FÜZULİ
SEVİR... FÜZULİNİ SEVİRİK
ƏDƏBİ
HƏYAT
Ulu türk dünyası, möhtəşəm
Şərq aləmi çox Məhəmmədlər
tanıyır, ancaq iki Məhəmməd-iki fövqəlinsan
Türk və Qərq dünyası üçün əvəz
olunmazdır.Onlardan birincisi dinimizin, Tanrıya məhəbbətimizin
rəsulu-ulu peyğəmbərimiz Məhəmməddir(ə).
İkincisi-sözümüzün, mənəvi
dünyamızın, türkçülüyümüzün
rəsulu Mövlana Məhəmməd Füzulidir. XX əsrin
ustad şairlərindən birinin-Şəhriyarın kəlamıyla
desək: "Füzuli poeziyası fars, türk və ərəb
dillərində olan bir Qurandır".
Füzulini sevirik! Türk
türkü, müsəlman müsəlmanı, insan insanı
sevən kimi..Füzuli bizim onu dərk etdiyimiz qədər
bizimdir. Eyni zamanda, Füzuli bizim idrakımızın,
şüurumuzun dərk edə bilməyəcəyi qədər
də bizimdir..
Şərq oxucusunun Füzuliyə
heyranlığı təbiidir, ancaq hər hansı bir qərblinin
heyrəti, Füzuli poeziyası qarşısında pərəstişinin
özü heyranlıq doğurur. İngilis şərqşünası
mister Gibbin keçən əsrin əvvəllərində
"Osmanlı poeziyası tarixi" adlı əsərində
dediklərini xatırlayaq: "Füzuli Şərq
şeirinin günəşidir. Şərqin şərq
olmasından bəri yetişdirdiyi şairlərin içərisində
ən səmimisi və həssası Füzulidir. Bütün
türk ədəbiyyatında Füzulidən daha böyük
bir ism bulmaq mümkün deyildir. "Leyli və Məcnun"
indiyə qədər yazılan məsnəvilərin ən
yüksəyi və gözəlidir".
Mən füzulişünas deyiləm.
Amma Füzulini sevmək və dərk etmək
üçün heç füzulişünas olmaq lazım
deyil. Onu bilirəm ki, Füzulini sevmədən, dərk etmədən
əlahəzrət Sözün qulluğunda dura bilməzsən.
Füzulini sevdirən, onun
böyük poeziyasının sirlərini, möcüzələrini
açan söz xiridarları olub. Füzulişünaslıq
bir elmdir və elə dahi şairin öz dövründən
başlayaraq bu elmin bünövrəsi qoyulub. F.Köçərli,M.Köprülüzadə,
A.Sur, B.Çobanzadə, H.Araslı,M.Cəlal, M.Quluzadə,
M.Cəfər, Ə.Cəfər, S.Əliyev, S.Əlizadəgbu
adlar deyərdim ki, Füzuliyə görə daha çox
tanınıb, sevilib. Təbii ki, füzulişünaslıq təkcə
bu adlarla məhdudlaşmır.Digər alimlərimizin də, ədiblərimizin
də Füzuli irsinin öyrənilməsində böyük
zəhmətləri var.
Keçən əsrin
sonlarından başlayaraq gənc və istedadlı bir alimin
(indi o, filologiya elmləri doktorudur) -Gülşən Əliyeva-Kəngərlinin
Füzuli yaradıcılığı ilə bağlı
araşdırmaları diqqəti cəlb etməyə
başladı. Elə zənn edirdim ki, bu araşdırmalar
ötəri və təsadüfüdür, bir namizədlik
işinin sübutuna xidmət edir. Elmdə belə təsadüflər
azmı olur? Amma Gülşən xanım bununla
kifayətlənmədi, doktorluq dissenrtasiyası
üçün də Füzulidən mövzu
götürdü. Və budur, onun əsasən Füzuli
yaradıcılığı ilə bağlı tədqiqatları
"Bədii düşüncə. Tarixi gerçəklik və
estetik ideal" tədqiqatlar toplusu oxucuların ixtiyarına
verilib.
Bilirəm ki, Füzuli heyranları
( gəlin, etiraf edək ki, onların sayı o qədər də
çox deyil) bu kitabla maraqlanacaqlar. Çünki bu kitab
"Mən də füzulişünasam" iddiası ilə
yazılmayıb. Bu kitabda olan yazıların hər biri
artıq kamil bir füzulişünasın qələmindən
çıxıb. Füzuli barədə bəlağətlə
danışanlardan fərqli olaraq Gülşən xanım
gücünü, elmi potensialını
füzulişünaslığın həll olunmamış
problemlərinə yönəldir.
