğunlu və qarlı havalarda dostlarımı
axtarıram, onlara qonaq gedirəm. Bu gün də köhnə
vərdişlərimə, adətlərimə əməl
etdim. Məzuniyyətini Novxanıda, bağ evində
keçirən, çoxdan, lap çoxdan dostluq etdiyim, ən
adi mətləblər üstündə tez-tez
dalaşdığım və az bir müddətdən sonra da
barışdığım Filoloq dostuma zəng etdim.
Xırda-para sorğu-sualdan sonra, "yasdan çıx gəl
bağa, mən də təkəm", dedi. Filoloq dostumun
bağ evində qabaqlar da olmuşdum. Şükür Allaha, o,
bağa əməlli-başlı əl gəzdirmişdi.
Ağac və kolların ətrafına dekorativ güllər əkmişdi.
Müasir, xüsusi zövqlə düzəldilmiş toyuq və
qaz hini də vardı. Maşallah, nar kollarının ətrafı
tər-təmizdir. "Sağ ol, Filoloq qardaş, sənin belə
də qabiliyyətin varmış, mən bilməmişəm",
- deyə düşündüm.
- Əlini heç nəyə
vurma. İsti çayım var, tök iç. Səninçün
təzə çapaq balığı almışam, o da bir
azdan qızaracaq.
Çayı isti-isti içdim.
Amma bədənim su içində idi. Heç nə
soruşmadan, Filoloq dostumun asılqandan asılmış isti
gödəkçəsini əynimə keçirdim.
O, mənə tərs-tərs
baxdı.
- Qoy yerinə, - dedi. - O gödəkçəni
toylara, mən sənin tayın deyiləm, tez-tez iştirak
etdiyim ziyafətlərə geyirəm. Sənə belə
şeylər yaraşmaz, kəndli adamsan.
30-40 ildən artıq dostluq etdiyim
bu adamın xasiyyətləri, vərdiş və s. keyfiyyətləri
mənə yaxşı məlumdur. Onun elə-belə
atmacaları, zarafatlarını dəfələrlə
eşitmişdim. Onun dediklərinə o qədər də məhəl
qoymadan gödəkçəni əynimə geydim, isti
çayla yanaşı qızardılmış, közə
dönmüş balıq tikələrinin bir neçəsini
də qabağıma çəkdim. Mənim gəlişimə
görəmi, yoxsa, elə-belə işlərinin yaxşı
getdiyindənmi - nə isə Filoloq dostumun keyfi yuxarı idi.
O, hərdən bir "Əli
İsmayılov" adlı bir nəfərin adını
çəkir, onun ünvanına bol-boluna xoş sözlər
söyləyirdi. Deyəsən, dostum bu adamla uzun müddət
bir nazirlikdə işləmişdi.
Dostlaşmışdılar, barışmışdılar,
xoş və ağır günlərini bir yerdə
keçirmişdilər. Maraqlıdır, yadıma düşəndən,
dostumun keyfi yuxarı olanda, işləri yağ kimi gedəndə
həmişə o, bu adamı xatırlayır, qiyabi olsa da
onunla zarafatlaşır, deyib-gülürdü. O, bu məqamlarda
xoşbəxtlik zirvəsinə yüksəlir, dincəlir, həyatdan
zövq alırdı. Bu adamları bir-birinə nə
bağlamışdı, onların hansı insani keyfiyyətləri
qaynaq edilmişdi, - bilmirəm.
Səhərdən bəri
canıma hopan soyuqluq, buz da yavaş-yavaş əriyib
gedirdi.
Hər şeyin belə
yönünə düşdüyü, canımın isindiyi
bir məqamda o, özünəxas, ağayanalıq və
ürək genişliyi ilə soruşdu:
- Sənin bir dostun var, - Namazov.
Çöçəlini deyirəm, o, necədir?
Heç
görüb eləyirsən?
Onun nəyə işarə
etdiyini yaxşı bilirdim. Odur ki, dərhal dedim:
- Namazovla işin olmasın.
- Sən mənim canım, deyirlər, Məhərrəmlik
vaxtı, sən "Banu-Çiçək" şadlıq
sarayına zəng etmisən Namazovu soruşmusan, telefon dəstəyinin o biri başında olan onun əmisi oğlu sənə nə cavab verib?
O əhvalatı mənə
danış, xahiş
edirəm.