Gülşən xanımın
kitabından söz açmamışdan əvvəl istəyirəm
belə bir sualı oxucular üçün
aydınlaşdırım: Füzulidən, ümumən
klassik poeziyadan kim yaza bilər? Mənim fikrimcə, Füzuliyə
sevgilər, onun poeziyasının heyranı olmaq burada əsas
rol oynasa da, həlledici deyil. Ona qalsa, dahi şairin az qala
bütün qəzəllərini və "Leyli və Məcnun"dan
çox parçaları əzbər bilən aktyorlar yaxud
Füzuli heyranları var. Füzuliyə sevgi onu dərk etmək
və anlamaqla birləşməlidir. Bütün klassik
poeziyanı, bu poeziyanın rəngarəng üslub və cərəyanlarını,
müxtəlif janr xüsusiyyətlərini, elmi-nəzəri
parametrlərini öyrənmədən Füzulini necə tədqiq
etmək olar? Və ən ümdəsi; Füzuliyə təkcə
Şərq ədəbi hadisəsi kimi yanaşmaq olmaz, onun bənzərsiz
yaradıcılığını orta əsrlər dünya
poeziyasının kontekstində öyrənmək
lazımdır. Bir sözlə, Füzuliyə yanaşan
mütəxəssis müsəlləh olmalıdır və
bu xüsusiyyətləri hələlik onun ən gənc tədqiqatçısı
olan Gülşən xanım Kəngərlidə hiss edirik
Rükn ərəb dilində
sütun, istinadgah, özül dirəyi deməkdir. G.Əliyeva-Kəngərli
də Füzuli şeirinin üç əsas
rüknünü-hüsn, eşq və qəmi professional bir əda
ilə şərh edir.
Hüsnün olduqca füzun,
eşq əhli
artıq zar olur,
Hüsn nə miqdar olursa,
eşq ol miqdar
olur
Hüsn eşq və
qəmin demiurqudur.
Çünki gözəllik olmasa,
eşq də
olmaz, qəm də
Eşq dərdilə xoşam,
əl çək
əlacımdan, təbib,
Qılma dərman kim,
həlakım zəhri-dərmanımdadır.
Füzuli eşqinin mahiyyəti ilə
bağlı füzulişünaslıqda çox fikirlər səslənib.Gülşən
xanım qəti şəkildə bildirir ki; "Füzulinin
eşqi əsasən sufi eşqdir,
eşqi-ilahi, eşq mütləqdir". Vaxtilə,
sovet dönəmində Füzulinin tərənnüm etdiyi
eşqi yalnız real müstəvidə dəyərləndirirdilər.
Füzulidə real görünən, canlı insan münasibətləri
ilə şərtlənən məqamlar az
deyil, ancaq onun eşq konsepsiyası adi eşqin yox, ali
eşqin-Allaha doğru ucalan eşqin mahiyyətinə köklənib.
Tədqiqatçı yazır: "Eşq Füzulini
yaşadığı maddi dünyadan uzaqlaşdıran, mənəvi
aləmlə bağlayan ən ali
duyğudur".
Gülşən
xanımın Füzuli qəmi haqqında klnseptual şərhləri
də maraq doğurur. Yazır ki: "Qəmin hərifi
olmaq!"-bu, Məcnunun arzusu, şair
Füzulinin estetik idealıdır. Həqiqətən
də, əsərdə Füzulinin lirik qəhrəmanı
Qeysdən Məcnuna qədər çətin, sufiyanə bir
yol keçir. Qeys bu yolu qəm
işığından keçir. Ona
görə keçə bilir ki, o, süd yerinə ciyər
qanı içmişdir" .Adi insan yozumuyla qəm
üzüntü, kədər, ablamaq-sıtqamaq deməkdir.
Amma Füzuli qəmi fəlsəfi aspektdə mənalandırır.
"Bu qəmlər ki, mənim vardır, bəirin
başına qoysan, Çıxar kafər cəhənnəmdən,
gülər əhli-əzab oynar"- Füzulidən qəmin
bu dərəcədə möhtəşəm bir anlam kəsb
etməsinə dünya poeziyasında heç bir şairində
rast gəlməmişik.
Gülşən
xanımın ilahi eşq dastanı-"Leyli və Məcnun"
poeması ilə bağlı fikir və mülahizələri
də füzulişünaslıqda təzə sözdür.
Belə ki, füzulişünasların əksəriyyəti
bu əsəri təsəvvüf baxımından nəzərdən
keçirməmişlər. G.Əliyeva isə
"Leyli və Məcnun"u Füzulinin sufiyanə
baxışlarının ən kaml ifadəsi hesab edən tək-tük
tədqiqatçıların fikir və mülahizələrini
bir qədər də genişləndirmişdir. Həmin
məqalədən bu sətirlərə diqqət edin:
"Füzuliyə görə ölüm insanı nəfsdən
qurtaran vasitə, qəbr Allaha doğru gedən yolda son mənzildir:
Alıb tənhalığı qəbr
içrə
nifrət
qılma ölməkdən,
Təriqi-üns tut kim,
bir ovuc torpaq bir
adəmdir".
Gülşən
xanımın kitabında dəyərli məqalələr
çoxdur. Onların hamısından
söz açmaq, bircə-bircə hər məqalənin məziyyətlərini
açıqlamaq olar, amma bir kiçik məqalədə buna
imkan yoxdur.Amma elə məqalələr var ki, qısaca da
olsa, onlardan söz açmamaq insafsızlıq olardı.
Belə məqalələrdən biri də
"İrfan şeirinin poetikası"dır. Nədir irfan? Lap qısaca bir cavab: irfan-təsəvvüfün
poeziyasıdır.Allahın özünü, onun
yaratdığı gözəllikləri, insan kamilliyini
Eşqin gözüylə oxumaqdır.Allaha doğru yol
Allahı sevməkdən başlayır və bu, ilahi eşq
ilə mümkündür.İlahi eşq irfan
poeziyasının başlıca atributudur. İnsan öz
Allahını dərk etmək və ona qovuşmaq
üçün,yəni Həqiqətə
çatmaq üçün bütün ömrü boyu Yol
getməlidir. Adını çəkdiyimiz məqalədə
müəllif, görkəmli füzulişünas Sabir Əliyevin
tədqiqatlarına münasibətini bildirir. Çünki Sabir Əliyevin "Füzulinin
poetikası" fundamental monoqrafiyası (1986) müəyyən
dərəcədə dahi şairin poeziyasının irfani
istiqamətini aydınlaşdırır.
Yeri gəlmişkən,
Sabir Əliyev "Füzuli qəzəllərinin şərhi"
adlı dörd cildlik son dərəcə əhəmiyyətli
bir kitab çap etdirmişdir. O, bu əsəri demək
olar ki, çoxdan yazırdı, ancaq ölümünə az qalmış bitirə bildi. Və
onun şərh elədiyi qəzəllərin əksəriyyəti
Füzulini şərh edən digər müəlliflərin əsərlərindən
daha sanballıdır. Gülşən
xanımın bütün tədqiqatlarında Sabir Əliyevin
zəhməti yüksək qiymətləndirilir.
Təkcə Sabir Əliyevinmi?
Xatırladım ki, Gülşən
xanımın doktorluq dissertasiyası Azərbaycan
füzulüşünaslığının keçdiyi yola
həsr edilmişdir və həmin monoqrafiyada tədqiqatçı
Füzuli sənətinə ömür həsr etmiş
heç bir alimi, ədibi unutmur, bu tədqiqatların hər
birini füzulişünaslıqda yerini göstərir, xidmətləri
barədə ətraflı təəssürat yaradır. Ən başlıcası isə
füzulişünaslığı bir elm kimi sistemli şəkildə
təsnif edir, yeri gəldikcə, bu sahədə yaranan
boşluqları da müəyyənləşdirir.
G.Kəngərli Azərbaycan
füzulişünaslığının tarixi inkişaf
yolunu üç mərhələyə bölür. Birinci mərhələ Azərbaycan
füzulişünaslığının təşəkkülüdür.
Bu mərhələ tədqiqatçının
fikrincə üç əsas istiqaməti əhatə edir,
XVI əsrin ortalarından başlayır və keçən əsrin
40-cı illərinə qədər davam edir. İkinci mərhələ 40-80-ci illərdir. Üçüncü mərhələ isə 80-ci
illərdən sonrakı illərə aiddir. Əlbəttə, bu bölgü ilə
razılaşmaq olar. Doğrudan da Füzuli
yaradıcılığına professional yanaşma keçən
əsrin qırxıncı illərindən başlayır və
Gülşən xanım Füzuli irsinin bütöv poetik
sistem kimi dərkini, Füzuli poetikasının canrlar üzrə
iəhlilini, dil sənətkarlığını-linqvopoetik
araşdırmalarını ikinci mərhələnin nəzəri
təmayülləri kimi təqdim edir.
Öncə qeyd etdik
ki, tədqiqatçı füzulişünaslığın
təməl daşlarını qoyan şəxsiyyətləri
unutmur və kitabda da, ayrı-ayrı elmi oçerklərdə
bu öz ifadəsini tapır.
Fikirləşəndə
ki, əgər Mir Uəlal müəllimin "Füzuli sənətkarlığı"
monoqrafiyası olmasaydı, füzulişünaslıqda sözün
həqiqi mənasında böyük bir boşluq yaranardı.