- Bu sənə
aid deyil, bu Namazovla mənə aiddir.
- Xahiş edirəm, danış yoxsa bu soyuq
havada, canım üçün, səni qovaram, gedib qalarsan Binəqədi yollarında, soyuqdan ölərsən.
- Vallah, heç nə. Elə birbaşa dedi ki, bəs
sən bilmirsən ki, Namazov Məhərrəmlik
vaxtı buralarda olmur.
Filoloq dostum qırsaqqız olub asılmışdı
yaxamdan
- Bəs sən ona nə
dedin?
Dəfələrlə söylədiyim cavabı
yenidən təkrarladım.
Dedim ki, bu ölkədə iki ağıllı adam var
- telefonda pauza yarandı. Handan-hana dedi:
- Kimdi onlar?
Dedim, biri sənsən, o biri də sənin
əmin oğlu Namazovdu. Yekə kişisən, adama
əməlli-başlı cavab
ver də.
Bu sözləri
dedim və dərhal da telefon dəstəyini kənara atdım.
***
Qızardılmış balıq, isti
çay öz işini görmüşdü,
bədənim əməlli-başlı
isinmişdi. Əslən Borçalı
mahalından olan Filoloq dostum da öz aləmindəydi.
Ağlına gələn, ürəyinə
yatan aşıq havalarını zümzümə
edirdi. Sonra da vallah, billah mənim eşitmədiyim, bilmədiyim
bir dolaşıq, heç kəsin baş açmadığı
dildə nə isə qırıldadırdı.
Dini, məzhəbi heç kəsə məlum olmayan sözləri qırıq-qırıq , parça-parça söyləyirdi.
Lap çox dillər
bilən adamı - mütəxəssisi, linqivisti
gətirsəydinsə də
o, bu əcaib-qəraib
kəlmələrdən baş
çıxaran deyildi.
Hərdən bir heç
bir səbəb olmadan qışqırırdı,
oxuyurdu, o dünyaya hazırlaşan professorlar
kimi, eynəyini gözünə taxırdı,
kitabların üstünə
sancılırdı.
- Dilimizin tarixi, keçdiyi inkişaf yolları haqda maraqlı məqalə üzərində
işləyirəm.
Onu əsəbiləşdirmək, cırnatma üçün
qəsdən dedim:
- Kimdi sənin yazılarını
oxuyan, akademik dillə yazırsan, yazdıqlarını da özündən başqa
heç kəs anlamır. Üstəlik də indi heç kəs, heç kəsin kitabını oxumur.
- Yarımçıq
publisist, sən belə şeyləri bilməzsən.
***
Ağlı-qaralı bir gün
yaşayırdım. Qəm-kədər, ziddiyyətlərlə
dolu bir gün. Dostluq, yoldaşlıq etdiyim bu illər ərzində
alim qardaşımı heç vaxt bu cür şən,
deyib-gülən görməmişdim. Bəlkə də bu
ondan irəli gəlirdi ki, o hələ də özünü
nazir müavini kimi hiss edirdi, vəzifədə olduğu,
işlədiyi uzun müddət ərzində
qazandığı pulların, bərli-bəzəkli kabinetin
istisi, qızdırması canından
çıxmamışdı. Daxilən bir fərd kimi o bu
havadan uzaqlaşmamışdı. Əslində pulun və vəzifənin
qızdırması yaman olur. Hər adam bu xəstəliyə
dözə bilmir. Bir dost, həmkar kimi məni ən çox
sevindirən, sakitləşdirən o idi ki, şükür
Allaha, o bu xəstəliklərə tutulmamışdı.
Heç elə bil onun həyatında bu mərhələlər
olmamışdı.
***
Nə isə... köhnə dostum
bu gün mənə bir çimdik, bir ovuc sevinc bəxş
etmişdi. Həyətindəki ev qazlarının səsi,
qaqqıltıları da onun gur səsinə qarışmışdı.
Heyva ağaclarının üstündə heyvalar
saralmışdı, narların üstündə isə
iri-iri narlar qızarmışdı. Bax belə, onun səliqə-sahmanlı
həyətindən ürəyimə hopan xoş bir ovqatla da
şəhərə yollandım.
Nemət
VEYSƏLLİ,
Azərbaycan
Dövlət Rəssamlıq
Akademiyası,
redaktor
Ədalət.-2011.-26
noyabr.-S.17.