Bu monoqrfiyaya qədər Füzuli irsi yalnız
məzmun planında şərh olunurdu. Deyək
ki, aysberqin yalnız üzdə olan tərəfi
nümayiş etdirilirdi. Mir Cəlal
"Füzuli sənətkarlığı"
monoqrafiyası ilə dahi şairin sözünün sehrini,
möcüzəsini açdı. Tədqiqatçı
doğru qeyd edir ki: "Mir Cəlal M.Füzulini
söz-söz, misra-misra, beyt-beyt açır". Üstündən illər keçib, amma M.Cəlalın
bu monoqrafiyası heç bir vaxt öz əhəmiyyətini
itirmir. Füzulişünaslıqda akademik
H.Araslının xidmətləri danılmazdır. Onun "Böyük Azərbaycan şairi Məhəmməd
Füzuli" əsəri də çox-çox tədqiqatçılar
üçün bir dərslik oldu. Burada
ilk dəfə "Füzuli dünya ədəbiyyatşünaslığında"
mövzusu öz həllini tapdı. Bəs
Məmməd Cəfər müəllimin "Füzuli
düşünür" əsərini necə, unutmaqmı
olar? M.Quluzadənin "Füzulinin
lirikası" monoqrafiyasını necə? Əkrəm Cəfərin əsasən Füzuli
poeziyasına müraciət etdiyi "Əruz" (qısaca
adını deyirəm-V.Y.) möhtəşəm əsəri
necə? Bütün bu əsərləri
müasir elmi təfəkkürün tələb etdiyi
meyarlarla qiymət vermək göründüyü qədər
də asan deyildir və Gülşən xanım bunun öhdəsindən
gəlmişdir. Bu gün keçmiş ədəbi
və elmi dəyərləri qiymətləndirərkən bəziləri
sırf inkar mövqeyi seçir, klassikləri, klassik
poeziyanı köhnəlmiş hesab edir, ulu ruhları incidirlər.
Füzuliyə üç dəfə inkar
mövqeyindən hücumlar olub. XIX əsrdə
Mirzə Fətəli Axundov, XX əsrin iyirminci-otuzuncu illərində
marksist tənqidçilər və XXI əsrin əvvəllərində
bəzi üzdəniraq "modernist" libasını geyinənlər.
Lakin Füzuli hər üç
"döyüşdə" qalib gəldi. Və sübut elədi ki, onun sənəti
ölümsüzdür.Bu problemə də tədqiqatçı
münasibətsiz keçinmir.
Burada Gülşən
xanımın vaxtilə çap etdirdiyi
"Çağdaş poeziya və klassik irs"
adlı çox qiymətli bir monoqrafyiyasını
xatırlayıram. Həmin monoqrafiyada belə bir həqiqət
sübut olunurdu ki, Füzuli sənəti zərrə-zərrə,
birində az, birində çox bizim
müasir şairlərimizin hər birinin
yaradıcılığına öz təsirini göstərir.
Əlbəttə,
Gülşən Əliyeva-Kəngərlinin "Bədii
düşüncə. Tarixi gerçəklik
və estetik ideal" kitabında mübahisə etməli və
bizim razılaşmadığımız fikirlər də əks
olunub. Nə yaxşı ki, belə məqamlar
var. Çünki elm mübahisəni sevir.
Gülşən Əliyeva-Kəngərlinin
Füzuli yaradıcılığı ilə bağlı
xeyli sayda məqalələri və bir neçə
monoqrafiyası Azərbaycan ədəbiyyatşünasları
tərəfindən yüksək qiymətləndirilmişdir.
Tanınmış ədəbiyyatşünaslardan İsa Həbibbəyli,
Fuad Qasımzadə, Rəfael Hüseynov, Teymur Kərimli,
Nizami Cəfərov, Möhsün Nağıoğlu, Himalay
Qasımov, İlham Rəhimli və b, o cümlədən, bu
sətirlərin müəllifi Gülşən xanımın
Füzulişünaslıqda yeni və nüfuzlu bir imza sahibi
olduğunu təsdiq etmiş, bu kitablar haqqında məqalələr
çap etdirmişlər. Bir gənc tədqiqatçı
üçün özündən yaşlı və
tanınmış tənqidçi-ədəbiyyatşünasların
müsbət fikirlərini dinləmək və eşitmək
xoşbəxtlik deyilmsi?
Bəli, Gülşən
xanım xoşbəxt tədqiqatçıdır. Birincisi, ona görə ki, Füzulini tədqiq edir.
Füzulini dərk edərək tədqiq edir.
İkincisi, ona görə ki, o böyük,
ucu-bucağı görünməyən sənət
ümmanından ovuc-ovuc götürdükcə, bir alim kimi
özü də füzuliləşir.
Bu yolda ona uğurlar arzulayaq və
deyək: qarşıda Füzuli sənəti ilə
bağlı hələ çox açılmamış,
çözülməmiş mətləblər var.
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.-2011.-26
noyabr.-S.19.